دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با قرص استاتین داروی ضد چربی خون
26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آشنایی با قرص استاتین داروی ضد چربی خون:آشنایی با عوارض و خطرات داروی چربی خون (استاتین)/برای آگاهی بیشتر از قرص ضد چربی خون با دلگرم همراه باشید.

آشنایی با عوارض و خطرات داروی چربی خون (استاتین)

برای آگاهی بیشتر از قرص ضد چربی خون با دلگرم همراه باشید.

درمان چربی خون

درمان چربی خون

آشنایی با داروی آتورواستاتين

آتورواستاتين يک استاتين يا مهارکننده آنزيم ۳HMG COA. هيدروکسي ـ ۳. متيل گلوتاريل کوآنزيم A) ردوکتاز و يک داروي تنظيم کننده چربي خون با عملکرد بر روي چربي هاي پلاسما است.

در اثر مصرف دارو در درمان هيپرلييدمي، LDL کلسترول، تري گليسيريدها و آپوليپوپروتئين B کاهش يافته و HDL کلسترول افزايش مي يابد.اشکال داروئي موجود در دنيا شامل قرص هاي ۲۰mg ،۱۰mg و ۴۰mg هستند.

درمان چربی خون

داروهای استاتین پایین آورنده کلسترول


آیا فواید داروهای استاتین که پایین آورنده کلسترول هستند به خطراتش می ارزد؟


به نظر می رسد هر هفته خبری جدید در مورد استاتین می رسد. این هفته می گویند استاتین خطرناک است و احتمالا" خطرهای ناشناخته جدیدی در مورد این دارو وجود دارد و هفته دیگر گفته می شود این دارو بهترین دارویی است که تا کنون وجود داشته است.


حقیقت چیست؟

برای پاسخ دادن به این سئوالات متداول سری به مقالات و تحقیقات پزشکی جدید زده ایم.

داروهای استاتین چه هستند؟


اولین دارو از خانواده استاتین مواستاتین بود که از یک قارچ گرفته شد. مخمر قرمز برنج حاوی مواستاتین است البته میزان مواستاتین درهر بسته از این ماده طبیعی متفاوت است.
انواع دیگری از استاتین از ترکیب این قارچ استخراج شده اند و برخی از آنها کاملا" از ترکیبات مصنوعی ساخته شده اند. کار همه این داروها این است که یک نوع آنزیم که بدن برای ساخت کلسترول نیاز دارد را متوقف می کنند.

درمان چربی خون

موارد مصرف (انديکاسيون ها) شامل

هيپرکلسترولمي

به همراه رژيم درماني براي کاهش سطوح افزايش يافته کلسترول توتال، LDL کلسترول، آپوليپوپروتئين B و تري گليسيريد.

ديس بتاليپوپروتئينمي

براي درمان افرادي که به بيماري ديس بتاليپوپروتئينمي اوليه (فردريکسون تيپ III) مبتلا هستند و به اندازه کافي به رژيم درماني پاسخ نمي دهند.

سطح بالاي گليسيريد سرم

به همراه رژيم درماني براي درمان بيماراني که سطوح بالاي تري گليسيريد سرم دارند (فرديسکون تيپ IV)

انديکاسيون جديد

به همراه رژيم درماني جهت افزايش سطوح HDL کلسترول سرم در بيماران داراي هيپرکلسترولمي اوليه و ديس ليپيدمي ترکيبي (فردريکسون lla و llb)

آتورواستاتين به سرعت از دستگاه گوارش جذب مي شود. دارو در عبور اول کبدي توسط ايزوآنزيم Cyp۳A۴ سيتوکروم p۴۵۰ به چند ترکيب که هر يک مهارکننده فعال آنزيم HMG COA ردوکتاز (آنزيم کاتاليزکننده مرحله کنترل سرعت سنتز کلسترول در بدن) هستند، متابوليزه مي شود.

نيمه عمر متوسط حذف آتورواستاتين از پلاسما ۱۴ ساعت است هر چند نيمه عمر عمر فعاليت مهارکنندگي HMG COA ردوکتاز به علت وجود متابوليت هاي فعال در خون تقريباً ۳۰ـ۲۰ ساعت است. دارو ۹۸ درصد به پروتئين هاي پلاسما باند مي شود. راه دفع دارو، ترشح در صفرا است.

قبل از شروع درمان، براي بيمار يک رژيم استاندارد پائين آورنده کلسترول قرار داده و در طول درمان آن را ادامه دهيد.

قبل از تجويز دارو، سابقه بيمار شامل داروهاي مصرفي و هر نوع آلرژي را بررسي نمائيد. در صورت وجود نقص عملکرد کبدي و مصرف الکل به علت افزايش ريسک ميوپاتي، دارو را با احتياط تجويز نمائيد.

مصرف هم زمان دارو با داروهاي ضدقارچ آزولي، سيکلو سپورين، اريترومايسين، جم فيبروزيل و نياسين ممکن است باعث ميوپاتي يا رابد و ميوليز شديد شود. از تجويز هم زمان خودداري نمائيد.

مصرف هم زمان باديگوکسين باعث ايجاد سطوح بالاي ديگوکسين در خون مي شود. مصرف هم زمان آتورواستاتين با آنتي اسيدها باعث کاهش سطح پلاسمائي دارو مي شود.

عارضه جانبي شايع دارو سردرد است. ساير عوارض جانبي شامل بي خوابي، تهوع، يبوست يا اسهال، آرتريت، درد مفاصل، درد عضلاني، برونشيت، راش جلدي، واکنش هاي آلرژيک و عفونت است.

موارد منع مصرف دارو شامل بيماري هاي فعال کبدي، سطح بالاي ترانس آمينازهاي سرم، حاملگي (گروه x) و شيردهي است.

درمان چربی خون

داروهای گروه استاتین شامل موارد زیر می شوند:


• آلتوکر،آلتوپرو، مواکور(اواستاتین)
• کرستور(رسوواستاتین)
• لسکل(فلوواستاتین)
• لیپیتور(آتورواستاتین)
• لیوالو(پیتا واستاتین)
• پراواکل(پراواستاتین)
• زکر(سیمواستاتین)


آزمایشات بالینی نشان می دهند که همه این داروهای پایین آورنده کلسترول بین 25% تا 30% خطر بیماریهای قلبی را پایین می آورند.
در ایالات متحده حدود 33 میلیون بزرگسال داروی استاتین مصرف می کنند.

درمان چربی خون

آیا داروهای استاتین خیلی خطرناکند؟


اگر بیماری قلبی داشته باشید یا به شدت در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی با کلسترول بالا باشید، استاتین ها جزء بهترین گروههای دارویی برای شما هستند. اگر استاتین ها را با دقت و نظارت دقیق مصرف کنید بسیار ایمن و موثر هستند.
همه ما باید مراقب سطح کلسترول مان باشیم. اما درمان با استفاده از استاتین برای همه مناسب نیست.
برخی از مردم می گویند باید استاتین را در منبع آب ریخت تا همه مصرف کنند اما این طرز فکر اشتباه است. استانین باید با رژیم غذایی خوب و ورزش توام باشد. این داروها نمی توانند جایگزین یک شیوه زندگی سالم باشند.

درمان چربی خون

چه کسانی باید استاتین ها را مصرف کنند؟


استاتین ها برای کسانی مناسبند که خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در آنها وجود دارد.
این خطر بستگی دارد به سن شما، سطح کلی کلسترول تان، سطح HDL یا همان کلسترول خوب، فشار خون تان و اینکه سیگار می کشید یا نه.

سطح CRP خون تان و اینکه پدر یا مادرتان دچار حمله قلبی زود هنگام شده اند یا نه نیز می تواند از عوامل موثر باشد.
اما تصمیم در مورد مصرف یا عدم مصرف استاتین ها باید با مشورت پزشکتان گرفته شود، پزشکتان می تواند تمام عوامل خطر را در تجویز این دارو لحاظ کند.
استاتین ها درمان هر دردی نیستند. استاتین ها را باید با

ورزش مناسب و رژیم غذایی سالم همراه کرد.
و قطعا" مصرف استاتین ها برای برخی افراد ممنوع است. زنان باردار، زنانی که در سن بارداری قراردارند و از روش های ضد بارداری استفاده نمی کنند نباید این گروه داروها را مصرف کنند. و ممکن است برخی از داروهای خاص و مشخص با این داروها تداخل و تضاد داشته باشند.

درمان چربی خون

خطرات استاتین چیست؟


حتی بهترین داروها هم خطراتی دارند و استاتین ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
در حدود سال 2012 اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده به سازندگان داروی استاتین اعلام کرد که چند مورد از خطرات این دارو را روی برچسب دارو بنویسند. این عوارض شامل از دست دادن حافظه، پریشانی ذهنی و تشخیص دیابت به دلیل قند بالای خون می شود.
گزارشات رسانه ها در مورد این خطرات، زنگ خطری بود برای بسیاری از مصرف کنندگان استاتین. نیسن از کلینیک کلیولند می گوید این خطرات واقعی هستند اما درکل نباید موجب نگرانی شوند.
وی می گوید افزایش قند خون خیلی کم است اما همین افزایش کم هم در کسانی که قند خونشان بالاست می تواند خطرناک باشد و آنها را از مرز دیابت رد کند و تشخیص داده شود که به دیابت مبتلا شده اند.
نیسن می گوید " تحلیل آزمایش های کنترل شده نشان می دهد کسانی که بر اثر مصرف استاتین آستانه ابتلا به دیابت را رد کرده و دچار مشکل دیابت شده اند در عین حال استاتین برایشان مفید هم بوده است و دقیقا" همان فوایدی که از استاتین انتظار می رود در آنها بروز کرده است. پس می توان گفت اگر استاتین خطری داشته باشد، فوایدش همچنان پا برجاست."


نیسن در مورد ازدست دادن حافظه و پریشانی می گوید این عوارض بسیار نادرند و کاملا" برگشت پذیرند. او خاطر نشان می سازد که استاتین ها واقعا" خطر زوال عقل را کاهش می دهند. این بیماری دومین بیماری اصلی در نوع بیماری های عقلی است، آلزایمر در رتبه اول قرار دارد.
یکی از خطرات رایج تر در مورد استاتین ها حساس شدن عضلات است است که در 5% بیماران رخ می دهد. این مساله می تواند خیلی شدید باشد.


پزشکان باید در مورد بیمارانی که از دردهای عضلانی شکایت می کنند این احتمال را بررسی کنند که آیا این دردها مربوط به استاتین ها است یا نه. اغلب امکان تغییر نوع استاتین تجویز شده وجود دارد. معمولا" می توان نوعی از داروی استاتین را پیدا کرد که فرد بدون متحمل شدن سختی زیاد بتواند آن را مصرف کند.

درمان چربی خون

آشنایی با قرص استاتین داروی ضد چربی خون

عوامل خطر متعددی در مورد عوارض جانبی استاتین ها بر روی عضلات وجود دارد:

• کم کاری تیروئید
• جنس مونث
• سن بالا
• مشکلات کبد و کلیه
• دیابت
• مصرف زیاد الکل
• استفاده از داروهای دیگر که متابولیسم استاتین را تحت تاثیر قرار می دهد
اغلب مردم استاتین ها را به خوبی تحمل می کنند با این حال بهتر است عوارض جانبی دیگر این دارو را نیز بدانیم:
• سردرد
• مشکل خواب
• برافروخته شدن پوست
• درد و ضعف عضلانی، حساس شدن عضلات
• خواب آلودگی /ضعف
• سرگیجه
• حالت تهوع/استفراغ
• دردها و گرفتگی های شکمی
• نفخ و گاز شکم
• اسهال
• یبوست
• کهیر

درمان چربی خون

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (26 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهدی بیدختی | ۴ سال پیش
بسیار مطالب پر بار و مفید راارائه کردید لااقل برای حقیر اینگونه بود.اگرامکانش هست ،بفرمایید ترکیبات استاتین با داروی نگهدارنده متادون روزانه 40 میلیگرم منافاتی دارد(قرص) ویاکدام ترکیب استاتین مناسب استفاده همزمان با ترکیبات قرص متادون میباشدویا عوارض کمتروقابل تحمل تری به دنبال دارد.تشکر وسپاس فراوان.
0
0
مریم | ۷ سال پیش
با سلام از مطلب خوب شما استفاده کردم ممنون چون من از استفاده این قرص می ترسیدم البته پزشک به من تجویز کرده.
0
1
عباس | ۷ سال پیش
خیلی جالب بودخلاصه ای از بهترین مطالب را آوردید.ممنونم فقط دلم می خواست به سوالات دیگر من نیز پاسخ داده می شد
1
0
زینب | ۷ سال پیش
ميخواهم بدانم ايااين داروباعث لاغري ميشود؟ممنون از سایت خوب دلگرم
0
0
محمد | ۷ سال پیش
سلام ميخوام بدونم مصرف أين قرص در ميان مدت باعث إز بين رفتن ميل جنسي ميشه؟
0
0

hits