دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص کلرپرومازین و عوارض مصرف این دارو
28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
كلرپرومازين :نيز بصورت داروي كمكي در درمان هيجان شديد و اختلالات رواني-حركتي و نيز به عنوان ضد تهوع و درمان سكسكه شديد و پورفيري بكار مي‌رود.

"کلرپرومازین" چیست؟

كلرپرومازين در اختلالات رواني نظير اسكيزوفرني، جنون، مانيا و نيز بصورت داروي كمكي در درمان هيجان شديد و اختلالات رواني-حركتي و نيز به عنوان ضد تهوع و درمان سكسكه شديد و پورفيري بكار مي‌رود.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با داروی کلرپرومازین و موارد مصرف این دارو آشنا شوید.

 پیشفرض

قرص کلرپرومازین یک داروی آرامبخش

برای کسانی است که اختلالات روانی دارند. این قرص به دلیل اثر زیاد آرامبخشی، برای بیماری های حاد روانی مانند اسکیزوفرنی تجویز می شود. سایت آسمونی در این مقاله اطلاعاتی در مورد قرص کلرپرومازین برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

اطلاعات داروی کلرپرومازین Chlorpromazine (نورمازین NORMAZINE) (قرص)

نام علمی دارو (ژنریک): Chlorpromazine

گروه دارویی: Anxiolytic Sedatives Hypnotics and Antipsychotics

خواب آورهای آرامبخش ،وضد جنون ها

Chlorpromazine

موارد مصرف کلرپرومازین:

کلرپرومازین در اختلالات روانی نظیر اسکیزوفرنی، جنون، مانیا و نیز بصورت داروی کمکی در درمان هیجان شدید و اختلالات روانی-حرکتی و نیز به عنوان ضد تهوع و درمان سکسکه شدید و پورفیری بکار می‌رود.

فارماکوکینتیک کلرپرومازین:

با مصرف خوراکی، کلرپرومازین، جذبی سریع دارد،اما تحت تأثیر عبور اول کبدی قرار می‌گیرد.دارو متابولیسم کبدی وسیعی داشته ( بعضی از متابولیت‌ها فعال هستند) از راه صفرا و ادرار دفع می‌گردد. پیوند این دارو به پروتئین ‌پلاسما بسیار زیاد است.

موارد منع مصرف کلرپرومازین:

این دارو در صورت بیماری قلبی، (کمی یا زیادی فشار خون) ضعف شدید CNS ، کوما، سندرم مادرزادی QT طولانی، سابقه آریتمی قلبی و نقایص ژنتیکی که سبب کاهش فعالیت ایزوآنزیم P450شود، نباید مصرف شود.

هشدارهای کلرپرومازین:

  • این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: الکلسیم حاد، دیسکرازی خونی، آسیب شدید مغزی، تصلب عروق مغزی، کاهش ذخیره قلبی مانند بی‌کفایتی دریچه میترال، بی کفایتی عروق مغزی، فئوکروموسیتوم، بی کفایتی کلیه، سندرم Reye، عیب کار کبد، سابقه حساسیت به هر یک از فنوتیازین‌ها.

  • بررسی حرکت غیرطبیعی و مشاهده دقیق علائم اولیه دیسکینزی، در فواصل منظم در طول درمان، بویژه در سالخوردگان و بیمارانی که مقادیر زیاد دارو مصرف نموده یا به مدت طولانی تحت درمان هستند، توصیه می‌شود.

  • کلرپرومازین نباید از راه زیر جلدی تزریق شود، زیرا سبب نکروز شدید بافت می‌شود.

  • در درمان کزاز ، جراحی و سکسکه شدید، دارو فقط از راه تزریق وریدی مصرف می‌شود.

  • قبل از تزریق وریدی، کلرپرومازین هیدروکلراید باید با محلول تزریقی کلرورسدیم رقیق شود.

عوارض جانبی کلرپرومازین:

علائم خارج هرمی و در مصرف طولانی مدت گاهگاهی دیسکینزی دیررس، کاهش دمای بدن (گاهی تب)، خواب آلودگی، بی‌ثباتی خلقی، رنگ‌پریدگی، کابوس شبانه ، بی خوابی و افسردگی ممکن است ایجادد گردد. آثار ضد موسکارینی نظیر خشکی دهان، احتقان بینی، یبوست، اشکال در دفع ادرار و تاری دید از عوارض شایع دارو هستند.

تداخل دارویی کلرپرومازین:

مصرف این دارو همزمان با داروهای ضد آریتمی ، خطر ایجاد آریتمی‌های بطنی راافزایش می‌دهد. مصرف کلروپرومازین به همراه ضد افسردگیها، سبب افزایش غلظت پلاسمایی و اثرات ضد موسکارینی آنها خصوصاً انواع سه حلقه‌ای می‌گردد. کلرپرومازین با اثر داروهای ضد صرع( با کاهش آستانه تشنج) مقابله می‌نماید. مصرف فنوتیازین‌ها همراه ترفنادین‌ خطر آریتمی بطنی را افزایش می‌دهد.

پروپرانول غلظت پلاسمایی کلرپرومازین را افزایش می‌دهد. بروز سندرم آنسفالوپاتیک در تعدادی از بیماران که همزمان لیتیم و داروهای ضد پسیکوز دریافت‌ کرده‌اند ، گزارش شده است. اثرات ضدپارکینسون لوودوپا در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است مهار شود. مصرف همزمان داروهای کاهندده فشار خون با این دارو ممکن است سبب کاهش شدید فشار خون شود. مصرف همزمان این دارو با ضد تیروئید‌، ممکن است خطر بروز آگرانولوسیتوز را افزایش دهد.

نکات قابل توصیه درباره کلرپرومازین:

  • دوره درمان با این دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیش از مقدرا تجویز شده مصرف شود.

  • برای حصول اثرات درمانی، مطلوب ممکن است چند هفته زمان مورد نیاز باشد.

در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، اگر رژیم درمانی بصورت یک نوبت مصرف در روز باشد، به محض به یاد آوردن در همان روز، نوبت فراموش شده باید مصرف شود. درغیر اینصورت، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری شود. اگر رژیم درمانی بصورت چند نوبت در روز باشد،‌به محض به یادآوردن طی یک ساعت ، آن نوبت باید مصرف شود. در غیر این صورت از مصرف نوبت فراموش شده یا دوبرابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری گردد.

  • قبل از قطع مصرف دارو، باید به پزشک مراجعه شود. قطع تدریجی مصرف دارو ممکن است ضروری باشد.

  • از مصرف فرآورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری گردد.

  • در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اورژانس، پزشک باید از مصرف این دارو آگاه گردد.

  • هنگام رانندگی یا کار با ماشین‌آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.

  • هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته ، باید احتیاط نمود.

  • هنگام ورزش، در هوای گرم یاهنگام حمام آب گرم، به علت احتمال بروز شوک حرارتی باید احتیاط نمود.

  • این دارو ممکن است سبب بروز خشکی دهان شود. در صورت تداوم خشکی به مدت بیش از دو هفته ، باید به پزشک مراجعه نمود.

  • احتمال بروز حساسیت به نور با مصرف این دارو وجود دارد. استفاده از عینک و لباس محافظت کننده ممکن است ضروری باشد.

  • بیماران سالخورده و ناتوان ممکن است به مقادیر کمتری از دارو نیاز داشته باشند.

مقدار مصرف کلرپرومازین:

بزرگسالان: در اختلالات پسیکوز ، 25-10 میلی‌گرم 4-2 بار در روز مصرف می‌شود. مقدار مصرف در صورت نیاز و تحمل بیمار هر 4-3 روز به میزان mg/day50-25 افزایش می‌یابد. در تهوع و استفراغ، 25-10 میلی‌گرم هر 6-4 ساعت مصرف می‌شود که در صورت نیاز و تحمل بیمار افزایش می‌‌یابد. قبل از عمل جراحی، 50-25 میلی‌گرم 3-2 ساعت قبل از جراحی و در درمان سکسکه و پورفیری 50-25 میلی گرم 4-3 بار در روز مصرف می‌شود.

کودکان: در درمان اختلالات پسیکوز ، تهوع و استفراغ در کودکان 6 ماه تا 12 سال،mg/kg0/55 هر 6-4 ساعت مصرف می‌شود که در صورت نیاز و تحمل بیمار افزایش می‌یابد. قبل از جراحی، mg/kg0/55، 3-2 ساعت قبل از عمل مصرف می‌شود.

تزریقی:

بزرگسالان

در درمان اختلالات شدید پسیکوز ، 50-25 میلی‌گرم تزریق عضلانی می‌شود. مقدار مصرف در صورت نیاز و تحمل بیمار پس از یک ساعت و سپس هر 12-3 ساعت تکرار می‌شود. در درمان تهوع و استفراغ، ابتدا 25 میلی‌گرم بصورت مقدار واحد تزریق عضلانی می‌شود.در صورت تحمل، 50-25 میلی‌گرم هر 4-3 ساعت تا زمان توقف تهوع تزریق عضلانی می‌شود. برای پیشگیری از تهوع و استفراغ در حین عمل جراحی ، 5/12 میلی‌گرم بصورت مقدار واحد تزریق عضلانی می‌شود. پیش از عمل جراحی نیز مقدار 25-5/12 میلی‌گرم (2-1 ساعت قبل از عمل) تزریق عضلانی می‌گردد.

در درمان سکسکه 50-25 میلی‌گرم 4-3 بار در روز، در درمان پورفیری 25 میلی گرم هر 8-6 ساعت و در درمان کزاز 50-25 میلی‌گرم 4-3 بار در روز تزریق عضلانی می‌شود.

کودکان

در درمان اختلالات پسیکوز و تهوع و استفراغ در کودکان 6 ماه تا 12 سال mg/kg0/55 هر 8-6 ساعت تزریق عضلانی می‌شود. در حین عمل جراحی نیز mg/kg0/275 ( سی 30دقیقه قبل از عمل جراحی )تزریق می‌گرد. در درمان کزاز در کودکان 6 ماه تا 12 سال mg/kg0/55 هر 8-6 ساعت تزریق عضلانی می‌گردد.

اشکال دارویی قرص کلرپرومازین:
  1. Coated Tablet: 25 mg
  2. Coated Tablet: 100mg
  3. Injection: 50mg/2m

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب "کلرپرومازین" چیست؟

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:ویکی پدیا

Chlorpromazine

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (28 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مرضیه | ۲ سال پیش
دکتر این دارو را برای تهوع بارداری به من تجویز کرد و 40 روز مصرف کردم حالا توی آزمایش ژنتیک وجود سندرو داون در جنین رو تشخیص دادن میتونه اثر این دارو باشه
0
3
محمدرضا | ۴ سال پیش
من سرترلینو قطع کردم این دارو رو بلافاصله بعدش خوردم توهم میزدم
0
0
محمدرضا | ۴ سال پیش
من دارو سرترالین بیستو پنج شبا می‌خوردم با تریفلوپرازین دو وکلونوزپام یک نصفه شبا با بیپریدین دو بعد دکترم همه و قطع کرد جاش نورومازین بیستون پنج شبی یدونه داد با کاتوزیان یک ،دو روز اول مشکلی نداشتم روز سوم حالم بدشد عدم تعادل و حالات نگران کننده خیلی بدی پیدا کرد الآنم میخام بخوابم احساس میکنم تا صبح زنده نمی‌مونم بدنم خالی میکنه احساس میکنم تو سرم خالیه
0
2
رزگل | ۵ سال پیش
من پسر 8 ساله اختلال اسبرگر دارم دکترش اینو تجویز کرده پسرم گاهی اوقات تمش قلب داره ایا مصرفش اشکال داره دکتر سه وعده نصف را براش تجویز کرده
0
1
زیبا حمیدی | ۵ سال پیش
دارو های دارای کلر نباید اصلا خورده و مصرف شوند چون عوارض و تاثیرات غیر قابل جبرانی را بر روی بدن و مغز بر جای می گذارند و فقط بیمار روانی است که مصرف دارو می کند


لطفا نام شرکت دارو سازی را هم می نوشتید
1
1
بابک | ۵ سال پیش
آیا داروی کلرپرومازین میل جنسی را کاهش می دهد؟
0
7

hits