دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض قرص سیمواستاتین
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سیمواستاتین Simvastatinسيمواستاتين به عنوان داروي كمكي همراه با رژيم غذايي در درمان زيادي كلسترول خون ناشي از افزايش كلسترول LDL در بيماراني كه در معرض خطر بيماري شريان كرونر بوده و به درمان با رژيم غذايي پاسخ نمي‌دهند مصرف مي‌شود.

سیمواستاتین Simvastatin

سيمواستاتين به عنوان داروي كمكي همراه با رژيم غذايي در درمان زيادي كلسترول خون ناشي از افزايش كلسترول LDL در بيماراني كه در معرض خطر بيماري شريان كرونر بوده و به درمان با رژيم غذايي پاسخ نمي‌دهند مصرف مي‌شود.با دلگرم همراه باشید.

قرص سیمواستاتین

مکانیسم اثر سیمواستاتین

این دارو با مهار آنزیم HMG-CoA reductase باعث کاهش سرعت سنتز کلسترول LDL در کبد می شود و در نهایت میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.

فارماکوکینتیک سیمواستاتین

بر اساس مطالعات حيواني حدود 85% از دارو از مجراي گوارش جذب مي‌شود. فراهمي زيستي دارو كمر از 5% است. پيوند اين دارو به پروتئين پلاسما بسيار زياد است. سيم واستاتين در بافت‌ها هيدروليز مي‌شود. زمان لازم براي رسيدن به اوج غلظت 4/1-3/1 ساعت مي‌باشد. اين دارو عمدتاً از طريق مدفوع دفع مي‌گردد.

منع مصرف سیمواستاتین

اين دارو در بيماري فعال كبدي نبايد مصرف شود. مصرف آن در زنان باردار و شيرده نيز توصيه نمي‌شود.

عوارض جانبی سیمواستاتین

درد و التهاب عضله، رابدوميوليز، يبوست، اسهال، نفخ، سوزش و درد معده و سرگيجه، سردرد و به ندرت كاهش توانايي جنسي و بي‌خوابي با مصرف اين دارو گزارش شده است.

تداخلات دارویی سیمواستاتین

مصرف همزمان سيكلوسپورين، جم فيبروزيل و نياسين با سيمواستاتين خطر بروز نارسايي حاد كليوي و رابدوميوليز را ممكن است افزايش دهد. غلظت سرمي ديگوكسين در صورت مصرف همزمان با اين دارو ممكن است افزايش يابد.

هشدار ها سیمواستاتین

1- اين دارو در موارد زير بايد با احتياط فراوان مصرف شود: انجام عمل پيوند همراه با مصرف داروهاي كاهنده ايمني، كاهش فشار خون، عفونت حاد و شديد، اختلالات شديد الكتروليت يا غدد اندوكرين، حملات تشنجي غير قابل كنترل، ضربه يا جراحي مهم.
2- اندازه‌گيري غلظت كلسترول سرم (4 هفته پس از شروع درمان و در فواصل منظم در طول درمان)، كراتين كيناز سرم (در فواصل منظم) وانجام آزمون عملكرد كبد(قبل از شروع درمان، هر 6 هفته در طول 3 ماه اول درمان و هر 8 هفته در طول سال اول درمان و سپس هر 6 ماه ) ضروري است.
3- در صورت افزايش غلظت خوني كراتين كيناز (CK) يا بروز ميوزيت مصرف دارو بايد قطع شود.
4- در طول مدت مصرف دارو، بيماران زن بايد از باردار شدن خودداري نمايند.

توصیه های دارویی سیمواستاتین

1- در صورت بروز هرگونه درد عضلاني، بايد به پزشك مراجعه شود.
2- اين دارو نبايد بيشتر يا كمتراز مقدار توصيه شده، مصرف شود.
3- در صورت فراموش شدن يك نوبت مصرف دارو، به محض به ياد آوردن،‌‌ آن نوبت بايد مصرف شود، مگر اين كه تقريباً زمان مصرف نوبت بعدي فرا رسيده باشد. دراين صورت، مقدار مصرف بعدي نبايد دو برابر شود.
4- در صورت مشكوك بودن به بارداري، حتماً بايد به پزشك اطلاع داده شود.
5- قبل از قطع مصرف دارو، بايد با پزشك مشورت شود.
6- در صورت نياز به هر گونه عمل جراحي يا درمان اضطراري، بايد احتياط شود.

دارو های هم گروه سیمواستاتین

  • Atorvastatin
  • Fluvastatin
  • Lovastatin
  • Pitavastatin
  • Pravastatin
  • Rosuvastatin

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits