دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید خواب چیست؟راههای خوب خوابیدن را میدانید؟
33
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فواید خواب: :خواب به شما ارامش می دهد و مغز شما را فعال تر می کند و قدرت مغز شما را افزایش می دهد .حافظه شما تقویت می شود و راحت تر می توانید مسائل را یاد اوری نمایید

با مجله دلگرم همراه باشید

فواید خواب و راههای خوب خوابیدن:خواب یکی از مهم ترین مسائلی است که در طول زندگی بر روی سلامتی و کیفیت زندگی ما تاثیر میگذارد.حتما دیده اید کسانی را که به کیفیت خواب خود توجهی ندارند همواره خسته و کلافه هستند و حتی این مسئاله بر روی موقعیت های شغلی تحصیلی و خانوادگی آن ها نیز تاثیر میگذارد.پس با توجه به این موضوع ابتدا باید با فواید خواب آشنا شویم و سپس راههای خوب خوابیدن را فرا بگیریم تا با این مشکلات مواجه نشویم.

فواید خواب و راههای خوب خوابیدن

فواید خواب:خواب به شما ارامش می دهد و مغز شما را فعال تر می کند و قدرت مغز شما را افزایش می دهد .حافظه شما تقویت می شود و راحت تر می توانید مسائل را یاد اوری نمایید .

divider

دراین رابطه بیشتر بدانید: خواب عمیق و راه حل هایی برای عمیق خوابیدن

divider

فواید خواب:روابط جنسی بهتر ی خواهید داشت .خواب به شما کمک می کند تا با همسر خود بیشتر باشید و از او لذت بیشتر ببرید و ارامش بیشتری داشته باشید .

فواید خواب:شما اگر خواب بهتری داشته باشید می توانید در ورزش نیز موفق تر باشید و در هنگام ورزش عملکرد بهتری بدن شما داشته باشد خواب به تمرکز شما کمک می کند .

فواید خواب:خواب به شما کمک می کند تا استرس کمتری داشته باشید و کمتر دچار تنش شوید .مخصوصا در دنیا امروز که سرشار از تنش است .

divider

در این رابطه نیز بدانید: فواید سحرخیزی: ۱۲ فایده جادویی سحر خیزی کدامند؟

divider

فواید خواب:اگر خواب خوب داشته باشید سیستم ایمنی بدن شما تقویت می گردد و سالم تر می مانید . بدن شما به استراحت احتیاج دارد پس فقط به کار فکر نکنید زندگی کنید .

فواید خواب:اگر می خواهید که حس خوبی داشته باشید و از بسیاری از افکار مزاحم دور باشید بخوابید .و استراحت کنید یادتان باشد که زندگی فقط کار نیست شما زنده ای تا زندگی کنید نه اینکه فقط کار کنید و خود را فراموش نمایید .

فواید خوابیدن

راه های خوب خوابیدن

به اندازه ای که نیاز دارید بخوابید :

طبق تحقیقات مرکز کنترل بیماری ها ، بیشتر از یک سوم از بزرگسالان آمریکا به طور روتین کمتر از هفت ساعت در شب ها می خوابند. این خبر بدی است چرا که مزایای خواب کافی از سلامتی قلب گرفته تا استرس کمتر و حافظه بهتر و وزن کمتر منجر می شود.از نوشیدن کافئین یا دزدانه چرت زدن خودداری کنید و با استفاده از روش های زیر به خودتان کمک کنید تا سلامتی بهتری داشته باشید.

divider

یک چرخه روتین از خواب داشته باشید :

شاید این وسوسه کننده به نظر برسد ، اما خوابیدن تا ظهر روز تعطیل می تواند ساعت بیولوژیکی بدن شما را مختل کند و باعث ایجاد مشکلات بیشتر در چرخه خواب شما شود. هر شب سر یک ساعت مشخص به رختخواب تان بریود – حتی در آخر هفته- این به شما کمک می کند تا خواب و بیداری درونی بهتری داشته باشید و مقدار غلت زدن ها ی بیهوده و زمان به خواب رفتن شما را کاهش می دهد.

divider

تحرک داشته باشید:

تحقیقات در دانشگاه شمال غربی دپارتمان نوروبیولوژی و روانشناسی گزارش می کند که بزرگسالانی که ورزش های ایروبیک را برای چند بار در هفته انجام می دهند از کیفیت خواب بهتری نسبت به بقیه برخوردار هستند. این تحقیقات حتی نشان می دهد که این افراد از علائم افسردگی کمتری برخوردار هستند و انرژی و زنده دلی بیشتری در خود احساس می کند ، مشکلات کمتری در خوابیدن دارند.

مطمئن شوید که ورزش را چند ساعت قبل از زمان خواب تان به اتمام رسانیده باشید تا در خواب خوب شبانه شما خلل وارد نکند. رژیم غذایی تان را تغییر دهیداز خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند خودداری کنید – مانند قهوه ، چای ، نوشیدنی های غیر الکلی ، و شکلات- آنها را در اواخر بعد از ظهر مورد استفاده قرار ندهید. شام را به سبک ترین وعده روزانه خود تبدیل کنید و آنها را ساعاتی قبل از اینکه به رختخواب بروید صرف کنید. از خوردن غذاهای سنگین و پرادویه که شما را با سوزش سر دل یا سوء هاضمه بیدار نگه می دارند خودداری کنید.

divider

سیگار نکشید:

یک مطالعه نشان داد که کسانی که سیگار می کشند چهار برابر بیشتر از دیگران بعد از یک خواب شبانه احساس کسالت و خستگی می کنند. مطالعات در دانشگاه جان هاپکینز مدرسه پزشکی این تاثیر محرک را مورد توجه قرار داد و نشان داد که این عامل می تواندخواب را مختل کند. سیگار کشیدن همچنین آپنه خواب را تشدید می کند و باعث اختلال در تنفس نیز می شود و این عامل باعث می شود شما احساس کنید خواب شبانه خوبی نداشته اید.

divider

دور نوشیدنی های الکلی را خط بکشید:

الکل الگوی خواب را بهم می ریزد و امواج مغزی که به مغز کمک می کند تا استراحت کرده و صبحگاه احساس سرزندگی کند را مختل می کند. شاید شما دوست داشته باشید شب هنگام کمی نوشیدنی الکی مصرف کنید اما تحقیقات ژورنال الکلیسم :کلینیکی و تحقیقات آزمایشی نشان داده که زمانیکه شما نوشیدنی الکلی مصرف کنید بیدار مانده و به سختی به خواب می روید.

divider

یک ساعت قبل از خواب یک ماده منفجره نیرومند باشید:

موسسه خواب ملی متوجه شد که تقریبا همه شرکت کنندگان از ابزار الکترونیکی مانند تلویزیون ، کامپیوتر ، بازی های ویدئویی یا موبایل در طول یک ساعتی که می خواهند به خواب بروند استفاده می کنند.

این ایده بسیار بدی است. نور مرتعش شده از این وسایل روی مغز اثر می گذارد و مغز به سختی به خواب می رود. یک ساعت قبل از خواب این ابزار الکترونیکی را از خودتان دور کنید تا به راحتی و با آرامش بیشتری به خواب بروید.

divider

تخت خواب تان را در آغوش بگیرید:

یک تحقیق انجام شده توسط کلینیک مایو دکتر جان شپرد نشان داد که ۵۳ درصد از کسانی که حیوان خانگی دارند و با حیوانات خانگی شان می خوابند هر شب دچار اختلال در خواب می شوند. بیشتر از ۸۰ درصد از بزرگسالانی که با بچه هایشان می خوابند نیز در داشتن یک خواب خوب شبانه دچار مشکل هستند. بچه ها و سگ ها بزرگترین مشکلات تخت خواب هستند و از بدترین کسانی هستند که می خوابند. هردو آنها نیازمند جای خواب مجزایی هستند و شما نیز مستحق این هستید که جای مخصوص به خودتان را داشته باشید. اجازه بدهید که بچه ها و سگ ها در تخت خواب خودشان بخوابند.

divider

دمای اتاق را تنظیم کنید ، آن را گرمسیری نکنید:

شاید هشتاد درجه برای یک ساحل گرمسیری درجه حرارت خوبی باشد اما برای اتاق خواب اینطور نیست.دمای اتاق باید شما را به سمت یک خواب خوب راهنمایی کند نه اینکه گرمسیری باشد. موسسه خواب پیشنهاد می کند که بهتر است دمای اتاق خواب بین ۵۴ تا ۷۵ درجه فارنهایت باشد. باید بین ترموستان ، پوشش تخت خواب و لباس خواب شما تعادل برقرار شود تا دمای بدن شما کم شود و شما بتوانید براحتی به خواب بروید.

divider

دنبال تاریکی باشید:

روشنایی به مغز شما فرمان می دهد که زمان بیدار شدن فرا رسیده است پس تا جائیکه امکان دارد اتاق تان را تاریک کنید تا راحت به خواب بروید. یک تحقیق که اخیرا در دانشگاه ایالت اوهایو انجام شده نشان داده است که حتی مقدار کمی از روشنایی از موبایل شما یا کامپیوترتان می تواند چرخه خواب را مختل کند و شما را به سمت بیداری هدایت کند.

divider

تخت تان را به جائی محدود تبدیل کنید:

تخت خواب شماباید مختص به خواب و رابطه جنسی تان باشد – نه اینکه هم در ان کار کنید هم غذا بخورید یا به تماشای تلویزیون بنشینید. اگر شما در طول شب بیدار شدید از رفتن به سمت کامپیوتر یا تلویزیون خودداری کنید و بدانید که این وسایلی هستند که شما را به سمت بیداری بیشتر سوق میدهند به جای آن کمی کتاب بخوانید تا دوباره خواب به سراغ تان بیاید.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (33 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا | ۷ سال پیش
باسلام وخسته نباشبدممنون ازسابت ومطالب خبلی خوبتون.
0
0

hits