دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف قرص (تادالافیل Tadalafil) برای درمان ناتوانی جنسی
289
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تادالافیل مهار کننده اختصاصی PDE5 است. به طور طبیعی این آنزیم در متابولیزه شدن cGMP نقش دارد. با مهار این آنزیم تجمع cGMP در عضلات صاف باعث افزایش relaxation عضلات صاف و بهبود erection در نتیجه افزایش جریان خون می شود.

همه چیز درباره قرص تادالافیل، مصارف و عوارض آن

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با موارد مصرف قرص تادالافیل آشنا شوید.

Tadalafil / قرص تادالافیل

قرص تادالافیل

امروزه با افزایش آمار انواع بیماری‌ها، استرس‌ها و تنش‌ها، مشکلات جنسی نیز روز به روز بیشتر دیده می‌شود. این موضوع باعث شده مصرف داروهای ناتوانی جنسی در جامعه و به‌خصوص آقایان بیش از هر زمانی افزایش پیدا کند.

از طرفی خجالت و شرمندگی باعث می‌شود افراد به صورت مخفیانه از این داروها استفاده کرده و حتی موضوع را از پزشک خود پنهان کنند و از سوی دیگر این کار می‌تواند جان شان را به خطر بیندازد! اگر می‌خواهید با منافع و مضرات 3 داروی شایع سیلدنافیل(ویاگرا)، تادالافیل و واردنافیل آشنا شوید حتما این مقاله را بخوانید.

ناتوانی جنسی یک علامت است

ناتوانی جنسی درواقع علامتی از یک بیماری است. شایع ترین علت آن مسائل روحی و روانی مثل افسردگی، اضطراب شدید و ... است اما برخی بیماری‌های ارگانیک هم باعث این ناتوانی می‌شوند که در رأس شان بیماری‌های غدد جنسی و هیپوفیز قرار دارند.

درواقع غدد جنسی تحت کنترل هیپوفیز قدامی فعالیت می‌کنند. حال چه در غدد جنسی (بیضه در آقایان و تخمدان در خانم ها) مشکل وجود داشته باشد و چه غدد جنسی عملکرد خوبی داشته باشند و هیپوفیز که باید فرمان را به غدد جنسی بدهد مشکل داشته باشد، فرد دچار اختلال در قوای جنسی می‌شود.

مشکل‌تان اولیه است یا ثانویه؟

قرص تادالافیل

درواقع بیماری‌هایی که باعث ناتوانی جنسی می‌شوند یا به صورت اولیه در خود بیضه هستند یا ثانویه هستند، اولیه مثل فردی که سرطان بیضه داشته و بیضه‌هایش را در آورده‌اند یا فردی که به دلیل یک بیماری شیمی درمانی شده و شیمی درمانی سلول‌های بیضه‌اش را از بین برده است یا برعکس، خانمی که سرطان رحم داشته، رادیوتراپی شده و با برق تخمدانش از کار افتاده است بنابراین بیماری‌های اولیه، بیماری‌های خود تخمدان یا بیضه هستند.

بیماری‌های ثانویه نیز بیماری‌هایی هستند که هیپوفیز را درگیر می‌کنند و از بالا فرمان به غدد جنسی نمی‌رسد؛ مثل فردی که «پرولاکتینوما» دارد و میزان پرولاکتین بدنش بالا می‌رود و دچار ناتوانی جنسی می‌شود.

دسته بندی

عامل درمانی در ناتوانی جنسی و اختلالات نعوض، با نام تجارتی سیالیس (Cialis) عرضه شده با نام تادالافیل یا تاداگرا در ایران

مکانیسم اثر قرص تادالافیل

تادالافیل مهار کننده اختصاصی PDE5 است. به طور طبیعی این آنزیم در متابولیزه شدن cGMP نقش دارد. با مهار این آنزیم تجمع cGMP در عضلات صاف باعث افزایش relaxation عضلات صاف و بهبود erection در نتیجه افزایش جریان خون می شود.

فارماکوکینتیک قرص تادالافیل

به دنبال مصرف خوراکی تادالافیل به سرعت جذب و پس از 2 ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد. اتصال پروتئینی آن در حدود 94% است. در کبد و توسط CYP3A4 متابولیزه می شود. نیمه عمر دارو در حدود 5/17ساعت است. شروع اثر آن معمولا 30 دقیقه بعد از مصرف دارو است. به علت اثر مثبت تادالافیل بر روی erectile dysfunction تا 36 ساعت پس از مصرف دارو (درمقایسه با پلاسبو)، برای گرفتن نتیجه بهینه زمان مصرف بسیار مهم است.

موارد مصرف قرص تادالافیل

درمان اختلالات نعوظی در آقایان.

مقدار و نحوه تجویز قرص تادالافیل

10میلی گرم از راه خوراکی یک ساعت قبل از ارتباط جنسی. با توجه به میزان اثربخشی و تحمل بیمار دوز دارو از 5 تا 20 میلی گرم متغیر است. حداکثر دفعات مصرف دارو یک بار در روز است.

موارد منع مصرف قرص تادالافیل

حساسیت به دارو یا هر کدام از اجزای فرمولاسیون، استفاده توام با نیترات ها وهمچنین آنتاگونیست های گیرنده a(بجز tamsulosin با دوز 4/0 میلی گرم در روز).

موارد احتیاط قرص تادالافیل

مصرف قرص تادالافیل در نارسایی های شدید کبدی توصیه نمی شود. همچنین حداکثر دوز توصیه شده در نارسایی های شدید کلیوی و بیماران دیالیزی 5 میلی گرم در روز است. مصرف تادالافیل در بیماران مبتلا به آنژین ناپایدار ، نارسایی قلبی کلاس II و بالاتر ، سابقه MI در 90 روز گذشته، آریتمی های قلبی کنترل نشده، افت فشار خون، فشار خون کنترل نشده، سابقه سکته مغزی در 6 ماه گذشته و رتینیت پیگمنتوزا(retinitis pigmentosa) توصیه نمی شود.

بارداری و شیردهی

این دارو در دوران بارداری در گروه B قرار دارد و مصرف آن با تجویز پزشک مجاز می باشد. مطالعات کافی در مورد مصرف دارو در شیردهی صورت نگرفته است و بهتر است از این دارو در شیردهی استفاده نشود.

عوارض جانبی قرص تادالافیل

سر درد، خستگی، خواب آلودگی، سرگیجه، در قفسه سینه، افت فشار خون وضعیتی، تاکی کاردی، خارش، راش، اسهال، دیس پپسیا، خشکی دهان، احتقان بینی، تاری دید، گر گرفتگی، ادم صورت.

تداخلات دارویی

تجویز همزمان نیترات ها و مهارکننده های گیرنده a (به جز تامسولوسین با دوز 4/0 میلی گرم در روز) منجر به افت شدید فشار خون می شود بنابراین مصرف این داروها با تادالافیل منع مصرف دارد.

القا کننده های ایزو آنزیم سیتوکروم 3A4 مانند فنی توئین، کاربامازپین و ریفامپین غلظت خونی تادالافیل را کاهش می دهند. مصرف همزمان دارو با مهار کننده های ایزو آنزیم 3A4 مثل کتوکونازول، غلظت پلاسمایی دارو و در نتیجه خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. در این حالت حتماٌ تنظیم دوز باید صورت گیرد. حداکثر دوز پیشنهادی در این شرایط 10 میلی گرم در 72 ساعت است.

تادالافیل را همزمان با ویاگرا نخورید

قرص تادالافیل

یکی از موارد منع مصرف این داروها حساسیت به دارو است. همچنین افرادی که پزشک فعالیت جنسی را برای‌شان ممنوع کرده نباید از این داروها استفاده کنند، به خصوص کسانی که به تازگی سکته کرده‌اند. افرادی که مشکلات قلبی دارند و از داروهایی با ترکیبات نیترات استفاده می‌کنند مثل داروهای ایزوسورباید یا نیتروگلیسیرین به صورت قرص، کپسول، پماد، چسب‌های پوستی و ... هرگز نباید همزمان با آنها از این داروها استفاده کنند.

علاوه بر این فرد نباید از یک دسته دارویی، 2 دارو را همزمان بخورد، برای مثال نباید تادالافیل و سیلدنافیل را همزمان بخورد. همچنین اگر فرد برای مشکلات جنسی از قبل داروهای دیگری چه گیاهی و چه غیر گیاهی با تجویز یا بدون تجویز پزشک مصرف می‌کند نباید همزمان با آنها از این داروها استفاده کند، مگر اینکه پزشک صلاح بداند. همچنین افرادی که نسبت به یک داروی دیگر مثل آسپیرین و ... یا غذای خاصی حساسیت دارند باید حتما این موضوع را با پزشک درمیان بگذارند.

شرایط نگهداری

در دمای 15 الی 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

بیشتر بخوانید :

تاثیر قرص و اسپری تاخیری بر روی اسپرم

درمان مشکلات جنسی آقایان با قرص تیاگریکس

همه چیز در مورد قرص سیالیس (cialis)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (289 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سینا | ۴ سال پیش
سلام من از قرص تادارکس 20 میلی گرم استفاده گرم و تاثیر زیادی تو رابطه جنسی داره تقریبا از 2 ساعت بعد از مصرف دارو تاثیر این دارو رو متوجه می شید و اثر اون تا یک روز توی بدن می مونه و می تونید به راحتی یه رابطه جنسی عالی رو داشته باشید
1
8
ابوالقاسم داوطلب | ۴ سال پیش
سلام ایاقرص تیافیل ۲۰دیرارضا شدن یا اصلاارضا نشدن مردتاثیرداردیا خیر متشکرم
5
1
ح . ض | ۴ سال پیش
من بدلیل سرطان پروستاتم را برداشته ام دکتر جهت اختلالات نعوذ بعد از عمل تیافیل تجویز کرد خیلی موثر است ولی انزال( خشک) را به شدت به تاخیر می اندازد و حاصل ان خستگی مفرط است .
1
0
ابراهیم | ۵ سال پیش
سلام
روز بخیر شصت سالمه زود انزالی شدید دارم
یک قرص تادالفیل خوردم تمام عضلاتم بشدت درد گرفته معده ام بهم ریخته سر گیجه دارم وکل شب رو نتونستم بخوابم
برای بی اثر کردن این داروی .... چه بکنم
6
4
پرویز بابادی | ۵ سال پیش
بعضی از پزشکان متاسفانه خوردن یا نخوردن دارو هایی نظیر تادالا فیل و امثالهمم را با خوردن همزمان داروهایی نظیر نیترو گلیسیرین را به مریض اطلاع نمیدهند . و این هم از پزشکان قلب و هم از پزشکان اختلالا ت جنسی مشاهده گردیده . که بسیار خطر ناک است .
0
1
مهران | ۵ سال پیش
سلام من کاربامازپین می خورم می تونم ۵میلی گرم ازش استفاده کنم؟؟؟ گفتین تنها مشکلش اینه که غلظت خون میاره پایین اگه کاربامازپین هم مصرف میشه؟؟؟
1
3
م | ۵ سال پیش
داروی برای نعوظ که درمان دائمی داشته باشد و عوارض جانب نداشته باشد چیست ؟
0
3
پاسخ ها:
مهدی | ۵ سال پیش
مصرف روز در میان دم کرده ی زنجبیل و دارچین همین عملکرد رو داره منتها بدون عوارض
مصرف هر روزه ممکن است دچار خونریزی بینی شوید .
1
2
م | ۵ سال پیش
بطور کلی برای درمان نعوظ داروی که عوارض نداشته باشد و طولانی مدت باشد چیست
0
4
پاسخ ها:
قویبک | ۵ سال پیش
گوشت گوسفند نر ،گوشت گنجشک،بلدرچین ،کبک،موز،سیرپیازوادویهها،
2
1

hits