دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید مهم قرص کلسیم برای سلامتی بدن انسان
45
زمان مطالعه: 20 دقیقه
قرص های کربنات کلسیم سنگ ساز هستند و برای جذب شدن نیاز به اسید معده دارند، در صورتی که معده شما جراحی شده باشد و یا قرص های آنتی اسید مصرف می کنید، کربنات کلسیم جذب نخواهد شد. تا انتها با دلگرم همراه باشید.

فواید معجزه آسا قرص کلسیم

با دلگرم همراه باشید تا با فواید قرص کلسیم آشنا شوید.

فواید مصرف کلسیم

فواید قرص کلسیم

کلسیم را عموماً می شناسید و می دانید که در استخوان ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می شود و اطلاع دارید که کلسیم به میزان فراوان در شیر وجود دارد .

پس چرا زنان میانسال و مسن ما با وجود اطلاع از این مسأله مبتلا به پوکی استخوان می شوند ؟

این حقیقت نشان می دهد که باید بیشتر در مورد کلسیم بدانیم و منابع دیگر آن را بهتر بشناسیم.

کلسیم، فراوان ترین مینرال موجود در بدن است. بدن ما تقریباً 1 کیلو گرم کلسیم دارد. البته در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت، مسلما این میزان فرق می کند.

بیشتر کلسیم در استخوانها و دندانها نشسته است و تنها 1% آن در بقیه بدن وجود دارد که همین 1 درصد اعمال زیادی انجام می دهد، مثلاً انقباض همه ماهیچه های ما بسته به وجود کلسیم است.

زمان مناسب برای خوردن قرص کلسیم

فواید مصرف کلسیم

جذب و انتقال کلسیم

جذب کلسیم در خون به صورت یون کلسیم و از دیواره روده صورت می گیرد. عاملی که موجب افزایش جذب کلسیم می شود ویتامین D است ، به همین دلیل قرصهای مکمل کلسیم را با ویتامینD تهیه می کنند.

لذا اگر منابعی را که دارای این 2 عنصر است مصرف کنید که کلسیم موجود در آنها بهتر جذب می شود.در صورتی که در غذا، ماده ای بنام اگزالات باشد، جذب کلسیم آن کاهش می یابد و به همین دلیل است که کلسیم اسفناج و چغندر ، به خوبی کلسیم شیر جذب نمی شود.

اسید فیتیک موجود در سبوس گندم نیز جذب Ca را کاهش می دهد ولی این مسئاله زمانی اثر گذار است که مصرف آن خیلی زیاد باشد مثل گیاهخواران مطلق. دریافت کلسیم کافی ، اثرات مثبتی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون دارد ،تنظیم میزان کلسیم بدن ، بر عهده هورمونهایی است که از غده تیروئید ترشح می شوند.

فواید مصرف کلسیم

چرا زنان بیشتر در معرض خطر هستند؟

استخوان‌ها بافت زنده‌ای هستند که طی مراحلی که به آن «دوباره‌سازی» گفته می‌شود شکسته و دوباره‌سازی می‌شوند. سلول‌های موسوم به «استئوبلاست» کارساخت استخوان و سلول‌های موسوم به «استئوکلاست» کار شکستن استخوان‌ها را انجام می‌دهند.

تا حدود 30سالگی اگر تغذیه و ورزش فرد مناسب باشد، عملکرد استئوبلاست‌ها بیشتر از استئوکلاست‌هاست و استخوان بیشتر از آن‌که تجزیه شود، ساخته می‌شود.

در حدود 30 سالگی استخوان‌ها به حداکثر میزان غلظت تراکم خود می‌رسند و سرعت عملکرد استئوبلاست‌ها و استئوکلاست‌ها تقریبا مساوی می‌شود. اما در حدود 50سالگی، سرعت عملکرد استئوکلاست‌ها بیشتر از استئوبلاست‌ها می‌شود و استخوان‌ها آرام آرام ظریف‌تر‌، ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌شوند.

مزایای مصرف قرص کلسیم + ویتامین D

فواید مصرف کلسیم

عملکرد کلسیم در بدن

  1. ضربان قلب را تنظیم مینماید.
  2. بیخوابی را کاهش میدهد.
  3. در متابولیسم آهن بدن مؤثر است.
  4. در تنظیم کار سیستم اعصاب بدن بخصوص در انتقال تحریکات نقش اساسی دارد.
  5. کلسیم عامل استحکام استخوانهاست. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود اشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند.
  6. کلسیم برای عملکرد عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد حرکت امکان پذیر نمی باشد
  7. انتقال پیامهای عصبی با واسطه یون کلسیم صورت می گیرد.
  8. کلسیم در یکی از مراحل انعقاد خون دخیل است.

همانطور که متوجه شدید، کلسیم فعالیتهای زیادی را در بدن بر عهده دارد .

قرص کلسیم

فواید مصرف کلسیم

تشخیص زمان خوردن قرص کلسیم، باید به سه عامل اساسی زیر توجه کنید:

  • نوع قرص کلسیم

برچسب دارو را نگاه کنید و ببینید مکمل کلسیم از چه نوعی است؟ اگر مکمل دارای سیترات کلسیم است، می توانید آن را همراه غذا و یا به تنهایی مصرف کنید.اگر مکمل دارای کربنات کلسیم است، بهتر است با غذا میل شود. اسید معده که در حال خوردن غذا تولید می شود به جذب بهتر کربنات کلسیم کمک می کند.

  • دوز روزانه

بیشترین جذب کلسیم زمانی اتفاق می افتد که به مقدار 500 میلی گرم یا کمتر در هر بار مصرف شود. بنابراین اگر باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنید، بهتر آن است آن را به دو یا تعداد بیشتر دوز مصرفی تقسیم کرده و همه را یک جا مصرف نکنید.

  • اگر داروهای دیگری مصرف می کنید

مکمل های کلسیم می توانند با بسیاری از داروهای تجویزی مثل آنتی بیوتیک ها، بیس فسفونات ها و داروهای فشار خون تداخل کنند.با پزشک خود و یا دکتر داروساز داروخانه در مورد تداخل احتمالی مکمل کلسیم و داروهای دیگری که مصرف می کنید، مشورت کنید.
مکمل کلسیم عمدتا از هفته بیستم بارداری تجویز می‌شود و علت اصلی تجویز آن، پیشگیری از پرفشاری خون در دوران بارداری است.

همچنین بهتر است مکمل کلسیم را با مولتی ویتامین و قرص آهن یا غذاهایی که آهن دارند، همزمان مصرف نکنید. مصرف همزمان کلسیم با مکمل های آهن، روی یا منیزیم و یا غذاهایی که سرشار از این عناصر هستند، جذب کلسیم را کاهش داده و یا از جذب آن جلوگیری می کند.از آنجا که معمولا وعده نهار نسبت به شام و صبحانه دارای آهن بیشتری است توصیه می کنیم قرص کلسیم را شب ها میل کنید و اگر نیاز به مصرف بیش از یک قرص بود، صبحانه زمان مناسبی برای دریافت دوز اضافه است.

قرص های کربنات کلسیم سنگ ساز هستند و برای جذب شدن نیاز به اسید معده دارند، در صورتی که معده شما جراحی شده باشد و یا قرص های آنتی اسید مصرف می کنید، کربنات کلسیم جذب نخواهد شد.

لذا در افرادی که خطر سنگ کلیه دارند و یا اسید معده آن کاهش یافته، بهتر است از سیترات کلسیم استفاده نمایند.توصیه ما همچنان این است که بهترین راه دریافت عناصر مورد نیاز بدن و از جمله کلسیم، شکل طبیعی آن و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل است.اگر در ارتباط با مصرف صحیح مکمل های کلسیمی همچنان سوال و ابهامی دارید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر کلسیم بر بدن،هرآنچه درباره کلسیم باید بدانید

فواید مصرف کلسیم

کلسیم: برای کاهش وزن

این هم یک دلیل خوب و تشویق کننده برای نوشیدن شیر: کلسیم به لاغری و خوش اندامی کمک می‌کند. محققان در طی بررسی‌هایشان مشاهده کردند افرادی که به مدت 18 ماه، روزانه با مصرف محصولات لبنی بین 1300 تا 1400 میلی گرم کلسیم دریافت کردند چربی بدنی کمتری دارند.

باید بدانید که هر چه میزان کلسیم موجود در سلول‌های چربی بیشتر باشد میزان سوخت و ساز آن‌ها هم بیشتر می‌شود. محققان آمریکایی روی افراد بزرگسال مبتلا به چاقی مفرط مطالعاتی انجام دادند.افرادی که مواد غذایی سرشار از کلسیم مصرف می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌های مربوط به لثه قرار می‌گیرند.

به یک گروه روزانه سه وعده ماست بدون چربی حاوی 1100 میلی گرم کلسیم داده شد و گروه دوم روزانه یک وعده محصولات لبنی حاوی 400 تا 500 میلی گرم کلسیم دریافت کردند. از برنامه‌ی غذایی هر دو گروه 500 کالری کم شد. محققان مشاهده کردند گروهی که ماست خورده‌اند حدود 6.3 کیلو گرم وزن کم کرده و گروه دوم به طور متوسط 5 کیلوگرم لاغر شده‌اند.

همچنین شرکت کننده های گروه اول حدود 81 درصد بیشتر چربی‌های دور شکمیشان را از دست دادند. محققان توصیه می‌کنند علاوه بر مصرف محصولات لبنی کم چرب از مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم دیگر مانند بروکلی و آب پرتقال غنی شده غافل نشوید.

فواید مصرف کلسیم

کلسیم از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری می‌کند

کلسیم و ویتامین D از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. نتایج یک پژوهش نشان داده است که مکمل‌های کلسیم و ویتامین D خطر ابتلا به پولیپ ها را به میزان 18 درصد کاهش می‌دهد. برای مقابله با سرطان باید روزانه بین 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم دریافت کنید.

فواید مصرف کلسیم

کلسیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد

نتایج پژوهشی که محققان بوستون به مدت 20 سال روی حدود 84000 پرستار سالم انجام دادند نشان می‌دهد خانم‌هایی که روزانه به میزان 1200 میلی گرم کلسیم و 800 واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کرده‌اند به میزان 33 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار گرفته‌اند.

اگر مکمل کلسیم مصرف می‌کنید توجه داشته باشید که میزان جذب همه‌ی مکمل‌ها به یک اندازه نیست. بدن ما کلسیم مکمل‌های جویدنی را بهتر از قرص‌ها جذب می‌کند. محققان بوستون مشاهده کردند که مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. برای افزایش جذب کلسیم بهتر است در دو نوبت صبح و شب کلسیمتان را مصرف کنید.

فواید مصرف کلسیم

چطور کلسیم خانگی درست کنیم؟

کلسیم؛ مفید برای آن‌هایی که می‌خواهند بچه دار شوند

محققان روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که استفاده از کلسیم و ویتامین D باعث افزایش قدرت باروری موش‌های نر می‌شود. نتایج پژوهش‌های دیگری که در دانشگاه کلمبیا روی زن‌ها انجام شد نشان می‌دهد که مصرف کلسیم و ویتامین D باعث منظم کردن عادت ماهیانه زن‌ها می‌شود و به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند.

فواید مصرف کلسیم

کلسیم اثرات منفی سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد

خانم‌هایی که به این بیماری دچارند می‌توانند دردها و اثرات منفی آن را درک کنند. متأسفانه خانم‌هایی که به این مشکل دچار هستند هر ماه با کابوسی به نام آغاز دوره‌ی ماهانه‌ی خود مواجه هستند. اما خبر خوشی که شاید فکرش را نکنید این است که نوشیدن شیر می‌تواند شما را از این کابوس رها کند و اثرات منفی سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد.

کم کردن حیرت انگیز درد قاعدگی با گیاهان دارویی

فواید مصرف کلسیم

کلسیم به لاغری و خوش اندامی کمک می‌کند

این هم یک دلیل خوب و تشویق کننده برای نوشیدن شیر:

نتایج پژوهش طولانی مدتی که روی 3000 زن انجام شد نشان می‌دهد خانم‌هایی که روزانه چهار مرتبه شیر کم چرب یا بدون چربی مصرف می‌کنند 40 درصد کمتر با اثرات منفی سندرم پیش از قاعدگی مواجه می‌شوند.

این در حالی است که این دردها در بین خانم‌هایی که هر هفته فقط یک بار شیر می‌نوشند بیشتر است. البته محققان هنوز به درستی درنیافته‌اند که کلسیم و ویتامین D با چه مکانیسمی باعث کاهش این علائم می‌شود.

اما یک نظریه وجود دارد که می‌گوید احتمالاً علائم سندرم پیش از قاعدگی به دلیل کمبود کلسیم بدن بیشتر می‌شود. محققان مشاهده کرده‌اند میزان استروژن خانم‌هایی که از این سندرم رنج می‌برند بیشتر و میزان کلسیم آن‌ها کمتر از خانم‌هایی است که دچار این مشکل نیستند.

موارد مصرف قرص کلسیکر calci care و عوارض جانبی این دارو

فواید مصرف کلسیم

کلسیم برای تضمین سلامت دهان

دریافت کلسیم زیاد خدمت بزرگی به سلامت دهان می‌کند. نتایج پژوهش طولانی مدتی که روی 13000 نفر انجام شد نشان می‌دهد افرادی که مواد غذایی سرشار از کلسیم مصرف می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌های مربوط به لثه قرار می‌گیرند. به عقیده‌ی محققان کلسیم آرواره‌ها را قوی‌تر کرده و با نفوذ باکتری‌ها مقابله می‌کند.

فواید کلسیم

عوارض کمبود کلسیم

  1. عوارض کمبود کلسیم:
  2. در کودکان راشیتیسم
  3. در میانسالان استئومالاسی
  4. در بزرگسالان استئوپروز است.

این بیماری ها در اثر کمبود ویتامین D نیز بروز می کند، پس اگر می خواهید استخوانهای محکمی داشته باشید بهتر است مراقب مصرف ویتامین D هم باشید.

کمبود شدید کلسیم، انقباض شدید عضلات به حالت کزاز را به دنبال دارد که ابتدا به صورت گرفتگی عضلات دیده می شود.

البته این حالت کمتر رخ می دهد و آنچه ما بیشتر از کمبود کلسیم دیده ایم، پوک شدن استخوانها در سنین بالاست که برای جلوگیری از آن باید از نوجوانی به فکر باشیم.کلسیم از راه پوست هم به هدر می رود فعالیت زیاد در حرارت بالا و تعرق زیاد، دفع پوستی کلسیم را افزایش می دهد .

چرا که در اثر بالا رفتن سن، درد استخوان، راحت شکسته شدن و دیر جوش خوردن استخوانها گریبانگیرمان می شود .میزان مورد نیاز کلسیم روزانه 800 تا 1200 میلی گرم است.

فواید مصرف کلسیم

جلوگیری از ابتلاء به استئوپروز

  • دریافت کلسیم، و ویتامین D باید در حد استاندارد باشد.
  • نباید سیگار بکشیم.
  • نباید قهوه و چای بیش از حد مصرف کنیم.
  • نباید دیورتیک (داروهای مدر) بیش از حد مصرف کنیم.
  • باید بیشتر خود را در معرض خورشید قرار دهیم تا ویتامین Dدر زیر پوستمان تولید شود.
  • در هر سنی که هستیم دست از ورزش کردن و فعالیتهای بدنی برنداریم، چراکه کم تحرکی استخوانها را پوک می کند.
  • مصرف کافی منابع ویتامین D را فراموش نکنیم.

فواید مصرف کلسیم

منابع کلسیم

انواع لبنیات غنی ترین و بهترین منبع کلسیم هستند و کلسیم موجود در آنها براحتی جذب می شود. هر لیوان شیر 300 میلی گرم کلسیم دارد که یک سوم ِ نیاز روزانه ما را تأمین می کند. ماست، پنیر و بستنی هم چون از شیر تهیه می شوند کلسیم قابل توجهی دارند.ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است ماهی هایی چون ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین مقدار مناسبی کلسیم دارند.

1. بیشتر سبزیجات سبز رنگ کلسیم زیادی دارند

  1. روناس
  2. اسفناج
  3. کلم
  4. کلم بروکلی
  5. جعفری
  6. بادام هم کلسیم زیادی دارد که با کشمش و انجیر و خرمای خشک، میان وعده هایی مناسب و مقوی هستند.

جالب است بدانید که گوشتها و میوه ها کلسیم زیادی ندارند. برای تأمین کلسیم روزانه، حداقل 2 لیوان لبنیات لازم دارید به علاوه باید از سبزیجات و حبوباتی که کلسیم قابل توجهی دارند نیز بیشتر استفاده کنید.

2. مکمل کلسیم

وجود کلسیم برای انجام بسیاری از اعمال بدن ضروری است؛ مثل تنظیم ضربان قلب، انتقال پیام های عصبی، تحریک ترشح هورمون ها، انعقاد خون و مهمتر از همه ساخت استخوان های بدن و حفظ سلامتی آنها .

کلسیم در بسیاری از موادغذایی وجود دارد و به علت اینکه بدن قادر به ساخت آن نیست، بایستی به مقدار کافی از راه غذا دریافت شود. حتی بعد از تکمیل و توقف رشد طولی استخوان های بدن( یعنی بعد از دوران رشد ) بایستی به مقدار لازم دریافت شود، زیرا از راه های مختلفی از بدن دفع می شود؛ مثلاً از طریق عرق، ریزش مو، تجدید پوست و ناخن، ادرار و مدفوع.

کلسیمی که در طی روز از بدن دفع می شود، بایستی از طریق غذا دوباره تأمین شود. منابع غذایی کلسیم عبارتند از : شیر ، ماست ، پنیر و سایر مواد لبنی ، ماهی مثل ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین، بادام ، کشمش، سبزیجاتی مثل روناس، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جعفری.

وقتی کسی نتواند از طریق غذا به مقدار کافی کلسیم را برای رفع نیازهای خود دریافت کند، از کلسیم موجود در استخوان ها ( منبع ذخیره کلسیم ) استفاده می کند که باعث کاهش استحکام استخوان ها می شود. چنین فردی نیاز به دریافت مکمل کلسیم یا غذاهای غنی شده با کلسیم دارد. اینکه به چه مقدار مکمل کلسیم نیاز داریم تا کمبود آن را جبران کنیم، بستگی به مقدار دریافت آن از غذاهای مختلف دارد.

کلسیم موجود در طبیعت به شکل ترکیب با سایر مواد وجود دارد. ترکیبات مختلفی از کلسیم در مکمل های آن وجود دارد؛ مثل کربنات کلسیم، سیترات کلسیم و فسفات کلسیم.هرکدام از این ترکیبات، مقادیر متفاوتی از کلسیم را دارا هستند.

فواید مصرف کلسیم

نکته مهم در مورد مصرف کلسیم

  • برای اطلاع از میزان کلسیم خالص موجود در مکمل، حتماً برچسب آن را بخوانید تا متوجه شوید برای رفع نیازتان باید چه تعداد قرص مصرف کنید.

چه نوع مکمل کلسیمی را باید مصرف کنید؟

  • بایستی متذکر شوم بهترین مکمل آن است که نیازهای فرد را با توجه به میزان تحمل فرد، قیمت و در دسترس بودن آن تأمین کند.

در انتخاب و خرید مکمل کلسیم بایستی موارد زیر را در نظر بگیرید:

• حتماً تحت نظارت داروسازی های معتبر بوده و طبق مقادیر استاندارد باشد. هرگز مکمل هایی را که دارای نام های معتبر دارویی نیستند، خریداری و مصرف نکنید زیرا بعضی از این مکمل های غیراستاندارد، حاوی مقادیر خیلی بالا و سمی کلسیم هستند.

• بیشتر مکمل های کلسیم به راحتی در بدن جذب می شوند. اگر میزان جذب و محلولیت مکمل در بروشور آن مشخص نبود، برای تعیین میزان محلولیت آن طبق روش زیر عمل کنید:

مکمل کلسیم را( به شکل قرص یا کپسول ) برای مدت 30 دقیقه در مقدار کمی آب گرم قرار دهید و گاهی آن را هم بزنید. اگر در طی این مدت قرص یا کپسول حل نشد، نشان می دهد در معده نیز حل نخواهد شد. مکمل های کلسیم به شکل مایع و جویدنی، بهتر در معده حل می شوند زیرا قبل از ورود به معده تجزیه می شوند.

کلسیم چه از طریق غذا و چه به شکل مکمل ، زمانی بهتر جذب می شود که چندین بار در طی روز و هر بار به مقدار 500 میلی گرم یا کمتر مصرف شود. ولی با این همه دریافت یک جای آن، بهتر از این است که هرگز مصرف نشود.

• مصرف مکمل های کلسیم در بعضی افراد عوارض جانبی مثل یبوست و گازمعده را ایجاد می کند. اگر با مصرف مایعات و فیبر غذایی فراوان این مشکل رفع نشد، نوع مکمل خود را تغییر دهید. مثلاً به جای سیترات کلسیم، کربنات کلسیم را مصرف کنید. همچنین باید مقدار مکمل مصرفی را به تدریج افزایش دهید. مثلاً هفته اول، فقط روی 500 میلی گرم مصرف کنید، سپس به آرامی مقدار مصرف مکمل را افزایش دهید.

• اگر دارو مصرف می کنید، با پزشک خود و یا دکتر داروساز در مورد تداخل مکمل کلسیم با آن دارو مشورت کنید. بعنوان مثال مکمل کلسیم، جذب آنتی بیوتیک تتراسایکلین را کاهش می دهد. همچنین با جذب آهن نیز تداخل دارد. بنابراین مکمل کلسیم و مکمل آهن نبایستی همزمان با هم مصرف شوند. فقط به طور استثنائی، می توان مکمل آهن را با سیترات کلسیم یا ویتامین C مصرف کرد، زیرا حلت اسیدی دارند. سایر داروهایی را که با معده خالی مصرف می شوند، نباید با مکمل کلسیم دریافت کرد.

• مکمل های کلسیم دارای سایر املاح و ویتامین ها نیز هستند. مطالعات مختلف نشان داده دریافت کم کلسیم باعث کاهش توده استخوانی و افزایش شکستگی استخوان می شود. ولی دریافت کم کلسیم یکی از عوامل کاهش توده استخوانی است. سایرعوامل تأثیرگذار بر روی کاهش استحکام استخوانی بدن شامل کاهش استروژن، عدم فعالیت بدنی، کشیدن سیگار، مصرف الکل یا سایر بیماری ها و درمان های پزشکی است. اگر این عوامل وجود داشته باشند، حتی با مصرف کلسیم فراوان نمی توان از شکستگی استخوان جلوگیری کرد.

DRI 1 ) مقدار دریافت غذایی توصیه شده ) کلسیم برای افراد بالغ 1000 تا 1200 میلی گرم در روز است که این میزان بستگی به سن، جنس و شرایط فرد دارد. به عنوان مثال در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان میزان نیاز به کلسیم بیشتر است.

یک واحد لبنیات حدود 300 میلی گرم کلسیم را تأمین می کند. یک واحد لبنیات برابر یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 45 گرم پنیر است. افرادی که به مقدار کافی کلسیم را از راه غذا دریافت نمی کنند، برای رفع نیازشان بایستی مکمل کلسیم مصرف کنند.

در مصرف مکمل کلسیم بایستی به این نکته توجه داشت که مقدار عنصر کلسیم موجود در مکمل را در نظر بگیریم نه مقدار کل مکمل را. مثلاً یک قرص کربنات کلسیم 500 میلی گرمی ، فقط 200 میلی گرم کلسیم خالص دارد. بنابراین فرد با مصرف این قرص فقط 200 میلی گرم کلسیم دریافت می کند نه 500 میلی گرم. کلسیم در روده کوچک جذب می شود، ولی تمام کلسیم مصرف شده، جذب نمی شود.

فواید مصرف کلسیم

چرا باید قرص کلسیم را نصف کرد و خورد ؟

  • برای آ‌ن‌که بتوانید جذب کلسیم در بدن‌تان را بالا ببرید چند راه پیش‌رو دارید. اول این‌که سعی کنید کلسیم موردنظر بدن‌تان را از منابع غذایی به دست بیاورید نه از طریق مکمل‌ها و قرص‌های کلسیم. درعین حال باید برای جذب مناسب کلسیم، حداقل 004 واحد ویتامین D روزانه در بدن‌تان داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید مکمل‌ کلسیم بخورید یادتان باشد مکمل‌های کلسیم سیترات بهتر و راحت‌تر از کلسیم کربنات جذب می‌شود و ایجاد گاز در معده با کلسیم سیترات کمتر از کلسیم کربنات است. درضمن یادتان باشد بهتر است کلسیم به میزان نه چندان زیاد به بدن برسد. پس بهتر است یک قرص کلسیم یا مکمل را به دونیم کنید و به فاصله 21ساعت بخورید.

مقدارجذب کلسیم بستگی به عوامل زیر دارد:

  1. محیط اسیدی روده
  2. مقدار ویتامین D بدن
  3. مقدار استروژن بدن
  4. نوع مکمل کلسیم

انواع مکمل های کلسیم

یکی از عوامل مهم در جذب کلسیم، میزان محلولیت مکمل کلسیم در بدن است. سعی کنید همیشه مکمل های استاندارد و مورد اطمینان را مصرف کنید تا بدانید چه میزان عنصر کلسیم دارند و چه مقدار در بدن حل می شوند.

  1. سیترات کلسیم: مکمل کلسیم در محیط اسیدی بهتر جذب می شود، پس سیترات کلسیم بهتر از سایر مکمل ها جذب می شود، زیرا اسیدی است. این مکمل نیاز به اسید معده زیادی برای جذب ندارد و می توان آن را در هر موقع از روز و حتی با شکم خالی مصرف کرد. اما این مکمل معمولاً کلسیم کمی دارد، بنابراین بسته به نیاز فرد برای تأمین کلسیم بیشتر بایستی تعداد قرص بیشتری مصرف کرد.
  2. کربنات کلسیم: بیشتر مکمل های کلسیمی از این نوع هستند. این مکمل برای جذب بهتر نیاز به مقدار زیادی اسید معده دارد. بنابراین بایستی بعد از وعده غذایی مصرف شود.
  3. گلوکونات کلسیم و لاکتات کلسیم: این نوع مکمل ها، کلسیم کمی دارند. بنابراین برای رفع نیاز به کلسیم بایستی تعداد قرص های بیشتری مصرف کرد.
  4. کلسیم سخت (Coral calcium): این نوع مکمل کلسیم غیر از حفظ سلامت استخوان ها، در سایر بیماری ها نیز مصرف می شود. این مکمل بیش از 200 نوع بیماری را درمان می کند که شامل بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و... است. البته این یافته صددرصد تأیید شده نیست. این نوع مکمل فقط کربنات کلسیم دارد و به دلیل قلیایی بودن، مسمومیت اسیدی بدن را خنثی کرده و آن را از بین می برد.

هشدار در مورد مصرف مکمل های کلسیم

روزانه بیشتر از 2500 میلی گرم عنصر کلسیم (نه خود قرص) را مصرف نکنید.

فواید مصرف کلسیم

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (45 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مرتضی عامری | ۵ سال پیش
خیلی توضیحات کامل بود. ممنون
0
0
آوا | ۷ سال پیش
ممنون از مطالب آموزندتون. یک سوال داشتم:
من 24 سالمه و از 18 سالگی تا الان تقریبا مصرف لبنیاتم صفر بوده. می خواستم ببینم تا 30 سالگی که بانک استخوانی بسته میشه باید بیشتر از حد عمومی کلسیم بخورم تا جبران اون 6 سال بشه یا نه؟ متشکرم
0
0
الهه | ۷ سال پیش
یعنی دردهای دوران قاعدگی تا حدودی برای کم بودن کلسیم در بدن خانم هاست ؟
0
0
کوثر | ۷ سال پیش
ممنون عالی بود
0
0

hits