دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خلط گلو: ۱۱ راهکار موثر و خانگی برای رهایی از خلط گلو
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلط های گلو در اول صبح ، راهکار خانگی برای درمان خلط گلو : نوشیدن مقدار زیادی آب یکی از مهم ترین راه ها برای درمان خلط است. نوشیدن آب بدن تان را از سموم و مواد زائد و مضر پاکسازی می کند. حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با درمان خانگی خلط گلو بیشتر آشنا شوید

خلط های گلو در اول صبح یکی از بدترین چالش های روزانه خیلی از ماها است. رهایی از این خلط ها اغلب با دردسر و مزاحمت همراه است ؛ سر و صدای معروف ( اخ توف ) هم که برای اطرافیان ما آزار دهنده است. با همه این اوصاف نگران نباشد ما در مجله دلگرم راهکار های مناسبی برای شما پیدا کرده ایم که از شر این خلط های آزار دهنده راهایی یابید.

1- زنجبیل و فلفل سیاه و عسل

مقداری زنجبیل را در یک فنجان آب حداکثر به مدت 3 دقیقه بجوشانید و دمنوش زنجبیل را آماده کنید . می توانید از پودر زنجبیل نیز دمنوش تهیه کنید. عصاره بدست آمده را با عسل و فلفل سیاه مخلوط کنید. حداقل 3 بار در روز این معجون را بنوشید. این ترکیب معجونی

فوق العاده برای کاهش خلط است، همچنین سرفه، سرماخوردگی و گلودرد و آبریزش بینی را درمان می کند.

طرز تهیه چای نعناع تازه در خانه

2- غذاهای تند

فلفل تند (چیلی) و غذاهای تند به کاهش یا جلوگیری از تولید بیش از حد خلط گلو کمک می کنند

معرفی غذاها و ادویه های تند برای درمان خلط گلو

طرز تهیه چیکن تیکا ماسالا + چیکن تیکا چیست ؟

ادویه ماسالا چیست ؟ طرز تهیه ادویه گرام ماسالا چگونه است ؟

3- رطوبت ساز

دستگاه بخار ساز را در بخشی از خانه که بیشتر وقت خود را در آن جا می گذرانید قرار دهید. این روش به حفظ رطوبت هوا داخل فضای بسته کمک می کند.

4- آب

نوشیدن مقدار زیادی آب یکی از مهم ترین راه ها برای درمان خلط است. نوشیدن آب بدن تان را از سموم و مواد زائد و مضر پاکسازی می کند. حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید.

5- حمام گرم

دوش آب گرم یک درمان عالی برای جلوگیری از تولید بیش از حد خلط است. حمام آب گرم باعث می شود که بخار رو استنشاق کنید. حمام آب گرم مثل یک ضداحتقان طبیعی عمل می کند. استنشاق بخار به درون حفره های بینی کمک می کند تا خلط به حالت مایع تبدیل شده و تخلیه آن بسیار راحت شود. سعی کنید روزانه حمام بخار بگیرید یا دوش حمام را در حالت داغ قرار داده و به مدت ۱۰ دقیقه در حمام بمانید تا خلط های انباشته شده در بدن شما مایع شود.

6- سیر و عسل

می توانید از ترکیب سیر و عسل و یا سیر به تنهایی استفاده کنید. اگر فقط سیر را انتخاب کنید، می توانید آن را مستقیما بخورید یا آن را با سایر مواد غذایی ترکیب کنید. از سوی دیگر، سیر را خرد کنید و آن را با عسل ترکیب کنید. عملکرد این دو ماده به اینصورت است، سیر در از بین بردن خلط گلو موثر است، در حالی که عسل احساس آرامش و راحتی را در گلویتان ایجاد می کند.

7- شربت سینه پیاز و عسل

برای کاهش خلط معمولا به شربت خلط آور نیاز دارید. برای ساخت شربت، پیاز را به قطعات درشت خرد کنید. سپس آنها را با دو لیوان آب به‌مدت 15 دقیقه بجوشانید، سپس زیر شعله را خاموش کرده و اجازه دهید به‌مدت 5 دقیقه بماند. دو قاشق عسل به آب پیاز اضافه کنید. شربت بدست آمده را باید از صافی بگذارنید و در یک لیوان یا شیشه برای مصرف نگه داری کنید.

8- روغن پونه کوهی

پونه دارای خاصیت خلط آور بوده از این دارو برای پیشگیری از مخاط و خلط و درمان سرفه و سیاه سرفه نیز استفاده می شود، زیرا حاوی آنتی بیوتیک طبیعی است و احیاء تنفس را فراهم می کند.

9- سرکه سیب

یک سوم از سرکه سیب را به3/2 آب اضافه کنید. این مخلوط را در دهانتان غرغره کنید و حداقل 3 دقیقه این کار را انجام دهید. این روش برای کاهش خلط بسیار موثر است، زیرا موکوس(خلط) به مخلوط سرکه و آب می چسبد.

10- مخلوط آب لیمو و عسل

1 قاشق چای خوری آب لیمو و 2 قاشق چای خوری عسل را با دقت مخلوط کنید. معجون بدست آمده را بنوشید . بهتر است این کار را سه بار در روز انجام دهید.

11- مخلوط آب و آبلیمو و عسل

به یک فنجان آب، 1 قاشق غذا خوری از آب لیمو خالص و 1 قاشق عسل اضافه کنید. هنگامی که جوش آمد، ترکیب را خوب به هم بزنید تا عسل آب شود. بعد از مدتی آن را بنوشید این مخلوط را هر روز مصرف کنید. این معجون باعث کاهش تولید بیش از حد موکوس(خلط) می شود.

divider

سوالات شما کاربران عزیز در مورد درمان خلط گلو

سوال:

من از خلط زیاد در عذابم و نمی دانم آیا به نوعی عفونت گلو مبتلا هستم یا نه. شنیده ام که چای و آب لیمو برای رفع خلط خیلی خوبه. آیا می توانید چندین راهکار خانگی برای کاهش خلط به من ارائه دهید؟

جواب:

تولید بیش از حد موکوس(خلط) طبیعی نیست. عوامل متعددی وجود دارد که باید بررسی کنید تا بفهمید چه چیزی باعث مشکل شده است. مخاط(خلط) بیش از حد گاهی ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و بسیاری موارد دیگر است. همچنین می تواند به دلیل سیگار کشیدن ایجاد شود. اگر سیگاری هستید، قطعا باید برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت سیگار را ترک کنید.

در این باره بیشتر بخوانید:

سرفه خشک و خلط داخل گلو را چگونه از بین ببریم؟

علت خلط خونی چیست؟

علت سوزش گلو و بینی و درمان گلو درد چیست؟

شما کاربران عزیز هم میتوانید سوالات خود را از طریق قسمت دیدگاه با ما و سایر پزشکان مجله دلگرم در میان بگذارید.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits