دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کراتوم چیست و چه فوایدی دارد؟
3
زمان مطالعه: 11 دقیقه
گیاه کراتوم : کراتوم یا میتراگینا کورت، هم خانواده گیاه قهوه یا از گونه روبیاسه است. به طور طبیعی در تایلند، مالزی، اندونزی و پاپوآ گینه نو رشد کرده و به عنوان داروهای روانگردان آگونیست مواد افیونی، مثل مورفین شناخته می ­شوند.

همه چیز در مورد گیاه کراتوم

کراتوم یا میتراگینا کورت، هم خانواده گیاه قهوه یا از گونه روبیاسه است. به طور طبیعی در تایلند، مالزی، اندونزی و پاپوآ گینه نو رشد کرده و به عنوان داروهای روانگردان آگونیست مواد افیونی، مثل مورفین شناخته می ­شوند. این گیاه برای قرن ها به عنوان سرحال آورنده خلقی و یک کاهنده درد توسط بومیان آسیای جنوبی مورد استفاده قرار می ­گیرد.

افرادی که آن را به روش های مختلف مصرف کرده اند، اظهار داشتند که باعث افزایش انرژی و بهبود خلق و خو و نیز کاهش درد در اشکال مختلف شده است.

از سوی دیگر اثرات جانبی منفی نیز گزارش شده است. اخیرا، این ماده برای کمک به مصرف کنندگان مواد مخدر، به ویژه آنهایی که درگیر مواد مخدری مثل متامفتامین ها، کوکائین و هروئین هستند، مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج نشان داد که برای ترک اعتیاد مفید بوده و از اثرات منفی ترک اعتیاد کاسته است.

هنوز بررسی ها درباره اثرات کوتاه و بلند مدت در این زمینه ادامه دارد. عصاره این درخت به عنوان یک کمک کننده احتمالی برای مصرف کنندگان در نظر گرفته می ­شود، زیرا خود آن حاوی مواد مواد مخدر بوده و گیرنده های افیونی μ در مغز را به هم متصل می ­کند. اما آنها باعث ایجاد وابستگی فیزیکی همانند بقیه مخدرهای قوی تر، نمی ­شوند.

این گیاه شامل بیش از 40 ترکیب و 25 آلکالوئید است. به ویژه غنی از ترکیب آلکالوئید میتراگینین می ­باشد که تاثیرگذاری بیشتر آن نسبت به متادون در کاهش علائم ترک اعتیاد، به اثبات رسیده است. آلکالوئیدها هزاران سال در درمان بیماری های مختلف از جمله مصرف داروهای روانگردان کاربرد داشته اند.

اگرچه به خاطر برهم کنش طبیعی آلکاوئیدها با بدن، آنها همچنین می ­توانند اثرات مضری روی انسان داشته باشند. از لحاظ تاریخی، آنها همین طور برای کشتن افراد نیز به کار برده می ­شدند. سقراط با نوشیدن جام شوکران در سال 399 قبل از میلاد مسیح، مشهورترین مورد مسمومیت با آلکالوئید بود که منجر به مرگ شد.

دومین ترکیب یافت شده در کراتوم که اثرات آن روی بدن بسیار بحث برانگیز شد، هیدروکسی می تراگنین-7 است. این ترکیب به عنوان یک آگونیست افیونی شناخته می شود و در برخی موارد می ­تواند برای کاهش علائم ترک اعتیاد بسیار قدرتمندتر از میتراگنین عمل کند.

توان هیدروکسی میتراگنین-7 در برخی موارد، سه بار بیشتر از مورفین اعلام شده است. میزان این آلکالوئید اغلب در مقایسه با می تراگنین برتر موجود در گیاه، بسیار کمتر است و مطالعات هنوز پیرامون تاثیرات این آلکالوئید ادامه دارد.

منطقه ای که این درخت در آن رشد می ­کند عامل مهمی در قدرت ترکیبات آن است.درختانی که در آسیای شرقی رشد می ­کنند، قدرت بیشتری نسبت به درختان سایر مناطق دنیا یا آنهایی که در گلخانه رشد می کنند، دارند.

تاریخچه کراتوم

این درخت همیشه سبز استوایی بومی جنوب آسیا، از خانواده گیاه قهوه است. همانند برگ های کوکا در جنوب آمریکا، کراتوم به طور رایج توسط کارگران در مالزی و تایلند برای افزایش تولید انرژی جویده می ­شود. دولت تایلند کشت و فروش آن را در سال 1943( طبق قانون 2486 کراتوم) منع کرد چرا که فروش آن به منزله تجارت مواد افیونی بود و کشف شد

که برای سیستم عصبی مضر است. از آنجایی که مصرف کراتوم به طور طبیعی در منطقه رخ می ­داد و جویدن آن در میان بومیان شایع بود، متوقف کردن آن بسیار سخت بوده و این عمل تا به امروز ادامه دارد.در دهه 2000، مقامات تایلندی توصیه کردند که این گیاه باید قانونی شده و از لیست مواد مخدر حذف شود اما هنوز به دلیل عوارض جانبی احتمالی آن، کنترل می ­شود.

با این حال پلیس تایلند تا به امروز فروشندگان این ماده که با قدرت بالا در بازار سیاه فروخته می ­شود را دستگیر می ­کند. این روند کنترل در حال حاضر از اقیاونس آرام به سمت آمریکا کشیده شده است.

بر خلاف قوانین، کوکتل های (نوعی نوشیدنی) کراتوم در میان جوانان تایلند محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده است. در این نوشیدنی برگ های و هر نوعی از شربتهای سینه، آب های گازدار و افزودنی های دیگر مثل پودرهای فلوئورسنت که در علائم جاده ای استفاده می ­شود، ترکیب شده و 100*4 نامیده می ­شود.

در سال 2012، محققان در اداره هیات کنترل مواد مخدر تایلند، با بررسی 1000 نوجوان در پاتانی دریافتند که 94 درصد کراتوم مصرف کرده اند. از این تعداد 99 درصد مسلمان بودند. در سایر بررسی های انجام شده توسط این اداره، مشخص شد که روستائیان در این ناحیه که کراتوم مصرف می ­کنند، قبل از تروریست های جهادی، بیشترین مشکل را برای جامعه به وجود می ­آورند.


فواید کراتوم چیست؟

اگرچه نگرانی هایی درباره تاثیرات منفی کراتوم وجود دارد، از سوی دیگر، افرادی نظیر براندون برد از دره بهشت آریزونا می ­گویند کراتوم چیزیست که او را از افتادن در مارپیچ عمیق اعتیاد به داروهای تجویزی نجات داد.

او می ­گوید این ماده به او در مدیریت علائم اختلال استرس پس از حادثه کمک می ­کند و همچنین دردهای مزمن حاصل از شکستن کمر او در رقابت های بدنسازی را تسکین می ­بخشد. در حال حاضر کپسول های کراتوم و دیگر مکمل ها به راحتی در دسترس قرار گرفته اند.

به تازگی سی ان ان مقاله ای را در مورد تاثیر مثبت کراتوم بر زندگی بسیاری از افراد که از اعتیاد به مواد و درد ناتوان کننده آن رنج می ­برند، منتشر کرده است.

طبق اظهارات کریستوفر کم کوردی، رئیس انجمن دانشمندان داروهای شیمیایی آمریکا، آلکالوئیدهای موجود در کراتوم می ­توانند با گیرنده های مواد افیونی در بدن ارتباط برقرار کنند و درست مانند اپوئیدها باعث آزادسازی دوپامین شوند، اگرچه کراتوم این کار را در سطح قابل مدیریت تری نسبت به قرص های تجویز شده و یا هروئین انجام می ­دهد.

بنابراین علایم ترک اعتیاد برای کسانی که تا به حال تجربه نداشته اند، خفیف هستند.با توجه به بررسی که توسط سی ان ان انجام شده، کراتوم ویژگی های اعتیاد آوری همراه خود دارد، اما اکثر عناصر آن اعتیاد آور نیستند، پس در حقیقت پتانسیل موجود در این گیاه برای سو استعمال بسیار پایین است

. همچنین به نظر نمی ­رسد که کراتوم باعث افت یا کند شدن تنفس ­گردد. اپوئیدهاست این قابلیت را دارند تا سیستم تنفسی را حین اُور دوز، از کار بیندازند. علی رغم خطرات بالقوه کراتوم، تاثیر مثبتی بر زندگی افرادی که با اعتیاد دست به گریبانند، گذاشته است. اثرات دارویی کراتوم با توجه به آلکالوئید منحصر به فردش متفاوت است. برخی از تاثیرات مثبت احتمالی عبارتند از:

  • تسکین درد
  • راحت کردن ترک اعتیاد به مواد مخدر
  • پاک کردن بدن از مواد مخدر و همین طور جایگزین شدن با آن
  • تغییر خلق و خو
  • بالا بردن انرژی
  • ضد اضطراب
  • رهایی از افسردگی
  • تحریک سیستم ایمنی بدن
  • بهبود دهنده حافظه (افزایش شناخت)
  • ضد عفونی کننده
  • ضد مالاریا
  • ضد سرطان خون
  • پایین آورنده قند خون

اگرچه دورنمای آن برای سازمان غذا و دارو و اداره مبارزه با مواد مخدر ناخوشایند است، اما آنها مزیت هایی برای استفاده از کراتوم به شکل های مختلف را مستندسازی کرده اند که برخی از مهمترین موارد استفاده از آن عبارتند از:

گیاه کراتوم کمک به درمان اعتیاد

به طور فزاینده ای در میان کسانی که سعی در ترک مواد مخدر قوی دارند محبوب است و از آن برای ترک مواد مخدر افیونی استفاده می ­شود. ترکیبات موجود در برگ آن به کاهش اثرات جانبی ترک مواد کمک می ­کند، ضمن اینکه برخی از احساساتی که مصرف کنندگان اپوئیدها دارند را تقلید می ­کند.

جویدن برگ های آن، توسط بسیاری از افراد در حال ترک در آسیا، باعث به وجودآمدن یک اثر روانی و با ثبات و همچنین یک ترقی ایمن و سریع در ترک اعتیاد آنها می شود و تمایل به مواد مخدر سنگین تر را از بین می ­برد. به علاوه، به نظر نمی ­رسد کراتوم باعث هایپونتیلاسیون که همان افت تعداد و عمق تنفس است، ­شود و مانند همه مواد افیونی علت اصلی مرگ ­باشد.

از آنجا که کراتوم یک محصول کنترل نشده است، تعداد مطالعات انجام شده قابل اعتماد در مورد این گیاه نادر است، اما گزارش های روایی، کراتوم را ماده ای سودمند در کمک به افراد برای غلبه اعتیاد دانسته اند.

گیاه کراتوم باعث بالا بردن انرژی می شود

ترکیبات یافت شده در برگ آن نشان داده اند که سطح بهره وری را به خاطر تشدید تمرکز، بالا می ­برند بدون اینکه باعث افزایش تعداد ضربان قلب (مثل حسی که هنگام خوردن بیش از حد خوردن قهوه به دلیل وجود کافئین داریم) شود.

این تاثیر به دلیل فرآیندهای متابولیک است. عصاره آن می ­تواند اکسیژن را در جریان خون بالا ببرد و اعصاب را برای یک پیشرفت با ثبات، آرام نگه دارد.این افزایش ویژه انرژی متفاوت از دیگران است و اغلب اختصاصا به عنوان کراتوم بالا شناخته می ­شود.

رهایی از درد با گیاه کراتوم

بسیاری از مردم از کراتوم برای تسکین درد بهره می ­برندکه این ماده می ­تواند به طور ویژه برای افرادی که از دردهای مزمن و پایداری نظیر کمر درد، سر درد یا مشکلات مفصلی رنج می ­برند، استفاده گردد.

یک مطالعه منتشر شده در زمینه اعتیاد، خود درمانی برای ترک اعتیاد با استفاده از کراتوم را مورد ارزیابی قرا داد. بیماری مورد بررسی قرار گرفته بود که به طور ناگهانی تزریق هیدرومورفین را قطع کرده و می ­خواسته ترک اعتیاد و درد مزمن آن را با استفاده از کراتوم مدیریت کند. آلکالوئیدهای موجود در برگ کراتوم به گیرنده های مواد افیونی در مغز پیوند می ­خورد که می ­تواند به تسکین و درد کمک کند و باعث شود ترک اعتیاد آسانتر شود.

بهبود خلق و خو و اضطراب

ترکیبات موجود در گیاه کراتوم، به آن خاصیت ضد اضطراب یا ضد ترس می ­دهد. به همین دلیل با افزایش انرژی از طریق فعالیت های متابولیسمی ، می ­تواند به افرادی که از نوسانات شدید روحی، افسردگی و اضطراب رنج می ­برند، کمک کند. عصاره برگ آن به کنترل انتشار هورمون در بدن کمک می ­کند که به موجب آن اگر نوسانات خلقی را از بین نبرد، حداقل آن را در حالت کنترل شده تری نگه می ­دارد.

استفاده از کراتوم برای کاهش اضطراب می ­تواند برای کسانی که تجربه ای درباره آن نداشته اند، دشوار باشد. دلیل این امر تنوع نژادی کراتوم است. با تمام این تاثیرات متفاوت که به این معناست اگر نژاد نادرست مثلا یک نژاد با انرژی بالا انتخاب شود، فایده چندانی به همراه ندارد. برخی از نژادهای رایج استفاده شده به عنوان درمان های طبیعی برای اضطراب عبارتند از بورنئویی، ایندوئی، بالی و برخی از انواع برگ های دارای سرخرگ.

بهبود عملکرد جنسی

به طور سنتی، کراتوم به عنوان یک داروی محرک جنسی شناخته شده و برای افزایش باروری و درمان انزال زودرس در مردان مورد استفاده قرار می ­گیرد. اگرچه هیچ مطالعه علمی برای اثبات اثرات جنسی آن نشان داده نشده است، اما مدل های حیوانی مثل موش ها، افزایش تولید اسپرم را نشان داده اند که بر این اساس، بازار رو به رشدی برای استفاده از کراتوم جهت بهبود عملکرد جنسی وجود داشته است.


انواع و اثرات کراتوم

انواع کراتوم به طور کلی به سه رنگ مختلف تقسیم می ­شوند: سرخ رگ ها، سفید رگ ها و سبز رگ ها. این تقسیم بندی به رنگ ساقه و رگه های برگ بستگی دارد. این رنگ نشان دهنده تاثیر برگ کراتوم بر ذهن و بدن است. امروزه تنوع مختلفی از نژادهای کراتوم در بازار یافت می ­شود.

در حالیکه بحث کنترل و ممنوعیت کامل کراتوم هنوز ادامه دارد، قانونگذاران در حال وضع قوانین جدید ضمن بررسی عوارض جانبی و هشدارهای مصرف این ماده گیاهی هستند. خودکشی اخیر مربوط به سو استعمال از این گیاه باعث تشدید بحث پیرامون افزایش تولید بسته های ناخالص کراتوم به دلیل افزایش تقاضا شده که با سایر مواد مخدر ترکیب می ­گردند.

قانونگذاران و پژوهشگران به تحقیق در زمینه اثرات جانبی منفی مصرف کراتوم ادامه خواهند داد. اگرچه تاثیرات مثبت روی سلامت و زندگی بسیاری از مصرف کنندگان، قابل بررسی است. برای مصرف کنندگان موادی که از آن برای مدتی کوتاه و به روش کنترل شده و مثبتی برای پایان دادن به اعتیاد مرگبارشان استفاده می ­کنند، می ­تواند نجات بخش زندگی باشد.

چیزی که باقی خواهد ماند این است که باید دید نحوه برخورد قانونی با کراتوم در سراسر ایالات متحده چطور خواهد بود. اما مطالعات و اخبار به طور قطع، به اینکه آیا این ماده باید یک محرک ایمن، مسکن قوی و داروی موثر برای درمان اعتیاد در نظر گرفته شود، یا می بایست مانند سایر مواد اعتیاد آور، غیر قانونی و خطرناک ممنوع شود، ادامه خواهند داشت.

همچنین بخوانید:

۱۶ خاصیت جادویی دمنوش و چای کراتوم

فواید و مضرات پودر و کپسول گیاهی ترک اعتیاد دتای هندی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits