دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۳۰ نسخه گیاهی و خانگی برای پاکسازی روده از سموم بدن
23
زمان مطالعه: 15 دقیقه
روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارش است که طول آن حدود یک و نیم متر است. وظیفه روده بزرگ ، هدایت مواد هضم نشده به خارج از بدن است. اگر به دلایلی حرکات روده ای کند شود یا غیرفعال شود، سموم در بدن باقی می مانند و موجب بروز بیماری می شوند. در حال حاضر...

چگونه روده را پاکسازی کنیم ؟

وقتیکه مشکلی در روده دارید یا روده شما دارای عملکرد درستی نمیباشد و حتی برای سلامتی بیشتر میتوانید از تخلیه کردن روده یا همان پاکسازی طبیعی روده استفاده کنید .

اگر در طول روز احساس خستگی میکنید ممکن است به دلیل خوب کار نکردن سیستم گوارشی باشد. چون سوخت و ساز بدن، یک فرآیند پیچیده است که نیاز به تجزیه مواد غذایی دارد که توسط باکتریها در روده انجام می شود. عدم تعادل باکتری های روده می تواند جذب مواد مغذی را کاهش دهد چون بدن به غذا نیاز دارد و از این رو همیشه احساس خستگی میکنیم . روده ها معمولا مواد زائد و سمی را از بدن خارج می کنند ولی اگر روند هضم مختل شود و روده به طور کامل خالی نشود منجر به مسائل بهداشتی زیادی خواهد شد.

چرا پاکسازی روده بزرگ( کولون) اهمیت دارد ؟

کولون(روده بزرگ) قبل از عمل دفع، آب و فیبر غذاهای هضم نشده را جذب می کند در نتیجه مدفوع تشکیل شده و از انتهای روده خارج می شود. در صورتی که این مواد هضم نشده در روده باقی بمانند سم تولید می کنند. هنگامی که سم تولید می شود یا حرکت دستگاه گوارشی کند می شود، کولون عملکرد مناسبی نخواهد داشت. یکی از رایج ترین دلایل پاکسازی روده ، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، همچنین کاهش علائم یبوست یا جلوگیری از یبوست است. سایر دلایل اهمیت پاکسازی روده عبارتند از:

  1. کاهش وزن
  2. افزایش سطح انرژی
  3. بهبود تمرکز
  4. افزایش سلامتی کلی
  5. پاکسازی پوست
  6. جذب ویتامین ها و مواد معدنی

پاک سازی روده

روش های خانگی برای پاکسازی روده

1. برای پاک سازی روده ها آب بنوشید

بدن شما بیش از آنچه که شما تصور می کنید به آب نیاز دارد. روده های انسان برای عملکرد منظم و صحیح حداقل به ۲ لیتر آب در روز نیاز دارند که البته توصیه بسیاری از کارشناسان چیزی بیشتر از این مقدار نیز هست. آب موجب می شود تا عملیات دفع مواد سمی از روده بسیار راحت تر انجام شود. بسیاری از بیماری های انسداد روده به علت کم آبی بدن است!

این روش را بارها و بارها به هر دلیلی مخصوصا پاکسازی روده ها و بدن توصیه کرده ایم. اولین، بهترین و ساده ترین راه پاکسازی روده بزرگ نوشیدن آب زیاد است. خودتان را محدود به نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز نکنید. ممکن است بدن شما به آب بیشتری نیاز داشته باشد. علاوه بر آب سعی کنید از مایعات دیگری مثل شیر، آب میوه ها، آب گوشت و سوپ هم بنوشید.

2. دانه های رازیانه

دانه های رازیانه به خاطر اثرات گوارشی و ضد التهابی مشهور هستند ، این نسخه بدون هیچ گونه حساسیتی روده را تمیز می کند ، این دانه ها اغلب برای تسکین التهاب شکمی، کاهش نفخ ، و دیگر علایم مرتبط که باعث نگهداری مواد سمی می شود توصیه می شوند.

مواد اولیه :

  1. 1ق غ دانه رازیانه
  2. یک فنجان آب
  3. 1ق غ عسل

طرز تهیه :

دانه رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و آن را بپوشانید.
اجازه دهید 10 دقیقه بماند، سپس آن را با یک قاشق غذاخوری عسل ارگانیک شیرین کنید

3. معجون طبیعی پاکسازی روده

  1. آب سیب:1 چهارم فنجان
  2. آب لیمو ترش:1 چهارم فنجان
  3. نمک: 1 دوم قاشق چایخوری

با این درمان خانگی شما می توانید به پاکسازی روده های تان کمک بسزایی کنید و اگر به طور منظم آنرا مصرف کنید، بدانید تاثیر خود را بر روی شما خواهد گذاشت.

4. آلو برای پاکسازی روده

مواد اولیه:

  1. خرمای بدون هسته
  2. آب جوش
  3. آلو

طرز تهیه:

۵ فنجان آب را داخل ظرفی بریزید و آنرا تا حالت جوش تحت حرارت قرار دهید؛ آلو و خرما را در مخلوط کن، مخلوط کنید و آنرا به آب جوش اضافه کنید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا حرارت ببیند و سپس مایع بدست آماده را در ظرف بریزید و در یخچال نگه دارید .

هر روز صبح، در حالت ناشتا یک قاشق غذاخوری از این مایع بخورید و طی چند روز بهتر خواهید شد و احساس بهتری خواهید داشت و سیستم گوارش شما بهتر عمل خواهد کرد و با نخوردن غذاهای نامناسب سموم از بدن رفع خواهند شد .

5. پاکسازی کولون (روده بزرگ) با بادیان

بادیان خاصیت ضد نفخی و سم زدایی دارد هر دو گاز را ازبین می برند وحرکات روده ای را دفع می کنند ؛ ویژگی های فعال آن، فرآیند گوارشی را بهبود می بخشد و به تجزیه پسماند کمک می کند که اغلب می تواند در روده حفظ شود.

مواد اولیه :

  1. 1ق غ بادیان
  2. 1فنجان آب

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری بادیان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید اجازه دهید خیس بخورد

آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه بگذارید تا گرم شود.

روش مصرف:

این دم کرده را 2 یا 3 هفته متوالی با معده خالی بنوشید.
هم شما می توانید آن را 3 بار در هفته به عنوان پیش گیری از سو هاضمه در نظر بگیرید.

6. برای پاکسازی روده چای سنا بنوشید

مواد اولیه :

  1. تا ۲ گرم از گیاه سنا
  2. آب

روش مصرف:

۱ تا ۲ گرم از گیاه سنا را ۱۰ دقیقه در آب جوش بریزید و روزی دوبار از این چای بنوشید. در صورتی که سابقه بیماری های التهابی دستگاه گوارش دارید بهتر است قبل از استفاده از سنا با پزشک خود یا طبیب مطمئن سنتی مشورت کنید.

7. پاکسازی روده بزرگ با مریم گلی

عصاره برگ های مریم گلی ضد التهاب طبیعی هستند و به بازیابی عملکرد روده برای رهایی از سموم کمک می کنند ؛ اغلب توصیه می شود علائم سندروم روده تحریک پذیر و همچنین استفراغ و اسهال را بررسی کنید.

مواد اولیه :

  1. 1ق غ مریم گلی
  2. 1فنجان آب

طرز تهیه :

یک قاشق چای خوری مریم گلی را در یک فنجان آب جوش بریزید ؛ اجازه دهید 10 دقیقه بماند و سپس آن را از صافی یا فیلتر رد کنید.

روش مصرف

دم کرده را گرم کنید، تا دو بار در روز.
این کار را 2 هفته تکرار کنید.

8. آلو بخارا

این ماده عالی و خوشمزه سرشار از فیبر است و توانایی بسیار زیادی برای پاکسازی روده ها و دفع مواد زائد روده و رفع انسداد روده دارد. این که چقدر در روز آلو بخارا مصرف کنید بستگی به خود شما دارد اما به طور معمول حدود ۲۰۰ گرم قبل از صبحانه و ۲۰۰ گرم بعد از شام توصیه می شود. این خشکبار از نظر پتاسیم غنی بوده و در نتیجه برای کسانی که فشار خون بالا دارند، بسیار مناسب است. به علاوه، در آلو بخارا مقدار زیادی نیاسین، ویتامین آ و ویتامین ب۶ وجود دارد.

9. دم کرده نعنا برای پاکسازی کولون (روده بزرگ)

توانایی کمک به مشکلات هاضمه، دم کرده نعناع محلولی است که به تمیز کردن روده ها در موارد انسداد، عصبانیت و یا یبوست کمک می کند. این گیاه دارای تاثیرات مثبتی است که گاز را کاهش می دهد.

مواد اولیه:

  1. 1ق غ برگ نعنا
  2. 1 فنجان آب

طرز تهیه :

برگ های نعناع را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا خیس بخورد ، شاید 8 تا 10 دقیقه.

وقتی آماده نوشیدن شد ، آن را از صافی رد کنید.

روش مصرف:

دم کرده و یا چای نعنا را با شکم خالی بنوشید و بعد از ظهر دوباره بخورید.
حداقل 3 هفته متوالی آن را مصرف کنید.

10. برای پاک سازی روده از پروبیوتیک ها استفاده کنید

پروبیوتیک ها باکتری های خوب در بدن انسان هستند. این باکتری ها موجب تنظیم سطح باکتری های بد و مضر بدن که موجب انسداد در روده و دستگاه گوارشی هستند، می شوند. پروبیوتیک ها به طور معمول به اندازه کافی در بدن وجود دارند اما برخی شرایط مانند مصرف آنتی بیوتیک ها این باکتری ها را از بین می برند. با خوردن برخی مواد غذایی حاوی این باکتری های مفید مانند ماست، کفیر، دوغ کفیر. ترشیجات و شکلات تلخ می توانید سطح پروبیوتیک ها را در بدن بالا ببرید.

11. دم کرده آویشن برای پاکسازی کولون

روده را با دم کرده آویشن پاکسازی کنید ؛ آویشن به دلیل اینکه به هضم کمک می کند تاثیرات مثبتی دارد هم چنین جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد و از تجمع مواد زائد در معده و روده ها جلوگیری می کند.

مواد اولیه:

  1. 1ق غ آویشن
  2. 1فنجان آب
  3. 1ق غ عسل

طرز تهیه :

آویشن را در یک فنجان آب جوش خیس کنید ، وقتی گرم است آویشن به خوبی دم کشیده سپس عسل را به آن اضافه کنید.
بعد از هر وعده غذایی 3 هفته متوالی ، یک فنجان چای بنوشید.

12. روغن کرچک بخورید

هر چند طعم روغن کرچک حتی در روغن های کرچک طعم دار چندان جالب نیست ولی یکی از بهترین روش ها برای پاکسازی روده ها بخصوص در درمان یبوست میانسالان و سالمندان است

13. سرکه سیب

دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و خوب تکان دهید و هم بزنید و نوش جان کنید. از این مخلوط صبح ها بنوشید و خواهید دید که بعد از چند روز حرکات روده شما منظم و طبیعی خواهد شد. سرکه سیب حاوی آنزیم هایی است که موجب رشد پروبیوتیک ها می شود. همچنین ماهیت اسیدی این ماده بی نظیر می تواند به سختی با موادی که سال ها روده بزرگ را مسدود کرده اند مبارزه کند

14. چای زنجبیل برای پاک سازی روده

چای زنجبیل موجب افزایش گرمای بدن و افزایش حرکات روده تنبل و پاکسازی روده ها می شود. دو قاشق چای خوری خوری زنجبیل تازه رنده شده و یک چهارم از یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک قوری آب جوش ریخته و بگذارید ده دقیقه بجوشد. چای را صاف کرده و همراه با عسل (در صورت نیاز) نوش جان کنید.

15. گیاه آمله برای پاکسازی روده

آمله،گیاهی سرشار از ویتامین سی است و مصرف آن باعث بهبود سوخت و ساز بدن، افزایش گلبول‌های قرمز خون و رشد بافت‌ها و استخوان‌ها می‌شود. این گیاه همچنین از بهترین داروهای طبیعی برای پاکسازی روده است، به همین دلیل در طب سنتی به نوشیدن آب آمله توصیه شده است.

روش مصرف:

۱۰۰ گرم آمله‌ی تازه را بخار بدهید، سپس آن را در مخلوط‌کن بریزید و مقداری آب به آمله‌های له شده اضافه کنید. روزانه دو فنجان از این ترکیب بنوشید.

پاک سازی روده

16. نقش سیر در پاکسازی روده

سیر ماده ای مفید برای سم زدایی و حفظ سلامت روده ‌ها است، این ادویه ارزشمند فواید سلامتی زیادی برای اعضای مختلف بدن از جمله قلب و گردش خون دارد، همچنین اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن می‌تواند به سلامت روده ‌ها کمک کند. سیر یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و می‌تواند باعث کاهش التهاب در دیواره روده ‌ها شود، همچنین مصرف این ماده غذایی باعث بهبود هضم غذا و ازبین بردن مواد زائد و سموم می‌شود.

17. آووکادو برای پاکسازی روده

آووکادو ماده دیگری است که برای سلامت، سم زدایی و پاکسازی روده‌ها بسیار مفید است.

این خوراکی حاوی مقادیر بالای فیبر است و باعث دفع سریعتر سموم از بدن می‌شود. فیبر موجود در روده همچنین باعث کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود.

18. سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره

سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره هم جزو خوراکی‌های مفید برای پاکسازی روده بزرگ و محافظت از دستگاه گوارش است.

کلم، اسفناج، زیتون، سبز، خربزه، نخود فرنگی، برگ چغندر و کرفس از جمله سبزیجات دارای برگ سبز تیره است.

19. خارمریم در پاکسازی روده

خارمریم Milk Thistle گیاهی با گل های زیبای ارغوانی است. این گیاه که در طب سنتی قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد توسط زنان اروپایی برای افزایش شیر مورد مصرف قرار می گرفت. از این گیاه برای سم زدایی روده .کلیه ها، کبد، مجاری ادرار و طحال استفاده می شود.

20. فلفل آنوم در پاکسازی روده

فلفل آنوم ظاهرا باکتری‌های بد را دفع می‌کنند. به همین خاطر در پاکسازی روده هم مفید واقع می‌شوند، البته قطعیتی در این زمینه اعلام نشده و نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

21. غذاهای غنی از فیبر

خوردن غذاهایی غنی از فیبر می تواند به پاک کردن کولون کمک کند. با مصرف فیبر نه تنها کولون سالم خواهید داشت، بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را نیز کاهش می دهید. غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از: تمشک، گلابی و سیب (با پوست آنها)، کلوچه سبوس جو دو سر، ماکارونی سبوس دار، بلغور جو دوسر، لپه، عدس، لوبیا سیاه، کنگر فرنگی پخته شده، و لوبیا پخته

22. لوبیا و عدس

حبوبات، لوبیا، و عدس در فهرست مواد غذایی سالم و همچنین داروهای خانگی طبیعی برای پاکسازی روده بزرگ گنجانده شده‌اند. لوبیا و عدس، روند گوارش را تسهیل می‌کنند. علاوه بر این، آنها سرشار از مواد مغذی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین فیبر هستند و می‌توانند با التهاب مبارزه کنند. نصف فنجان حبوبات حاوی حدود ۸ تا ۱۰ گرم فیبر هستند. شما باید لوبیا و حبوبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مصرف فیبر غذایی‌تان به طور چشمگیری افزایش بیابد. لوبیا و عدس یک بمب غذایی حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند پروتئین، پتاسیم، روی، آهن، منیزیم، کلسیم و ویتامین هستند.

23. میوه ها و سبزیجات

هنگام پخت و پز، آن را عادت خود قرار دهید که میوه ها و سبزیجات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید، به خصوص کرفس، هویج و چغندر. سوپ و سالاد را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. میوه های تازه، سبزیجات و فیبر به بهبود فرایند هضم کمک می کنند.

24. تخم کتان

تخم کتان یک ملین طبیعی است که در افزایش حرکت روده و تخلیه سریع روده سودمند می باشد. در نتیجه در رفع یبوست موثر است. روش های خلاقانه برای افزودن دانه های کتان به رژیم غذایی شامل افزودن تخم کتان به نان، سوپ، سالاد و اسموتی می باشد

25. عصاره آلوئه ورا

آلوئه ورا نیز یک ملین طبیعی است که باعث تسهیل حرکت روده بزرگ می شود و خاصیت مسهل بودن آن، اثربخشی روده بزرگ را افزایش می دهد. عملکرد ناقص روده بزرگ باعث جذب سموم و بروز بیماری ها می شود. شیره آلوئه ورا به دلیل خاصیت سم زدایی باعث پاکسازی روده و رفع یبوست می شود. بهتر است عصاره آلوئه ورا را کمی حرارت دهید و سپس نوش جان کنید.

26. چای گیاهی در پاکسازی روده

نوشیدن دمنوش گیاهان که دارای اجزای ملین هستند می تواند انسداد کولون را درمان کند. چای گیاهی خاصیت پاک کننده ملایم روده را دارد. بهترین گزینه های دمنوش گیاهی در میان چای های ملین عبارتند از شیرین بیان و گیاه سنا. بنابراین 1 تا ۲ گرم از گیاه سنا را ۱۰ دقیقه در آب جوش بریزید و روزی دوبار از این چای بنوشید. برای اثر سریع تر و قوی تر، کیسه های چای طولانی تر از معمول در آب فرو برید.

27. ریواس

برای پاکسازی کولون یا روده بزرگ از روشی سنتی چینی یعنی استفاده از ریشه ریواس به عنوان یک ملین بهره بگیرید. این گیاه چند ساله طعم ترشی دارد، اما حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام "آنتراکینون" است که باعث تحریک روده و حرکت روده ای می شود. تانن های موجود در ریشه ریواس نیز به کاهش التهاب روده بزرگ کمک می کنند. علاوه بر ریشه خشک ریواس، مردم از کپسول های ریواس و عصاره آن برای درمان برخی بیماری ها استفاده می کنند.

28. قهوه در پاکسازی روده

جهت پاک کردن روده از سموم، به فروکردن آب یا هر مایع دیگر به داخل روده بزرگ ، انما یا تنقیه گفته می‌شود. در حالی که در انما معمولی از آب گرم برای بهبود حرکت روده استفاده می شود، می توانید از کافئین موجود در قهوه استفاده کنید تا عضلات کولون را منقبض و تمیز کنید. یک فنجان قهوه غلیظ و بدون هیچ شیرین کننده یا مواد افزودنی آماده کنید. بعد از اینکه قهوه خنک شد، یک سرنگ با رول لاستیکی را از این محلول پر کنید و سرنگ را به رکتوم(مقعد) خود فرو کنید. اجازه دهید قهوه به مدت دو تا سه دقیقه داخل رکتوم باقی بماند و سپس مایع را دفع کنید.

29. ورزش روتین و منظم

برای حرکت صحیح روده بزرگ، یک برنامه ورزشی روتین روزانه مانند ایروبیک، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا داشته باشید و یا با کمک تجهیزات و دستگاه های خانگی ورزش کنید

30. مایعات در پاکسازی روده

برای پاکسازی روده یا کولون، سعی کنید آب، آب میوه تازه و مایعات فراوان بنوشید. نوشیدن مایعات برای سم زدایی سموم مضر موجود در بدن فوق العاده ضروری و موثر است. هنگام افزایش مقدار میوه در رژیم غذایی خود، فراموش نکنید که مقدار زیادی آب نیز بنوشید.


بیشتر بخوانید:

بهترین راه های درمان انگل روده

انواع بیماری های روده و علائم ابتلا به آنها

علائم و نشانه های سرطان روده را بشناسید

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (23 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناشناس | ۴ سال پیش
موارد خوبی راذکرکرده اید تا بعد از مصرف نتیجه را ببینم سپاس
0
0

hits