دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی قرص آتورواستاتین
16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آتورواستاتین (Atorvastatin) یا لیپیتور (Lipitor) عنوان کاهش دهنده کلسترول بد خون تجویز میشود .

نحوه ی عملکرد قرص آتورواستاتین

آتورواستاتین یا لیپوفیکس دارویی است که همراه با رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول بد و چربی ها (مانند LDL و تری گلیسرید ) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون ،استفاده می شود.

آتورواستاتین متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به نام “استاتین ها” است.نحوه ی عملکرد دارو با کاهش میزان کلسترول تولید شده توسط کبد است.

کاهش کلسترول”بد” و تری گلیسریدها و افزایش کلسترول “خوب”، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به جلوگیری از سکته های مغزی و حملات قلبی کمک می کند.

موارد مصرف آتورواستاتین

چربی ها به راحتی در بافت های بدن ذخیره می شوند تا بعدا به عنوان منبع انرژی استفاده شوند . کلسترول یک نوع چربی (لیپید) می باشد که در کبد از چربی های غذای مصرفی شما ساخته می شود.

زمانی که میزان کلسترول در خون شما افزایش یابد هایپرکلسترومیا (افزایش چربی خون ) رخ می دهد. با این وجود کلسترول بالا ممکن است در شما احساس بیماری ایجاد نکند اما عوارض پنهان ناشی از آن در حال وقوع است.

کلسترول بالا در عروق خون رسوب می کند و به مرور زمان دیواره عروق را سخت می کند . این عارضه موجب تنگ شدن عروق کاهش جریان خون و افزایش خطر بیماری های قلب و عروق از جمله سکته های قلبی و مغزی می شود.

آتورواستاتین دارویی از دسته استاتین ها می باشد که کلسترول خون را با مهار کردن آنزیم های سازنده ی کلسترول کاهش می دهد. کاهش کلسترول ، ریسک بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

آتورواستاتین همچنین در افرادی که مستعد بیماری های قلب و عروق هستند(حتی با وجود کلسترول نرمال خون ) ریسک این بیماری ها را کاهش می دهد.

آتورواستاتین علاوه بر کاهش کلسترول خون به میزان کمتری تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد.

مکانیسم اثر قرص آتورواستاتین

قرص آتورواستاتین مانند بقیه استاتینها با مهار آنزیم HMG COA ردوکتاز در کبد عمل می‌کند. HMG COA در بیوسنتز کلسترول نقش اساسی دارد.

در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت سابقه ابتلا به مشکلات کبدی یا هرگونه بیماری که مسبب عارضه کبدی شده است به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که مشکلات عضلانی مانند گرفتگی یا درد عضلانی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت سابقه تیروئید کم کار،سکته و یا خونریزی مغزی دارید حتما به پزشک خود بگویید.

‎در صورت حساسیت به هرگونه دارو، پزشک خود را مطلع نمایید.

آتورواستاتین / قرص آتورواستاتین / لیپوفیکس

مقدار مصرف دارو آتورواستاتین

این دارو در دوران بارداری نباید استفاده شود زیرا آتورواستاتین ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند بنابر این، مهم است که در زمان استفاده کردن از این دارو از روش های قابل اعتماد کنترل بارداری ( مانند کاندوم، قرص های کنترل بارداری ) استفاده شود.

آتورواستاتین به صورت خوراکی مصرف می شود. و معمولاً یک بار در روز با یا بدون غذا مصرف می گردد. آتورواستاتین هر روز در یک زمان استفاده کنید.دکتر ممکن است دارو را با یک دوز پایین آتورواستاتین شروع و سپس به تدریج دوز دارو را افزایش دهید ولی بیش از یک بار در هر 2 تا 4 هفته افزایش ندهید.

حتی اگر شما احساس خوبی دارید مصرف آتورواستاتین را ادامه دهید و بدون صحبت کردن با دکتر خود دارو را قطع نکنید.

آتورواستاتین برای کلسترول بالا:

بزرگسالان در ابتدا، 10 یا 20 میلی گرم یک بار در روز شروع شود در برخی از بیماران ممکن است نیاز به شروع با دوز 40 میلی گرم در روز باشد دکتر شما ممکن است دوز مورد نیاز را افزایش دهد با این حال، دوز معمولاً نباید بیش از 80 میلی گرم در روز باشد.

کودکان با 10 تا 17 سال سن در ابتدا، 10 میلی گرم یک بار در روز دکتر ممکن است دوز مورد نیاز را افزایش دهد با این حال، دوز معمولاً نباید بیش از 20 میلی گرم در روز است.

تداخل دارویی قرص آتورواستاتین

  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضدقارچ
  • برخی از داروهای پیشگیری از بارداری
  • سایر داروهای کاهش کلسترول
  • داروهای قلبی
  • داروهای ایدز

ایتراکونازول و کتوکونازول جم‌فیبروزیل-داروهای حاوی فیبرات نیاسین ریفامپین ( Rifampin ) داروناویر ( darunavir ) ، فوزام پرناویر ( fosamprenavir )
لوپیناویر ( lopinavir ) ، ریتوناویر ( ritonavir ) ، ساکویناویر ( saquinavir ) و تیپراناویر ( tipranavir ) کلشیسین ( Colchicine ) کلاریترومایسین , اریترومایسین

نحوه مصرف آتورواستاتین

این دارو به صورت قرص ۱۰،۲۰،۴۰ میلی گرمی در ایران موجود می باشد و مقدار مصرف روزانه دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می شود.
‎معمولا آتورواستاتین به صورت یک بار در روز تجویز می شود.
آتورواستاتین را در زمان مشخصی از روز, هر زمانی که راحتید، مصرف نمایید . این دارو با غذا تداخل ندارد و می توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید .
در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دو برابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.

آتورواستاتین / قرص آتورواستاتین / لیپوفیکس

‎توصیه های دارویی آتورواستاتین

  • معمولا درمان با قرص آتورواستاتین طولانی مدت می باشد لذا با پزشک خود در ارتباط باشید و معاینات و آزمایشات دوره ای را به طور منظم انجام دهید تا پیشرفت درمانی شما ارزیابی شود.
  • مصرف قرص آتورواستاتین را تا زمانی که پزشک برای شما تجویز کرده است ، ادامه دهید .
  • یک رژیم غذایی سالم، محدود کردن مصرف الکل، کاهش نمک در رژیم غذایی ،ترک سیگار و داشتن فعالیت بدنی مناسب همراه با مصرف آتورواستاتین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
  • مصرف گریپ فروت یا آب گریپ فروت در رژیم غذایی معمول، باعث افزایش احتمال عوارض ناشی از آتورواستاتین می شود لذا مصرف این ماده غذایی را در رژیم خود محدود نمایید.
  • خانم ها در مدت درمان با آتورواستاتین باید از یک روش جلوگیری از بارداری مناسب استفاده نمایند و در صورتی که حین درمان ، بارداری رخ داد، فوراً به پزشک اطلاع دهند.

عوارض ناشی از آتورواستاتین

  1. درد و گرفتگی عضلانی یکی از عوارض شایع آتورواستاتین می باشد ، در صورت بروز این عارضه ، به پزشک خود مراجعه نمایید به دلیل این که احتمال بروز عارضه ای نادر اما جدی عضلانی در اثر مصرف آتورواستاتین وجود دارد، جهت بررسی های لازم مراجعه به پزشک در صورت درد عضلانی لازم است .
  2. برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف قرص آتورواستاتین از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
  3. تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد.
  4. در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد.
  5. احساس تهوع ، سو هاضمه و نفخ ناشی از قرص آتورواستاتین با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای چرب یا پر ادویه برطرف می شود .
  6. احتمال خونریزی بینی، علائمی شبیه به سرماخوردگی (مانند آبریزش بینی یا عطسه) با مصرف قرص آتورواستاتین وجود دارد . در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید .
  7. میالژی و افزایش آنزیم‌های کبدی (البته اصولاً آتورواستاتین کم عارضه‌ترین داروی گروه استاتین‌ها است)، ضایعات پوستی از دیگر

عوارض خاص اما مهم آتورواستاتین

در صورت کشیدگی و درد شدید عضلانی خصوصا در پاها، احساس بیماری و ضعف و یا تب بالا به پزشک خود مراجعه نمایید .
در صورت تنگی نفس یا سرفه بدون علت، پیش از مصرف نوبت بعدی دارو، به پزشک مراجعه نمایید .
در صورتی که علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لبها مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

آیا آتورواستاتین باعث لاغر شدن و کاهش وزن می شود ؟

قرص آتورواستاتین داروی لاغری و کاهش وزن نبوده و فقط جهت کاهش کلسترول بدخون و جلوگیری از سکته مغزی و حمله قلبی استفاده میشود . ولی در صورتی که شما وزن بالایی داشته باشید و پزشک شما تشخیص دهد که چربی خون بالایی دارید ، ممکن است در کنار درمان ها و رژیم های دیگر ، قرص آتورواستاتین نیز تجویز کند. در هر حال به نظر میرسد این ادعا که ، اتورواستاتین‌، لیپوفیکس یا لیپیتور باعث کاهش وزن می شود ، تنها یک ادعای تبلیغاتی برای فروش بیشتر این دارو بوده است و در هیچ کدام از مقالات معتبر علمی تایید نشده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits