دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص باورنکردنی جینسینگ آمریکایی که نمیدانستید!
19
زمان مطالعه: 5 دقیقه
جینسینگ آمریکایی خواص جینسینگ آمریکایی عصاره جینسینگ آمریکایی عساره جینسنگ آمریکایی عوارض جینسینگ آمریکایی

جینسینگ آمریکایی یک آداپتوژن (ماده ای که است به بدن در کنترل شرایط تنش زا روانی مثل استرس کمک میکند) است. این نوع از جینسینگ بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش قدرت و استقامت، درمان مشکلات گوارشی، درمان دیابت، درمان بیش فعالی و سلامت کلی بدن استفاده میشود. بسیاری اعتقاد دارند که بهترین نوع جینسینگ آمریکایی از ایالت ویسکانسین بدست میاید. جینسینگ آمریکایی طبعی نسبتا خنک دارد، در صورتی که جینسینگ کره ای طبعی گرم دارد.

نام علمی: Panax quinquefolius

نام های متداول: جینسینگ – ژی یانگ شن

نژاد: عشقه‌ایان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: جینسینگ آمریکایی در شرق آمریکای شمالی و کانادا رشد میکند.

هشدار! جینسینگ آمریکایی نباید توسط زنان باردار و یا افرادی که فشار خون بالا دارند استفاده شود.

پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

جینسینگ آمریکایی,جینسنگ آمریکایی,جنسینگ آمریکایی

خواص جینسینگ آمریکایی چیست؟

جینسینگ آمریکایی برای کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی و به عنوان یک محرک و تقویت کننده ی عمومی استفاده می شود.

جینسینگ آمریکایی را اغلب برای مبارزه با عفونت هایی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند. یک سری شواهد و مدارک وجود دارد که نشان می دهد که مصرف جینسنگ به مبارزه بدن با عفونت های سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند و باعث کاهش علائم این بیماری می شود.

این گیاه همچنین برای درمان انواع عفونت ها مثل ایدز، عفونت های روده (اسهال خونی)، عفونت های خاص (سودوموناس) که معمولا در بیماران سیستیک فیبروزیس دیده می شود، کاربرد دارد.

بعضی از مردم از این گیاه برای بهبود سیستم گوارش و کاهش اشتها، استفراغ، التهاب کولون (کولیت) و التهاب لایه مخاطی روده استفاده می کنند.

جینسینگ آمریکایی برای کمبود آهن در خون (آنمی)، دیابت، مشکلات خواب (بی خوابی)، دردهای عصبی، اختلال در نعوظ (ED)، تب، علائم خماری، بیش فعالی (ADHD)، اختلالات خونریزی، سرطان، مفاصل دردناک، سرگیجه، سردرد، تشنج، فیبرومیالژیا، تصلب شرائین، کاهش حافظه و به عنوان فاکتور ضد پیری استفاده می شود.

شما ممکن است جینسنگ آمریکایی را به عنوان ماده اولیه در تهیه ی نوشیدنی های بدون الکل ببینید. روغن و عصاره ی جینسنگ آمریکایی برای ساختن انواع صابون و محصولات آرایشی نیز استفاده می شود.

جینسنگ آمریکایی را با جینسنگ سیبریایی (Eleutherococcus senticosus) و جینسنگ آسیایی (Panax ginseng) اشتباه نگیرید. این دو نوع جینسنگ خواص دارویی دیگری دارند.

گونه ی جینسنگ آمریکایی در حال انقراض می باشد. زیرا محبوبیت و موارد استفاده ی آن زیاد است. بعضی از مقاله ها نشان داده اند که گونه ی جینسنگ آمریکایی به دلیل درو و برداشت زیاد آن در حال انقراض می باشد.

جینسینگ آمریکایی,جینسنگ آمریکایی,جنسینگ آمریکایی

عوارض جینسینگ آمریکایی

در صورت استفاده کوتاه مدت عوارض جانبی زیادی ندارد. مصرف این گیاه باید به صورت مداوم باشد تا تاثیر داشته باشد. از سویی دیگر این گیاه دارای ترکیباتی است که در دراز مدت می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد و یا با برخی داروها تداخل پیدا کند. به همین دلیل جینسینگ آمریکایی باید در دوز مشخص و زیر نظر متخصص مصرف شود.

عوارض جانبی عمده جینسینگ آمریکایی عبارتند از فشار خون بالا، بی قراری، اسهال، استفراغ، خونریزی بینی، درد سینه، خارش، بی خوابی، سر درد و عصبانیت.

در برخی افراد جینسنگ می تواند باعث افزایش ضربان قلب، افزایش و یا کاهش فشار خون، خونریزی مهبلی در زنان و ... شود. عوارض جانبی بسیار نادر این گیاه نیز عبارتند از بثورات شدید که سندرم Stevens-Johnson نامیده می شود، آسیبهای کبدی و حساسیتهای شدید.

جینسینگ آمریکایی برای افرادی که نارسایی کلیوی و یا کبدی دارند توصیه نمی شود. جینسنوساید موجود در جینسینگ آمریکایی می تواند مانند استروژن عمل کند. در موارد ابتلا به سرطانهایی مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان و یا فیبروئید رحمی که استفاده از استروژن می تواند سبب تشدید بیماری شود، استفاده از این گیاه هم توصیه نمی شود. با این وجود برخی داروهای تهیه شده از جینسنگ آمریکایی موجود است که جینسنوساید ندارند (Cold-fX, Afexa Life Sciences, Canada) و می توانند در درمان این نوع بیماری ها هم استفاده شوند.

مصرف زیاد جینسنگ می تواند موجب بی خوابی شود. علاوه بر این غلظت های بالای جینسینگ آمریکایی موجب حالتهای هیجانی و آشفتگی در بیماران مبتلا به شیزوفرنی می شود.

از آنجاییکه این گیاه می تواند میزان قند خون را تغییر دهد حداقل 2 هفته قبل از هر گونه عمل جراحی باید مصرف آن را قطع کرد. مصرف جینسینگ آمریکایی برای کودکان تنها با مشورت با پزشک مجاز است.

برای جلوگیری از کاهش قند خون شدید، حتی در افراد مبتلا به دیابت هم باید این گیاه و یا داروهای مربوط به آن را با غذا مصرف کرد. افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید بدون مشورت با پزشک خود از جینسینگ آمریکایی استفاده کنند. افراد مبتلا به بیماری روحی دو شخصیتی نیز نمیتوانند این گیاه را مصرف کنند زیرا احتمال دیوانگی وجود دارد. جینسینگ آمریکایی برای زنان باردار یا زنانی که شیر می دهند هم ممنوع است.

اختلالات دارویی

جینسینگ آمریکایی با داروهای درمان دیابت، داروهای ضد انعقاد خون، داروهای ضد افسردگی، داروهای درمان اختلالات روحی-روانی مانند داروهای درمان شیزوفرنی و ...، انرژی زا ها و مورفین ( اثر مورفین را از بین می برد) تداخل دارد.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (19 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits