دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص لوراتادین و عوارض مصرف این دارو
59
زمان مطالعه: 6 دقیقه
لوراتادین که با نام‌های تجاری کلاریتین و کلاریتین-دی (که حاوی لوراتادین و سودواِفدرین (Pseudoephdrine) است) به‌فروش می‌رسد، یکی از انواع داروهای آنتی‌هیستامین یا ضد حساسیت است و بدون نسخه‌ی پزشک می‌توان آن را از داروخانه تهیه کرد

اطلاعات دارویی قرص لوراتادین

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با قرص لوراتادین و موارد مصرف این دارو آشنا شوید.

قرص لوراتادین دارویی آنتی هیستامین

قرص لوراتادین فاقد اثرات خواب آور می باشد که در درمان یا کاهش نشانه های حالات آلرژیک استفاده می گردد. دسترسى به قرص لوراتادین به عنوان یک قرص ضد آلرژی و ضد حساسیت آسان است.

عوارض جانبی قرص لوراتادین ظیر تاری دید با هر گونه تغییر در بینایی، گیجی، کندی شدن ضربان قلب، افزایش حساسیت به نور آفتاب، کهیر، عصبانیت و هیجان می باشد .

لوراتادین از مشتقات پی پریدین و یک آنتی هیستامین نسل دوم است. این دارو مهارکننده اختصاصی گیرنده H1 است. واکنشهای آنتی ژن – آنتی بادی باعث آزادسازی هیستامین می گردد و این دارو علائم ناشی از آزاد شدن هیستامین را مهار می کند. همچنین این دسته از داروها در مدلهای حیوانی و در محیط آزمایشگاهی اثرات ضد التهابی متنوعی داشته اند.

البته اهمیت بالینی این مساله هنوز مشخص نشده است. این دارو در وضعیت های آلرژیک که با علائمی همچون آب ریزش بینی، کهیر و کونژونکتیویت همراه است، بسیار موثر می باشد. لوراتادین به میزان ناچیزی از سد خونی – مغزی عبور می کند بنابراین برخلاف آنتی هیستامین های نسل اول ایجاد خواب آلودگی نمی کند.

همچنین این دارو برخلاف بسیاری از داروهای نسل اول فاقد خصوصیات آنتی کولینرژیک می باشد. لوراتادین در مقایسه با داروهای قدیمی تر (نسل اول) طول اثر بیشتری دارد به طوری که استفاده از آن به صورت یک تا دو بار در روز ممکن است.

 اطلاعات دارویی از قرص لوراتادین Loratadin

موارد و مقدار مصرف لوراتادین

  1. درمان علامتی رینیت آلرژیک فصلی و درمان کهیر مزمن ایدیوپاتیک
  2. بزرگسالان و کودکان 6 ساله و بزرگتر: mg/day 10 مصرف می‌شود.
  3. کودکان 2 تا 5 ساله: mg/day 5 مصرف می‌شود.
  4. تعدیل دوز: در بزرگسالان و کودکان 6 ساله و بزرگتر و با نارسایی کبدی کلیرانس کراتینین کمتر از ml/min 30، مقدار mg 10 یک روز در میان تجویز می‌شود. در کودکان 2 تا 5 سال با نارسایی کبدی یا کلیوی، مقدار mg 5 یک روز در میان داده می‌شود.

 اطلاعات دارویی از قرص لوراتادین Loratadin

مکانیسم اثر قرص لوراتادین Loratadin

اثرات آنتی هیستامین این دارو به علت رقابت با هیستامین در اتصال به گیرنده H¬1 ¬است . کاربرد آن در کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک ممکن است به دلیل جلو گیری از اثرات انقباضی هیستامین بر برونش ها در این بیماران باشد.

تداخل دارویی قرص لوراتادین

داروهای مهارکننده متابولیسم کبدی در صورت مصرف همزمان با لوراتادین باید با احتیاط تجویز شوند.

 اطلاعات دارویی از قرص لوراتادین Loratadin

عوارض جانبی قرص لوراتادین


داروهاى شیمیایى بدون عوارض نیستند و از این رو باید احتمال بروز واکنش هاى عجیب و غریب را در هر فردى داد. اما پاره اى از این واکنش ها از احتمال بیشترى برخوردارند از این رو آن ها را به عنوان عوارض اصلى یک دارو در نظر مى گیرند اما در مورد لوراتادین مى توان به عوارض جانبى زیر اشاره کرد.

عوارض عصبى

این دسته از عوارض معمولا کمتر در مورد لوراتادین صادق است چرا که یکى از مهم ترین مزیت هاى لوراتادین به عنوان نسل جدید داروهاى ضدآلرژیک، این است که این دارو عوارض عصبى کمترى نسبت به سایر داروهاى این رده دارد.

در هر صورت واکنش هایى همچون سردرد، سرگیجه، خواب آلودگى بسیار خفیف، احساس خستگى و کسالت در پاره اى از افراد که حساسیت بیش از اندازه به این دارو دارند دیده شده است.

عوارض گوارشى

اگر بخواهیم در مورد عوارض گوارشى صحبت کنیم مى توانیم به مواردى همچون تهوع، استفراغ، نفخ شکمى، یبوست، اسهال و مواردى از این قبیل اشاره کرد که البته این عوارض همچون عوارض عصبى زیاد نگران کننده نیستند و پس از مدتى برطرف مى شوند.

عوارض کبدی

کسانى که از بیمارى کبدى رنج مى برند احتمال دارد در مصرف این دارو دچار مشکل شوند چرا که متابولیسم این دارو کبدى است و بیماران کبدى دچار عوارض نامطلوب از جمله خواب آلودگى هاى شدیدى مى شوند که در این خصوص باید با پزشک شان مشورت کنند.

شایع ترین عوارض جانبی لوراتادین

  • سردرد
  • احساس خستگی و خواب آلودگی
  • درد معده و استفراغ
  • خشکی دهان
  • احساس عصبانیت و یا بیش فعالی

با توجه به مطالب بیان شده, قرص لوراتادین از جمله داروهای تجویز شده در درمان سرماخوردگی می باشد. با این حال استفاده از این دارو بدون نظر پزشک ممکن است علائم بیماری را تشدید و سلامتی را به خطر اندازد.

 اطلاعات دارویی از قرص لوراتادین Loratadin

شربت لوراتادین 5 mg/5ml

اطلاعات دیگر:

  • طبقه‌بندی فارماکولوژیک: آنتی هیستامین سه حلقه‌ای.
  • طبقه‌بندی درمانی: آنتی هیستامین.
  • طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده B

 اطلاعات دارویی از قرص لوراتادین Loratadin

ملاحظات اختصاصی

شواهدی در دسترس نیست که نشان دهنده امکان سوء مصرف دارو یا ایجاد وابستگی به آن باشد.

دارو باید در یک مکان خشک و خنک و دور از حرارت و نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.

نکات قابل توصیه به بیمار

  1. دارو را با معده خالی حداقل دو ساعت بعد از غذا مصرف کرده و تا حداقل یک ساعت بعد از مصرف دارو از خوردن غذا پرهیز کنید.
  2. دارو را فقط یک بار در روز مصرف کنید. در صورت تداوم یا بدتر شدن نشانه‌ها به پزشک اطلاع دهید.
  3. برای حصول دقت در آزمونهای پوستی آلرژی، چهار روز قبل از انجام آنها مصرف دارو را قطع کنید.
  4. مصرف در سالمندان: سالمندان به اثرات CNS دارو حساس ترند؛ دارو باید با دوزهای کمتر شروع شود.
  5. مصرف در کودکان: بی‌ضرری و اثربخشی مصرف دارو در کودکان کوچکتر از 2 سال ثابت نشده است.
  6. مصرف در شیردهی: لوراتادین به راحتی در شیر ترشح می‌شود. مصرف آنتی هیستامین در زنان شیرده ممنوع است.

طریقه مصرف لوراتادین

لوراتادین اغلب یک بار در روز و برای مصرف خوراکی تجویز می گردد. دستورات بسته دارو را به دقت مطالعه کنید. لوراتادین را دقیقا مطابق با دستور پزشک معالج خود مصرف و از تغییر خودسرانه دوز دارو پرهیز کنید.

این قرص معمولا در بسته های 20 تایی عرضه می شود. لوراتادین به راحتی از طریق لوله های گوارش جذب خون می شود و بین یک تا سه ساعت پس از مصرف، اثر درمانی اش شروع می شود و معمولا اوج خاصیت درمانی لوراتادین حدود 8 تا 12 ساعت پس از مصرف آن است که بیمار به طور واضح اثرات بهبودی را در خود احساس می کند.

بیشتر بخوانید :

موارد مصرف و عوارض شربت لوراتادین

موارد مصرف و عوارض داروی ضد حساسیت دسلوراتادین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (59 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits