دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دویدن یا پیاده روی
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دویدن یا پیاده روی - تفاوت های دویدن و پیاده روی

بعضی از محققان معتقدندبا بررسی و مقایسه تأثیر دویدن و پیاده روی می توان به این نتیجه رسید که پیاده روی از دویدن بهتر است. نتایج بررسی ها نشان می دهد، انرژی که صرف پیاده روی متعادل می شود، در کاهش خطر بروز فشارخون، دیابت، کلسترول بالا و احتمالا بیماری قلبی عروقی نقش موثری دارد.

پیاده روی

تفاوت پیاده روی و دویدن

تفاوت هایی بین دویدن و پیاده روی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.


دویدن می تواند به سیستم ایمنی استرس وارد کند.

دویدن، سیستم ایمنی بدن را به عفونت مستعدتر می کند؛ دویدن نه تنها چربی بلکه عضله را نیز می سوزاند و این امر فشار زیادی بر سیستم دفاعی بدن وارد می کند.

دویدن ممکن است به قلب آسیب برساند؛ محققان روی ۶۰ دونده قبل و بعد از مسابقه تست اکو انجام دادند تا عملکرد قلب را ارزیابی کنند. نتیجه به دست آمده نشان داد، قبل از مسابقه هیچ کدام از دونده ها نشانه استرس قلبی نداشتند و پس از مسابقه، ۳۶ دونده نشانه بالای نوعی پروتئین به نام تروپونین داشتند.

میزان بالای این پروتئین می تواند به آسیب های قلبی عروقی منجر شود. علاوه بر آن، ۲۴ دونده نیز دچار علایم آسیب های غیرقابل بازگشت سلول های عضله قلب شده بودند. در حالی که هیچ ادله ای نشان نمی دهد که پیاده روی تند باعث از بین رفتن عضله قلب یا سلول ها می شود.

دویدن

دویدن ممکن است التهاب استخوان و مفصلی ایجاد کند؛ در این زمینه باید دانست که دویدن به میزان کم التهاب استخوان و مفصلی ایجاد نمی کند اما افراط در آن می تواند این خطر را افزایش دهد.


دویدن به غضروف آسیب می رساند؛ دستگاه های MRI نشان می دهد، آسیب های غضروف مفصلی غیرقابل بازگشت ۳ماه پس از کاهش دادن فعالیت، باقی می ماند.

دویدن در هوای گرم به گرمازدگی منجر می شود؛ دویدن در هوای گرم باعث ایجاد اختلال در عملکرد برخی از اعضای بدن می شود. اگرچه راه رفتن در هوای گرم نیز می تواند باعث گرمازدگی شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits