دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی قرص دپاکین
341
زمان مطالعه: 9 دقیقه
قرص دپاکین (Depakine) از داروهایی است که به منظور درمان تشنج و برطرف شدن برخی از علائم بیماری‌های روانی مانند اختلال دوقطبی تجویز می‌شود. ضعف، لرزش، حالت تهوع و استفراغ برخی از عوارض مصرف این داروست.

موارد مصرف قرص دپاکین Depakine

قرص دپاکین یک درمان موثر جهت بیماری صرع می باشد که به تنهایی و یا همراه با سایر داروهای ضد تشنج استفاده می شود.

همچنین جهت کنترل تشنجات آبسانس ( به تنهایی و یا همراه سایر داروهای ضد تشنج ) و تشنجات پارشیال ( تشنجاتی که ازیک ناحیه مشخص در مغز شروع می شود) نیز استفاده می شود.

FDA ( وزارت غذا و دارو ) استفاده از این دارو را در تمام سنین و فقط جهت درمان صرع تائید کرده است ، اما از این دارو در دو مورد زیر نیز استفاده می شود:

  1. پیشگیری از سر درد های میگرنی ( نه درمان سر درد در مدت زمانی که ایجاد می شود)
  2. درمان یک نوع از بیماریهای مغزی که اختلالات دو قطبی نامیده می شود.

قرص دپاکین

دپاکین برای چی خوبه ؟

اشکال دارویی دپاکین

  • کپسول mg ٢٥٠ (نارنجی ، ژلاتینی )
  • شربت ml ٥ / mg ٢٥٠ ، مایع قرمز رنگ
  • قرص mg ٥٠٠ ( بنفش )
  • Sprinkle capsule : کپسول بزرگ mg ٢٥٠ برنگ سفید و آبی، این نــوع کپـسول را می توان از هم جدا نمود؛ و محتویات آن را بر روی غذاهای نرم ریخت و مصرف نمود.
  • دپاکوت XR Depakote ER

نحوه مصرف قرص دپاکین 500

قبل از مصرف قرص دپاکین بایستی شما تمامی اطلاعاتی را که بر روی جعبه آن یا درون آن تهیه شده است را به دقت مطالعه فرمایید.شما بایستی این دارو را همراه مقدار کافی آب مصرف نمایید.

برخی از افراد ترجیح می دهند که این دارو را همراه غذای خود مصرف نمایند چون می تواند موجب ناراحتی گوارشی آن ها گردد. به یاد داشته باشید که شما نباید این قرص را بجوید بلکه بایستی آن را با آب ببلعید.

دوز قرص دپاکین به میزان پاسخ شما به دارو، شدت مشکلتان، سن و همچنین سایر داروهایی که مصرف می نمایید وابسته می باشد.

دوز این دارو در کودکان معمولا بر اساس وزن آن ها تعیین می شود. برای کاهش عوارض این دارو ممکن است پزشکتان به شما توصیه نماید این دارو را ابتدا از دوزهای پایین شروع نمایید و میزان آن را به طور تدریجی افزایش دهید تا به میزان تجویز شده برسد.

شما بایستی برای جلوگیری از فراموش کردن مصرف قرص خود ساعتی را برای خوردن آن تعیین نمایید. از کاهش یا افزایش میزان داروی خود بدون مشورت با پزشک جدا خودداری نمایید.

به خاطر داشته باشید که شما نبایستی داروی خود و دوزی که برای شما تجویز شه است را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد نمایید. در صورتی که شما این دارو را برای تشنج خود استفاده می کنید از قطع ناگهانی آن بدون مشورت به پزشک خود بپرهیزید.

شما بایستی این دارو را کاملا مطابق با نسخه خود مصرف نمایید. قطع ناگهانی این دارو می تواند موجب تشدید حملات تشنجی در شما گردد. بنابراین قطع این دارو بایستی به تدریج و تحت نظارت پزشک شما صورت گیرد.

قرص دپاکین

قرص دپاکین چیست ؟

عوارض جانبی مصرف قرص دپاکین

  1. خستگی ( گاهی اوقات آهسته شدن تفکر)
  2. سرگیجه
  3. استفراغ
  4. تغییرات رفتاری ( افسردگی در جوانان ، تحریک پذیری در کودکان )
  5. ناراحتی معده
  6. لرزش : تکان دستها و یا دیگر قسمتهای بدن.
  7. افزایش وزن
  8. از دست دادن مو

تداخل دارویی قرص دپاکین

قرص دپاکین می تواند با دیگر داروها، ویتامین ها یا داروهای گیاهی واکنش پیدا کند. برای پیشگیری از این واکنش ها دکتر شما باید تمام داروهای مصرفی را با دقت کنترل کند.

در مورد تمام داروها، ویتامین ها و داروهای گیاهی که مصرف می کنید دکتر خود را در جریان قرار دهید. نباید همراه با این دارو از نوشیدنی های الکلی استفاده کنید. مصرف الکل ممکن است مشکلات خواب یا سرگیجه را بدتر کند.

  • کلونازپام
  • دیازپام
  • وارفارین
  • کاربامازپین
  • آمی تریپتیلین
  • نورتریپتیلین
  • تولباتامید
  • زیدوودین
  • آسپرین
  • ریفامپین

موارد منع مصرف قرص دپاکین

افراد مبتلا به به بیماریهای کبدی نباید این دارو را مصرف نمایند. در صورت ابتلا به بیماریهای کبدی به پزشک معالج اطلاع دهید تا در صورت امکان ، نوع دیگری از داروهای ضد تشنج برای بیمار تجویز شود.

در صورت حساسیت به این دارو و یا سایر داروهای والپروات.

نحوه مصرف قرص دپاکین

نحوه مصرف و روش قطع قرص دپاکین

مصرف دپاکین در دوران بارداری و شیردهی

مصرف دپاکین در دوران بارداری در گروه D حاملگی قرار دارد؛ به این معنی که استفاده از آن برای جنین مضر است؛ اما ممکن است مزایای استفاده از این دارو ، در برخی از زنان بیشتر از مضرات آن باشد.در حقیقت اکثر زنانی که در دوران بارداری از این داروها استفاده می کنند کودک طبیعی یا سالم دارند.

احتمال ایجاد نقایص مادرزادی در جنین ، در مادرانی که در دوران بارداری به خصوص در ٣ ماهه اول از این دسته دارویی استفاده می کنند افزایش می یابد، اما نسبتا غیر شایع می باشد.

همچنین خطر بروز ناهنجاریهای جنین ، در مادرانی که در دوران بارداری بیشتر از یکداروی ضد تشنج مصرف می نمایند و همچنین در مادران با سابقه خانوادگی تولد جنین با نقایص مادرزادی بیشتر است.

بنابراین در صورت بارداری و یا اگر تصمیم دارید که باردارشوید ، جهت ادامه درمان با این داروها ، با پزشک معالج مشورت نمائید. گاهی اوقات پزشک مقدار داروی مصرفی را در دوران بارداری بتدریج کم می کند.

اگر چه ممکن است در این صورت احتمال بروز تشنج افزایش یابد و برخی از انواع تشنجات باعث صدمه به جنین می شود. بنابراین بدون مشورت با پزشک معالج ، مصرف دارو را قطع و یا مقدار آن را کم نکنید .

زنانی که در طول مصرف دپاکین باردار می شوند، باید روزانه کمتر از mg ٤ / ٠ اسید فولیک جهت جلوگیری از ایجاد نقایص مادرزادی (نقص در تشکیل لوله عصبی جنین) مانند اسپاینابیفیدا (کانال نخاعی بطور کامل بسته نمی شود) مصرف نمایند.

این نقایص مادرزادی بیشتر در کودکانی شایع می باشد که مادر آنها در ٤ الی ٦ هفته اول بارداری از این دارو استفاده نمایند .

زنان در معرض خطر شامل افرادی که تاریخچه ای از این نوع نقص عصبی در حاملگی قبلی خود دارند. بنابراین ممکن است در صورت تشخیص ، پزشک برای زنان در معرض خطر ، روزانه مقدار زیادی اسید فولیک (mg ٤) تجویز نماید.

ولی هیچ دلیلی نیز وجود ندارد که مصرف اسید فولیک بطور قطعی از ایجاد نقایص مادرزادی در دوران بارداری پیشگیری خواهد کرد.

احتیاط در مصرف دپاکین

قبل از مصرف قرص دپاکین اگر به مواد سازنده آن و یا دیگر مواد حساسیت دارید پزشک و یا متخصص خود را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال که باعث ایجاد واکنش های حساسیتی یا دیگر مشکلات می شوند باشند.

قبل از مصرف این قرص پزشک و یا متخصص خود را در جریان تاریخچه پزشکی خود قرار دهید بویژه اگر به بیماری هایی مثل بیماری های کبد، تورم پانکراس، اختلالات متابولیسم، اعتیاد به الکل، مشکلات خونریزی، اختلالات ذهنی، کمبود آب بدن و کمبود مواد مغذی موجود در بدن مبتلا هستید.

این دارو ممکن است باعث ایجاد خواب آلودگی، تاری دید یا سرگیجه شود، بنابراین هنگام مصرف دارو فعالیت هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارد را انجام ندهید.

استفاده از این دارو هنگام حاملگی توصیه نمی شود زیرا ممکن است به نوزاد به دنیا نیامده آسیب برساند. از آنجا که این دارو به شیر مادر انتقال پیدا می کند قبل از مصرف دپاکین در دوران شیر دهی با پزشک خود مشورت کنید.

قرص دپاکین

عوارض مصرف قرص دپاکین

توصیـه های لازم در هنگام مصرف دارو

دارو را دور از دسترس بچه ها نگهداری کنید .

شربت دپاکین را از یخ زدگی محافظت نمائید .

از قاشق استاندارد اندازه گیری و یا قطره چکان جهت مشخص کردن مقدار دقیق دارو مصرفی استفاده نمائید .(جهت استفاده از شربت دپاکین)

دارو را فقط با دستور پزشک مصرف نمائید.

کپسول دپاکین و قرص ها را نجوید، زیر ا باعث ایجــاد سوزش در گلو و دهـــان می شود.

جهت پیشگـیری از ناراحتی معده ، بهتر است کپسولهای دپاکین و قرص های دپاکوت را همراه با غذا استفاده کنید. دارو را می توان بدون غذا و به تنهایی نیز مصرف نمود. در این صورت کپسول و یا قرص را با یک لیوان پر از آب مصرف نمائید.

جهت بهتر شدن طعم شربت دپاکین، می توان آن را با غذا و یا مایعات مخلوط نمود .

غذا روی مکانیسم اثر دارو تاثیر دارد. بنابراین سعی شود دارو را هر روز مانند روزهای دیگر استفاده نمائید.

در صورت استفاده از قرص های Depakot ER چون این دارو معمولا هر ٢٤ ساعت یکبار مصرف می شود، باید مصرف دارو را حدود ١٢ ساعت قبل از نوبت دوم مصرف دارو به تاخیر بیاندازید و سپس مصرف دارو را طبق جدول تنظیم شده برای ٢٤ ساعت ، از روز بعد شروع کنید و اگر در مورد مصرف دارو مشکل دارید با پزشک معالج مشورت نمائید.

برخی از بیماران نیاز دارند کپسولهای دپاکین را ٣ باردر روز مصرف نمایند. اگر اغلب نوبت های مصرف دارو را فراموش می کنید ، از جعبه مخصوص قرص و یا ساعت زنگ دار جهت یاد آوری نوبت های مصرف دارو استفاده نمائید.

همچنین ممکن است در صورت فراموشی نوبت های مصرف دارو ، پزشک قرص های Depakote- ER را که یکبار در روز مصرف می شوند برای شما تجویز نماید. در این صورت اگــر مصرف یک نوبت دارو را نیز فراموش کنید در آن روز هیچ داروی ضد تشنج دریافت نمی کنید و احتمال وقوع تشنجات بیشتر می شود .

شربت دپاکیـــن یک روش آسان جهـت استفاده از داروی والپروئیک اسید در کودکانی است که نمی توانند کپسول مصرف نمایند. شربت کمی سریعتر از کپسول توسط بدن جذب می شود اما مقدار جذب در دو شکل دارو( کپسول و شربت دپاکین ) یکی است.

اگر داروی دپاکین و یا دپاکوت را مصرف می کنید ، درصورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو ، به محض به یاد آوردن ، آن نوبت باید مصرف شود؛ ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد ، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری کنید و مصرف دارو را در آن نوبت چند ساعت تاخیر بیاندازید ، در عوض دو نوبت را در فاصله زمانی نزدیک بهم مصرف کنید . سپس مصرف دارو را طبق جدول تنظیم شده ادامه دهید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (341 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سعید | ۴ سال پیش
با سلام
آیا رهاکین را میتوان به جای دپاکین برای کنترل صرع استعمال کرد با توجه به اینکه مدت هفت سال از دپاکین استفاده کردیم
1
2
ناشناس | ۴ سال پیش
باید تمام مواد شیمیایی و گیاهی مورد استفاده در درمان صرع آزمایش بشه که قرص یا کپسولی ساخته بشه که ریزش مو و چاقی رو در دپاکین از بین ببره قرص ناگهان قطع نکنید چون به غیر دپاکین دارویی پیشرفته تر با عوارض کمتر در درمان تشنج موجود نیست یکی از علامت های بی خوابی شدید بیماری صرع بیخیال هستی ولی انقدر خواب نداری تا تشنج کنی بعضی ها ضدجنون رو با دپاکین تجویز میکنن زیاد خوب نیست عوارض میده اما کلونازپام با دپادکین ترکیبش بهتره وقتی بار الکتریکی سلول های مغز تخلیه نمیشه معمولا تشنج اتفاق میوفته ولی امیدوارم قرص گیاهی شو بسازن که عوارض کمتری بده و درمان بهتری داشته باشه
0
0
ناشناس | ۴ سال پیش
قرص خوبی هست دپاکین برای درمان صرع
من روزی 3 عدد 500 میلی گرم میخورم
فقط یه مشگلی که این قرص داره جدا از ریزش
مو که مهم نیست چاق میکنه اگر پزشکان بتونن
دپاکین پیشرفته ای بسازن یا ماده شیمیایی و گیاهی
توش ترکیب بشه که دچار افزایش وزن نشه خیلی
خوبه
0
0
مهسا | ۴ سال پیش
مادرمن 5 سالی هس رهاکین استفاده میکنه خواب آلودگی،سرگیجه،ل
رزش دست داره برای بهبودش چکارمیشه کرد؟
3
0
سارا | ۵ سال پیش
این مطب لیزری که تبلیعشو کردید، (مطب مطهری) توی قلهک خ کدوئی افتضاحه. اصلا به کسی توصیه نمیکنم بره. نصف نیمه لیزر میکنه. اصلا بهداشت رعایت نمیکنن. نرید که سرتونو کلاه میذارن
0
1
بهروز | ۵ سال پیش
سلام.میخوام تاتو بزنم آیا با وجود مصرف این قرص مشکلی تو گرفتن رنگ یا ... ممکنه برام پیش بیاد لطفا راهنمایی کنید ممنون
0
3
Mohammadreza Hazrati | ۵ سال پیش
من قرص دپاکین و کلونازپام رو با هم برای خوابیدن استفاده میکنم.
چند دوره قطعش کردم ولی دیگه خواب ندارم.
دوباره که شروع میکنم دیگه از خواب بیدار نمیشم. دز حدود ۱۶ تا ۱۸ ساعت در خواب هستم. اگه میشه کمک و راهنمایی کنید.
2
1
معصومه رحمانی | ۵ سال پیش
پسرم دوسال پیش تشنج کرد ..دپاکین میخورد ..سر خود قطعش کرد ..االان روباره پرش دست و پا داره میخاد دپاکین و دوباره شروع کنه نطرتون چیه
0
0
پاسخ ها:
علی | ۵ سال پیش
بابای منم اینطور بود ک مشخص شد بخاطر تومور مغزیشه حتما ب متخصص مغزو اعصاب جهت گرفتن عکس ام ار ای مراجعه کنید
1
0
سمیرا | ۵ سال پیش
سلام من ۶ سال است دپا کین استفاده می کنم الان سر م زیاد گیج میر ه ما ل مصر ف دپا کین یا نه؟
1
0
احمدرزاقی | ۵ سال پیش
مادر من یک سال یه که دپاکین میخوره بعدا میخواس نصف قرص دپاکین را کاهش دهد یک ماه نصف شو خورد بعد سرش درد گرفت وشدید شد
1
1
M | ۵ سال پیش
اگر برای مصرف این قرص ریزش مو دارید حتما حتما از قرص زینک استفاده کنید . تاثیرش برای من فوق العاده بود .
0
0
رضا | ۵ سال پیش
با حرف مردم زندگی نکن و برای خودت زندگی کن
دارو های مختلفی وجود داره که رو جنین تاثیر نداره
من ۵ساله دپاکین میخورم موهام ریخته ولی ۵۰۰ میلیون ماشین دارم اگر این قرص نبود ضربدری تشنج میزدم بعد از ۲ سال مصرف نوار مغز باید بدهی
بعضی ها سالم میشن ولی بعضی ها هم همیشه میخورن و شخص و بیمار رانندگی نباید کنه چون دپاکین موتور مغز رو دورشو میاره پایین که حمله دست نده بعد از چند سال مغز یاد میگیره تو دور موتور پایین کار کنه منم لرزش دست دارم موهام ریخته حتی بهم گفتن برو مو بکار ولی نرفتم
زندگی دست خداست نه حرف این و اون هر کسی
برای خودش زندگی میکنه ولی واقعا اگر شخص بیمار باید بخوره چون من ۲۰ بار تشنج کردم شانس اوردم خونه بودم اگر وسط خیابان تشنج بکنید و بیمارم هستی شانس زنده ماندن ۵ درصد
0
3
Ahmadreza omidbaigi | ۵ سال پیش
با سلام و احترام، دپاکین ۵۰۰استفاده میکنم.چندین بار قطعش کردم چون لرزش دستام خیلی میشه و من ۳۷ ساله که خودم حد حریم دیگران رعایت میکنم در جامعه ای بلانسبت شما که متن میخونید پر از بیشعور و برخی رفتارها رو نمیشه تحمل کرد موقع صحبت با لرزش دست تبدیل میشی به مقصر و اطرافیان با نگاه عاقل اندر سفیح و یه آه و خدا همه بیمارها رو شفا بده بدتروحالت خراب میکنن افرادی که کمال گرا هستند ایده آل ها رو دنبال میکنن این ماهیت تبدیل به عیب شده
0
0
Ahmadreza omidbeigi | ۵ سال پیش
با قطع و شروع خود سر خودم اذیت میکنم داروی مفیدیه و این حرفهای دیگران متاسفاته برای منی که حداقل بیست پنج سال عمرم تحصیل کردم هم تکرار اشتباه و گوش دادن به حرف نزدیکان کلی ضربه خوردم
0
1
farib | ۶ سال پیش
سلام.در حاملگی اولم از داروی لوبل استفاده میکردم.بعد از حاملگی به خاطر اینکه چند بار تشنج داشتم دکترم واسم رهاکین تجویز کرد.به خاطر اینکه تشنجام عصبی بودن این دارو را تجویز کردن.دارویی هست که همین اثرو داشته باشه و روی جنین اثری نداشته باشه
0
0
مجید اصغری | ۶ سال پیش
با سلام
ممنون از بابت اطلاعاتی که در اختیار گذاشتین.
من یه سوا داشتم.
میشه لطف کنین راه حل برای جلو گیری از ریزش مو در اثر مصرف قرص دپاکین را مطرح کنین؟
ممنون از لطفتان
1
1
پاسخ ها:
سام | ۵ سال پیش
من ریزش مو داشتم مدتی شامپوی clear میزنم بنظرم بهتر از بقیه است
1
2

hits