دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید مصرف پودر گیاه گالگا در درمان دیابت
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عصاره استخراج‌شده از گیاه گالگا حاوی دو ترکیب شیمیایی به نام گوانیدین و گالگین است که این دو ترکیب خواص کنترل‌کنندگی قند خون دارد و در درمان دیابت مانند داروی متفورمین عمل می‌کند.

گیاه گالگا چیست و چه کاربردی دارد؟

گیاه گالگا یکی از گیاهان دارویی است که در طـب سنـتی اروپـا برای درمـان دیابـت مورداستفاده قـرار می‌گرفته اسـت. نام علمی این گیاه از دو واژه "Gala" به معنای شیر و "Ageiin" به معنای تولید گرفته‌شده که به مفهوم تولیدکننده شیر است. گیاه گالگا در دهـه های ۱۹۲۰ و ۱۹۸۰ در ساخت چند داروی ضد دیابت در آلمان به‌کار رفته است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، اثر این گیاه در کاهش قند خون به اثبات رسیده است. این پودر از گیاه گالگا "Galega officinalis" تهیه‌شده است. گالگا بومی کشور ایران نبوده و برای اولین بار توسط زنده یاد دکتر رضا امیدبیگی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دارویی زردبند به کشور واردشده و اکنون در سطح وسیع در مزارع شرکت دارویی زردبند کشت و فرآوری می گردد. مصرف پودر گالگا به‌عنوان گیاه دارویی مؤثر در کاهش قند خون به بیماران مبتلابه دیابت توصیه می‌شود . با مجله دلگرم در رابطه با فواید مصرف گیاه گالگا همراه باشید .

موارد مصرف پودر گیاه گالگا

  • کمک به کاهش قند خون
  • درمان دیابت نوع 2

اثر درمانی گیاه گالگا در کنترل قند خون

اثر درمانی گیاه گالگا به دلیــل حضور گوانیدین های (Guanidine) موجود در برگ‌های آن، ازجمله ترکیب "گالگین" (galegine) می‌باشد.این ترکیب مبنای تولید چـنـد داروی ضـد دیابـت ازجمله متفورمیـن و فن فورمـین بوده که از داروهـای مهـم ضـد دیابــت (بـا ساختمـان بی گـوانیدیـن) می‌باشند.عصاره استخراج‌شده از گیاه گالگا حاوی دو ترکیب شیمیایی به نام گوانیدین و گالگین است که این دو ترکیب خواص کنترل‌کنندگی قند خون دارد و در درمان دیابت مانند داروی متفورمین عمل می‌کند.
نتایج مطالعه اثر گیاه گالگا در کنترل قند خون در خرگوش‌ها نشان داد که 32 درصد از خرگوش‌های مبتلابه دیابت با مصرف این گیاه قند خونشان کاهش پیدا کرد. همچنین محققین این‌گونه نتیجه‌گیری کردند که گیاه گالگا در بزرگسالان دیابتی که بیماری‌شان در مراحل ابتدایی است، اثر حمایت‌کنندگی دارد.

  • مواد مؤثره موجود در پودر گالگا اثر انسولیـن را در بدن تقویـت نمـوده و با افزایـش ورود قند به سلول‌ها موجــب کاهش قند خون می‌شود.
  • ترکیبات موجود در این گیاه با جلوگیری از جذب قند روده و همچنین جلوگیری از روند ساخت بیوشیمیایی قند در بدن (گلوکونئوژنز) موجب کاهش قند خون می‌شوند.

خواص این گیاه در کاهش هم‌زمان قند خون و چربی و تأثیرات آن در کاهش وزن موجب گردیده که از آن در فرمولاسیون مکمل‌های ضد پیری"Anti Aging" استفاده گردد.

گالگا


فواید مصرف پودر گیاه گالگا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

مصرف پودر گیاه گالگا در افرادی که به دیابت "نوع دوم" مبتلا بوده و میزان قند خون آن‌ها درروند درمان با استفاده از داروهای شیمیایی خوراکی کنترل می‌گردد (انسولین به‌صورت تزریقی استفاده نمی‌کند)، می‌تواند به‌عنوان مکمل سبب کاهش قـند خون شود. این افراد باید هـمزمان با مصرف این پـودر گیـاهی به درمـان خـود با داروهای شیـمیایی ادامـه داده و به‌مرور که از این پـودر استـفاده می‌کنند، می‌توانند با مشورت پزشک از مـیزان مصـرف داروهای شیمیایی خود بکاهند. مصرف پودر گیاه گالگا در این افراد بعضاً منجر به درمان قطعی دیابت می‌گردد.


فواید مصرف پودر گیاه گالگا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1

مصرف پودر گیاه گالگا در افرادی که به دیابت "نوع یک" مبتلا بوده و در روند درمان علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی خوراکی، انسولین نیز تزریق می¬نمایند، می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. این افراد به مرور که از پودر استفاده می‌کنند، می-توانند با مشورت پزشک از میزان تزریق انسولین کـاسته و دوزاژ تزریـق انسـولیـن را تنظـیم نمایـنـد. مصـرف ایـن پـودر در ایـن افـراد می‌بایست به‌صورت مداوم و مستمر ادامه یابد.


مقدار و نحوه مصرف پودر گالگا

روزانه 1 تا 3 مرتبه (متناسب یا میزان قند خون) هر بار یک ساشه پودر گالگا با ماست یا یک لیوان مایعات (بدون قند) مخلوط نموده و بعد از غذا میل شود.
توجه: چنانچه این پودر را به‌منظور کاهش وزن مصرف می‌نمایید، یک پیمانه در روز کافی خواهد بود.
استفاده از افشره خوراکی دارچین (محصول شرکت دارویی زردبند) همزمـان با مصرف پودر گالگا می‌تواند موجب تسریع در حصول نتیجه مطلوب (کاهش قند خون) گردد.


دوره مصرف

مصرف پودر گلگا دوره مشخصی نداشته و تا زمان تنظیم قند خون می‌توانید مصرف فرآورده را ادامه دهید.

پودر گالگا


تأثیر گیاه گالگا در کاهش وزن

مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام‌شده بود نشان داد که گیاه گالگا با کاهش توده چربی در آن‌ها باعث کاهش وزنشان شده بود. در انسان‌ها اثر گیاه گالگا در کاهش وزن به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

استفاده از گیاه گالگا برای افزایش شیر

در مطالعات حیوانی نشان داده شد که گیاه گالگا ترشح شیر را در گاوهای شیرده 35 تا 50 درصد افزایش می‌دهد. بنابراین گیاه گالگا در تحریک غدد شیردهی برای ترشح شیر مؤثر است.

همچنین این گیاه کاربردهایی نظیر ادرارآوری (تحریک غدد فوق کلیه)، ضد کرم، مؤثر در درمان بیماری‌هایی نظیر حصبه، تحریک‌کننده سیستم عصبی، محافظت از کبد، ضد تب دارد.


هنگام مصرف گیاه گالگا در چه مواردی باید احتیاط کرد؟

  • اگر برنامه جراحی در پیش روی دارید، از دو هفته قبل از جراحی حتماً مصرف گیاه گالگا را قطع نمایید.
  • به این موضوع همواره توجه داشته باشید که گیاه گالگا میل به خونریزی را در بدن شما افزایش می‌دهد و سرعت تشکیل لخته خون را کاهش می‌دهد و ممکن است با داروهای ضد لخته خون مانند وارفارین تداخل ایجاد نماید.
  • اگر مبتلابه بیماری دیابت هستید و برای کنترل قند خونتان از گیاه گالگا و داروهای کاهنده قند خون استفاده می‌کنید مراقب کاهش بیش‌ازحد قند خونتان باشید و قند خونتان را مرتب کنترل نمایید.
  • در هنگام بارداری گیاه گالگا را مصرف ننمایید.

عوارض جانبی مصرف گیاه گالگا

تاکنون عوارض جانبی خاصی پس از مصرف گیاه گالگا دیده نشده است. اما اگر علائمی نظیر عصبانیت، ضعف و سردرد پس از مصرف این گیاه دیده شد مصرف آن را قطع نمایید.


تداخلات دارویی

  • گیاه گالگا با داروهای کاهنده قند خون تداخل دارد.
  • گیاه گالگا با جذب مواد معدنی نظیر آهن تداخل ایجاد می‌کند.

هشدار مصرف پودر گالگا

  • از مصرف این فرآورده در زمان بارداری خودداری شود.
  • در صورت بروز علائمی از قبیل سردرد، عصبانیت و ضعف با پزشک خود مشورت نمایید.
  • این پودر حتماً بعد از صرف غذا میل گردد.
  • این محصول مکمل غذایی بوده و برای تشخیص، پیشگیری یا درمان نمی‌باشد.

شرایط نگهداری

پودر گالگا در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

** هشدار و توجه جدی **
این مطلب با توجه به توضیحات سازنده و صرفا جهت اطلاع بازنشر شده و مجله دلگرم هیچگونه مسئولیتی در قبال ادعاهای سازنده و منبع این مقاله ندارد , برای تهیه هر نوع دارویی ( گیاهی یا غیره ) , ابتدا لازم است صحت مجوز سازمان غذا و دارو را در محصول مربوطه بررسی کنید.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits