دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مومنایی (مومیایی) یک ماده نفتی خوارکی، که خاصیت باورنکردنی دارد.

۱۰ خواص دارویی و درمانی مومنایی که تا به حال نمی دانستید!

مومنایی (مومیایی) یک ماده نفتی خوارکی، که خاصیت باورنکردنی دارد.
1476
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مومنایی(مومیایی) این ماده معجزه گر برای افرادی که دچار بیماری های قلبی و عروقی ، مشکلات تنفسی ، ناتوانی های جسمی ،‌ناتوانی های جنسی(سستی و انزال ،‌نعوظ) و درمان شکستگی رنج می برند بسیار توصیه می شود.

مومنایی چیست؟

مومنایی ماده شیمیایی که به مقدار بسیار کم از شکاف سنگ‌های کوهستانی بعضی از نقاط زمین خارج می‌شود. عده‌ای از پزشکان سنتی، بعضی از گیاهان دارویی را منشا آن می‌دانند.که در طول تاریخ عمر زمین، به عللی در لابلای سنگ‌ها حبس شده و پس از تخمیر به‌‌‏تدریج جریان یافته و از سنگ‌ها خارج می‌شود.

مومیایی، دارویی کمیاب و گران‌‌‏قیمت است که بهترین نوع آن از کوه‌های داراب استان فارس و کوه‌های دیگری مانند کهکیلویه و اصطهبانات به‌‌‏دست می‌آید و مرغوب‌ترین آن، نوعی است که سیاه و صاف براق و نرم بوده، بوی بد نداشته و آغشته به خاشاک نباشد. خواص دارویی مومنایی آن چهل سال باقی می‌ماند.

بهترین نوع مومیایی ایران از کوه های کهگلویه و بویر احمد، استهبانات ، زاگرس بختیاری بدست می آید.

نام های دیگر مومنایی

مومیایی، شیره کوه، قیر طبیعی، زفت رومی ، قیر معدنی،عرق الجبال ، زفت البحر ،کفر الیهود ، فقر الیهود و آسفالت معدنی و مومیا

خواص معدنی مومیایی(مومنایی)

مومیایی ، ماده ای است قهوه ای یا سیاه رنگ که در نتیجه ی اکسید شدن هیدروکربنهای نفتی که از کربن و هیدروژن تشکیل شده اند در شکافها و شکستگیهای طبقات زمین که در مجاورت ذخایر نفتی زیر زمینی وجود دارند پیدا می شود.

خاصیت دارویی مومنایی

  1. قدرت و نفوذ این ماده در بدن و بافت‌ها بسیار زیاد است، سلول‌های بدن را تقویت کرده، مفرح و مقوی کلیه اعضای بدن است؛ تمامی اخلاط بلغمی و سردمزاج بدن را متلاشی کرده و دفع می‌‌‏کند.
  2. -برای درمان بیماری رعشه، برخی ناراحتی‌‌‏های رحمی و ثقل زبان یا اختلال در تکلم، به‌‌‏دلیل مشکلات زبان بسیار مفید است. به درمان سکته‌‌‏های سخت‌‌‏علاج کمک می‌کند، در درمان خونریزی معده و اثنی‌‌‏عشر و شش‌ها مفید است.
  3. -دو مثقال حدود ده گرم مرزنجوش را بجوشانید بعد یک حبه مومیایی را در آب صاف کرده، آن را در جوشانده حل کنید و بخورید. سردردهای افراد سرد مزاج را درمان می‌کند.
  4. دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه مومیایی را در آب صاف کرده، آن را حل کنید و بخورید. به درمان لقوه، فلج و سستی‌های اعضا بدن کمک می‌کند. لقوه نوعی بیماری است که با علایمی مثل کج شدن فک و لب و دهان خود را نشان می‌‌‏دهد.
  5. آن را در آب زیره و رازیانه حل کرده و بخورید. صدای داخل شکم، نفخ وضعف معده و روده را برطرف می‌‌‏کند.
  6. -اگر مقداری از آن را ضماد کنید، و مقداری از آن را هم با آب رازیانه و زیره مخلوط کرده بخورید، درد حاصل از ضربه‌خوردگی برقفسه سینه، کبد یا دنده‌ها را تسکین می‌دهد.
  7. -هفته‌ای دوبار، هر مرتبه مقدار دو حبه از آن را با روغن گاوی مخلوط کرده و بخورید. بواسیر را درمان می کند.
  8. -اگر استخوان شکسته باشد، آن را سر جای خودش قرار دهید و قبل از بستن، مقداری مومیایی به آن بمالید و مقداری از آن را هم، هر روز بخورید. در مدت کوتاهی شکستگی جوش می‌خورد.
  9. آن را با روغن خوراکی حل کرده و بر موضع بمالید. درد موضعیِ ناشی از ضعف را درمان می‌کند.
  10. -آن را با روغن شتر یا کوهانِ آب‌‌‏کرده شتر، مخلوط کنید و روزی سه مرتبه عضو را با آن ماساژ دهید و یک قاشق چای‌‌‏خوری از آن را هم بخورید. کوفتگی یا ضربه خوردگی عضو را درمان می‌کند.
  11. ناتوانی های جنسی(سستی و انزال ،‌نعوظ)رنج می برند بسیار توصیه می شود.

مومنایی در شیارهای کوهها

بیشتر بخوانید:

خواص معجزه آسا کلخونگ

عوارض و خطرات استفاده بعضی از گیاهان دارویی

درمان عفونت ریه در منزل با گیاهان دارویی

نحوه استفاده از مومنایی

بادرنظرداشت خصوصیات بیمار، چگونگی امراض، میتود ها وشیوه های مختلف درمان وجود دارد. مومیایی را می توان در آب، شیر و یا چای مخلوط نموده و مطابق نورم های داده شده استعمال کرد و هم به شکل مرهم در جلد مالش داده می شود، در بعضی موارد با روغنی نباتی و حیوانی و یا عسل هم قابل مصرف می باشد.

نظر به وضیعت بیمار و ارگانیزم آن، با خوردن یا استعمال مومیایی مریض حس خوبی ندارد. مثلا برای درمان درد مفاصل بیمار در ابتداء بعد از مصرف مومیایی احساس کسالت مینماید،اما با سپری شدن دو یا سه روز وضعیت بیمار آهسته آهسته بهبود می یابد.

متد های درمانی مومیایی ارتباط مستقیم به وزن و سن بیمار دارد مختصرا توضیح داده شده است:

  1. تا 80 کیلوگرم وزن – 0،4 گرم (دو بار در روز)
  2. از 80 تا 100 کیلوگرام وزن – 0،6 گرام (سه بار در روز)
  3. از نه الی چهارده ساله 0،05 گر م
  4. از چهارده سالگی تا سن بلوغ – 0،2 – 0،3 گرم

مومیایی مثل دیگر ادویه جات طبعیی در اوقات معین روز و شب استفاده می شود

طور مثال: از طرف صبح نیم ساعت پیش از صرف غذایی صبحانه، از طرف شب سه ساعت بعد از صرف طعام شام با شیرویا آب نوشیده می شود بعد از استفاده مومیایی بمدت سی دقیقه باید استراحت نمود.

بهتر است مومیایی را برای یک نوبت که مدت ده روز را در بر می گیرد قبلا آماده نموده.طوریکه اندازه داده شده را دریک مرتبان نیم لیتره در بیست قاشق آب حل نموده ودهن مرتبان را با پلاستیک بی رنگ بسته ودر یک جای سرد نگهداری شود. باید احتیاط نمود که استعمال مومیا زیادتر از اندازه تعین شده مضر واقع می شود.

توصیه می شود:

که در امراض از قبیل نفس تنگی، سرماخوردگی، جهاز تنفسی، مومیایی را با عسل ویا چربی حیوانات مخلوط نموده بعدا استفاده نمایید. بطور عموم درمان بوسیله مومیایی شش نوبت را در برمیگرد که هر دوره بمدت ده روز دوام میکند، در فاصله بین دو نوبت از پنج تا بیست روز وقفه است. اکثرا بیماران بعد از سه و چهار نوبت خود را صحت و تندرست میآبند اگر مریض کاملا خود را صحتمند حس نکرده باشد باید تا آخر به درمان ادامه دهد.

اکثرا مردم مومیایی را در کشور هایی پیشرفته زیر نظر پزشک از داروخانه تهیه می کنند. اما با تاسف که این امکانات در کشور های عقب مانده (مثل افغانستان) مانند دیگر وسایل بهداشتی، قسمتی که لازم است وجود ندارد و هنوز به شکل سنتی و طبعیی آن بکار برده می شود.

توصیه های مهم مومنایی

  1. در جریان استعمال مومیایی استفاده از دخانیات ومشروبات الکلی مجاز نیست.
  2. مومیا در جای سرد، دور از شعاع مستقیم آفتاب ودور از نظر دست اطفال نگه داری شود.
  3. با وجودی که هنوز کدام تاثیر منفی از مومیایی بالای ارگانیزم انسان دیده نشده در هر حالت بهتر است تا در صورت امکان با دکتر معالج خویش در این مورد مشورت صورت گیرد.

مومنایی ماده نفتی معجزه آسا

طرز تهیه مومنایی

مقدار 5 گرم مومنایی را در نیم فنجان آب گرم مخلوط کرده و بعد از حل شدن در آب یه نیم فنجان روغن حیوانی (روغن گاو یا روغن گوسفند) اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید با خشک شدن آب روغن و مومنایی با هم مخلوط می شوند که این روغن همان روغن مومنایی است.

مضرات مومنایی

مصرف مومنایی به کسانی که دچار غلظت خون هستند توصیه نمی شود این افراد باید با احتیاط مصرف کنند.

divider

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، نظر یا پیشنهادی دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (1476 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کاظم | ۲ هفته پیش
آیا برای بچه ها ضرر دارد، از چه سنی به بعد میتونن استفاده بکنن؟
0
0
عباس بارانی. | ۱ ماه پیش
ممنون. ازتوضیحات شما واقعان زحمت. کشیدید. خسته نباشید. 🙏 🙏 🙏.
0
0
اصغر رحیمی | ۲ ماه پیش
عالی بود تشکر
0
0
هموطن | ۳ ماه پیش
سلام ممنون ازتوضیح وهدایت شما برای مصرف
موملایی اگرخواصش رادررابطه بادرمان کبدلطف
کنیدگامی بسوی کمال برداشتید
0
4
ایرج ر | ۳ ماه پیش
بایدشب آن مقداری راکه میخوایی استفاده کنی آزمایش سردمانندیخچال خارج کنی ودراین تقریبا گرم نگه داری کنی وصبح قبل ازناشتا بارون حیوانی مخلوط کرده،واستفاده کنی ونیم الی یک ساعت چیزی میل نفرمایید. من خودم باهمچنین مشکلی روبرو بودم.تازشخصی که ازش گرفتم واطلاع دقیق داشت پرسیدم.ومراراهن
مایی کرد.
0
2
من | ۴ ماه پیش
ای لاکچری های مومنایی فروش
اصلا در حد کیلو نیست باشه هم اصل نیست
3
3
سلام ودرود عالی بود | ۴ ماه پیش
بسیاااااار عالی
0
1
علی | ۵ ماه پیش
دوستان نظراتیکه در مورد مومنائی نوشتین به جز 2یا3مورداطلاع درستی در مورد این ماده ندارن مومنائی اصل در کشورمون در چند نقطه از کوها پیدا میشه واونم خیلی برای استخراجش باید وارد باشی وبه زحمت زیاد نیاز داره به همین دلیل از نظر قیمتی گران هست وشاید درصورت استخراج هم مقدارخیلی کم در حد چندگرم میشه یافت کردپس اگرشخصی ادعا داره که من فلان کیلو وفلان اندازه زیاد دارم من به شخصه قبول نمیکنم ومیگم ایشون یا دروغ میگه یا اصلا نمدونه مومنایی چیه البته هستند عدهایکه شیمیایی مومنائی به اصطلاح درست میکنن ویا یه عده هم مومنائ بنام مومنایی مکه ای میارن که بازو باید عرض کنم که اینا همه تغلبی وشیادی است تمام مطالب رو جهت آگاهی خدمت عرض کردم که دوستان بهتر بفهمن
1
16
پاسخ ها:
مجتبی | ۱ ماه پیش
افرین
1
1
عیسی | ۶ ماه پیش
سلام من کارم خریدوفروش مومنایی در شهر کرمان هست اگر کسی خواست در خدمتم
4
9
پاسخ ها:
لیلا | ۵ ماه پیش
سلام من سیاه رنگشو دارم.براق و اصل..از کوه‌های زاگرس خوزستان..کیلویی چند خریدارید؟
8
5
نجمه | ۲ سال پیش
منم مومنایی خوردم تا درد معده ام خوب شد وداداشم وچند نفر دیگر برای شکستگی دست وپا خوردن وخیلی سریع خوب شدن البته مومنایی اصلی که سیاه وبو میده باید مثل قرص خورد یا دراب حل کرده وبخوریم
8
19
Hadi | ۲ سال پیش
سلام خسته نباشید اینکه میگن مرد رو عقیم میکنه درسته
41
21
پاسخ ها:
ویداسهرابی | ۳ ماه پیش
سلام خسته نباشید اینکه میگن مرد رو عقیم میکنه درست نیست در خواص ان نوشته برای تقویت قوای جنسی است
0
4
Leili | ۳ سال پیش
سلام خدمت همه دوستان.من یک ماه پیش 5 گرم خریدم 60 هزار تومن،اگه اصل باشه قیمتش بالاست،از جای مطمئن تهیه کنید.من از استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیکی کوه های دنا تهیه کردم
6
20
پاسخ ها:
اصلی در بدخشان هست | ۲ ماه پیش
در بدخشان افغانستان هست اصلی ان
1
1
عبدالهی | ۳ سال پیش
سلام آیا میشود ممنایی را مثل قرص بلعید تشکر میکنم اگر راهنمایی کنید
14
33
پاسخ ها:
محمد | ۲ سال پیش
نخیر ، اگه میخواید تاثیر کنه باید اونو با روغن حیوانی محلی بجوشونید ، بعد ولرم شد بخورید
5
10
علوی از یاسوج | ۳ سال پیش
من خودم از کوه میمنایی آوردم البته با کلی مشکلات.
حالا اونی که بنده از کوه آورده ام کاملا سیاه و براق هست ولی در آب
حل نمیشه .
درصورتی که یک عطار خبره با دیدنش گفت اصل اصله
علت حل نشدن آن در آب چیه؟
باتشکر
7
24
پاسخ ها:
مصطفی | ۳ ماه پیش
چون روی سنگ هست
1
1
مومنی | ۳ سال پیش
من تا یه کیلوش هم میتونم پیدا کنم کسی خریدار هست
5
22
پاسخ ها:
هیلا | ۳ سال پیش
بله اگه اصل باشه من خریدارم برای پارکینسون مادرم میخام میگن لرزشش کمتر میکنه
5
15
هیلا | ۳ سال پیش
من خریدارم برای بیماری لرزش مادرم میخوام
4
23
مومنی | ۳ سال پیش
من مومیایی دارم تا یک کیلو هم میتونم بیارم کسی خریدار هست
9
21
حافظ حسینی | ۳ سال پیش
با سلام آیا کسی از قیمت مومنایی اطلاع داره
4
14
پاسخ ها:
Bayat | ۳ سال پیش
سلام من مومنایی تازه خریدم چندروزه 50گرم رو 200تومن خریدم ولی حالت پودره مشکی.
10
7
احسان | ۲ سال پیش
سلام من دیشب پنج گرم خریدم 100000هزار تومن 25/5/1400شهریار گرمی 20000هزار تومن
6
6
نرگس | ۴ سال پیش
سلام.من مومیایی رو توی آب حل کردم و با روغن زرد روی حرارت گذاشتم آب که تبخیر شد مومیایی ها هم ته‌نشین شدند!!و اینکه من دو نوع مومیایی دارم یکی به رنگ زرد که روش نوشته خوردنی د اون یکی سیاهه.اون خوردنی توی آب داغ حل نمیشه چیکارش کنم؟
4
9
پاسخ ها:
hafez | ۳ سال پیش
مومنایی سیاهه اصل نیست به خاطر اون حل نمیشه
9
6
عسل سیاه پامیر | ۴ سال پیش
عسل سیاه پامیر حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که برای عملکرد بدن ضروری هستند. این گونه از عسل دارای مقادیر بسیاری آنتی اکسیدان است که بدن مارا در برابر سرطان محافظت می کند.

این عسل منبع خوبی از کلسیم است که نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان و دندان ها ایفا می کند اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد. عسل سیاه به طور موثری در آماده سازی داروهای درمان رماتیسم و اعصاب استفاده میشود. این عسل منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین های مختلف مانند ویتامین B6،B12 که کمبود این ویتامین ها می تواند باعث سردرد، آسم، خستگی و استرس شود. غنی بودن از آنتی اکسیدان این عسل، آن را به درمانی موضعی عالی برای پوست شما تبدیل می کند، زیرا معایب پوست را درمان و بازسازی سلول های جدید پوست را سرعت می بخشد.
این گونه از عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، متابولیسم معدنی را در بدن تثبیت می کند. همچنین در درمان دردهای مفصلی و آرتروز موثر است.
– درمان میگرن و سردرد
– افراد در معرض حمله قلبی یا سكته مغزی
– بیماری فشار خون بالا
– برای بهبود عملکرد مغز
– بیماری کبد
7
6
محمديعقوب ًيعقوبيً | ۴ سال پیش
ممنون ازاطلاعات مفيدوارزنده تان واقعااًمن مستفيدشدم
1
9
Ahad Muhibbi | ۴ سال پیش
درود بر همه!
آیا کسی هست که بتونه از این محصول برام بفرسته متشکر میشم.
3
16
پاسخ ها:
فاطمه | ۴ سال پیش
تو یاسوج فراوان وجود داره
3
4
نوید | ۴ سال پیش
با سلام دوست عزیز بنده نوید هستم و حدود50گرم مومنایی از زردکوه بختیاری واسم آوردن که میخوام بفروشم مقداریشو استفاده کردم واقعا معجزه داره و کمیاب هستش و اهل فن میدونن چیه ولی بهتون پیشنهاد میدم مومنایی اصل را تهیه کنید لذا فقط نمونه اصلیش میتونه واستون معجزه آور باشه/ با سپاس
1
17
کجا تشریف دارین | ۳ سال پیش
۹کیلو مومنایی اصل دارم واس فروش کسی خاست درخدمتم خودم هم استفاده میکنم
9
24
احمدعلی‌نجف‌زاده | ۲ سال پیش
کسی مومیایی خواست کیلویی هست
7
10
مرادی | ۲ ماه پیش
اصل آن در بدخشان هست
0
4
رضابلدی | ۴ سال پیش
سلام دوستان اولا مطالب بسیار ارزنده وصحیح بود دوما علاوه بر مومنایی یه گیاه دارویی دیگه وجود داره به نام کمهkomeکه با زرده تخم مرغ محلی ضماد میشه وبرای شکست وپیوست به کار میره و تاثیر شگفت انگیزی داره .
این هردو را معمولا بایه از عشایر بختیاری جویا شد .
3
7
Sahel | ۵ سال پیش
واقعا عالی هست.من بعد از اینکه گچ دستم باز کرد دکتر گفت نیاز به بیست جلسه فیزیوتراپی داره بتونی دستت را حرکت بدی ولی مومنایی با روغن حیونی زدم دستم خیلی زود خوب شد.
4
8
پاسخ ها:
مرادی | ۲ ماه پیش
برادر مومیایی در باید باشیر وعسل خورد اصل برای درمان درد استخوان ها هست و اصلی آن در استان بدخشان افغانستان هست زیر کوه ها بیرون میشه
0
1
Omid Ghoochani | ۵ سال پیش
چندمدل و شبیه این دارو در کوه وجود داره؟
ممنون میشم بیشتر راهنمایی کنید
یه عده میگن شاش تکه(شاش بز)
ممنون میشم پاسخ دهید کسانی که شناخت دارن
مرسی
7
2
پاسخ ها:
راضیه از داراب | ۱ هفته پیش
مومنایی اصل از شکاف سنگ بیرون میاد البته در بعضي از کوههای ایران مخصوصا استان فارس استهبان و داراب خیلی کمیاب هست
اصلش
سیاه و صاف و نرم میباشد که با روغن حیوانی یا زیتون یا کنجد یه کم حرارت میدی با شیر میخوری واسه قوت بدن و استخوان و کبد و معده و روده و کلیه و پوکی استخوان و شکستگی بسیار عالی میباشد با عسل طبیعی هم داشته باشی حل کنی بخوری عالیه
حتی فشارخون هم میاره پایین ولی زیاد نباید
مصرف بشه هفته ی 2 بار یک حبه 3 گرمی
0
0
عارفه | ۵ سال پیش
سلام کجا میشه خریدش ؟
مادرم رباط زانوش پاره شده به این احتیاج داره..
7
7
پاسخ ها:
اکبر | ۴ سال پیش
بیشتر فروشگاههای بازار رضا مشهد دارند، هرجا داروخانه گیاهی باشه، اینم معمولاً پیدا میشه
3
2
محمد | ۴ سال پیش
این مومیایی هایی که در بازار میفروشند صنعتی هست که با برند های معروف مثلا دکتر روا زاده و دکتر فلانی میفروشند
اون نمونه اصلی که طبیعی و واقعی هست که هزار برابر صنعتی درمان میکنه و اصلا در بازار گیر نمیاد
تنها راهش اینه که از افرادی که کوهنوردی میکنند در شهر های انگشت شماری از کشور پیدا میشه و قیمت بالایی داره هیچ کس هم بیشتر از چند گرم نمیتونه تهیه کنه
4
15
مصطفی | ۳ ماه پیش
پیش من
2
0
ناشناس | ۵ سال پیش
اسم هر اتفاقی معجزه نیست معجزه فراتر از این حرفهاست،
معجزه فقط به اذن خدا بوسیله انبیاء و اولیاء خدا یا هر کسی که خدا بخواهد اتفاق می افتد ان شاءا... تعالی
32
15
پاسخ ها:
رهگذر | ۴ سال پیش
دوست عزیز خیلی ببخشید شما فکر میکنید معجزه فقط برای پیامبران و یا ائمه ها بوده و بس؟ اشتباه فکر میکنید خداوند طبق فرموده نص قرآنی خودشان معجزاتش را در همه جا گسترانیده و از عرش تا فرش از زمین تا کهکشانها را معجزات خود نامیده پس چطور نمیتوانید درک کنید در همه چیز روی زمین و هوا هم معجزه وجود دارد؟ بروید کمی مطالعه قرآنی داشته باشید.
5
60
Elshan | ۵ سال پیش
ممنون از مطالب مفیدتون.خیلی ناراحت کننده است که درمانهای طبیعی جای خود را به درمان شیمیایی داده است.
4
15
سعید اسماعیلی | ۵ سال پیش
اصفهان چگونه میتوان مومیای پیدا کرد چون پام شکسته و نیاز دارم
5
9
پاسخ کارشناس:
مناطقی که بختیاری نشین هستند مومنایی را می توانید پیدا کنید، منطقه ی جوی آباد هم احتمالا میتوانید پیدا کنید، یا از بختیاری های ساکن اصفهان می توانید سراغ بگیرید.آرزوی ما بهبودی شماست.
پاسخ ها:
عبدل پور | ۵ سال پیش
میمنایی واقعا داروی معجزه گر است من به عینه دیدم والان خودم دارم میرم کوه میارم از کوه های کهگیلویه بویراحمد.
8
22
خدادادی | ۳ سال پیش
سلام دوستان من در اصفهان مومنایی دارم هرکسی خواست بگع ۱۰۰گرم ۵۰هزار
11
21
Hadi | ۲ سال پیش
من سراغ دارم
2
5
Hadi | ۲ سال پیش
من دارم
2
6
نیما | ۵ سال پیش
مومنایی را از کجا میتوان تهیه کرد؟ ممنون از مطلب خوبتون
7
9
پاسخ ها:
بهنام | ۲ سال پیش
من دارم
4
8
ویداسهرابی | ۳ ماه پیش
هر کس مکه‌ یا مدینه میره بده برات بیاره. چون تو ایران تقلب خیلی زیاده بعضی قیر را به جای مومنایی می‌فروشند همانطور که کاکل ذرت رنگ کرده را به جای زعفرون‌میفروشند. خداوند به همه ما معرفت و معنویت و وجدان عنایت بفرمایند ان شا الله
0
0
مصطفی | ۳ ماه پیش
من سراغ دارم
1
0
شاكرمي | ۵ سال پیش
سلام
ممنون جالب و مفيد بود
2
4

hits