دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 آموکسی سیلین و موارد مصرف این دارو
26
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آموکسی سیلین و مواد مصرف این دارو:آموکسی‌سیلین‌ها و مضرات و عوارض آن‌ها/با دلگرم همراه باشید تا با داروی آموکسی سیلین بیشتر آشنا شوید.

آموکسی‌سیلین‌ها و مضرات و عوارض آن‌ها

با دلگرم همراه باشید تا با داروی آموکسی سیلین بیشتر آشنا شوید.

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین

آموکسی‌سیلین (به انگلیسی: Amoxicillin) یکی از داروهای خانواده پنی سیلینها و از دسته بتالاکتامها است. این دارو یکی از مهمترین و پرمصرف ترین آنتی بیوتیک‌های خوراکی است.

آموکسی سیلین

مکانیزم اثر آموکسی سیلین


این دارو با اتصال به پروتئین متصل شونده به پنی‌سیلین (PBP) باعث مهار ترانس پپتیدازها می‌شود و موجب ممانعت از ساخت پپتیدوگلیکان‌های دیواره سلولی باکتری و در نتیجه، تخریب دیواره سلولی باکتریایی می‌شود. آموکسی‌سیلین به بتالاکتاماز حساس است. باکتری‌های تولیدکننده بتالاکتاماز در برابر آن مقاومند.

آموکسی سیلین (مخفف آن به لاتین ammox) یک نوع آنتی بیوتیک متعلق به خانواده دارویی پنی سیلین می باشد. این دارو معمولاً انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به عفونت های باکتریایی است، از این رو پر طرف دار بوده و بدن آن را بهتر جذب می کند. از این دارو برای درمان برخی عفونت ها نظیر عفونت مجرای ادراری، عفونت های پوستی، بیماری لایم، سالمونلا، و ذات الریه استفاده می شود.

آموکسی سیلین در درمان جوش های کیستی بسیار مؤثر بوده است. آنتی بیوتیک دیوارهای ساخته شده از باکتری های مضر را از بین می برد. مانند هر آنتی بیوتیک دیگری، مصرف آموکسی سیلین نیز می تواند برخی اثرات مضر در کودکان و بزرگ سالان داشته باشد. در اغلب موارد، کودکان و بزرگ سالان با علائم مشابهی مواجه می شوند.از همین رو سوالات مختلفی دباره این داروی نسبتا ارزان وجود دارد که دکتر حامد حاتمی پزک عمومی و روزنامه نگار به آن پاسخ می دهد.

آموکسی سیلین یکی از داروهای پرکاربرد در درمان عفونت های باکتریایی به ویژه عفونت راههای تنفسی است. این دارو در درمان های دندان پزشکی هم بسیار پر کاربرد است و دندان پزشکان پس از بسیاری از درمان ها آن را برای بیماران خود تجویز می کنند.

آموکسی سیلین به سه شکل دارویی در کشور ما پیدا می شود:شربت، کپسول و قرص و اخیراً قرص های جویدنی آموکسی سیلین هم به بازار آمده است.

آموکسی سیلین

عوارض آموکسی سیلین چیست ؟

عوارض آموکسی سیلین قابل بحث است. گرچه آموکسی سیلین فوایدی هم دارد اما ضرراتش کم نیست . آموکسی سیلین در گروه آنتی بیوتیک ها می باشد و به صورت کپسول یا قرص در داروخانه ها یافت می شود . جهت درمان عفونت‌های سینوسی، سینه پهلو، التهاب گوش میانی، عفونت‌های پوستی و دستگاه ادراری آموکگسی سیلین مصرف می کنند .

میتوانید آن را با شیر یا آب میوه مصرف کنید .قبل از هر چیزی باید بیان کنیم که حتما این دارو را با تجویز پزشک مصرف کنید. همچنین باید بدانید علاوه بر خواص درمانی که این دارو دارد عوارضی هم در پی خواهد داشت. آموکسی سیلین سبب اسهال می شود. پس در مصرف ان زیاده روی نکنید. همچنین از عوارض آموکسی سیلین اینست که این دارو سبب واکنش‌های آلرژیک مثل تحریک، حساسیت و خارش پوست، کهیر، تورم ‌صورت، لب‌ها یا زبان خواهد شد.

از دیگر عوارض آموکسی سیلین می توان به مشکلات تنفسی، پررنگ شدن ادرار، قرمزی، پوسته پوسته شدن یا سستی پوست داخل دهان، تشنج، مشکلاتی از قبیل حالت تهوع، بی‌اشتهایی، استفراغ، نفخ، اسهال شدید یا مدفوع آبکی، خشکی دهان، تغییر طعم دهان، مشکل در ادرار کردن یا تغییر میزان ادرار دفع شده، خونریزی یا خونمردگی و کبودی‌های غیرعادی، خستگی و ضعف غیرعادی، زردی پوست یا مخاط داخل چشم اشاره کرد .

سرگیجه، سردرد، معده درد یا مشکل در خواب . البته باید یاداوری کنیم عوارض آموکسی سیلین در هنگام مصرف یا بعد از آن در دستگاه گوارش از بین می رود . نکته دیگر اینکه اگر این دارو در بین غذا مصرف شود عوارض جانبی اش کاهش می یا بد .

از دیگر عوارض اموکسی سیلین عوارض پوستی است. این عارضه ها مثل خارش و کهیر معمولا بعد از 5 تا 11 روز از شروع مصرف داروخود را نشان می دهد. این نکته را حتما بخاطر بسپارید که اگر بلافاصله بعد از مصرف آموکسی‌سیلین دچار کهیر پوستی و واکنش‌های آلرژیک شدید، بهتر است دیگر این دارو را استفاده نکنید. درضمن اگر با مصرف این دارو دچار اسهال شدید، به طوری که بیش از 2 روز طول کشید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید .

از عوارض آموکسی سیلین می توان به تغییر رنگ دندان‌ها اشاره کرد که معمولا با مسواک زدن از بین می‌رود. لازم به ذکر است اگر مشکلات و علائم اشاره شده بعد از 2 تا 3 روز خوب نشد سریعا به پزشک مراجعه کنید. نکته آخر اینکه افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند باید بدانند مصرف آموکسی‌سیلین باعث بروز خطا در‌نتیجه آزمایش قند خون‌شان خواهد شد.

آموکسی سیلین


تداخل دارویی آموکسی سیلین با داروهای مختلف

این نکته را یاداوری میکنیم اگر داروی خاصی مصرف میکنید قبل استفاده از اموکسی سیلین حتما با پزشک خود مشورت کنید . حتی هنگام مصرف داروهای مکمل یا داروهای گیاهی هم با پزشک خود مشورت کنید . زیرا ممکن این است این داروها با هم تداخل نداشته باشند و اسیب جدی به بدن شما وارد شود .

آموکسی‌سیلین با داروهایی مثل آمیلوراید، قرص‌های ضدبارداری، کلرامفنیکل، پروبنسید، سولفونامید و تتراسایکلین تداخل دارویی جدی دارد . اما جز این داروها اگر داروی دیگری مصرف میکنید مشورت کردن با پزشک بی ضرر است .

آموکسی سیلین

چه کسانی نباید آموکسی سیلین مصرف کنند؟

کسانی که به پنی سیلین یا آمپی سیلین یا خود آموکسی سیلین حساسیت دارند نباید این دارو را مصرف کنند. مصرف دارو در موارد زیر هم بهتر است با احتیاط و زیر نظر پزشک صورت بگیرد:افراد مبتلا به آسم و تب یونجه؛ کسانی که به هر نوع دارو یا ماده غذایی حساسیت داشته اند؛ بیماران مبتلا به ایدز و لوسمی؛ بیماران با سابقه تشنج؛ بیماران دارای نارسایی کلیوی؛ بیماران مبتلا به فنیل کتونوری؛ مبتلایان به مونو نوکلئوز عفونی

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین را با چه داروهایی نباید مصرف کرد؟

همزمان با تزریق واکسن زنده ب ث ژ و واکسن تیفوئید نباید آموکسی سیلین استفاده کرد. همچنین در مورد مصرف همزمان آموکسی سیلین با داروهای ضد انعقاد (مثل وارفارین) باید احتیاط کرد. همچنین مصرف متوتروکسات یا کلروکین با آموکسی سیلین باید با راعایت اقدامات احتیاطی صورت پذیرد. در صورتی که هر یک از این داروها را استفاده می کنید قبل از تجویز آموکسی سیلین به پزشک خود اطلاع دهید.

آموکسی سیلین

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هریک از علایم زیر در حین مصرف آموکسی سیلین ، با پزشکتان تماس بگیرید:
اسهال ، سردرد، تهوع و استفراغ ، زخم های دهانی و زبان ، خارش و ترشح از واژن ، یا پلاک های سفید در دهان یا روی زبان . یک پاسخ نادر حساسیتی به آموکسی سیلین آنافیلاکسی است که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد. از آنجایی که آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می کند، در صورت تورم لب ها یا اطراف چشم ها؛ بثورات جلدی ؛ کهیر، یا تورم هایی بر روی پوست ؛ تب ؛ غش ناگهانی ؛ ضربان قلب سریع ، یا خس خس سینه یا مشکل تنفسی آموکسی سیلین را قطع کرده و با یک مرکز خدمات اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

آموکسی سیلین

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (26 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مینو | ۵ سال پیش
خیلی خوب و کامل و عالی بود.براتون آرزوی موفقیت می کنم
0
0
اعظم | ۷ سال پیش
ممنون از مطلب بسیار مفید شما. من جواب سوالم رو گرفتم. سپاسگزارم دلگرمی های عزیز
0
0

hits