دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است ,تعریق بدن , مکانیسم دفاعی ,عرق کردن, تعریق زیاد ,دمای بدن انسان ,واکنش های شیمیایی ,پرکاری تیروئید,بیماری های عفونی, بوی بد عرق, علل بوی عرق

دکتر علیرضا استقامتی، متخصص غدد درباره تعریق بدن انسان گفتگوی مبسوطی ارائه کرده که در زیر میخوانیم:

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

انسان می‌تواند دمای بدن خود را در محیط‌های با دمای مختلف حفظ کند یعنی زمانی‌که انسان در دمای بیش از 37 درجه قرار می‌گیرد دمای بدنش از 37 درجه بیشتر نمی‌شود. یا زمانی‌ که به منطقه‌ای سردسیر با دمای محیط 0 درجه وارد می‌شویم دمای بدن به 0 درجه کاهش نمی‌یابد.

وی افزود: مکانیسم ثبات دمای بدن در محیط‌های گرم تعریق است و بدین وسیله بدن خود را خنک می‌کند و حرارت از بدن خارج می‌شود بنابراین تعریق مکانیسم دفاعی جبرانی برای پیشگیری از افزایش حرارت بدن است حال اگر بدن سرد باشد بدن با مکانیسم لرزیدن خود را گرم می‌کند.

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

دکتراستقامتی خاطرنشان کرد: در بدن انسان به علت انجام واکنش‌های شیمیایی حرارت تولید می‌شود برای مثال زمانی‌که غذا صرف می‌شود بدن شروع به سوخت و ساز می‌کند و احساس گرما و حرارت می‌کنیم که اگر این حرارت بیش از حد باشد برای جلوگیری از تب کردن ما تعریق صورت می‌گیرد و حرارت از بدن خارج می‌شود.

متخصص غدد تأکید کرد: در برخی بیماری‌ها مانند پرکاری تیروئید به علت افزایش فعل و انفعالات شیمیایی بدن ناشی از بالا بودن هورمون حرارت در بدن بالا می‌رود و به همین سبب این‌گونه بیماران بیش از دیگران تعریق می‌کنند و به واسطه این تعریق حرارت بدن خود را کاهش می‌دهند.

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

وی گفت: در برخی افراد نیز بدون وجود بیماری خاص تعریق زیاد صورت می‌گیرد یعنی تعریق علامتی است که در بسیاری بیماری‌ها مانند تب، کمردرد، سردرد، از بیماری‌های عفونی تا بیماری‌های بدخیم تا پرکاری‌های تیروئید یا حتی در دیابت ایجاد می‌شود .

استقامتی افزود: برخی افراد نیز تعریق کف دست یا کف پا دارند یا اینکه پوست بدنشان در بالا تنه تعریق زیادی دارند که علت اغلب این موارد شناخته شده نیست اما در کل می‌توان گفت علت این تعریق ناشناخته، تنظیم نبودن ساختار بدن است و همانطور که قلب می‌تواند تنظیم نبوده، ضربان قلب نامنظم داشته باشد، غده هم می‌تواند نامنظم کار کند و بیش از حد تولید کند.

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

این متخصص غدد تأکید کرد: در بسیاری موارد نباید جلوی تعریق زیاد را گرفت زیرا ممکن است واقعاً دمای بدنشان بالا باشد و این تعریق دمای بدن آن‌ها را کاهش دهد هر چند ممکن است این تعریق از نظر ظاهری و اجتماعی برای فرد آزار دهنده باشد.

وی گفت: اگر تعریق ناشی از بیماری خاصی باشد باید درمان شود و در غیر این صورت اگر علل ناشناخته داشته باشد نباید کاری به کارش داشت و باید با این تعریق زیاد مدارا کرد.

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

دکتراستقامتی در رابطه با بوی بد عرق در برخی افراد گفت: عرق ماده‌ای بی‌بو، بی‌رنگ و شور است بنابراین عرق بوی بدی ندارد. بوی بد ناشی از وجود میکروب روی پوست بدن است و این عرق توسط میکروب‌های روی پوست تجزیه می‌شود و ایجاد بوی بد می‌کند.

منبع:طبنا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits