دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید مصرف فنلزین سولفات ( ناردیل )
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فنلزین سولفات دارویی است که برای درمان افسردگی تجویز می‌شود. با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فنلزین سولفات بیشتر آشنا شوید.

قرص ضد افسردگی فنلزین سولفات

نامهای دیگر: ناردیل

موارد مصرف فنلزین سولفات

در موارد افسردگی شدید استفاده می‌شود. 15 میلی‌گرم خوراکی 3 بار در روز تجویز می‌شود. می توان به سرعت آن را به 60 میلی‌گرم در روز افزایش داد. حداکثر دوز روزانه 90 میلی‌گرم در روز است. شروع اثرات درمانی مطلوب این دارو 2 تا 6 هفته است.

مکانیسم اثر فنلزین سولفات

افسردگی از کاهش سطح نورترانسمیترهای CNS ناشی می شود(از جمله نوراپی نفرین و سروتونین). فنلزین آنزیم MAO را که به طور طبیعی باعث غیر فعال شدن مواد حاوی آمین می شود، مهار می کند بنابراین سطح این مواد و فعالیت آن ها افزایش می یابد.

فنلزین سولفات

عوارض جانبی فنلزین سولفات

گیجی، سردرد، انقباض عضلانی، بی‌خوابی، خواب‌آلودگی، ضعف، خستگی‌پذیری، خشکی دهان، بی‌اشتهایی، تهوع، یبوست، اختلالات جنسی، افزایش وزن، تعریق بیش‌از حد.
در صورت مصرف بیش از حد: علایم و نشانه های ان به آرامی در عرض 24 تا 48 ساعت ظاهر می‌شود و می‌تواند تا دوهفته باقی بماند. گرگرفتگی، تپش قلب، افزایش فعالیت حرکتی، انقباضات عضلانی، تشنج، ایست قلبی تنفسی، کما

موارد منع مصرف و احتیاط

در افرادی که در خطر دیابت، خودکشی، اختلالات تشنجی و بیمارانی که بی حسی های نخاعی دریافت کرده‌اند، باید با احتیاط مصرف شود.تا ظهور پاسخ مناسب دارو، باید مراقب خودکشی بیمار بود. بیماران با خطر بالا بخصوص در ابتدای درمان باید تحت نظارت دقیق باشند.در شروع مصرف دارو بیمار باید برای 1 ساعت دراز بکشد تا از گیجی سر ناشی از تغییران فشار خون جلوگیری شود. بیمار باید از تغییرات ناگهانی وضعیت بدن خودداری کند.این دارو برای افراد مسن بالای 60 سال و کودکان زیر 16 سال توصیه نمی‌شود.

بسیاری از غذاها و نوشابه‌ها با دارو تداخل می‌کنند( مانند شراب، آبجو، پنیرها، ترشیجات، گوشت و سبزیجات). در بخش تغذیه یا داروخانه بیمارستان‌ها، فهرستی از مواد غذایی که نباید مصرف شود در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

موارد مصرف فنلزین سولفات

باید از فعالیت‌های خطرناک نیازمند دقت و توجه خودداری شود تا آثار عصبی دارو به خوبی شناسایی شود.باید دارو دقیقا مطابق با دستور مصرف شود و از اضافه کردن دوز داروی فراموش شده خودداری شود.

تداخلات دارویی فنلزین سولفات

آمفتامین ها، افردین، فنیل افرین و سایر داروهای مشابه: اثرات انقباضی تشدید می شود. نباید همزمان مصرف شوند.
باربیتورات ها، دکسترومتورفان، نارکوتیک ها، ضدافسردگی های سه جلقه ای، سایر آرامبخشی ها: آثار ناخواسته افزایش می یابد. باید با احتیاط مصرف شود و دوز فنلزین کاهش یابد.
دی سولفیرام: می تواند تاکی کاردی، گرگرفتگی و تپش قلب ایجاد کند.
بی هوش کننده های عمومی و بی حسی های نخاعی: باعث هیپرتانسیون شدید و سرکوب بیش از حد CNS می شود. نباید به طور همزمان مصرف شود.

حتماً بخوانید:
داروهای ضدافسردگی : آشنایی ویژه با قرص های ضد افسردگی

داروهای ضدافسردگی : آشنایی ویژه با قرص های ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی می توانند با انواع مختلف داروها تداخل دارویی ایجاد کنند و خطرناک باشند. بنابراین قبل از تجویز دارو از جانب پزشک، باید او را در…

بی حسی های موضعی(مانند لیدوکائین، پروکائین): کارایی این داروها کاهش می یابد. بلوک عصبی کامل نخواهد بود. حداقل یک هفته قبل از مصرف این داروها فنلزین باید قطع شود.
داروهای OTC سرماخوردگی و تب یونجه، فرآورده های کاهنده وزن: مسمومیت شدید قلبی عروقی ایجاد می کند. نباید همزمان مصرف شوند.
داروهای سروتونرژیک(فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین)، ضدافسردگی های سه حلقه ای: آثار ناخواسته شدیدی ایجاد می کنند. حداقل 2 هفته بین مصرف داروها باید فاطله باشد.

منبع: حکیم الرعایا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits