دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی کامل قرص مسکن ایبوپروفن و عوارض آن
6
زمان مطالعه: 11 دقیقه
ایبوپروفن برای کاهش دردهای گوناگونی مثل سردرد، دندان درد، گرفتگی های قاعدگی، دردهای عضلانی و ورم مفاصل استفاده می شود.

موارد مصرف و عوارض قرص ایبوپروفن


ایبوپروفن (Ibuprofen) یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) است.ایبوپروفن برای کاهش دردهای گوناگونی مثل سردرد، دندان درد، گرفتگی های قاعدگی، دردهای عضلانی و ورم مفاصل استفاده می شود. قرص ایبوپروفن همچنین برای کاهش تب و تسکین دردهای جزئی و دردهای ناشی از سرما خوردگی و آنفلوآنزا نیز استفاده می شود.


امروزه مسکن‌ها با اسامی مختلف جزو جدانشدنی بیشتر زندگی‌ها شده‌اند. اگرچه اکثریت افراد تصور می‌کنند مسکن‌ها از داروهای بی‌ضرر هستند اما در واقعیت اینطور نیست و استفاده بیش از حد آن‌ها می‌تواند عوارضی بر بدن داشته باشد. در ادامه با قرص ایبوپروفن که یکی از معروف‌ترین مسکن‌هاست آشنا می‌شویم .


این دارو یک داروی ضد درد غیر مخدر برای دردهای خفیف تا متوسط، نظیر سردرد، درد عادت ماهانه و حملات نقرس است. به علت داشتن خواص التهابی، این دارو در درمان بیمارهای روماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید و دیگر مشکلات التهابی غیر روماتیسمی مثل آسیب‌های حین ورزش (پیچ خوردگی‌ها و رگ به رگ شدن‌ها، بورسیت ها، تاندونیت ها (التهاب تاندون)، و استئوآرتریت (آرتروز) بسیار مفید است. ایبوپروفن تب را نیز کاهش می‌دهد.


قرص ایبوپروفن یا به اصطلاح عموم بروفن در سه فرم خوراکی، موضعی (پماد) و مقعدی (شیاف) موجود است.

پیش از مصرف ايبوپروفن

  • در صورت بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در صورت سابقه آسم، حساسیت، زخم معده یا دوازدهه و بیماری های گوارشی(مانند کرون)، بیماری قلبی یا عروقی، لوپوس، مشکلات کبدی، کلیوی، بیماری پارکینسون، صرع و سایر موارد به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که سابقه ی فشار خون بالا و يا وجود لخته در عروق را دارید، پزشک خود را مطلع نمایید.
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
  • در صورت سابقه حساسیت به داروهای ضد درد (مانند آسپرین ،ايندومتاسين،سلکوکسیب و پوبروفن و...)به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت سابقه قند یا کلسترول خون بالا به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در افراد بالای ۶۵ سال این دارو باید احتیاط بیشتر و تحت نظر پزشک مصرف شود.
  • در صورتی كه سيگاری هستيد،به پزشک خود اطلاع دهید.

ایبوپروفن

نحوه صحیح مصرف ايبوپروفن

  • امروز انواع مختلفی از قرص، کپسول و شربت خوراکی ايبوپروفن ساخته شده و در بازار دارویی موجود می باشد. در نتیجه برای نصف کردن، حل کردن یا خرد کردن و همچنین نحوه مصرف دارو حتما بروشور موجود در جعبه را مطالعه نمایید .
  • در صورت مصرف طولانی مدت ،مقدار و تعداد دفعات مصرف در روز را از پزشک خود بپرسید.مقدار مصرف رایج این دارو در افراد بالای ۱۲سال ۲۰۰-۴۰۰ میلی گرم سه تا چهار نوبت در روز ،در صورت نیاز می باشد.
  • مقدار مصرف ایبوپروفن در اطفال با توجه به سن آنها محاسبه می گردد.
  • در صورتی که از فرم مایع ایبوپروفن استفاده می نمایید ، مقدار مصرف در هر نوبت را دقیقاً طبق تجویز پزشک یا داروساز با پیمانه ، سرنگ یا قطره چکان مخصوص اندازه گیری نمایید .
  • سوسپانسیون‌ ایبوپروفن‌ را با غذا یا داروهای‌ ضداسید معده‌ باید مصرف‌ کرد، پیش‌ از مصرف‌ دارو شیشه‌ آن‌ را به‌ خوبی‌ تکان‌ دهید.
  • پس‌ از خوردن‌ قرص‌های‌ ایبوپروفن‌ برای‌ جلوگیری‌ از آسیب‌ و تحریک‌ وی‌ 30-15 دقیقه‌ از خوابیدن‌ یا دراز کشیدن‌ اجتناب‌ کنید.
  • بهتر است ایبوپروفن را همراه با یک وعده غذای سبک مصرف نمایید تا عوارض گوارشی ناشی از آن کمتر شود.
  • در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دو برابر ننمایید.

موارد احتیاط‌ حین مصرف ایبوپروفن

در صورت‌ وجود هریک‌ از موارد زیر پیش‌ از مصرف‌ ایبوپروفن‌، پزشکتان‌ را مطلع‌ سازید:

  • حساسیت‌ به‌ آسپرین‌ یا دیگر داروهای‌ ضدالتهابی‌ غیراستروئیدی‌.
  • مصرف‌ داروهای‌ دیگر ، به‌ ویژه‌ دیگر داروهای‌ ضدالتهابی‌ غیر استروئیدی‌ (مثل‌ ناپروکسن‌ )، آسپرین‌، ضدانعقادها (رقیق‌ کننده‌های‌ خون‌، نظیر وارفارین‌ )، آنتی‌بیوتیک‌ها ( سفالسپورین‌ها)، داروهای‌ ضد سرطان‌ (یک‌ داروی‌ مدر)، و والپروئیک‌ اسید یا دیوالپروئکس .
  • مصرف‌ سه‌ قوطی‌ یا بیشتر مشروبات‌ الکلی‌ در روز.
  • ابتلا به‌ سابقه‌ پولیپ‌های‌ بینی‌ مرتبط‌ با آسپرین‌ ، زخم‌ یا التهاب‌ در دستگاه‌ گوارش‌ ، پرفشاری‌ خون‌، هموفیلی‌ یا دیگر مشکلات‌ خونریزی‌ دهنده‌ ، نارسایی‌ مغز استخوان‌ ، زخم‌های‌ دهانی‌ ، یا بیماری‌های‌ کبدی‌ یا کلیوی‌.

توصیه هایی در رابطه با مصرف ایبوپروفن

  • علائم گوارشی مانند سوء هاضمه، سوزش سردل، معده درد و... از علائم شایع داروهای NSAIDs می باشد که برای کاهش آنها مصرف دارو پس از غذا توصیه می شود. در صورت ادامه دار شدن این عوارض با پزشک خود مشورت نمایید.
  • جهت بهبود اسهال ناشی از مصرف این دارو، مصرف وعده های غذایی ساده و مایعات به مقدار کافی توصیه می شود.
  • احساس تهوع ناشی از این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پرادویه کاهش می یابد.
  • در صورت مشکلات تنفسی و هرگونه علائم حساسیت دارویی (مانند ورم صورت و دهان) به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • در صورت مشاهده دفع خون یا مدفوع تیره، استفراغ حاوی خون یا شکم درد شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • ممکن است در ابتدای مصرف پزشک شما جهت کاهش احتمال بروز عوارض گوارشی، ایبوپروفن را با مقدار کم تجویز نماید. با این حال در صورتی که نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو دارید، پزشک می تواند همراه آن از دارو های محافظت کننده از معده تجویز نماید تا عوارض کاهش یابد.
  • در صورت مصرف طولانی مدت، تحت نظر پزشک خود بمانید تا آزمایشات و معاینات دوره ای لازم، انجام شود.
  • در صورتی که مبتلا به آسم می باشید ،ممکن است علائمی مانند خس خس سینه و مشکل تنفسی در شما با مصرف این دارو تشدید شود.در صورت بروز این عوارض، این دارو را قطع نمایید و به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.

قرص ایبوپروفن


عوارض شایع ایبوپروفن

محققان بر این باورند که برخی از عوارض جانبی ایبوپروفن بسیار خطرناک و جبران ناپذیر هستند، به همین دلیل کاهش دردهای مزمن با استفاده از روش های طبیعی و داروهای گیاهی بیشتر توصیه شده است.
مهمترین عوارض جانبی ایبوپروفن عبارتند از :

شایعترین عواض جانبی زنگ زدن گوش، خارش، بثورات پوستی، اسهال یا یبوست، نفخ معده، سردرد، پرخاشگری، سرگیجه، سوزش معده، تهوع، استفراغ، احساس گیجی، افزایش وزن، زخم معده، تنگی نفس و آسم، تغییرات بینایی و مشکلات کلیوی و کبدی از شایع ترین عوارض جانبی ایبوپروفن به شمار می آیند. این عوارض جانبی معمولا در اکثر بیماران دیده می شود.


عوارض جانبی جدی و خطرناک ایبوپروفن عبارتند از:

حمله قلبی: بر اساس مطالعه ای که در مجله The Lancet منتشر شده است، یکی از مهمترین عوارض جانبی ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر، حمله قلبی و سکته مغزی است. پزشکان استفاده از ایبوپروفن را در بیماران قلبی و افرادیکه در خانواده خود سابقه نارسایی قلبی دارند، گزینه مناسبی نمی دانند.

آسیب به DNA: بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه Drug and Chemical Toxicology، آزمایش های حیوانی نشان می دهد مصرف افراطی ایبوپروفن باعث آسیب به DNA و جهش ژنتیکی می شود و همین امر زمینه را برای ابتلا به سرطان فراهم می کند.

کم خونی : ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر با آسیب به سلول های قرمز خون، سبب کم خونی می شود. نتایج این مطالعه در نشریه Pharmazie منتشر شده است.

افزایش فشارخون : مطالعات نشان می دهد این دارو سبب افزایش فشار خون شده و در بیماران قلبی توصیه نمی شود. -کاهش شنوایی بر اساس گزارش نشریه Medicine، کاهش شنوایی یکی از عوارض جانبی استفاده طولانی مدت از ایبوپروفن است.

سقط جنین : بر اساس گزارش BMJ، مصرف ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر، خطر سقط جنین را در ماه های اول بارداری دو برابر می کند. با توجه به عوارض جانبی خطرناک ایبوپروفن، محققان توصیه می کنند که روش های طبیعی تسکین درد، جایگزین این دارو شود.

تداخلات دارویی ایبوپروفن


تداخل داروها با یکدیگر ممکن است چگونگی کارکرد داروها را در بدن شما تغییر دهد و یا ریسک عوارض جانبی جدی را در شما بالا ببرد. البته این شامل همه موارد ممکن نیست. لیستی از محصولات مصرفی خود شامل داروهای با نسخه و بدون نسخه، همچنین داروهای گیاهی را تهیه کرده و به هنگام ویزیت دکتر به وی نشان دهید.
بدون تایید دکتر، داروهای خود را شروع یا قطع نکرده و یا تغییری در میزان مصرف خود ندهید. برخی از داروها ممکن است با ایبوپروفن تداخل داشته باشد. این داروها شامل : Aliskiren- ACE inhibitors(captopril, Lisinopril) میباشد. این داروها ممکن است ریسک خونریزی را وقتی با دیگر داروها مصرف می شود، زیاد کرده و حتی باعث شروع آن نیز می شود.

تداخل دارویی ایبوپروفن

مصرف بیش از حد ایبوپروفن


اگر فردی از این دارو بیش از اندازه مصرف کرده و دارای نشانه های جدی مثل بیهوشی ناگهانی و یا مشکلات تنفسی بود، فورا با اورژانس تماس بگیرید. نشانه های مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: درد شدید در معده، مشکلات تنفسی و خواب آلودگی شدید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف ایبوپروفن باید بدانید


1. ایبوپروفن در دوران بارداری جز گروه B است یعنی برای جنین ضرری ندارد اما باید طبق دستور پزشک مصرف شود اما در 3 ماهه سوم بارداری این دارو جزء گروه D قرار می‌گیرد که نباید استفاده شود و مصرف آن باعث بروز اختلالات جنینی می‌شود.
2. در صورتی که مصرف ایبوپروفن موجب سوء هاضمه در شما می‌شود می‌توانید آن را بعد از مصرف غذا و یا با شیر مصرف کنید.
3. قبل از مصرف ایبوپروفن به پزشک خود بگویید چه داروهای دیگر حتی داروهای گیاهی را مصرف می‌کنید. این داروها ممکن است با ایپوپروفن تداخل اثر داشته باشند.
4. پس‌ از خوردن‌ قرص‌های‌ ایبوپروفن‌ برای‌ جلوگیری‌ از آسیب‌ و تحریک‌ 30-15 دقیقه‌ از خوابیدن‌ یا دراز کشیدن‌ اجتناب‌ کنید.
5. سالمندان بیشتر از سایرین‌ در معرض‌ خطر مشکلات‌ گوارشی‌ و خونریزی‌‌دهنده‌ هستند.
6. اگر ایبوپروفن‌ را برای‌ درد یا تب‌ می‌خورید و درد ظرف‌ 14 روز و تب‌ ظرف‌ 3 روز بهتر نشده‌ یا حتی‌ بدتر شده‌ است‌ با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید.
7. ایبوپروفن‌ را دور از دسترس‌ کودکان‌، دور از گرما، نور مستقیم‌ یا حرارت‌ مرطوب‌ نگهداری‌ کنید (در این‌ شرایط‌ ایبوپروفن‌ فاسد می‌شود)
8. در حین مصرف این دارو نباید مشروبات‌ الکلی‌ بنوشید. زیرا احتمال‌ آسیب‌ به‌ معده‌ بیشتر خواهد شد.

9. همچنین نباید تا مشخص‌ شدن‌ پاسخ‌ بدنتان‌ به‌ دارو رانندگی‌ یا در فعالیت‌های‌ خطرناک‌ شرکت‌ کنید. زیرا این‌ دارو در برخی‌ از افراد موجب‌ گیجی‌، سرگیجه‌، یا خواب‌‌آلودگی‌ می‌شود.
10. این دارو را بدون توصیه پزشک به کودکان کوچکتر از 12 سال ندهید.
11. از مصرف استامینوفن یا آسپرین همزمان با ایبوپروفن اجتناب کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

عوارض مصرف بی رویه مسکن

عوارض وابستگی به قر ص های مسکن را میدانید؟

مصرف بی رویه مسکن باعث بیماری های قلبی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits