دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک و عواقب آن

مضرات آنتی بیوتیک ها

مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک و عواقب آن
10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت‌های میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای تهیه‌ی آنها از داروخانه، به‌همراه داشتن نسخه‌ی پزشک ضروری است. ازجمله عفونت‌های میکروبی رایجی که به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند برونشیت، ذات‌ الریه...

عوارض آنتی بیوتیک ها و قرص های سرماخوردگی

با دلگرم همراه باشید تا با عوارض خطرناک استفاده از آنتی بیوتیک ها آشنا شوید.

تمام نکاتی که باید مورد آنتی بیوتیک ها و مضرات آن بدانید

عوارض آنتی بیوتیک ها و قرص های سرما خوردگی برای تمام اعضای خانواده یعنی کودکان و بزرگسالان می توانند بسیار جدی باشند و نتیجه ی عکس داشته باشند و موجب بهبودی بیماری نشوند به همین دلیل در زمان سرما خوردگی نباید.

بدون مشورت با پزشک به طور خودسرانه از قرص های سرما خوردگی و انتی بیوتیک ها استفاده کنید چرا که در واقع داروهای مسکن و ضد احتقان بدون نسخه علائم را آرام می کنند اما از سرماخوردگی جلوگیری نمی کنند و یا دوره آن را کوتاه تر نمی کنند و بیشتر آن ها عوارض دارند. اگر این داروها بیش از چند روز مصرف شوند عملاً علائم را بدتر می کنند.

آنتی بیوتیکها به باکتری ها حمله می کنند و در مقابل ویروس های سرماخوردگی کاری انجام نمی دهند.

از پزشک خود نخواهید که برای سرماخوردگی آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند یا آنتی بیوتیکهای موجود در خانه تان را هنگام سرماخوردگی مصرف نکنید. با این کار زودتر خوب نمی شوید و مصرف نامناسب آنتی بیوتیکها در مشکل جدی و رو به رشد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک نقش دارد.

پزشکان عمومی نیز سوگند یاد کرده اند نسخه ها را بدون آنتی بیوتیک مهر نکنند. از طرفی برخی افراد نیز تصور می کنند برای داشتن سیستم ایمنی قوی تر و حفاظت خود از بیماری های عفونی حتماً باید آنتی بیوتیک مصرف کنند و به اصرار دکتر را وادار به تجویز این داروها می کنند.

برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و خود دست به کار می شوند و مانند نقل و نبات خودسرانه آنتی بیوتیک می خورند.

غافل از اینکه این داروها خالی از عوارض جانبی نیست و مشکل بزرگتری به نام مقاومت میکروب ها را به بار می آورد. یعنی اینکه به مرور هیچ آنتی بیوتیکی بر این میکروب های نابکار کارگر نمی افتد.

آنتی بیوتیک ها میکروب و خوب و بد نمی شناسند و نه تنها باکتری های بیماری زا را از بین می برند بلکه میلیون ها میکروب مفید بدن را که برای دستگاه گوارش لازم اند را ناکار می کنند. بنابراین لازم است فکر کرد و برای هر مشکل کوچکی به سراغ این داروهای کمابیش مخرب نرفت.

خوشبختانه آنتی بیوتیک های طبیعی نیز وجود دارند که بدون ایجاد عوارض جانبی برای درمان عفونت ها موثر عمل می کنند. بنابراین با خودتان است که کدامیک را انتخاب کنید.


مسئله مقاومت میکروب ها به آنتی بیوتیک ها را جدی بگیرید

خبری که منتشر شد کوتاه اما تکان دهنده بود. اینکه مقاومت به آنتی بیوتیک ها تا سال ۲۰۵۰، سالانه جان ده میلیون نفر را خواهد گرفت. درست است که آنتی بیوتیک ها مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی و باکتریایی را به تعویق می اندازند و عفونت ها را کنترل می کنند اما استفاده نابجا و نادرست این داروها باعث می شود

که میکروب ها به مرور نسبت به آن ها مقاوم شوند تا جایی که احتمال می رود زمانی پیش بیاید که هیچ تأثیری در نابودی باکتری ها نداشته باشند.

مریم گلی یک ماده ضدعفونی کننده قوی است که از رشد باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها پیشگیری می کند. کافی است با مشورت با عطار این گیاه را خریداری و دم کرده آن را مصرف کنیدچند سالی است که سازمان بهداشت جهانی به تمامی کشورها هشدار داده است

که مصرف غیرمنطقی و غیر اصولی آنتی بیوتیک ها وضعیت را به زمانی بازمی گرداند که آنتی بیوتیک ها به تولید نرسیده بودند؛ یعنی جهان به سمتی می رود که بیماری های عفونی رایج و حتی زخم های جزئی مرگبار شوند.

عوارض خطرناک جانبی آنتی بیوتیک ها

به طور عمده عوارض مصرف انتی بیوتیک ها شامل ناراحتی های ملایم گوارشی ٬ تهوع ٬ اسهال یا مدفوع نرم است. بعضی آنتی بیوتیکها ممکن است باعث حساسیت به نور آفتاب شوند.

همچنین بخوانید:

آنتی بیوتیک کلیندامایسین و عوارض جانبی آن

آیا میتوان در زمان بارداری آنتی بیوتیک‌ مصرف کرد؟

همه چیز در مورد آنتی بیوتیک سفورکسیم

درصورت داشتن عوارض زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • استفراغ
  • اسهال آبکی شدید
  • دردهای شکمی شدید
  • پلاکهای سفید بر روی زبان
  • وجود ترشح یا خارش واژن ( ناحیه تناسلی خانمها)

کارشناسان می گویند که این داروها برای کودکان زیر دو سال خطرناک هستند. سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا، در حال بررسی ایمنی مصرف داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه در کودکان بزرگ تر است.

به یاد داشته باشید که استامینوفن اگر در دوزهای بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود می تواند آسیب جدی به کبد یا کلیه وارد کند.برچسب روی هر داروی سرماخوردگی را که مصرف می کنید به دقت بخوانید تا مطمئن شوید استامینوفن زیادی دریافت نمی کنید.

به گزارش محققان فرانسوی مقاومت باکتریایی در این کشور عامل بروز ۱۵۸ هزار عفونت بیمارستانی و مرگ سالانه ۱۵ هزار نفر شده است. دلیل آن نیز مصرف زیاد و غیراصولی آنتی بیوتیک ها در انسان ها و همچنین حیوانات است.

بنابراین بهتر است با پیشگیری و استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی اجازه ندهید کارتان به مصرف آنتی بیوتیک برسد. در ادامه جایگزین های طبیعی را اشاره می کنیم:

  • عصاره برگ زیتون

از برگ های درخت زیتون ماده ای معجزه گر به دست می آید که الئوروپئین نامیده می شود. در واقع عصاره برگ زیتون به خواص ضدمیکروبی شهرت دارد که می تواند از زیتون ها در برابر عوامل بیماری زا محافظت کند. محققان چندین بار خواص ضدمیکروبی الئوروپئین را مورد بررسی قرار داده و آن را تأیید کردند.

این عصاره روی رادیکال های آزاد تأثیر منفی می گذارد که از نظر علمی ارزش فراوانی دارد؛ چون رادیکال های آزاد عامل اصلی بروز پیری زودهنگام سلول ها و ابتلا به اکثر بیماری ها محسوب می شود.

باید بدانید که برگ های زیتون آنتی اکسیدان های قوی هستند. این برگ ها خاصیت ضدالتهابی دارند و مسکن طبیعی محسوب می شوند.

می توانید عصاره برگ زیتون را از عطاری ها تهیه کنید و یا اینکه اگر به درخت زیتون دسترسی دارید برگ های آن را چیده، خشک کرده و از آن چای درست کنید. حواستان باشد برگ ها به آفت کش ها آلوده نباشند. طعم این چای تلخ است بنابراین بهتر است آن را با کمی عسل ترکیب کنید.

  • چای سبز

ساده ترین و دم دست ترین آنتی بیوتیک، همین چای سبز است. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) موجود در چای سبز یک ترکیب شناخته شده و فعال در این چای است. نتایج بررسی ها نشان می دهند که این ماده برای نابودی برخی از باکتری های دهانی فوق العاده است.

یادتان باشد که چای سبز تأثیر شگرفی در کاهش سلول های چربی در بدن دارد. بنابراین با مصرف آن علاوه بر برخورداری از یک نوشیدنی لاغر کننده می توانید از یک آنتی بیوتیک طبیعی نیز برخوردار باشید.

  • عسل مانوکا

ساده ترین و دم دست ترین آنتی بیوتیک، همین چای سبز است. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) موجود در چای سبز یک ترکیب شناخته شده و فعال در این چای است. نتایج بررسی ها نشان می دهند که این ماده برای نابودی برخی از باکتری های دهانی فوق العاده استنتایج بررسی ها نشان داده است که به طور کلی عسل خواص آنتی باکتریالی دارد.

اما در این بین عسل مانوکا به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام متیل گلیوکسال قدرت ضدمیکروبی بالایی دارد.

این عسل به طور گسترده ای باعث نابودی باکتری ها شده و از بروز مقاومت به آنتی بیوتیک ها پیشگیری می کند. جالب است بدانید که استفاده موضعی از این عسل نیز باعث نابودی باکتری های بیماری زا از قبیل استافیلوکوکوس اورئوس می شود.

عسل مانوکا علاوه بر نابودی عفونت های باکتریایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود. اگر در جایی زندگی می کنید که به این عسل دسترسی دارید از خواص آن غافل نمانید.

  • پروپولیس

پروپولیس صمغی است موم مانند که زنبور عسل ترشح و از آن برای ترمیم و نظافت کندوی خود استفاده می کند. در واقع زنبور از این صمغ برای ضدعفونی کردن کندو استفاده می کند و جالب اینکه کدوی عسل استریل ترین نقطه طبیعت محسوب می شود و عاری از میکروب است.

این پاکیزگی به دلیل استفاده از پروپولیس است.از زمان های قدیم مردم از پروپولیس به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی برای مقابله با باکتری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می کردند. از زمان ارسطو خواص شگفت انگیز این ماده شناخته شده و برای درمان زخم معده و انواع زخم ها استفاده می شد.

این موم ها حاوی حداقل ۱۹ ترکیب فعال، تمام ویتامین ها و ۱۳ تا ۱۴ نوع مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که مصرف پروپولیس با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند و خطر این بیماری ها را به میزان ۵۳ درصد کاهش می دهد.موم برای درمان سرفه، گلودرد، سینوزیت و ورم لوزه موثر است. کرم تهیه شده از این ماده برای برطرف کردن عفونت های ویروسی و باکتریایی پوست استفاده می شود.

  • گیاه مریم گلی

قبل از اینکه بشر شروع به تولید داروهای آنتی بیوتیک کند، مریم گلی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع خواص دارویی این گیاه از زمان باستان شناخته شده است و مردمان قرون وسطی بر این عقیده بودند که این گیاه عمر را طولانی می کند.

این گیاه حاوی روغن های ضروری، تانین ها، آهن، کلسیم و ویتامین A است. مریم گلی یک ماده ضدعفونی کننده قوی است که از رشد باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها پیشگیری می کند. کافی است با مشورت با عطار این گیاه را خریداری و دم کرده آن را مصرف کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (10 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۳ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    میترا | ۷ سال پیش
    بابت تمامی زحماتتون ممنون.گیاهان جایگزین آنتی بیوتیک ها واقعا عالیه.
    0
    0
    مهناز | ۷ سال پیش
    ممنون از سایت اینترنتی خوب دلگرم
    موفق باشید
    0
    0
    کیان | ۷ سال پیش
    سلام
    مطالب صفحه شما بسیار عالی است . من از قرص سرماخوردگی اکتوکلد در سرماخوردگیم استفاده میکنم و اینکه هم ضد درد و هم ضد حساسیت و هم ضد سرفه و هم ضد احتقانه هستش بسیار عالیه به شما هم پیشنهاد میدم .
    0
    0
    
    hits