دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چای کوهی چیست؟خواص چای کوهی را میدانید؟
212
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چای کوهی-خواص چای کوهی-معرفی چای کوهی-معرفی گیاه چای کوهی-خواص دارویی چای کوهی-فواید چای کوهی-فواید دارویی چای کوهی-چای کوهی چیست-بررسی چای کوهی-اثرات چای کوهی-چای کوهی برای بیماری-چای کوهی برای بدن-چای کوهی برای سلامتی-معرفی خواص چای کوهی

چای کوهی و خواص چای کوهی:چاي كوهي گياهي است از تیره کلازیاسه (Clusiaceae) که به مقدار زياد در آمريكا و اروپا پرورش مي يايد و معمولا به صورت خودرو در ميان مزارع گندم و ذرت يافت مي شود . چاي كوهيدر اروپاو آمريكا به نام سنت جونز شهرت دارد و مدتي است كه بسيار معروف شده است .

جالب است بدانيد كه روغن چاي كوهي براي مدت سه قرن در انگلستان تنها داروي زخم ها بوده است.

چاي كوهي در ارتفاعات كم و متوسط رويش دارد و در بيشتر مناطق ايران ديده مي شود و فصل رويش آن اواسط ارديبهشت تا اواخر خرداد است.چاي كوهي خواص متعددي دارد. بسيار خوش عطر و بو و لذيذ است و مي تواند جايگزين خوبي براي چاي عصرانه يا ظهر باشد.در اروپا نانوائي ها چاي كوهي را خوب مي شناسند زيرا كمي از آن را به آرد اضافه مي كنند كه نان را بهتر و خوش طعم تر مي كند .

چای کوهی و خواص چای کوهی

چای کوهی و خواص چای کوهی

گلهاي چاي كوهي به رنگ سفيد يا زرد مي باشند كه در بالاي ساقه به صورت مجتمع به چشم مي خورد . اين گلها كمي معطر و داراي بوي مخصوصي مي باشد . ميوه چاي كوهي به شكل كپسول است.

ماده موثره چاي كوهي هایپریسین میباشد که فراورده های آن هم بر اساس همین ماده استاندارد سازی می‌شوند و اثر ضد افسردگی گیاه نیز مربوط به این ماده میباشد.در واقع این ماده مهار کننده ی آنزیم mono amino oxidase Mao میباشد که کاملاً مانند داروی ترانیل سیپرومین میباشد. از چاي كوهي دو فراورده دارویی در بازار ایران موجود میباشد.قطره هایپیران و قرص پرفوران که هر دو در درمان افسردگی کاربرد دارند. نکته قابل ذکر در مورد این گیاه و فراورده های آن تداخلات زیاد آن میباشد که مصرف آن را محدود نموده است و دلیلش هم مهار آنزیمی است.

از خواص دارويي چاي كوهي، مدر (ادار آور ) بودن آن است و همين خاصيت براي شستشوي مجراي ادراري (كليه و مثانه) می باشد.

چاي كوهي براي سيستم دستگاه عصبي خاصيت آرام بخش دارد.چاي كوهي از داروهايي است كه باعث سقط جنين در زنان باردار مي شود.چاي كوهي يك نوشيدني آرام بخش براي رفع خستگي و ضد افسردگي چاي كوهي كه به آن توكليجه نيز مي گويند، از تيره ي گياهان معطر و آرامش بخش اعصاب است. گل اين گياه كه به صورت سنبله اي از گل هاي ريز صورتي مايل به سرخ رنگ است، درميان كاسبرگ هايي با رنگ سبز روشن نقره اي و پشمالو قرار دارد. از اين رو در زبان آذري به آن توكليجه يا پشمالو گفته مي شود.

چاي كوهي يك تونيك (تقويت كننده ي) قوي براي اعصاب است. اين گياه مفرح، نشاط انگيز و شادي آور بوده و داراي خاصيت ضد درد به ويژه دردهاي مفصلي، رماتيسمي، سردرد، سرگيجه و دردهاي عصبي است. مصرف اين گياه خستگي ذهني را برطرف مي سازد وبه علت انرژي زايي و نشاط انگيزي مي تواند براي رفع خستگي و بي حوصلگي در افراد افسرده مورد استفاده قرار گيرد. علاوه بر اين ها چاي كوهي اشتها آور و مدر ملايم است. هم چنين در تنظيم اعمال گوارشي و تقويت كبد به ويژه كمك به هضم غذا كاربرد دارد.

چاي كوهي در درمان بيماري هاي معده و روده با منشاء رواني و بيماري هاي اسهال توأم با تحريكات عصبي، نقش موثر و آرامش بخشي دارد.

چای کوهی و خواص چای کوهی

ميزان مصرف و طرز تهيه ي چاي كوهي

يك قاشق مرباخوري پر از چاي كوهي را در يك ليوان آب جوش ريخته و با قاشق خوب به هم بزنيد. آن گاه روي آن را با يك نعلبكي بپوشانيد و بگذاريد مدت 20 دقيقه بماند تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و با شكر سرخ ميل كنيد.

چاي كوهي، يك نوشيدني خوش رنگ، خوش مزه و دل چسب است كه در شب هاي سرد پاييزي و زمستان، پس از يك روز كار و تلاش با ايجاد آرامش و رفع خستگي، انرژي از دست رفته را به شما باز مي گرداند.

از نظر طب قديم ايران اين گياه گرم و خشك است . ماده قرمز رنگي كه در برگهاي چاي كوهي وجود دارد وبا فشار دادن برگها از آن استخراج مي شود براي التيام زخم ها و درمان سوختگي ها به كار مي رود .

چاي كوهي درمان کننده بیماری مننژیت است؛ درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می کند و ضدافسردگی است. این گیاه اشتها را باز می کند بنابراین می توان آنرا به بچه ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد. کسانی که از داروهای آسم و ضدسرماخوردگی و حساسیت استفاده می کنند نمی توانند چاي كوهي مصرف کنند خاصیت این گیاه در درمان افسردگی به اثبات رسیده و مکانیزم اثر ضد افسردگی آن از طریق مهار آنزیمی است.

براي تهيه جوشانده و يا دم كرده اين گياه بايد حدود يك قاشق چايخوري برگ و گل خشك گياه را در دو فنجان آب جوش ريخته و آن را آنقدر بجوشانيد تا يك فنجان باقي بماند سپس آنرا مصرف كنيد .

چای کوهی و خواص چای کوهی

به طور خلاصه مي توان به مورد زيربه عنوان خواص دارویی چاي كوهي اشاره كرد :

1)خواص چاي كوهي:ضد كرم معده و روده مي باشد.

2)خواص چاي كوهي:ادرار آور وقاعده آور است .

3)خواص چاي كوهي:گرفتگي صدا را باز مي كند و خلط آور است.

4)خواص چاي كوهي:براي درمان مرض كزاز به كار مي رود.

5)خواص چاي كوهي:اگر برگ آنرا بصورت پودر داروريد و روي زخم هاي عميق و متعفن بپاشيد اين نوع زخم ها را خوب مي كند.

6)خواص چاي كوهي:درمان كننده اسهال و اسهال خوني است .

7)خواص چاي كوهي:براي درد دنبالچه بهترين دارو است .

8)خواص چاي كوهي:اگر مشكوك به خونريزي مغزي هستيد و يا احتمال خونريزي مغزي وجود دارد حتما از اين دارو استفاده كنيد .

9)خواص چاي كوهي:ضعف جنسي را درمان مي كند.

10)خواص چاي كوهي:درمان كننده بيماري مننژيت است .

11)خواص چاي كوهي:براي درمان فلج بكار مي رود .

12)خواص چاي كوهي:سياه سرفه را از بين مي برد.

13)خواص چاي كوهي:درد پشت و گردن و خشكي گردن را درمان مي كند .

14)خواص چاي كوهي:براي كم خوني مفيد است .

15)خواص چاي كوهي:چاي كوهي اشتها را باز مي كند بنابراين مي توان آنرا به بچه ها و افراد مسن كه اشتها ندارند داد.

16)خواص چاي كوهي:ضد افسردگي مي باشد .

17)خواص چاي كوهي:درمان كننده بيخوابي است .

18)خواص چاي كوهي:در درمان سرمخوردگي معجزه مي كند .

19)خواص چاي كوهي:براي درمان تب و اثر نيش سمي حشرات بكار ميرود.

و بالاخره با تحقيقات جديدي كه دانشمندان روي اين گياه معجزه آسا انجام داده اند و دريافته اند دريافته اند كه چاي كوهي مي تواند ويروسها را از بين ببرد و حتي روي ويروس بيماري AIDS نيز اثر درد .مدتي است كه بيماران مبتلا به ايدز ازاين گياه استفاده ميكنند كه سيستم دفاعي بدن آنها را تقويت كرده وبيماري را تخفيف مي دهد .

دانشمندان مدتي است كه روي اثر چاي كوهي بر ريو سرطان خون تحقيقات دامنه دري راشروع كرده اند و به نتايج درخشاني دست يافته اند .

همانطوريكه قبل گفته شد اين دارو اثر بسيار خوبي بر روي افسردگي درد البته اگر سه متوالي از اين دارو استفاده شود حالات افسردگي را از بين برده بيخوابي را مداوا مي كند و بيماران اعتماد بنفس خود را باز مي يابند .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (212 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

اسماعیل گلستانی | ۵ سال پیش
با سلام
فکر میکنم چای کوهی با هوفاریقون و یا هایپریکون فرق داشته باشد چون گل های هوفاریقون یا گل راعی زرد رنگ است
0
0
محمد علی | ۶ سال پیش
ازشما روی خواص چای کوهی خیلی متشکرم.
0
0
محمود | ۷ سال پیش
بادرود. مطالب ارائه شده در مورد گل راعی یا هوفاریقون است در حالیکه عکس چای کوهی (استاکیس) را قرار داده اید.لطفاً کارشناسانه مطالب را ارائه نمایید. باسپاس
1
0

hits