دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قرص ریتالین چیست؟چه عوارضی دارد؟
179
زمان مطالعه: 12 دقیقه
قرص "ریتالین" خواصی شبیه آمفتامین (قرص مشهور اکستازی) دارد و دانشجویان کالجهای آمریکا و استرالیا به دلیل تأثیر آن در درمان خواب آلودگی در طول روز، برای درس خواندن و یا مهمانی های شبانه شان چند عدد از این قرصها را مصرف می کردند.

همه چیز در مورد ریتالین

با دلگرم همراه باشید تا با عوارض استفاده از قرص ریتالین بیشتر آشنا شوید .

قرص ریتالین + عوارض مصرف این دارو

ریتالین چیست ؟

متیل فنیدات (به انگلیسی: Methylphenidate) که بیشتر به نام تجاری ،ریتالین (به انگلیسی: Ritalin) شناخته می‌شود، از مشتقات گروه امفتامین‌ها است؛ که برای درمان افسردگی، نشانه‌های نارکولپسی، و برخی از مبتلایان به بیش فعالی مقاوم به درمان تجویز می‌شود.

والدینی که کودکان بیش فعال با یا بدون نقص توجه دارند، عموما در مورد مصرف داروها به خصوص ریتالین که شایع ترین داروهای مصرفی این کودکان است، نگرانی های زیادی دارند.

از جمله اینکه این دارو بر روی چه قسمتی از مغز تاثیر می گذارد؟

میزان اثر آن چقدر است؟

آیا برای همه کودکان مفید است؟

آیا عوارض دارد؟

چگونه با عوارض این دارو می توان مقابله کرد؟

تا کی به مصرف آن باید ادامه داد؟

قرص ریتالین + عوارض مصرف این دارو

تاریخچه مصرف ریتالین

"متیل فنیدیت" با نام تجاری "ریتالین" توسط کمپانی داروسازی "نوارتین" در سال 1954 به بازار دارویی دنیا عرضه شد. در ابتدا قرار بود این دارو برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن استفاده شود اما به تدریج با پیشرفت علم و تجربه های گوناگون مشخص شد می توان از این دارو در درمان کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند (ADHD) نیز استفاده کرد.

در سالهای اخیر مصرف خودسرانه این دارو در کشورها رو به افزایش گذاشت و گزارشهای متعددی وجود دارد که برخی از افراد برای بیدار ماندن در شبهای امتحان از قرص های ریتالین استفاده می کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار مانده و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند.

مصرف کنندگان تصور می کنند ریتالین بی خطر است در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد و پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از سایر مواد مخدر است.

استفاده محدود و کنترل شده ریتالین باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین تر و خطرناک تر می شود. علاوه بر آن تاکنون در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است.

رایج ترین دارو برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه دارویی به نام «متیل فنیدیت» با نام تجاری «ریتالین» است. این دارو به شکل قرص در بازار دارویی موجود است.

ریتالین با اثر بر قشر مغز و تالاموس از بازجذب مجدد دوپامین در سلول های عصبی جلوگیری می کند (دوپامین یکی از مواد شیمیایی است که در انتقال عصبی نقش دارد).

مدت اثر این دارو چهار تا شش ساعت است؛ بنابراین باید این دارو را یک یا دو بار در روز مصرف کرد. بین کودکان از نظر پاسخ هایشان به این داروها تفاوت های زیادی وجود دارد، برخی کودکان سریعا و به مقدار کم دارو پاسخ می دهند، در حالی که کودکان دیگر فقط به مقدار زیاد دارو پاسخ می دهند. در صورت عدم تاثیر این دارو در مورد فرزندتان، باید با پزشک مشورت کنید تا علت را بیابد.

آنچه اثبات شده این است که استفاده از داروهای محرکی همچون ریتالین موجب کاهش بیش فعالی، افزایش توجه، کاهش تکانشگری، کاهش رفتارهای منفی، بهبود تعامل اجتماعی و افزایش موفقیت تحصیلی (دارو بر هوش آنها تاثیر نمی گذارد، بلکه به آنها کمک می کند قابلیت های اصلی را به نحو مؤثرتری به کار برند) تا حدود 80-70 درصد می شود. این مقدار اثربخشی در مطالعات مختلف اثبات شده است و این یعنی هیچ جای شکی برای استفاده از این دارو باقی نمی ماند.

در واقع و به زبانی شفاف تر، ریتالین جزو داروهایی است که برای درمان کودکان بیش فعال خط اول درمان توسط پزشک تشخیص داده می شوند و البته احتمال عوارضی برای آن مطرح است.

ناگفته نماند که همه داروها دارای عوارض هستند اما وقتی دارو توسط پزشک تجویز می شود، سود و مزیت آن با احتمال عوارض سنجیده می شود و بعد از تشخیص قطعی، دارو داده می شود.

مانند انسولین که برای بیماری دیابت تجویز می شود؛ کسی که دیابت ندارد اگر به او انسولین تزریق شود حتما وارد شوک خواهد شد و باید بستری شود؛ ریتالین هم دارویی است که فقط اگر با تشخیص قطعی بیش فعالی توسط پزشک داده شود، حتما باید در آن استفاده کرد.

عوارض این دارو قابل کنترل است. پزشکان عموما قبل از تجویز این دارو یک ارزیابی قبل از درمان، که دربرگیرنده بررسی عملکرد قلبی بیمار، وجود اختلالات حرکتی و عملکرد کبدی و کلیوی است، انجام می دهند و در صورت وجود مشکل در این اعضا و اختلالات متابولیسم، میزان مصرف داروها را کاهش یا از داروی دیگری استفاده می کنند.

قبل از آنکه به عواض این دارو و روش های کنترل آن اشاره بکنیم، توجه شمار را به این نکات جلب می کنم که دارو درمانی برای کودکان بیش فعال دارای تاثیر فوق العاده اما کوتاه مدتی بر علائم رفتاری آنان است.

به محض قطع مصرف دارو نشانه های بیش فعالی با همان شدت قبلی ظاهر می شود. بسیاری از والدین نیز در مورد استفاده از این داروها دچار تردیدند و رغبت چندانی به استفاده از این داروها برای درمان فرزندشان نشان نمی دهند.

همچنین به علت اینکه ثابت شده این بیماری ناشی از عدم تعادل مواد شیمیایی مغز و ارثی است، مصرف این دارو ممکن است طولانی مدت باشد.

بنابراین به دلیل کوتاه مدت بودن اثر این دارو و خاصیت مهارکنندگی آن، و نگرانی والدین از عوارض بلندمدت و همچنین برای هدایت درست این کودکان باید از مداخلات روانشناختی و رفتاری، در کنار این دارو بهره برد.

قرص ریتالین + عوارض مصرف این دارو

عوارض مصرف ریتالین

مکانیسم اثر ریتالین

متیل فنیدات مهارگر قوی دوپامین و به میزان کم‌تری نوراپی‌نفرین در سیستم اعصاب مرکزی است، گمان می‌رود نقص فعالیت این دو آمین پیامرسان (دوپامین و اپی‌نفرین) از علل بروز سندرم بیش‌فعالی کمبود توجه در کودکان و بزرگ‌سالان باشد، متیل فنیدت با افزایش فعالیت این دو آمین عصبی در بهبود نشانگان این بیماری مؤثر است.

در بیماری نارکولپسی نیز نقص در فعالیت نورون‌های دوپامینرژیک و ارکسین از علل بیماری هستند که این دارو با همان مکانیسم بیماری را کنترل می‌کند.

هرچند متیل فنیدیت دارای اسکلت و ساختار آمفتامینی است ولی برخلاف آن توانایی آزادسازی کاتکول‌آمین‌ها را ندارد و بازجذب سروتونین را نیز مهار نمی‌کند و از این جهت به آمفتامین برتری دارویی دارد.

شایع ترین عوارض جانبی ریتالین

ناشی از مصرف ریتالین عبارتند از بی اشتهایی، تهوع، کاهش وزن، بی خوابی، کابوس های شبانه، گیجی، تحریک پذیری، ملال، کج خلقی، بی قراری که عموما زیر نظر پزشک قابل کنرتل هستند.

می تواید برخی روش های کنترل آن را در جدول زیر مشاهده کنید؛ اما به یاد داشته باشید از این روش ها قبل از مشورت با پزشک استفاده نکنید.

برخی عوارض مانند افزایش تیک ها نیز غالبا پس از مدتی خود به خود از بین می روند. شاید مهمترین عارضه جانبی این داروها، بروز وابستگی فیزیکی و روانی است که نشان می دهد، مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک تجویز کننده، قرار گیرد.

قرص ریتالین + عوارض مصرف این دارو

هشدارها و احتیاط در مصرف داروی ریتالین

احتمال وابستگی به دارو و سوءاستفاده از دارو وجود دارد (بسته به میزان، نحوه مصرف و فرد استفاده‌کننده). اگر چه وابستگی جسمانی به ریتالین همانند مواد مخدری نظیر تریاک و شبه مرفین‌ها گزارش نشده‌است؛ اما پزشکان بر وابستگی روانی و نیاز به افزایش میزان مصرف آن که پدیده تحمل (Tolerance) نیز نامیده می‌شود، اتفاق نظر دارند.

از علائم ترک جسمانی و روانی این قرص می‌توان به دردهای عضلانی، خواب آلودگی و افسردگی نام برد.

این دارو فقط برای افرادی تجویز می‌شود که سابقه کامل آنها به‌طور دقیق ارزیابی شود.

برای بیمارانی با واکنش حاد استرس نباید تجویز شود.

در مصرف طولانی مدت دارو، بهتر است آزمایش‌های منظم شمارش سلول‌های خونی، شمارش افتراقی و شمارش پلاکت‌ها نیز انجام شود.

در صورت عدم بهبودی پس از یک ماه مصرف، باید دارو را قطع کرد.

این دارو نباید برای درمان حالت‌های خستگی مفرط طبیعی، افسردگی و سایکوزها استفاده شود.

نیاز به ادامه مصرف دارو باید مرتب ارزیابی شود و در زمان تعطیلات و زمان‌هایی که مصرف آن نیاز نیست، مصرف کاهش یافته یا قطع شود.

افزایش در جه حرارت بدن، بی نظمی در ضربان قلب، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون و تشنج از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است.

استفاده از این ماده طبق قوانین جهانی مبارزه با دوپینگ ممنوع می‌باشد.

شایع ترین عوارض مصرف قرص های ریتالین عبارتند از:

  • عصبی شدن و بی خوابی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس سرگیجه و سردرد
  • تغییرات ضربان قلب و فشار خون (که معمولا به صورت افزایش است ولی در مواردی نیز به شکل کاهش دیده می شود.)
  • خارش و جوش های پوست
  • دردهای شکمی, کاهش وزن و مشکلات معده
  • مصرف دایمی و اعتیاد (وابستگی)
  • بروز حالت های روان پریشی (جنون) و علایم وابستگی به ریتالین
  • بروز افسردگی پس از قطع مصرف

عوارض مصرف مقادیر زیاد ریتالین

  • از دست دادن اشتها و سوء تغذیه
  • لرزش و پرش عضلات
  • تب,تشنج و سردرد
  • نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس که در مواردی می تواند به شکل خطرناکی ادامه پیدا کند
  • تکرار حرکات و اعمال بی هدف
  • بروز حالت های پارانویید (سوء ظن), توهم و هذیان
  • احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست
  • مرگ (تاکنون در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است)

قرص ریتالین + عوارض مصرف این دارو

موارد منع مصرف ریتالین

این دارو نباید برای درمان حالتهای خستگی مفرط طبیعی، افسردگی و سایکوزها استفاده شود و نیاز به ادامه مصرف دارو باید مرتب ارزیابی شود و در زمان تعطیلات و زمانهایی که استرس فرد کم است، مصرف کاهش یافته یا قطع شود.

برای افراد دارای اضطراب زیاد، فشار عصبی، عصبانیت همراه با بی‌قراری، حساسیت مفرط نسبت به دارو، فشار خون بالا، گلوکوم، افسردگی‌های قابل درمان با داروهای ضد افسردگی رایج، تیک‌های حرکتی (به جز سندرم Tourette's نشانگان توره یا نشانگان ژیل دولاتوره)، و کودکان زیر ۶ سال مصرف این دارو منع می‌شود.

قرص ریتالین + عوارض مصرف این دارو

عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین

افزایش درجه حرارت بدن، بی نظمی در ضربان قلب، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون و تشنج از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است.

قرص ریتالین + عوارض مصرف این دارو

نظرات متخصصان در مورد ریتالین

دکتر خیرالله غلامی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره مصرف ریتالین و تاثیرات سوء آن می گوید: این دارو از دسته آمفتامین ها است و تحریک کننده سیستم عصبی محسوب می شود. این دارو برای برخی از بیماریها کاربرد دارد اما مصرف خودسرانه آن به کاهش کارآیی سیستم مغز و اعصاب مرکزی منجر می شود.

وی یادآور می شود: دانشجویانی که فکر می کنند شب امتحان باید درس بخوانند باید بدانند که همانطور که خواندن لازم است، خوابیدن هم لازم است. چرا که زمانی که مغز وارد فاز پردازش اطلاعات می شود در صورتی که مغز استراحت کند این پردازش اطلاعات به نحو مطلوبی صورت می گیرد.

دکتر غلامی اضافه کرد: در صورتی که استراحت وجود نداشته باشد مغز نمی تواند آن اطلاعات را پردازش کند پس بیدار ماندن طولانی نمی تواند کمک زیادی به یادگیری در شب امتحان کند.

وی اظهار داشت: داروی ریتالین از سوی پزشک برای کودکان بیش فعال تجویز می شود و خواب را کم می کند اما این موضوع که افراد بالغ به منظور افزایش یادگیری و زمان بیشتر بیدار ماندن از آن استفاده می کنند دارای عوارضی خواهد بود که شناخته شده ترین آن پرخاشگری و ایجاد اختلال در سیستم اعصاب مرکزی است.

متخصص داروسازی بالینی در مورد نحوه دسترسی به این دارو از سوی دانشجویان می گوید: این دارو بدون نسخه فروخته نمی شود و افرادی که آن را مصرف می کنند به صورت غیرقانونی آنها را بدست می آورند.

افسانه صادقی سرپرست دفتر مرکزی مشاوره وزارت بهداشت در مورد گزارش سوء مصرف ریتالین در فضای خوابگاهها می گوید: معمولاً به دلیل آشنایی دانشجویان علوم پزشکی با عوارض دارویی، این دارو از سوی آنها مصرف نمی شود اما با این وجود مراکز مشاوره گزارشی از سوء مصرف ریتالین در دانشگاهها نداشته اند.

وی افزود: دفاتر مشاوره سعی می کنند دانشجویان را با نکات متعددی در مورد مخدرها آشنا کنند و به همین منظور ویژه نامه ای برای ریتالین و عوارض مصرف آن تهیه شد و در قالب مجله عمومی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی و خوابگاهها به منظور آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با مشکلات مصرف این نوع داروها توزیع شد.

دکتر حبیب الله منصوری مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این باره گفت: مصرف ریتالین به دلیل مشخص بودن عوارض ناخوشایند آن از سوی دانشجویان علوم پزشکی استقبال نمی شود ولی مصرف این دارو در میان دانشجویان به دلیل نبود آشنایی با عوارض آن است که باید آگاهی های لازم در این خصوص داده شود.


بیشتر بخوانید :

خطرات استفاده از قرص ریتالین را میدانید؟

همه چیز درمورد ریتالین

همه چیز در مورد ریتالین، داروی کودکان بیش فعال



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (179 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فرزاد | ۴ سال پیش
هیچ ضرری نداره، بنده 12 ماه روزی 3 عدد مصرف کردم، خیلی هم شاداب و سرحال بودم لپامم گل انداخته بود، بعد 12 ماه هم گذاشتم کنار، فقط 1 روز سردرد داشتم بعد دیگه چیزیم نبود.
0
1
Kosar | ۴ سال پیش
باباهرقرصی بگیری عوارض داره قرص سرماخوردگی هم عوارض داره خوب زیادنخورید
0
1
mahsa | ۴ سال پیش
من مصرف میکنم بعضی وقتا روم اثرداره البته من نصف قرص میخورم ،،ولی ازاین عوارص میترسم ،ولی برادرم باتجویز دکترروزی دوتا میخوره ،واقعا نگرانشم اون فقط موقعه درس میخوره قرصو
0
0
alireza | ۴ سال پیش
همش افسردگی روان پریشی و كمبود اعتماد بنفس میاره
تو یه كلام نابودت میكنه فقط توهم اینو داری كه بهترین ادم جهانی
بعد از 2 سال مصرف اینو بهتون میگم اگه دوست دارید هم تست كنید :)
0
0
هیوا | ۴ سال پیش
روزی نصف قرص بیشتر نخورید داروهای ولبان ودیزیپرامین برای بیش فعالیوبالا بردن تمرکز مفیده امان صد امان یه نصف بیشتر مصرف نکنید چون ترکش سخته تحت نظر روانپزشک باشید
0
0
Bitw__ | ۵ سال پیش
سلام دوستان
من14 سالمه و اصلا تمرکز ندارم
میخوام مصرف کنم ولی نمی دونم با چه دوزی و چجوری مصرف کنم(یعنی بخورم یا پودر کنم از بینی بکشم بالا) میشه راهنمایی کنید از کجا میشه گرفت؟
0
0
BARAN | ۵ سال پیش
سلام من 15 سالمه بعد یک بیماری افسردگی شدید گرفتم درسم عالی بود و برای یه مدت افسردگیم بهتر شده بود اما حالا دوباره همان علایم را دارم به اضافه اصلا تمرکز ندارم دکتر روانپزشک من این دارو را برای من تجویز کرد و من اولین بار است ک همین الان یه دونه خوردم من اصلا تمرکزندارم.دکتر
م گفته بعد 1 ماه قطع کنم.یعنی ممکنه در مدت این یه ما وابستگی پیدا کنم؟یا بعدش دوباره مثل اول بشم؟ یا ممکنه تمرکزم و دوباره بدون هیچ عوارضی بدست بیارم؟
0
0
علی | ۵ سال پیش
خوبه بعضیا میخورن
منکه اسنیف میکردم از دماغ ‌‌ روز ی 1 خشاب
خیلی انرژی میگرفتم برا کار کردن ولی از یجا ب بعد
دیگ خسته شدم و دیگ مصرف نکردم از علائم هایی ک گفته شده هیچیش جز بی حوصلگی تجربه نکردم
0
2
امیر | ۵ سال پیش
من که یدونه با دوز 10میل خوردم هیچ تاثیری احساس نکردم تمرکزمم بالا نرفته و هنوز نمیتونم درس بخونم
مشکل از منه ایا؟
0
0
پاسخ ها:
Wazowski | ۵ سال پیش
باید پودرش کنی از دماغ بکشی بالا(اسنیف کنی)
برای شروع اسنیف دوز ۱۵ میل بزن
(یک قرص و نیم)
0
0
کاوس کیان | ۶ سال پیش
سلام دوستان
من الان یک ماهه که ریتالین روز ی دو تا صبح و بعدالظهر میخورم قبلا هم دوره هایی بود که توهردوره حدود یک ماه و یک دوره هم واسه کنکور ارشد 6مااه خوردم . هربار بعد امتحانات وقتی قطع کردم هیچ مشکلی نداشتم
البته اینم بگم که وقتی میخوردم که یک ساعت نشسته بودم سر درس بعد اون قرص رو میخوردم و تا 4 تا5 ساعت میخوندم . بااینکه از کار شرکت اومده بودم و خیلی خسته بودم این قرص کمک زیادی بمن کردو.دکتری ک دوستمه گفت تاثیر این قرص ده درصد هست. البته این سری دارم زیاده روی میکنم و وقتی هم که سرکارم و خسته و بی قرار و بی حوصله یکی میخورم که این میدونم اشتباهه انشاا... دو هفته دیگه وقتی ورزش رو شروع کنم بدون مشکل کنار میذارم.
موفق باشید.
0
0
پاسخ ها:
sky man | ۵ سال پیش
سلام ....
من 4 ماه دیگه ارشد دارم روزی حدود 10 ساعت میخونم بعد احساس میکنم چیزی یاد نگرفتم
تمرکز ندارم صرفا وقت میزارم میخونم بازدهی نیست
از اللان تا امتحان مصرف کنم مشکلی نیست
جواب میده
0
0
مجید | ۶ سال پیش
همین الان بعد از خوندن این مقاله و نظرات کاربران، رفتم و مقالات انگلیسی در ویکی پدیا رو خوندم و در بخش اعتیاد گفته شده که اگر بیش از حد دوز پزشکی مصرف بشه اعتیاد آوره و البته برای ترک اعتیاد به قرص های اکس و کوکائین هم مصرف می شه.
به نظر من برای کسانی که کار های خیلی حساسی دارن و در روزهایی از سال و نه اونم پشت سر هم به میزان خیلی کم مشکلی نداره.
0
0
حمید رضا | ۶ سال پیش
من آلان حدود 6 سال است که مصرف میکنم اوایل برای امتحاناتم بود ولی بعد متوجه شدم که با مصرف ریتالین میتونم روکارم تمرکز بیشتری داشته باشم و موفق ترممنکه راضی ام
0
0
زیبا | ۶ سال پیش
بیش فعالی فتنه ایست برای نسل تشیع ،که از این طریق نخبه ها را شناسایی کرده و با قرصهای سرد ناکار میکنند، قرص بیش فعالی که ریتالین نام دارد بعد از 18 سالگی تاثیر خود را بر روی بدن نشان میدهد و بیماریهایی مثل فلجی، ام اس، دیابت، پارکینسون و غیره در فرد به وجود می آورد.
0
0
محمدرضا | ۶ سال پیش
سلام امتحانات ما بسیار سنگین بود ناچار شدم روزانه چند عدد ریتالین مصرف کنم تا بتونم بیدار بمونم ولی بعد این مدت دچار تب و لرز و خارش میشم نوک انگشتام گز گز و درد دارن گلوم بشدت عفونت کرده و دهانم افتای شدیدی زده میخواستم بپرسم راهی برای درمانش هست؟
0
0
پاسخ ها:
Wazowski | ۵ سال پیش
دوزشو رعایت نکردی
برای هر بدن فرق میکنه ک چه دوزی مصرف کنن
0
0
خانم میم | ۵ سال پیش
من از نصف ریتالین شروع کردم و الان با ۸تا ریتالین نمیتونم روی درس متمرکز بمونم من برای افزایش کارایی این قرص شروع کردم اصلا مشکل کمبود توجه نداشتم اما الان بدون قرص حتی به اندازه یه پاراگراف حواسم نمیتونم جمع کنم بدتر از همه اینکه تازگیها انگار تو گلوم یه چیزی گیر کرده هیچ جا تو عوارض این دارو این موضوع نوشته نشده اما این حالت فقط بعد از خوردن قرص رخ میده. پیشنهاد میکنم اصلا تو این تله که من یه نصف میخورم و کارم به ۷_۸قرص نمیرسه نیفتین . در ضمن من احساس میکنم حافظم دچار مشکل شده و از نظر هوشی افت کردم
0
0
فرشاد | ۵ سال پیش
شما از راه دهان مصرف كردي ؟ نبايد قرص رو زياد تو دهنت نگه داري
0
0
تقی | ۶ سال پیش
به هیچ وجه مصرف نکنید
من برا دوتا امتحان با پیشنهاد دانشجوهای پزشکی 6تایی خوردم.تا چند شب پشت سرهم با صدای سوت قطار بیدارمیشدمو قطار میومد از روم رد شه
0
0
پاسخ ها:
رضا | ۴ سال پیش
خیلی پیاز داغشو زیاد نکنید اینهمه ترسوندن مردم از عوارض این قرص بیشتر جنبه سیاسی داره تا حالا کسی با مصرف ریتالین نه مرده و نه معتاد شده چطور این قرص برای اطفال مفیده ولی برای بزرگسالان کشنده است افراط و تفریط جتی در خوردن آبم خطرناکه انگار در جنگلهای آمازون زندگی می کنیم با این تفکرات بچه گانه
0
0
سعید | ۶ سال پیش
باسلام خدمت تمامی عزیزان،من طبق تجویزمتخصص اعصاب مدت8سال قرص ریتالین مصرف میکردم شرایط روحی مناسبی داشتم زمانی متوجه شدم فرمول شیمیایی آن بااکستازی مشابهه مصرف روبدون مراجعه به متخصص درمدت9ماهقطع کردم اما
مجددادچار افت توانایی کاری و شغلی شدم ومکررادچارعفونت گلو (تمام مواردمشابهه سرماخوردگی عفونی)میشدم هر نوبت مجبوربه تزریق4یا5عددآنت
ی بیوتیک جمعا 30عدددرسال وحالت عدم توانایی انجام کاروامورشغلی بهم دست داد متاسفانه بعدازیکی دوسال وادامه عوارض ذکرشده کشیدن تریاک روبا 1گرم ودر3نوبت درروز شروع کردم تمام عوارض قطع ریتالین بکلی قطع شد بعدمدت1سال مصرف(چاله به چاه افتادن)باکمک ***ترک اعتیاد بامصرف b2 درمدت40روز خوشبختانه تونستم ترک کنم. میدونم بعد گذشت چندماه به حالت معمول نشاط وسرحالی برنگشتم ولی خداروشاکرم که ازاین مهلکه نجات پیداکردم.تمام مطالب صرفاتذکر این نکته به عزیزانه که ازمصرف هر دارویی که نشانی ازمخدردر اون وجود داره پرهیز کنند فقط
درصورت تحویز پزشک متخصص ودوره کوتاه.امیدوارم تجربه تلخ من راهنمایی برای شماعزیزان بوده باشه.سلامت و شادوپیروزباشید
0
0
من | ۶ سال پیش
من پام و یکبار دستم شکسته که به عمل جراحی و داروهای مسکن قوی برای تحملش ختم شد.. اینو میخوام بهتون هشدار بدم حاضر یک ماه دست و پام تو گچ باشه اما یشب فقظ یشب(24ساعت نه) استرس و اضرطراب و افسردگی ناشی از سوءمصرف اینارو نداشته باشم..
0
0
علی | ۷ سال پیش
سلام. من برای افزایش تمرکز می خوردم که البته مفید بود اما کمی دابستگی اورده و باعث لرزش دست شدید هم می شد و اشتهامو خیلی کم می کرد.
دانشجویای عزیز خواهش می کنم نخورید.
0
0
محسن | ۷ سال پیش
من سال۷۳دانشجو بودم اون وقتا یادم نمیاد ازین قرطی بازیا باشه فوقش قهوه یا نسکافه بود درس خوندن به قیمت اعتیاد یا سلب سلامتی ارزششو نداره
0
0
حسن | ۷ سال پیش
سلام من ترم 5رشته ی مکانیک بودم ریتالین خوردم تشنج کردم
0
0
نگین | ۷ سال پیش
من عاشق درس هستم و استعداد و وقتش رو هم دارم
اما به علت مشکلات زیاد واقعا قدرت تمرکز ندارم
خب تو این شرایط آدم وسوسه میشه از این چیزا استفاده کنه
دوستان اگر راه چاره ای میدونن برای کسی که به علت مشکلات و دغدغه های زیاد نمی تونه روی درس تمرکز بکنه تجربیات خودشون رو ارائه بدن
شاید واقعا راه سالم تری وجود داشته باشه.
0
0
پاسخ ها:
محبوبه | ۷ سال پیش
سلام دوست عزیز من *** تحصیلی و کنترل افکار مزاحم هستم.
قطعا راه های بهتری هست تکنیک هایی هست که میشه با اونا تاحد زیادی افکاری که مانع تمرکز هستند رو کنترل کرد. مثلا تکنیکی هست به نام کنترل افکار مزاحم و نگران کننده، افکاری که بیشتر طول روز همراه شما هستند یا بخصوص در زمان درس خواندن یا زمان هایی که میخاید تمرکز کنید، دفترچه یا برگه ای همراه داشته باشیدو آن ها را بنویسید این افکار می توانند منفی یا مثبت یا خنثی باشند، نوشتن این ها اهمیت زیادی داره، پس حتما بنویسید اگر فکری هست که نمی توانید بنویسید رمزی برایش بگذارید که نشان دهنده آن فکر برای شما باشد.
این تکنیک چند مرحله دیگر هم دارد شامل برخورد منطقی در زمان نوشتن و رسیدگی و فراخوانی فکر در زمانی دیگر مثلا عصر که توضیحات مفصل تری دارد.
اگر مایلید بیشتر بدانید به من ایمیل بزنید درخدمتم
m.malekaneh@gmail***
0
0
سروش | ۷ سال پیش
پیشنهاد میکنم نخورید یا بیش از 7سال استفاده نکنید چراکه موجب کمبود اعتماد ب نفس شدید میشود
0
1
علی | ۶ سال پیش
محبوبه میخواد پولاتو بچاپه. نترس. بخور. من نمیدونستم همچین قرصی هست و نخوردم. الانم پشیمونم
0
0
سحر | ۵ سال پیش
سلام ممورکس بخور عوارضش کمتره
0
0
Wazowski | ۵ سال پیش
ریتالین فوق العاده اس
1
0

hits