دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید
403
زمان مطالعه: 9 دقیقه
شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید یکی از داروهای مهمی است که برای درمان یبوست و بواسیر بهتر است در همه منازل باشد. شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید یا شیر منیزیم یک داروی ضد اسید و ملین می باشد.

لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید برای درمان یبوست

درمان یبوست و بواسیر روشهای مختلفی دارد. یکی از این روشها استفاده از شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید است. در این بخش از مجله پزشکی دلگرم اطلاعاتی را درباره شربت لاکسی ژل تقدیم می کنیم.شربت را باید قبل از مصرف حتما تکان دهید. همچنین باید این دارو در کنار یک لیوان آب میل شود.

موارد مصرف و عوارض داروی آلومینیوم ام جی اس

یبوست و راههای قطعی درمان

این دارو رامی توان به عنوان ضداسید مصرف نمود و هیدروکسیدمنیزیم (وسولفات منیزیم ) دردرمان کوتاه مدت یبوست مصرف می شود.

این دارو همانند بقیه آنتی اسیدها ناشی از خنثی سازی اسیدمعده توسط دارو است ولی نمی تواند اثرمستقیم روی تولید اسید معده داشته باشد.

به عنوان مسهل یا جذب آب به داخل روده وارد و دفع مدفوع را تسهیل می کند.

هیدروکسید منیزیم یک ضداسیدسریع الاثرمی باشد.۱۰ درصدمنیزیم مصرف شده در دارو جذب می گردد. اثراین فرآورده به عنوان ملین ۳-۵/۰ ساعت بعدازمصرف شروع می شود.

مواردمنع مصرف لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید


درعیب شدید کار کلیه ،ترکیبات حاوی منیزیم نبایدمصرف شود.

موارد مصرف شیاف بیزاکودیل

راهِ درمان یبوست با لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید

آب درمانی و مصرف روزانه شیر مهمترین و راحتترین روش می باشد. شما می بایست تا می توانید آب بنوشید.

پرسش: چرا آب درمانی؟

پاسخ: چون مشکلِ یبوستِ خفیف یا مزمنِ شما در واقع بدلیلِ کمبودِ آب در بدنِ شما جهتِ متابولیسم سیستم بدنتان است. اگر شما هم اکنون مشکل یبوست دارید؛ می توانم شرط ببندم که روزانه 2 تا سه لیوان آب بیشتر مصرف نمی کنید.

به زبانِ ساده، وقتی آب در بدنِ شما کم باشد، مقدار ابِ لازم جهتِ فعالیت های اصلیِ بدن توسطِ روده ها و از غذای هضم شده در روده جذب می شود. در نتیجه مدفوعِ شما حالتِ سفت و سیمانی پیدا می کند و در نهایت، هنگامِ دفع، روده ها یا زخم شده و خونریزی می کنند یا به بیرونِ بدن کشیده می شوند.

اما هنگامی که آبِ کافی در بدن وجود داشته باشد، مقدار اضافیِ آن اول از راهِ مثانه و سپس از راه روده ها دفع خواهد شد. و نتیجه ی این حرف اینست که آبِ بیشتری در مدفوعِ خود خواهید داشت و در نتیجه مدفوعِ شما در هنگام دفع، نرم خواهد بود و آسیبی به راست روده نخواهد زد.

تاکید می کنم که آب درمانی مهمترین روش درمان یبوست است و ازین پس و تا پایانِ عمرتان هیچگاه نباید آن را ترک کنید.

در زیر، چگونگیِ آب درمانی در طیِ یک روز و کارهایی که باید در طیِ روز انجام دهید را می آورم:

  1. بطور کلی شما باید روزانه دستِ کم 5 لیوان آب تازه بنوشید.
  2. صبحها بلافاصله پس از بیداری (پیش از خوردنِ صبحانه و بشکل ناشتا) نوشیدنِ یک لیوانِ شیر ضروریست. برای خوردن صبحانه هم بهتر است پس از خوردن شیر، 10 دقیقه صبر کنید و سپس صبحانه صرف کنید. این زمان دهی در واقع باعث می شود زمان کافی به شیر داده شود تا از معده گذشته و وارد روده شود تا بتواند مدفوع را نرم کند.
  3. پس از خوردنِ غذاهای یبس کننده، حتما نوشیدنِ یک لیوان شیر، پس از غذا ضروریست.
  4. در مواقعی از روز، وقتی احساس می کنید شکمتان خالیست؛ معده تان را با نوشیدنِ دو تا سه لیوان آبِ تازه پر کنید.
  5. پیش از خواب، حتماً یک تا دو لیوان شیر بنوشید. (شیر باید بصورت خالی و بدون هیچ افزودنیی میل شود. بعضیها ترجیح می دهند شیر را شیرین کنند یا با نان بخورند که در اینصورت تاثیر زیادی نمی کند.)
  6. باز هم تاکید می کنم که آب درمانی و نوشیدنِ شیر (در اول صبح و آخر شب) مهمترین روش درمان یبوست است و ازین پس و تا پایانِ عمرتان هیچگاه نباید آن را ترک کنید.
  7. نوشیدنِ روزانه دو لیوان شیر. شیر را شبها و صبحها، پیش و پس از خواب بنوشید.
  8. خوردنِ سبزی و میوه در حدِ نرمال باعثِ متخلخل شدنِ مدفوعِ شما خواهد شد. سعی کنید دستِ کم سه بار در هفته را سبزی مصرف کنید. با غذا یا بصورت لقمه با نان. (از میان میوه ها بهترین تاثیر را کیوی دارد)
  9. قرص های مسهل و اسهال کننده را اصلاً مصرف نکنید. بدانید که مصرفِ زیادِ این قرصها الکترولیت های درون روده ی شما را از کار می اندازد و اگر خدای ناکرده چنین شود دیگر کاری نمی شود کرد و زندگیتان بصورتِ جدی به خطر خواهد افتاد. البته از میانِ مسهل ها، فقط پودر موسیلیوم را می توانم پیشنهاد کنم که آنهم باید با مشورت و توصیه ی پزشکتان باشد.
  10. پیاده روی و نرمشهای سبک باعثِ کارکردِ بهتر روده های شما خواهد شد. روزانه چند دقیقه نرمش کنید! پس از نرمش هم حتما چند لیوان اب بخورید تا ابِ مصرف شده در ورزش که بشکل عرق و.. از بدنتان خارج شده، دوباره جایگزین شود. وگرنه همین نرمش هم ممکنست باعثِ یبوستِ دوباره شما شود.
  11. هل و هوله و موادِ بی مصرف مانند چیپس و.. نخورید. توجه کنید که مواد فلفل دار باعث یبوست خواهند شد. همچنین از خوردن و خرد کردنِ چیزهایی مثل دانه های انار خودداری کنید.
  12. پس از خوردنِ چیزهایی که یبوست می اورند، مانندِ ماکارونی، انار و دانه ی انار، مواد فلفل دار و تند، استعمال تریاک یا مشروبات الکلی، کشک، دوغ، دمپختی ، کاکائو و قهوه بمقدار زیاد، قرصهای ویتامینه و مولتی ویتامین ها و.. حتما سبزی، شیر و آب فراوان مصرف کنید. توجه کنید که شما می توانید همه چیز بخورید اما باید حواستان باشد، چه چیز یبوست آور است. و پس از خوردنِ آن، یک لیوان شیر بخورید. همچنین همیشه باید تناسب را در خوردن حفظ کنید و در هیچ چیز زیاده روی نکنید.

رعایتِ نکاتی در هنگام دفع

  • شما باید هر روز یا نهایتاً یکروز در میان برای دفع مدفوع به دستشویی بروید. بسیاری افراد هم هستند که هر روز و روزی دوبار به دستشویی می روند که اصلا اشکالی ندارد و اتفاقاً خوب هم هست. فاصله ی زمانی دستشویی رفتن، با میزان غذایی که می خورید رابطه ی مستقیمی دارد. یعنی هرچه بیشتر غذا بخورید ، زودتر نیاز به دستشویی رفتن پیدا می کنید. معمولاً کم غذایی یکی از عوامل مهم در یبوست است. بهترین زمان برای دستشویی رفتن، اول صبح (پس از صبحانه) است.

  • هنگام دفع، زور نزنید. چون ممکن است باعثِ بیرون آوردنِ راست روده شود. این مورد، بیشتر مواقعی پیش می اید که مدفوع سفت و خشک شده است و در روده نمی تواند حرکت کند {بعلت نخوردن شیر یا بموقع به دستشویی نرفتن}. اگر چنین حالتی شد، به دستشویی نروید! باید چند لیوان شیر خالی را بشکل پشت سر هم بنوشید، یکی دوتا کیوی بخورید و چند ساعت یا یکروز صبر کنید و سپس هنگامیکه دوباره حالت دفع پیدا کردید به دستشویی بروید.

  • اگر در مدفوعِ خود خون دیدید، هرچه سریعتر به یک پزشکِ متخصصِ گوارش مراجعه کنید. او ممکن است برایتان کلنوسکوپی تجویز کند. توصیه می کنم هیچگاه از زیر اندوسکوپی و کلنوسکوپی شانه خالی نکنید. چون در این روش، پزشک می تواند سانت به سانتِ روده ی شما را با دوربین ببیند و اگر ریزترین مشکلی باشد، آنرا تتشخیص دهد. از این گذشته، پزشک محرم بیمار است و اگر بیماری شرم و خجالتِ بیهوده ببرد ممکن است برایش گران تمام شود. آندوسکوپی مخصوصاً برای بالای سن 50 ضروریست و دیدنِ خون در مدفوع بالای سن پنجاه باید جدی گرفته شود. اما برای جوانان معمولا مشکل حاد نیست و نیازی به اندوسکوپی نیست.

  • پس از دفع، اگر احساسِ سوزش در مخرج کردید، یک دستمال کاغذی را اغشته به "پوویدوم آیوداین" یا همان دوا-سرخ کنید و به آرامی به روی مخرج بمالید. همچنین نشستن روی بالشتکهای نرم، تا وقتی احساس درد می کنید در کاهش درد خیلی موثر است.

اگر حالت دفع داشتید ولی مدفوع خشک بود، توصیه زیر را دنبال کنید:

از دستشویی بیرون بیایید! بباید چند لیوان شیر خالی را بشکل پشت سر هم بنوشید، یکی دوتا کیوی بخورید و چند ساعت یا یکروز صبر کنید و سپس هنگامیکه دوباره حالت دفع پیدا کردید به دستشویی بروید. یا اینکه مراحل زیر را دنبال کنید:

اگر دستشویی رفتنِ شما از چهار روز گذشت، وارد مرحله ی خطرناکی شده اید. در چنین مواقعی باید چند کار را انجام دهید:

  1. دستِ کم روزی دو الی سه کیوی بخورید.
  2. شربت "لاکسی ژل از داروخانه بگیرید و هر هشت ساعت یک قاشق غذا خوری بخورید.
  3. روزی سه چهار بار در حمام، یک تشت را از آب گرم پر کنید و به آرامی در داخل تشت بنشینید.
  4. شیاف بیزاکودیل را هر 8 تا 10 ساعت یکبار از راه مخرج به داخل روده بفرستید.
  5. به هیچ وجه قرص اسهال خوردنی را در چنین مواقعی مصرف نکنید چون مدفوع را در بالای روده تان شل می کند و احساس دلپیچه و درد شدیدی خواهید کرد و ار آنجا که مدفوع در انتهای روده شما خشک است، راه خروج ندارد و بسیار بسیار اذیت خواهید شد.
  6. پیاده روی کنید.

اگر اجابت مزاج از پنج روز کذشت و دستشویی نرفتید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. او احتمالا شما را به یک جراح معرفی خواهد کرد و جراح تصمیمات بعدی را برای شما خواهد گرفت که از تنقیه تا عمل جراحی است. پس کار عاقلانه را بکنید و همیشه حواستان باشد که اجابت مزاج از دو روز نباید طولانی تر شود.

هر وقت دستشویی داشتید و هرجا که بودید باید بلافاصله به دستشویی بروید. نباید مدفوع را بیش از حد در روده نگه دارید، چون خشک خواهد شد.


بیشتر بخوانید :

دلیل یبوست کودکان + درمان قطعی یبوست کودکان

۸ درمان خانگی و تاثیرگذار یبوست

یبوست سالمندان: ۸ روش خانگی درمان یبوست در سالمندان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (403 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

R.gh | ۳ ماه پیش
درود
میگن اکثر لبنیات یبوست میاره حتی شیرچطورشما پیشنهادمیدید
1
15
کیمیا | ۵ ماه پیش
عالی بود تشکر از توضیحات
0
2
Mf | ۶ ماه پیش
عالی بود توضیحات کامل و واضح ممنون از شما.
0
2
حسام | ۴ سال پیش
خیلی توضیحات کاملی بود، فقط فلفل رو جاهای دیگه نوشته ضدیبوست البته فلفل قرمزو

من چند روزی برای مدفوع احساس درد داشتم که تا چند ساعت بعد از نشستن پشت کامپیوتر هم ادامه داشت، احساس میکردم به زخمی برخورد میکنه ، مدفوع خونی نبود ولی انقدر همه رو نگران سرطان می کنند این روزها به فوق تخصص مراجعه کردم اول میخواستند کولونوسکوپی انجام بدند ولی درخواست کردم یه معاینه چشمی بکنند که گفتند شقاقه، فقط شربت بالا و پماد دیلتیازم دادند که فعلا نمی خرم
12
4
فرح | ۴ سال پیش
من در فصل سرد روزی ۸۹ لیوان آب میخورم ودر فصل گرم ۱۵۱۸ لیوان . هر نوع سبزی و میوه هم بیشتر میخورم . ولی به لاکتوز شیر. حساسیت دارم و نمیتونم بخورم . هله هوله و خوراکیهای یبوست آور چای قهوه الکل مواد مخدر فست فود نوشابه هم استفاده نمیکنم . حجم غذام هم بیشتره چاق هم نیستم. ولی یبوست مزمن بقدری شدید است که اگه کاری باهاش نداشته باشم بعد از ده روز هم دفع نمیشه و مجبور میشم هر روز. تنقیه آب بکنم . روز بروز هم شدیدتر میشه . برادرهام هیچکدومشون این رعایتها رو ندارن همه شون هم سالمند و یبوست هم ندارند .
7
38
پاسخ ها:
پزشک عمومی | ۵ ماه پیش
به متخصص گوارش مراجعه نمایید.جهت انجام سونوگرافی وآزمایشات
0
0
س . | ۵ سال پیش
آیا شربت لاکسمل برای شیردهی مضر است
3
13
سارا | ۵ سال پیش
آیا شربت شیر منیز (منیزیم هیدروکساید) چاق کننده است؟
در ضمن من گاهی به دو هفته هم می رسد که اجابت مزاج نمی کنم....چون اصلا احساس دفع نمی کنم....چقدر بده؟
7
21
صنایعی | ۵ سال پیش
خسته نباشید
منیزیم هیدروکساید رو بعد از غذا باید خورد
و اینکه چه مدت باید مصرف کرد
11
30
اکرم | ۵ سال پیش
سلام نوه من 3سالش هست شکمش هر3تا4روزبا مشکل کار می کنه می خواستم بدونم. می تونم ازلاکسی ژل استفاده کنه به چه مقدار ممنون
6
27
نازیلا | ۵ سال پیش
عجب حرفایی گفتید.من بیماری کولیت عصبی دارم بایبوست شدید ضد درمان،واگه شیربخورم دیگه نابودمیشم ازنفخ ودلپیچه ودرست شدن بتون توی روده .اون وقت شما گفتین شیربخورید؟؟؟؟؟ا
قلا بایدبگین که کی بخوره وکی نخوره!
6
17
پاسخ ها:
iraniilady | ۱ ماه پیش
خب شما نخور😂😂😂چرا عصبانی میشی حالا دیگه نمیتونه جدا جدا توضیح بده کی بخوره کی نخوره شما تشریف ببر پیش دکتر
0
1
فرزانه | ۵ سال پیش
سلام عذر میخوام توو این مطلب چند بار به این اشاره کردید که کسی که مشمل یبوشت داره شیر بهپره ولی نگفتید شیر سرد گرم یا داغ باشه چون من شنیدم شیر داغ یبوست رو درمان میکنه در حد داغیه چای ولی شیر سرد و ولرم یبوست رو تشدید میکنه
9
29
Zahra | ۵ سال پیش
عالی بود ,خیلی نکات خوبی رو آموزش دادید,ممنون,,عو
ارض جانبی شربت لاکسی ژل چیست,من دهانم زخم شده میخام ببینم برای استفاده از این شربته؟
4
14
حلما | ۵ سال پیش
بینهایت سپاس از توضیحات خوبتون
5
7
mehrnaz | ۵ سال پیش
سلام من رفتم دكتر دكترم ميگه روزي ١٢ قاشق لاكسي ژل يا منزيم هيدروكسايد بخورم ميخوام بدونم ضرر نداره؟؟ميخورمم يكم حالت تهوع ميگيرم
11
20
کوروش | ۵ سال پیش
سلام.ممنون از مطالبتون.بسیار جامع و مفید بود.البته سوالی دارم که امیدوارم مثل نظرات قبلی بدون جواب باقی نمونه چون حیفه از همچین مطالبی اگر به نظرات جواب داده نشه.
من شربت متادون مصرف میکنم و این باعث یبوست شدید میشه.گرچه آب زیاد میخورم و حداقل 8 لیوان در روز آب میخورم ولی شروع دفع همیشه سخته ولی در ادامه مشکل برطرف میشه.شربت لاکسی ژل گرفتم که بخورم ولی میخام بدونم میتونم مادامی که شربت متادون مصرف میکنم شربت لاکسی ژل هم بخورم؟
7
10
پاسخ کارشناس:
دوست عزیز دلگرم , برای گرفتن جواب توسط پزشک دلگرم لطفا سوالات خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید.
طیبه شهابی | ۵ سال پیش
ممنون ازشما درمورد شربت چه زمانی مصرف بشه بهتره صبح یا شب تا بهترجواب بده
8
25
منصور پارسی | ۵ سال پیش
اطلاعات بسیار مفید وجامعی بود کمال تشکر وقدردانی مینمایم
6
8
نرگس | ۵ سال پیش
شربت لاکسی ژل برای بیمار سرطانی مناسب هست یا خیر؟
6
16
toubaa466@gmail.com | ۶ سال پیش
آیا شیر را بصورت گرم باید مصرف کرد یا سرد. شیر سرد باعث دل پیچه و صدا از شکم میشود.من برام پیش آمده ۲هفته دستشویی نداشتم آب فراوان خوردن با بدبختی برطرف شد
از مطالب شما سپاسگزارم بسیار مفید بودند
6
22

hits