دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قرص فلوکستین و عوارض جانبی مصرف این دارو
14
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فلوکستین چه کاربردی دارد و عوارض جانبی آن چیست؟فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس و پرخوری عصبی پذیرفته شده‌است.

فلوکستین چه کاربردی دارد و عوارض جانبی آن چیست؟

فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس و پرخوری عصبی پذیرفته شده‌است.با دلگرم همراه باشید.

فلوکستین چه کاربردی دارد و عوارض جانبی آن چیست؟

فلوکستین داروی ضد افسردگی

در سال ۱۹۸۶ در الای لی‌لی اند کامپنی ساخته شد و اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا در ۱۹۸۷ سودمندی آن را برای درمان افسردگی تأیید کرد.همچنین فلوکستین موارد تجویز متعددی همچون در انزال زودرس مردان و دیگر کاهش وزن دارد که البته به مقادیر مصرف آن و تحمل فرد بستگی دارد برخلاف باور رایج فلوکستین اولین داروی اس‌اس‌آرآی نیست و پیش از آن زیملدین و ایندالپین و فلووکسامین ساخته شده بودند که دو مورد اول به دلیل عوارض نامطلوب‌شان به سرعت از بازار خارج شدند.

علی‌رغم ورود داروهای جدیدتر این گروه فلوکستین همچنان یک داروی پرطرفدار است و در سال ۲۰۰۷ در بیش از ۲۲ میلیون نسخه برای آن در ایالات متحده تجویز شده است. مدت حق انحصاری تولید فلوکستین در سال ۲۰۰۱ پایان یافته و هم اکنون شرکت‌های مختلف داروسازی به تولید آن می‌پردازند.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی فلوکستین

  • افسردگی
  • وسواس
  • اضطراب
  • سندروم پیش از قاعدگی
  • اختلال خواب
  • سردرد
  • بیماری های روانی
  • اختلال دوقطبی
  • چاقی
  • مشکلات جنسی

عوارض فلوکستین

تهوع ، خواب آلودگی ، سرگیجه ، کاهش اشتها ، خستگی ، عرق کردن ، ضعف ، کاهش وزن ، اختلال در میل

جنسی ، خشکی دهان

تداخل دارویی

دیازپام ، وارفارین ، دکسترومتورفان

مقدار و نحوه مصرف دارو

قرص فلوکستین برای کودکان بالاتر از دو سال تجویز می‌شود. درواقع روانپزشكان معمولا برای درمان افسردگی یا اضطراب در كودكان اگر نياز به دارو وجود داشته باشد، خط اول انتخاب را فلوكستين قرار می‌دهند. نیاز بیمار به قرص فلوکستین به عواملی مثل وزن بیمار، سوابق بیماری‌های قبلی، سابقه مصرف در خانواده بیمار و شدت بیماری بستگی دارد. به طور کلی دوز قرص‌های فلوکستین موجود در ایران معمولا ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرم هستند که ابتدا با ۱۰ شروع می‌شود و در صورتیکه بدن بیمار به دوز بالاتری نیاز داشته باشد پزشک ۲۰ را تجویز می‌کند.

توجه: خیلی از افرادی که این دارو را مصرف می‌نمایند با مشکل و عوارض جانبی جدی روبرو نمی‌شوند اما اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع خونی و سیاه، استفراغی که شبیه دانه‌های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش‌های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

توجه: این دارو ممکن است سطح سروتونین خون را افزایش داده و باعث مشکلی نادری بنام سندرم سروتونین شود. خطر ابتلا به این سندرم نادر زمانیکه از سایر داروهای افزایش سروتونین به همراه این دارو استفاده می‌نمایید، بیشتر نیز می‌شود. اگر مبتلا به هریک از عوارض جدی دارو همچون تپش قلب، توهم، عدم توانایی جهت یابی، تهوع، اسهال، یبوست شدید، کشیدگی عضلات، تب غیرقابل توضیح و بی‌قراری و پریشانی غیرمعمول شدید، به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

فلوکستین و مشکلات جنسی!

درباره مفید بودن این دارو برای برطرف شدن مشکلات جنسی ممكن است افراد تاثیراتی از فلوكستین را مطالعه كنند كه نسبت به مصرف آن راغب شوند، در حالی‌كه ممكن است مطالب متناقض دیگری هم نوشته شده باشد. این است كه حتما باید از مصرف خودسرانه انواع داروها پرهیز شود.

یكی از عوارض قرص فلوکستین ممكن است كاهش میل جنسی باشد كه پزشک در صورت لزوم این موضوع را كنترل می‌كند. در مواردی هم عكس قضیه اتفاق می‌افتد. به این صورت كه فرد افسرده چندان رغبت و تمایلی به مسائل جنسی ندارد، با مصرف فلوكستین و بهبود افسردگی، طبیعتا میل جنسی او نیز افزایش می‌یابد. در واقع این افزایش میل جنسی در نتیجه بهبود افسردگی بوده است. اگر افسردگی درمان شده اما میل جنسی كاهش یافته این موضوع دیگر جزو عوارض فلوكستین شناخته می‌شود.

هشدارهای مصرف دارو

گفت‌وشنودهای رایج بین مردم را رها كرده و از مصرف خودسرانه این دارو برای درمان چاقی، افزایش نشاط، اختلالات خواب یا بهبود عملكرد جنسی پرهیز كنید. همه تاثیرات فلوكستین باید طبق نظر پزشک باشد. اگر كسی افسرده نباشد و فلوكستین را فقط به عنوان داروی كاهنده وزن مصرف كند اتفاقا ممكن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت‌كننده‌ای به همراه داشته باشد؛ چرا كه این دارو اصولا به عنوان داروی كاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شود.


نکاتی در رابطه با مصرف قرص فلوکستین

  • در بیمارانی که احتمال دست زدن به خودکشی وجود دارد دارو باید در مقادیر کم در اختیارشان باشد.
  • اثرات درمانی این دارو معمولا دو تا سه هفته بعد از شروع درمان ایجاد می‌شوند.
  • وزن بیمار در طی درمان هفته‌ای یک بار چک شود.
  • جهت جلوگیری از تسکین بیش از حد در طول روز بهتر است دارو قبل از خواب تجویز شود.
  • بیمار را از نظر بروز واکنش‌های حساسیتی و راش و کهیر تحت نظر بگیرید.
  • مصرف این دارو در دیابتی‌ها ممکن است باعث اشکال در کنترل قند خون شود.
  • بدلیل اینکه این دارو باعث بی‌اشتهایی می‌شود مصرف این دارو در بیماران بی‌اشتها بااحتیاط صورت پذیرد.
  • اگر شما مبتلا به دیابت هستید، فلوکستین ممکن است بر روی سطح قندخون شما تاثیر بگذارد، به همین دلیل سطح قندخون خود را هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل نمایید و نتیجه آن‌ها را با پزشکتان درمیان گذارید.

فلوکستین

توصیه‌های دارویی که باید بدانید

  • به بیمار توصیه کنید دارو را مطابق با تجویز پزشک مصرف نماید و در صورت فراموش نمودن یک نوبت دارو به محض به یادآوردن آن را مصرف کند و از دوبرابر نمودن دوز دارو پرهیز کند.
  • به بیمار هشدار دهید تا مشخص نشدن اثرات دارو از رانندگی و سایر امور نیازمند هوشیاری بپرهیزد.
  • به بیمار توصیه نمایید. درصورت بروز سردرد، بی اشتهایی، تهوع، اضطراب و بی‌خوابی به پزشک مراجعه کند.
  • به بیمار تذکر دهید در صورت شک یا تصمیم به بارداری به پزشک خود اطلاع دهد.

ارتباط میان مصرف فلوکستین و میل به خودکشی!

مصرف قرص فلوکستین ممكن است در آغاز روند بهبودی، افكار و میل به خودكشی ایجاد كند. به همین دلیل از طرف سازمان دارو و غذای آمریكا در بروشور داخل دارو این موضوع را به صورت هشدار مطرح كرده‌اند، پزشک هم در هنگام تجویز، این هشدار را به خانواده‌ها می‌دهد. البته این موضوع در مورد افزایش افكار مربوط به خودكشی است نه اقدام به آن؛ به این صورت كه فرد ممكن است به خودكشی فكر كند اما هرگز فكر خود را عملی نكند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب فلوکستین

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits