دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض استفاده از شربت متادون را میدانید؟!
55
زمان مطالعه: 8 دقیقه
عوارض استفاده از شربت متادون را میدانید؟!:عوارض خطرناک شربت متادون بر سلامت بدن/با دلگرم همراه باشید تا با عوارض استفاده از متادون بیشتر آشنا شوید.

عوارض خطرناک شربت متادون بر سلامت بدن

با دلگرم همراه باشید تا با عوارض استفاده از متادون بیشتر آشنا شوید.

عوارض استفاده از متادون

متادون

متادون چيست؟

متادون از خانواده مواد شبه افيونى است و بيشتر در درمان وابستگى به ساير شبه‌افيونى‌ها نظير هروئين، كدئين و مورفين كاربرد دارد.متادون يك شبه افيونى (اپیوئید) مصنوعى است، يعنى از مواد شيميايى در آزمايشگاه به دست مى آيد.

ساير شبه افيونى‌ها يا طبيعى هستند مانند مرفين و كدئين كه فرآورده‌هاى طبيعى بوته خشخاش هستند و يا شبه‌افيونيهاى نيمه‌مصنوعى هستند مانند هروئين، كه مرفينى است كه به طريقه شيميايى پردازش شده است. (دى استيل مورفين)

متادون در طى جنگ دوم جهانى در آلمان ساخته شد و اولين بار براى تسكين درد به كار رفت. متادون درمانی یا درمان با دوز نگهدارنده متادون كه از بروز علائم ترك ترياك جلوگيرى كرده و تقاضاى آن را كاهش داده و يا از بين مى‌برد، براى اولين بار در سال‌هاى ۱۹۶۰ برای درمان اعتیاد به این ماده متداول شد.

استفاده از دوز نگهدارنده قرص متادون یا شربت متادون به تنهایی منجر به معالجه فرد معتاد نمى شود، بلكه به عنوان جزئی از فرآيند درمان معتادان (متادون درمانی ) به مواد افیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افراد از حمايت هاى طبى و اجتماعى لازم براى تثبيت و بهبود زندگى بهره مند و تشويق مى شوند مادامى كه اين دارو در مورد آنها موثر است، به درمان ادامه دهند.

بيشتر كسانى كه قرص متادون یا شربت متادون برای‌شان تجويز مى‌شود، براى وابستگى به مواد افيونى ها تحت درمان قرار گرفته اند.اين افراد شامل كسانى هستند كه به داروهاى غيرقانونى مانند تریاک و هروئين و داروهاى تجويز شده توسط پزشك نظير كدئين وابستگى پيدا كرده‌اند.

افراد معتاد به مواد شبه افيونى هاى كوتاه اثر مانند هروئين بايد متادون را به طور منظم دريافت کنند تا از بروز علائم ترک جلوگيرى شود.همچنین متادون براى كسانى كه به طور مرتب از مواد شبه افيونى به طور تزریقی استفاده مى‌كنند و آلوده به ويروس ایدز HIV يا هپاتيت C هستند، تجويز مى‌شود تا به ادامه روند ترک اعتیاد در این افراد كمك کند و خطر انتشار عفونت را از طريق استفاده از سوزن آلوده مشترك كاهش دهد.مصرف متادون گاه در تسكين درد افراد مبتلا به درد شديد مزمن يا درد همراه با بيمارى هاى علاج ناپذيرى كه منجر به مرگ مى شوند، به كار مى رود.

عوارض استفاده از متادون

عوارض دارویی استفاده از متادون

  • پس از مصرف شربت متادون، گزارش عوارض پوستی از جمله راش، کهیر و خارش بسیار بیشتر از مواردی بوده است که بیماران قرص مصرف می‌کرده‌اند.
  • وجود الکل در شربت متادون (۱۰ درصد) سبب شده که در دوز معادل اثربخشی کمتری نسبت به قرص داشته باشد و همین مساله سبب افزایش دوز مصرفی بیماران گاه از ۱۰ میلی‌گرم تا بیشتر ‌شده است.
  • وجود الکل در در ترکیب شربت سبب تشدید علایم و عوارض گوارشی در افراد دچار زخم‌های گوارشی شده است.
  • با مصرف شربت متادون اختلالات گوارشی متعدد از جمله تهوع، استفراغ، نفخ و اختلال در اجابت مزاج (به‌صورت اسهال و گاه یبوست) به‌وفور دیده شده که بسیار بیشتر از مواردی است که بیماران قرص مصرف می‌کرده‌اند.
  • با وجود این‌که شربت متادون سبب بهبود کم‌خوابی در برخی از بیماران شده، اما از سویی خواب‌آلودگی مفرط را در بسیاری از آنان دامن زده است و چرت زدن در بسیاری از ساعات روز سبب اختلال جدی در کارکرد روزانه‌ی‌ آنان و همچنین برانگیختن شک و شبهه‌ی خانواده‌ی در مورد لغزش یا عود ایشان شده است که این امر اخلال جدی در بازگشت اعتماد خانواده به بیماران ایجاد کرده و بر روند درمان نیز تاثیر سوء داشته است.
  • به‌دلیل نامشخص بودن میزان قند موجود در شربت متادون، مصرف آن در بیماران دیابتی با نگرانی‌هایی همراه است. به‌همین دلیل، مصرف شربت متادون در موارد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به بروز‌ زخم‌های دهانی ‌شده است.

عوارض استفاده از متادون

مشکلات مصرف متادون

  • تاثیر سریع‌تر و مانایی کمتر شربت در بیماران باعث شده است درمانگران مجبور شوند دارو را به‌جای یک‌ بار در روز، برخلاف دستور پروتکل، در دو تا سه وعده تجویز کنند که این امر نظارت مستقیم بر مصرف دارو را ناممکن ساخته است.
  • حمل شربت و مصرف آن سخت‌تر از هنگامی است که بیمار قرص مصرف می‌کند. از طرفی بیماران برای مصرف دارو در دوزهای منقسم مجبور به حمل دارو به محل کار خود هستند که آن هم سبب ایجاد مشکلات فراوان (از جمله حمل سرنگ، پنهان کردن آن از همکاران و خانواده، گاه ریخته شدن دارو به‌علت اصرار در پنهان‌سازی و...) شده است.
  • حمل سرنگ برای تعیین میزان دارو با ایجاد وسوسه در بیماران تزریقی، خطر عود و احتمال لغزش آنان را فراهم کرده است.
  • بیماران مسن و کم‌سواد، علی‌رغم توضیحات مکرر تیم درمان، از پیمانه‌های غیردقیق (از جمله از در شیشه‌ی شربت) برای مصرف دارو استفاده می‌کنند که این امر به طور مکرر سبب به‌هم خوردن دوز و اختلال در وضعیت بیماران شده است.
  • علی‌رغم نصب برچسب و توصیه‌ی اکید به خانواده‌ها درباره‌ی مسمومیت‌زا بودن متادون، مواردی از مسمومیت خطرناک و گاه کشنده با شربت متادون در کودکان گزارش شده است.
  • در محدوده‌ی سنی بزرگسالان، در مورد همه‌ی گروه‌های دارویی، کلاً مصرف شربت در برابر قرص به‌دلایل متعدد (سخت بودن مصرف، طعم دارو و...) مقبولیت کمتری دارد که در مورد شربت متادون، تلخی دارو مزید بر علت است.

عوارض استفاده از متادون

ایجاد بی‌اعتمادی در بیماران

  • عده‌ی زیادی از بیماران به‌علت اختلالات شخصیتی، وسواس یا سایر مشکلات روانی در برابر تغییر داروی خود مقاومت می‌کنند که این حالت در بسیاری از بیماران غیرمعتاد هم در زمان تعویض شکل ظاهری یا برند داروهای مورد استفاده در بیماری‌های مزمن (فشار خون، قند و...) دیده می‌شود. در این موارد عدم اعتقاد بیمار به شکل جدید دارو، از اثربخشی روانی آن کاسته است.
  • با توجه به فراوانی قرص در بازار (آن هم با بلیستر و بسته‌بندی شده) این تصور در برخی بیماران ایجاد شده که محدودیت توزیع قرص در مراکز درمانی به‌دلیل کاهش تولید آن است. این تلقی جمع زیادی از بیماران را نسبت به برنامه‌های درمانی دولتی بدبین ساخته است تا جایی که حتی در مواردی که عوارض دارویی چندانی هم نشان نداده‌اند، نسبت به از دست دادن حق خود برای انتخاب‌ داروی ترک اعتراض داشته‌اند.

عوارض استفاده از متادون

سم‌زدایی با متادون چیست ؟


سم‌زدایی با متادون معمولاً تحت نظر متخصصین صورت می‌گیرد. در طول این دوره درمان هر زمانی كه شخص معتاد علائم خماری را تجربه كند به وی متادون داده می‌شود. این علائم عبارتند از عطسه ، خمیازه ، آبریزش چشم‌ها ، آبریزش بینی ، عرق شدید ، تب ، گشادی مردمك چشم‌ها ، دل‌پیچه ، حالت تهوع ، بدن درد ، رعشه و تندخویی .
پس از چندین هفته تنظیم میزان و مقدار استفاده و با وضعیت ثابت حال درمان‌جو، میزان متادون به تدریج كاهش می‌یابد. میزان كاهش متادون بستگی مستقیم به عكس‌العمل‌های جسمی شخص دارد. هدف استفاده از متادون نگهداری عوارض خماری در حد قابل تحمل ، برای درمان‌جوست .

عوارض استفاده از متادون

نتیجه استفاده از شربت متادون


با توجه به مسایل گفته شده، در ماه‌های اخیر شاهد لغزش، قطع درمان و عود در تعداد زیادی از بیماران بوده‌ایم. همچنین بسیاری از بیماران فقط حاضر به دریافت بخش قرص اختصاص یافته از داروی خود (در قبال پرداخت هزینه‌ی درمان کمتر) هستند یا اصرار زیادی برای دریافت شربت به‌صورت باز نشده (برای تعویض در بازار آزاد و تبدیل آن به قرص) دارند که این مساله نیز در موارد زیادی سبب ایجاد ناامنی و درگیری در مراکز ‌شده است.
در مجموع به‌نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر بخش زیادی از نیروی درمانگران که باید صرف درمان بیماران شود، صرف چانه‌زنی بر سر سهمیه‌ی تعیین شده‌ی قرص و شربت بیمار و توجیه این که «دستور فوق کشوری است و در اکثر استان‌ها در حال اجراست» شده است.

از سوی دیگر همزمان با توزیع شربت، شاهد فراوانی قرص در بازار غیررسمی (چه تقلبی و چه قرص‌های تولیدی کارخانه‌های دولتی) هستیم که با توجه به اجبار در توزیع شربت، تعداد زیادی از بیماران به تهیه‌ی قرص متادون از مکان‌هایی غیر از مراکز درمانی روی آورده‌اند. این مساله سبب قطع سایر روندهای درمانی مثل مشاوره‌، روان‌درمانی و... شده و همچنین موارد زیادی از مسمومیت ناشی از مصرف متادون‌های تقلبی را نیز در پی داشته است.


در پایان این کمیته پیشنهاد می‌کند به‌دلیل اهمیت موضوع و اثر آن در سیر مبارزه با معضل اعتیاد در کشور، جای آن دارد که تجویز و جایگزینی شربت به‌جای قرص، موضوع تحقیقاتی علمی و میدانی قرار گیرد که این کمیته در حد توان آمادگی خود را برای همکاری در انجام آن اعلام می‌دارد.

عوارض استفاده از متادون

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (55 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسن ازخرم اباد091689 | ۶ ماه پیش
سلام خسته نباشید شمارابه خدا راهی دارویی هست که شربت لعنتی متادون سرمن وخیلی ها اورده وان هم ازبین بردن میل جنسی مردان به طورکامل شده ایا دارویی هست کجا مراجعه کنیم
3
9
مجتبی | ۳ سال پیش
یکی به دادم برسه از مواد و متادون راحت بشم خسته شدم زندگی نمیکنم
1
12
بیتا | ۵ سال پیش
خدا لعنت کنه تمام کسایی که این کثافت رو تجویز می کنن خدا دودمانشون رو به باد بده که صده هزار برابر از همه مواد مخدر بدتره یه چاه ‌..هر کی گرفتارش بشه میشه یه زامبی یه زالو لجن ...
5
22
ناصر | ۷ سال پیش
پسر دایی ام 17ساله بود مصرف همزمان و متادون و الکل موجب مرگش شد
1
7
کسری | ۷ سال پیش
خواسم بدونم تو آزمایش ازدواج نشون میده؟ممنون
5
17
میثاق | ۷ سال پیش
من دوز بسیار پایین بمدت یکسال مصرف میکردم...یکباره قطع کردم و یک مقدار اذیت شدم اما با مصرف استامینوفن کدئین تونستم دووم بیارم الان هم یک ماهه هیچ قرص و دارویی مصرف نمیکنم...خدایا شکرت
3
42
احمد | ۷ سال پیش
سلام.مصرف متادون به صورت متعادل یعنی به اندازه نیاز بدن خوب است.بهتر از مصرف مواد مخدر است.کسی که متادون مصرف میکنه میتونه با مصرف صحیح سلامتی خودشو دوباره بدست بیاره و به زندگی ادامه بده بدون هیچ دغدغه ایی.درسته متادون وابستگی داره ولی اگه فرد اراده کنه میتونه دوز مصرفی رو کم کنه و به حداقل برسونه.امیدوارم هرجا هستید تو هر لباسی که هستید همیشه خوشحال و سلامت باشید.یاحق.
5
33
محمد | ۷ سال پیش
اينكه مسئولان تصميم دارن متادون رو بصورت شربت عرضه كنند باعث شكست اين طرح درماني خواهد شد و بسياري از بيماران اعتياد، از اين پروسه خارج خواهند شد و به شرايط قبلي باز خواهند گشت. اين در حالي است كه باز هم نميتوان از فروش متادون بصورت غير قانوني جلوگيري نمود هم اكنون نيز در خ ناصر خسرو متادون بصورت شربت به فروش ميرود.
5
7

hits