دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دپاکین و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید
980
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دپاکین برای درمان اختلالات تشنجی، تغییرات روانی و خلق و خو (مانند حالت دیوانگی یا اختلال دو قطبی) و جلوگیری از سر درد های میگرنی استفاده میشود.

دپاکین

کپسول دپاکین

دپاکین چه نام های دیگری دارد؟ والپروات و والپروات سدیم (به انگلیسی: sodium valproate) یا والپروئیک اسید (به انگلیسی: Valproic acid) با نام‌ های تجاری دپاکین و والپاکین از داروهای ضد صرع و ضد تشنج است. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

دپاکین : Valproic Acid (As Sodium Salt), Valproic Acid

موارد استفاده قرص دپاکین:

دپاکین برای درمان اختلالات تشنجی، تغییرات روانی و خلق و خو (مانند حالت دیوانگی یا اختلال دو قطبی) و جلوگیری از سر درد های میگرنی استفاده میشود. دپاکین با تنظیم دوباره برخی مواد طبیعی موجود در مغز (در قسمت انتقال دهنده های عصبی) بیماری ها را درمان میکند.

قرص دپاکین

قرص دپاکین برای چه چیزی خوبه؟

- صرع
- تشنج "پتیت مال"
- تشنج مختلج
- صرع تونیک-کلونیک
- افسردگی مانیک
- تشنج همراه با انقباض عضلانی نامنظم
- تشنج های جزئی ساده

چگونه از دپاکین استفاده کنیم؟

برای استفاده از دپاکین و یا هر داروی دیگر ابتدا به برگه راهنمایی که در جعبه وجود دارد مراجعه کنید و یا از پزشک داروخانه اطلاعات لازم را بپرسید. حتما توجه داشته باشید که حتی اگر دفعه اولی نیست که دپاکین مصرف میکنید (مثلا قبلا یک دوره از این دارو استفاده کرده اید و الان میخواهید یک دوره دیگر دپاکین مصرف کنید) باید برای مصرف دوباره به پزشک اطلاع داده و از او اجازه بگیرید.

دپاکین یک داروی خوراکی است که حتما باید طبق تجویز دکتر مصرف شود. اگر مشکلات گوارشی دارید میتوانید قرص دپاکین را همراه با غذا مصرف کنید. توجه داشته باشید که باید قرص یا کپسول دپاکین را بصورت کامل و بدون جویدن و یا آسیب وارد شدن به پوسته قرص قورت دهید. اگر به لایه بیرونی کپسول دپاکین آسیب وارد شود موجب ناراحتی دهان و گلو خواهد شد.

دوز مناسب دپاکین برای مصرف بستگی به سن، وزن، وضعیت پزشکی، واکنش بدن به دارو و دارو های دیگری که مصرف میکنید دارد. حتما قبل از استفاده از دپاکین به پزشک خود درباره دیگر دارو ها اعم از دارو هایی که سر خود مصرف میکنید و یا دارو هایی که پزشک برای شما تجویز کرده و یا حتی دارو های گیاهی اطلاع دهید.

برای اینکه بتوانید بطور کامل از تاثیرات مثبت دپاکین بهره مند شوید حتما باید این دارو را در زمان های تعیین شده و بطور منظم مصرف نمایید. اگر هر روز در زمان های مشخص شده دپاکین را مصرف کنید، بطور مداوم میزان دارو در خون شما حفظ میشود.

چگونه قرص دپاکین را قطع کنیم؟

روش قطع مصرف دپاکین

اگر از دپاکین برای درمان تشنج استفاده میکنید هرگز بدون مشورت کردن با پزشک خود دارو را قطع نکنید. اگر ناگهان دارو را قطع کنید ممکن است که شرایط شما حتی بدتر هم شود. معمولا پزشکان به مرور دوز دارو را کم کرده و کم کم آن را قطع میکنند.

دپاکین نمیتواند سر درد های میگرنی شدید را درمان کند. برای درمان سر درد باید از دارو های دیگر استفاده کنید.

دپاکین 200

عوارض قرص دپاکین

اسهال، سر گیجه، خواب آلودگی، ریزش مو، دو بینی و تار بینی، تغییر زمان عادت ماهانه، شنیدن صدا زنگ در گوش ها، لرزش، بی ثباتی و تغییر وزن از عوارض دپاکین میباشد. اگر هر کدام از این عوارض برای مدت زیادی به سراغ شما آمد و یا این موارد را از قبل داشته اید و حالا بد تر شده است، حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که دکتر شما این دارو را تجویز کرده چراکه گمان کرده سودی که به شما میرساند بیشتر از عوارض آن است. اکثر مصرف کننده گان دپاکین دچار عارضه خاصی نمیشوند.

برخی از افرادی که به هر دلیلی (برای درمان بیماری های مختلف) از دپاکین استفاده کرده اند ممکن است که دچار علائمی همچون: افسردگی، افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی و یا دیگر اختلالات روانی شوند. اگر هر کدام از این علائم را دارید و یا بطور کلی از لحاظ روحی و روانی دچار تغییراتی شده اید، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید چراکه این علائم و عوارض بسیار خطرناک بوده و باید به سرعت رفع شوند.

اختلالات شدید و یا بعضا کشنده به ندرت در اثر استفاده از دپاکین رخ داده است که البته بیشتر در افرادی مشاهده شده است که اختلالات متابولیکی داشته اند. اگر بطور ناگهانی و بدون هیچ دلیل خاصی احساس خستگی میکنید و یا استفراغ یا تغییرات ناگهانی در حالات و خلق و خوی روانی خود مشاهده میکنید، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر کدام از عوارض زیر را دارید باید سریعا به مراکز اورژانس مراجعه کنید. درد سینه، کبودی، خونریزی بی دلیل، ضربان قلب سریع، کند و یا نا منظم، ورم دست ها، پا ها، حرکات غیر طبیعی و غیر ارادی چشم ها، احساس سرما کردن، نفس کشیدن سریع و از دست دادن هوشیاری.

بوجود آمدن یک حساسیت آلرژی ناگهانی نسبت به این دارو خیلی بعید است اما اگر رخ داد، سریعا به پزشک مراجعه کنید. علائم یک واکنش آلرژیک شدید عبارت است از : خارش و جوش، خارش و ورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکل در نفس کشیدن.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (980 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهره | ۲ سال پیش
سلام من سر درد یک طرفه داشتم رفتم دکتر بهم قرص روپاکین 500. داده گفته شبی نصف ولی قبلش من فلوکستین 20 مصرف میکردم والانم دارم مصرف میکنم. ولی به دکترم چیزی نگفتم. آیا خوردنش طوریه صبح فلوکستین میخورم. شب روپاکین و. الآنم دکترم خارج از کشور رفته میشه شما راهنمایی کنید ممنون میشم
2
3
نرجس | ۲ سال پیش
سلام ی دختر ۱۱ساله دارم ک حدود الان ۱سال و نیمه قرص دپاکین خارجی مصرف میکنه خیلی بنظرم روی اعصاب و روانش تاثیر منفی گذاشته علت مصرف دپاکین هم بخاطر اینکه ۲بار تشنج کرد و بردم دکتر گفت ک باید نصف دپاکین مصرف کنه بعد ۲ماه برای بار دوم تشنج کرد دکترش گف ک باید ۱عدددپاکین بخوره بعد از حدود ۵ماه باز دخترم تو خواب تیک میزد ی حالت پرش کوچیک تو دست و بدنش میزد ترسیدم و باز بردم برادکترش گفتن ک باید ۱قرص و نصفی اینبار مصرف کنه آیا بنطرتون برای ی دختر ۱۱ساله مصرف ۱قرص و نصفی دپاکین خارجی زیاد نیست ؟الان تصمیم دارم قرص ایرانی بش بدم و کم کم قطش کنم
0
2
سلام آقای دکتر. | ۴ سال پیش
دو سال دپاکین ۵۰۰ به علت تشنج تحت نظر پزشک مصرف نموده و یک ماه است با نظر پزشک به کاهش مصرف اقدام نموده ام.دچار حالات عصبی.خشم.لرزش دست.بی تعادلی در حرکت‌.تعرق شدید.سردرد و تحریک پذیری شده ام.آیا این حالات به علت کاهش مصرف دپاکین است و چه باید کرد.ضمنا بنده از کودکی دیابت نوع ۱ داشته وپیوند کلیه نیز نمو ده ام.از راهنمایی شما متشکرم.اصغر باقری ۴۹ ساله
1
9
علی | ۴ سال پیش
سلام ایا دپاکین برا رعشه چند سال باید مصرف بشه
0
0
محمدنورا | ۴ سال پیش
من ۲سال هست که دارم قرص دپاکین 500وریسپریدون می خورم حالالکنت زبان پیداکردم و خارش شدیدبدن دارم دوز انهارودکتراورده پایین ولی هنوزخوب نشده راهنمای کنید
0
1
پاسخ ها:
علی | ۴ سال پیش
سلام
اینها علایم مشکلات کبدی هست
حتما آزمایشات و سونوگرافی کبد انجام بدید
0
2
اصغر | ۵ سال پیش
سلام اقای دکتر ۱۷ سال مریض ۴ سال دکترندارم دپاکین ۵۰۰ مصرف مکنم می خواستم بپرسم دپاکین ایرنی بخورم ایراددارد قبل دکترم اwغرالهی بود متسفانه فوت کرد
2
6

hits