دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف قرص (ملاتونین Melatonin ) برای درمان کم خوابی و عوارض این قرص
21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
موارد مصرف قرص (ملاتونین Melatonin ) برای درمان کم خوابی و عوارض این قرص:قرص ملاتونین Melatonin/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با قرص درمان کم خوابی ملاتونین و موارد مصرف این قرص بیشتر آشنا شوید.

قرص ملاتونین Melatonin

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با قرص درمان کم خوابی ملاتونین و موارد مصرف این قرص بیشتر آشنا شوید.

 قرص ملاتونین Melatonin

ملاتونین چیست؟

خواب عمیق و راحت می تواند خستگی یک روز سخت را برای شما رفع کند و به بدن شما انرژی کافی دهد.بدون تردید خواب یکی از بهترین استراحت ها برای افراد به حساب می آید.افرادی که در خوابیدن دچار مشکل می شوند احتمالا به مصرف قرص های ملاتونین روی آورده اند.اما آیا واقعا این قرص ها عارضه ای ندارند؟ملاتونین (به انگلیسی: Melatonin) با فرمول شیمیایی N-acetyl-5-methoxy tryptamine هورمونی است که در غدهٔ صنوبری (پینه‌آل)، غدهٔ کوچکی در مغز، تولید می‌شود و به تنظیم چرخهٔ خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. مقدار بسیار کم ی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. ملاتونین همچنین به صورت مکمل غذایی در بازار وجود دارد، هرچند ارزش تغذیه‌ای شناخته‌شده‌ای ندارد.

ملاتونین چیست؟

چه کسانی بیشترین فایده را از ملاتونین می برند؟

ملاتونین چیست؟

افرادی که اختلالات خواب رنج می برند، مسافران و یا افرادی که به دنبال کسب انرژی هستند، بیشترین فایده را از ملاتونین می برند.

میزان توصیه شده ملاتونین

میزان مناسب مصرف می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

کارکرد ملاتونین در بدن

بدن انسان دارای ساعت درونیِ خاص خودش است که به تنظیم چرخهٔ طبیعی ساعات خواب و بیداری (ریتم سیرکادین) کمک می‌کند و این کنترل تا حدی به تولید ملاتونین بستگی دارد. تولید ملاتونین به طور طبیعی در بدن تا حدی به میزان نور و روشنایی بستگی دارد. تولید ملاتونین، در روزهای کوتاه فصل زمستان ممکن است زودتر، یا در اغلب موارد دیرتر شروع شود. این تغییر در روند ترشح ملاتونین ممکن است در ایجاد علائم «بیماری خلقی فصلی» (SAD) یا افسردگی زمستانی نقش داشته باشد. میزان طبیعی ملاتونین با افزایش سن به تدریج کاهش پیدا می‌کند. در برخی از سالمندان ممکن است تولید ملاتونین به حد ناچیزی برسد، یا کامل قطع شود.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین به عنوان دارو

مکمل‌های غذایی ملاتونین گاهی برای درمان مشکل پرواززدگی (جت لگ) یا بی‌خوابی به کار می‌روند. دانشمندان همچنین در حال تحقیق دربارهٔ سایر اثرات احتمالی مؤثر ملاتونین هستند از جمله:

  • درمان اختلال خلقی فصلی (SAD).
  • کمک به تنظیم خواب افرادی که در شیفت‌های عصر یا شب کار می‌کنند.
  • پیشگیری یا کاهش مشکلات خواب یا گیجی پس از جراحی.
  • کاهش سردردهای مزمن خوشه‌ای.
  • شواهدی مقدماتی وجود دارد که مصرف ملاتونین به عنوان مکمل غذایی، ممکن است گسترش سرطان را در بدن متوقف کند یا به تأخیر بیندازد، دستگاه ایمنی را تقویت کند و فرایند پیری را کُند کند.
  • اثبات تأثیر ملاتونین در این موارد نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
  • ملاتونین همچنین از لحاظ درمان مشکلات خواب در افراد نابینا مورد بررسی قرار گرفته‌است. افراد نابینا که ادراکی از نور ندارند، ممکن است دچار مشکلات خواب شوند؛ مثلاً در طول روز بخوابند و شب‌ها بیدار بمانند.

ملاتونین چیست؟

تاثیر جانبی ملاتونین

۱۰ درصد مصرف کنندگان ادعا کرده اند که هیچ نتیجه ای از مصرف قرص نگرفته اند و ۱۰ درصد نیز از عوارض جانبی نظیر دیدن کابوس، سردرد و افسردگی شکایت کرده اند.

منافع ملاتونین

پژوهش نشان داده که این مکمل از سلول هامحافظت می کند، به استحکام سیستم ایمنی می پردازد و همچنین رشد توده های سرطانی را کند می کند. ملاتونین همچنین منجر به کاهش درد می شود.

چه افرادی باید از مصرف آن خود داری کنند؟

ملاتونین چیست؟

زنان باردار و شیرده، افراد مبتلا به آلرژی یا اختلالات سیستم ایمنی بهتر است از مصرف این مکمل خودداری کنند.

زمان مصرف ملاتونین

ملاتونین باید به هنگام شب مصرف شود و این زمان چیزی حدود ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب است. ملاتونین را نباید طی روز مصرف کنید.

ملاتونین چیست؟

عوارض جانبی داروی ملاتونین

در دوزهای معمول و توصیه شده و برای کوتاه مدت عوارض جانبی مهمی ندارد.از جمله عوارض جانبی گزارش شده، خستگی ، سرگیجه ، سردرد ، تحریک پذیری و خواب آلودگی عدم هوشیاری نسبت به زمان و مکان و یا شخص ، آشفتگی ، راه رفتن در خواب ، کابوس و رویای شبانه می باشد.در دوزهای بالا آتاکسی ممکن است رخ دهد.گزارش شده است که ممکن است ملاتونین ریسک صرع را به خصوص در کودکان با اختلالات نورولوژی شدید افزایش دهد. هم چنین گزارش شده است که ملاتونین با دوزهای معمولی ریسک صرع را کاهش می دهد .

بنابراین در افراد مبتلا به صرع باید تحت نظر پزشک مصرف شود.اختلالات خلقی شامل دیسفوریا ، علائم سایکوتیک شامل هذیان ، اختلالات پارانوئید در دوزهای بالا گزارش شده است. بنابراین در بیماران دچار افسردگی و اختلالات سایکوتیک باید تحت نظر پزشک مصرف شود.در بیمارانی که وارفارین مصرف می کنند یا در بیمارانی که درمان های رقیق کننده خون دریافت می کنند و یا در بیماران با اختلالات انعقادی خون نباید مصرف شود.کاهش فشار خون، بنابراین در بیمارانی که داروهای کاهنده فشار خون مصرف می کنند با دقت تجویز شود.بر اساس شواهد اولیه ، افزایش کلسترول خون ممکن است رخ دهد بنابراین در مصرف آن در بیماران با سطح بالای کلسترول ، آترواسکلروزیس یا در افراد در معرض بیماری های قلبی و عروقی باید دقت شود ، ریتم قلبی غیرنرمال به ملاتونین وابسته است.افزایش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 گزارش شده است . دوزهای پائین ملاتونین ، تحمل به گلوکز و حساسیت به انسولین را کاهش داده است .

بنابراین در بیماران دیابتی و هاﭔﭘو گلایسمی باید تحت نظر پزشک مصرف شود.اثرات هورمونی از قبیل افزایش یا کاهش در سطح هورمون های لوتئینیزه کننده ، پروژسترون ، استرادیول ، هورمون های تیروئید ( T4 , T3 ) هورمون رشد ، پرولاکتین ، کورتیزول و اکسی توسین و وازوپرسینژینکوماستی در مردان ، کاهش تعداد اسپرم و کاهش حرکت اسپرم در انسان و خرگوش گزارش شده است.اختلالات گوارشی خفیف از قبیل تهوع ، استفراغ ، کرامپ های شکمی. هم چنین ملاتونین با ھﭘاتیت اتوایمیون و شروع علائم بیماری کرون مرتبط است.افزایش فشار داخل شبکیه و افزایش ریسک گلوکوم ، بنابراین در بیماران مبتلا به گلوکوم باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

ملاتونین چیست؟

تداخلات دارویی ملاتونین

به وسیله آنزیم های کبدی متابولیزه می شود. بنابراین دارویی که فعالیت این آنزیم ها را تغییر دهد ممکن است اثر مکمل های ملاتونین را افزایش یا کاهش دهد.افزایش خواب آلودگی در روز ، هنگامی که با زولپیدم مصرف می شود گزارش شده است.افزایش خواب آلودگی سایر داروها از جمله بنزودیاژپین ها (لورازپام و دیازپام) ، باربیتورات ها مثل فنوباربیتال ، نارکوتیک ها مثل کدئین ، تعدادی از ضدافسردگی ها و الکلبر اساس شواهد اولیه ملاتونین نباید در بیمارانی که درمان های رقیق کننده خون مثل وارفارین مصرف می کنند ، یا در بیمارانی که سایر ضدانعقادها مثل آسپرین یا هپارین را مصرف می کنند ، مصرف شود.تعدادی از داروها تولید و ترشح ملاتونین را کاهش می دهند مانند ضدالتهاب های غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن ، ناپروکسن ، بتابلاکرها مثل آتتولول یا متوپرولول ، درمان هایی - که سطح ویتامین B6 را کاهش می دهند مثل ضدبارداری های خوراکی ، درمان های جایگزینی هورمون دیورتیک های لوپ ، هیدرالازین ، تئوفیلین .داروهایی مثل دیازپام ، ویتامین B12 ، وراپامیل ، تمازپام و سوماتوستاتین ممکن است سنتز یا آزادسازی ملاتونین را تغییر دهند.

ملاتونین چیست؟

براساس شواهد اولیه ، ملاتونین در بیماران مبتلا به صرع نباید مصرف شود. ملاتونین ممکن است آستانه صرع را کاهش داده و ریسک ابتلا به صرع افزایش یابد. اما در تعدادی از مطالعات ، وقوع صرع در روز معمولی ملاتونین کاهش یافته است. بنابراین در بیماران مبتلا به صرع باید تحت نظر پزشک مصرف شود.ملاتونین می تواند باعث افزایش یا کاهش فشار خون شود. بنابراین ممکن است با داروهای قلبی و فشارخون تداخل کند.به طور واضح مشخص نیست که کافئین اثرات ملاتونین روی بدن را تغییر می دهد یا خیر ، گزارش شده است که کافئین افزایش می دهد سطح ملاتونین طبیعی را در بدن که به علت اثرات روی آنزیم های کبدی است. اما ممکن است کافئین ریتم 24 ساعته ملاتونین را بر اثر بر روی ترشح ملاتونین تغییر دهد.

در دوزهای پائین ملاتونین تحمل به گلوکز و حساسیت به انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 کاهش می دهد. بنابراین در تجویز به بیمارانی که داروهای خوراکی قند خون یا انسولین مصرف می کنند دقت شود. سطح سرمی گلوکز توسط پزشک مانیتور شود و تطبیق درمان ممکن است لازم باشد.بر اساس شواهد اولیه ، مصرف الکل روی ترشح ملاتونین در شب اثر می گذارد.گزارشاتی وجود دارد که پیشنهاد می کند ملاتونین ممکن است در برگشت علائم دیسکنزی تأخیری مرتبط با هالوپریدول کمک کند.بر اساس شواهد اولیه ملاتونین ممکن است اثر ایزونیازید را روی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس افزایش دهد.

تداخل گیاهان و مکمل های رژیمی

در مصرف ملاتونین با سایر گیاهان یا مکمل های خواب آور ، خواب آلودگی در طول روز افزایش می یابد.در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، هنگامی که گیاهان و مکمل هایی که سطح گلوکز خون را افزایش می دهند مثل آرژنین ، cocoa و DEAD و افدرا ( در ترکیب با کافئین ) همراه با ملاتونین دقت شود.بر اساس شواهد اولیه ، ملاتونین ممکن است ریسک خون ریزی را در مصرف با گیاهان و مکمل هایی که باعث افزایش ریسک خونریزی می شود در بیمارانی که ضد انعقاد مثل وارفارین مصرف می کنند را افزایش دهد.بر اساس تحقیقات اولیه Chaste bervy ممکن است ترشح طبیعی ملاتونین را در بدن افزایش دهد.

مصرف در حاملگی و شیردهی

در افراد باردار یا افرادی که قصد باردار شدن دارند نباید مصرف شود که سطوح بالای ملاتونین در طول بارداری ممکن است خطر بروز اختلالات تکاملی را افزایش دهد.در مطالعات حیوانی مشخص شده است که ملاتونین در شیر ترشح می شود بنابراین در طول دوران شیردهی مصرف نشود.

ملاتونین چیست؟

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (21 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسن عظیمی | ۴ سال پیش
نظرات در مورد عوارض وتداخل دارویی و یا اینکه چگونگی مصرف دارو خوبه اگر ما بخواهیم پس دارویی را که پزشک مربوطه در مورد بیماری ما تجویز میکنه مراجعه به برشور ان ومطالعه نمودن باید از مصرف دارو ی تجویزشده توسط پزشک خوداری کنیم چونکه با عوارضهای جانبی که ایجاد میکنه بنده کولیت روده دارم وقلب باز عمل کردم وداروی خواب هم مصرف میکنم بعلت کم خوابی یا بیخوابی وخیلی مساءل دیگه
0
0

hits