دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید استفاده از تونیک ضد ریزش و تقویت کننده موی سر ماینوکسیدیل
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شاید برایتان عجیب باشد که بدانید محلولی که امروز برای کاهش موضعی ریزش مو استفاده می‌شود، روزگاری قرصی خوراکی برای درمان فشار خون بالا بود. در گذشته و حتی امروز قرص ماینوکسیدیل به عنوان یکی از داروهای فشار تجویز می‌شد.

ماینوکسیدیل | عوارض، مزایا، روش مصرف و جایگزین آن

محلول ماینوکسیدیل یک داروی موضعی برای رشد مجدد موها می باشد. این محلول باعث رشد دائمی نمی شود و باید همیشه مصرف آن را ادامه دهید.
اگر پوست سر شما دچار قرمزی، آلودگی، تورم یا تحریک شدگی است، از محلول ماینوکسیدیل استفاده کنید. این عوامل می توانند باعث جذب بیش از اندازه محلول شوند که خطرناک است.
همچنین برچسب روی محلول را به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید برای نوع ریزش موی شما مشکلی ایجاد نمی کند. دقت داشته باشید که باید از محلول مناسب برای جنسیت خودتان استفاده کنید و بانوان نباید از محلول مخصوص آقایان استفاده کنند.

اگر شرایط یا بیماری خاصی دارید، پیش از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال این محلول ممکن است برای افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند، مناسب نباشد.
هنوز تحقیقاتی در مورد اینکه برای زنان باردار خطرناک است یا خیر، انجام نشده است. همچنین در مورد اینکه آیا این محلول به شیر مادر منتقل می شود بر روی شیر نوزاد تاثیر می گذارد یا نه، هم تحقیقات کافی در دسترس نیست. به همین دلیل اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می برید، بهتر است پیش از استفاده از محلول ماینوکسیدیل با پزشک مشورت کنید.این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب نمی باشد و نباید بدون تجویز پزشک از آن استفاده کنند.

محلول ماینوکسیدیل

مقدار مصرف محلول ماینوکسیدیل

سعی کنید دقیقا به میزانی که بر روی برچسب محلول یا نسخه پزشک تعیین شده است از آن استفاده کنید. نه مقدار بیشتر و نه مقدار کمتر از آن کمکی به شما نخواهد کرد.استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده این محلول باعث تسریع رشد مو نمی شود و ممکن است عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد.
پیش از استفاده، موها و پوست سر خود را کاملا خشک کنید. سپس مقدار توصیه شده را به آرامی بر نواحی مورد نظر بمالید. محلول ماینوکسیدیل معمولا دو نوبت در روز، یعنی صبح و شب استفاده می شود.دست های خود را پس از استعمال، کاملا بشویید. همچنین از این محلول فقط بر روی پوست سر استفاده کنید، زیرا برای نواحی دیگر پوست توصیه نشده است.

ممکن است تا ۴ ماه طول بکشد تا بتوانید شاهد رشد موهای جدید باشید. همچنین موهای تازه ممکن است بی رنگ و نرم باشند به سختی بتوانید آن ها را رویت کنید. اما با ادامه استفاده، کم کم ضخیم می شوند و شبیه به موهای عادی می شوند. اگر پس از ۴ ماه هیچ مویی رشد نکرد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
محلول ماینوکسیدیل را در دمای اتاق و به دور از رطوبت نگهداری کنید. دقت داشته باشید که نباید آن را در مکان های گرم، مانند داخل خودرو در یک روز تابستانی، قرار دهید. زیرا ظرف آن ممکن است منفجر شود.

فواید محلول ماینوکسیدیل

اگر یک روز مصرف ماینوکسیدیل را فراموش کردید باید چیکار کنید؟!

اگر چنین اتفاقی افتاد و به هر دلیلی نتوانستید یک روز محلول ماینوکسیدیل را مصرف کنید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. همچنین اگر به زمان صرفی بعدیتان نزدیک است، صبر کنید تا به آن زمان برسید و بعد آن را اعمال کنید. برای جبران دوز فراموش شده، از استفاده اضافه محلول خودداری کنید.

فواید ماینوکسیدیل چیست؟

در ابتدا برای درمان ریزش موی آندروژنتیک مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفت. قبل از این زمان، از این دارو برای رفع مشکلات خونی به صورت قرص خوراکی جهت درمان فشار خون بالا استفاده می‌شد که عوارض جانبی آن شامل رشد مو و بهبود شرایط طاسی بود.
شناخته شدن این دارو برای درمان طاسی به خاطر تاثیر کلی آن در راستای اهداف زیبایی و بازیابی کامل رشد مو بر روی سر می‌باشد. در حقیقت ماینوکسیدیل می‌تواند فرآیند رشد مو در نواحی مختلف سر را تحریک کرده و باعث شود رشد مو در نقاط دچار مشکل آغاز شود.

افرادی که واکنش غیرعادی یا آلرژیک به داروی ماینوکسیدیل یا پروپیلن گلیکول (یک ماده شیمیایی غیرفعال در محلول ماینوکسیدیل) دارند، نباید از محلول موضعی ماینوکسیدیل استفاده کنند.
علاوه بر این افرادی که واکنش آلرژیک قبلی به مواد نگه‌دارنده یا رنگ کردن مو داشته‌اند نیز می‌توانند در معرض ریسک واکنش آلرژیک به این ماده قرار داشته باشند.
افرادی که از کورتیزون یا داروهای مانند کورتیزون (کورتیکو استروئید)، وازلین، یا ترتینوئین روی سر خود استفاده می‌کنند، باید قبل از استفاده ماینوکسیدیل با پزشک معالج خود صحبت و مشورت نمایند.

محلول محرک رشد مو ماینوکسیدیل

در حقیقت استفاده از هر یک از این داروها به همراه ماینوکسیدیل می‌تواند باعث جذب بیش از حد دارو توسط بدن شده و ریسک مشاهده عوارض جانبی را افزایش دهد. علاوه بر این، افراد دچار مشکلات یا التهاب پوست سر همچون آفتاب‌سوختگی نیز ممکن است در نتیجه مصرف این دارو با مشکلات مشابه مواجه شوند.
به عنوان یک داروی خوراکی، ماینوکسیدیل تجویز شده برای فشار خون بالا می‌بایست فقط تحت نظارت پزشک مصرف شود تا به این ترتیب مقدار زیادی از دارو توسط بدن جذب نشود.
در حقیقت مصرف مقادیر بیش از حد این دارو می‌تواند شدت علائم مشکل را تشدید کرده و عوارض جانبی همچون افزایش فشار خون را برای بیمار به همراه داشته باشد.

توجه داشته باشید تاثیرات ناشی از مصرف داروی ماینوکسیدیل می‌تواند از طریق شیردهی از مادر به کودک منتقل شود. بنابراین، زنان شیرده نباید از این دارو استفاده کنند.

اگر در زمان استفاده، به بخش های دیگر مالیده شد چکار کنیم؟

اگر در زمان استفاده به طور اتفاقی به بخش هایی مانند بینی، چشم یا دهان مالیده شد، آن ها را با آب پاک کنید. البته اگر یک مقدار دقت بیشتری به خرج دهید هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد!

حتماً بخوانید:
۶۰ راهکار طب سنتی برای تقویت پیاز مو و درمان ریزش مو سر

۶۰ راهکار طب سنتی برای تقویت پیاز مو و درمان ریزش مو سر

جلوگیری از ریزش مو با گیاهان دارویی تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش مو یکی از چالش های این روزهای اکثر مردم است , کسانی که ریزش مو دارند برای جلوگیری…

عوارض محلول ماینوکسیدیل

استفاده از محلول ماینوکسیدیل ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد. هرچند همه آن ها برای یک نفر اتفاق نخواهند افتاد، اما باید از آن ها مطلع باشید. در صورت بروز هریک از موارد زیر، شاید نیاز باشد به پزشک مراجعه کنید.

مضرات ماینوکسیدیل

خارش پوست یا بثورات پوستی
آکنه در محل استفاده
سوزش پوست سر
رشد موی صورت
افزایش ریزش مو
التهاب یا درد در ریشه مو
قرمز شدن پوست
تورم صورت
تاری دید یا تغییرات دیگر در بینایی
درد قفسه سینه
سرگیجه
غش
ضربان قلب سریع یا نامنظم
گر گرفتگی
سردرد
سبکی
بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست، پا یا صورت
تورم صورت و دست و پا
ریزش مو مو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits