دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و فواید دارویی و درمانی عرق پنیرک
61
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گیاه پنیرک با نام علمی Malva sylvestris شناخته می‌شود و به طرق مختلفی مانند روغن، ژل، کرم و دمنوش پنیرک از آن استفاده می‌شود. پنیرک می‌تواند به ترمیم سریع‌تر زخم، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از خارش پوستی ، جوانی و زیبایی پوست و درمان سردرد کمک...

خواص پنیرک یا گیاه سبزه توله

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص و فواید عرق پنیرک آشنا شوید.

برای به دست آوردن عرق پنیرک از شاخ و برگ و گل های این گیاه استفاده می کنند.این عرق طبیعت معتدلی دارد و دارای خواصی از این قبیل است:

تصفیه کننده خون، درمان کننده سرفه های مزمن، خلط آور و درمان کننده گلودرد و تقویت کننده دستگاه گوارشی و درمان کننده اسهال.

عرق پنیرک ادرار آور است و موجب درمان درد مثانه و دفع سنگ کلیه می شود. مصرف این عرق همچنین در درمان التهاب پروستات و ورم دستگاه تناسلی بانوان موثر است.

عرق پنیرک خواص متعدد و گوناگونی دارد که از جمله ی این خواص می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. عرق پنیرک برای درمان سرفه های مزمن و خلط آور و ضد عفونی کردن خون مفید است و زکام و گلودرد را مداوا می نماید .
  2. عرق پنیرک یک مسهل است و خاصیت ملین بودن دارد علاوه بر این نوشیدن عرق پنیرک به مقدار یک استکان برای درمان اسهال خونی مفید است .
  3. عرق پنیرک ضد سوء هاضمه بوده و برای دفع نمودن اخلاط موثر است . افزون بر این عرق پنیرک ضد صفرا بوده و برای سوزش ادرار نافع است .
  4. عرق پنیرک برای درمان برونشیت , سینوزیت , ورم گوش و ورم دستگاه تناسلی خانم ها مفید است . بدین منظور خوردن دو الی سه استکان عرق پنیرک توصیه می شود .
  5. نوشیدن عرق پنیرک برای درمان امراض مختلفی مثل زخم معده , ورم کلیه , گلودرد عفونی و انسداد کبد و پروستات نافع است .

مادران شیرده برای افزایش شیر خود مصرف عرق پنیرک را فراموش نکنند .

ترکیبات مهم گل پنیرک

گل های پنیرک بیش از 10 درصد موسیلاژ دارند. این موسیلاژ در اثر هیدرولیز، تبدیل به گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، رامنوز و اسید گالاکتورونیک می شود .

هم چنین گل های پنیرک حاوی مقدار کمی تانن و حدود یک دهم درصد لوکوآنتوسیانین ها و 7 درصد آنتوسیانین ها می باشد (نسبت به وزن خشک گل) .

عرق پنیرک

دمنوش پنیرک

طریقه و مقدار مصرف عرق پنیرک

تهیه چای پنیرک : بر روی 2 گرم از گل ها، یک لیوان آب سرد ریخته و حداکثر 5 دقیقه می جوشانیم. هم چنین می توان بر روی همین مقدار گل، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخته و پس از 15 دقیقه، صاف نموده و میل کنیم.

خواص چای و جوشانده برگ و گل پنیرک برای درمان بیماری ها

نکات قابل توجه در خواص درمانی چای گل پنیرک

  1. اثرات گل پنیرک، عمدتا مربوط به موسیلاژ و آنتوسیانین آن است که یکی از مهم ترین داروهای ضد سرفه و مفید برای رفع گرفتگی صدا است.
  2. بهتر است پس از صاف کردن دم کرده، گل را کمی فشار داد تا تمام موسیلاژ استخراج شده و تفاله را دور بریزیم.
  3. هنگام تهیه ی فرآورده، نباید بیش از 5 دقیقه آن را بجوشانیم، چون باعث هیدرولیز موسیلاژ و کم اثر شدن محصول می شود.
  4. در منابع جدید مصرف گیاه را برای درمان کم خونی، مفید گزارش نموده اند.
  5. مهم ترین فواید و خواص گل پنیرک شامل : ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم.

عرق پنیرک

خواص درمانی پنیرک

طرز تهیه دمنوش با برگ پنیرک

برگ حاوی حدود 8 درصد موسیلاژ می باشد که پس از هیدرولیز، تولید قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید می کند. هم چنین حاوی مقدار تانن و فلاونوئید است.

  1. بر روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب سرد ریخته
  2. مدت حدود 5 دقیقه می جوشانیم و یا بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و بهتر است درب آن را بپوشانیم
  3. پس از 15 دقیقه صاف می کنیم
  4. البته بهتر است محلول های سرد آن را، قبل از مصرف، کمی گرم کنیم
  5. در صورتی که با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن بیفزاییم، اثر آن قوی تر می شود. این میزان مصرف را می توان روزی سه تا چهار بار تکرار کرد.

اثرات مهم درمانی گیاه و عرق برگ پنیرک

  • اثرات مهم برگ پنیرک مشابه با گل های آن است؛ به ویژه جهت درمان تورم قسمت های بالای راه های تنفسی و گلو، تورم های روده ای – معدی، مناسب است.
  • برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهان دیگر وجود دارد.
  • گفتنی است تاکنون عوارضی از مصرف گل و یا برگ پنیرک گزارش نشده است.

خواص پنیرک

خواص پنیرک و لاغری

نکات مهم درمورد خواص و فواید دارویی و درمانی پنیرک

  1. گیاه پنیرک موجود در ایران(Malva neglecta)، از نظر خواص دارویی مشابه با پنیرک موجود در نقاط دیگر دنیا است. این دو گونه گیاه از یک جنسی هستند که شرح آن داده شده است.
  2. خواص گل و برگ پنیرک، نزدیک به هم است؛ ولی اثرات گل به دلیل داشتن آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین ها، کامل ترمی باشد.
  3. برای استفاده از خواص کامل پنیرک، می توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد.
  4. چون اثرات پنیرک با گل ختمی هم جهت است، می توان از مخلوط گل پنیرک و گل ختمی جهت تهیه ی موسیلاژ مربوطه، به ویژه در سرماخوردگی، تسکین سرفه به عنوان خلط آور و رفع گرفتگی صدا استفاده کرد.
  5. برای جمع آوری گل ها، بهتر است در زمان باز شدن گل ها که اکثرا در تابستان است، این کار صورت گیرد، جمع آوری برگ ها در فصل بهار باید صورت گیرد.
  6. در بازار ایران، فقط گل پنیرک به صورت خشک شده(بنفش رنگ) وجود دارد که می توان طبق روش ذکر شده، از آن استفاده کرد.

فواید وخواص پنیرک و سبزه توله در طب سنتی

خواص پنیرک خشک شده و عرق پنیرک در طب سنتی

از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب گزیدگی مفید است، دم کرده ی ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می سازد.

در درمان التهاب های تنفسی و جوش های پوستی کاربرد دارد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضدسرفه و مرهم سینه است.برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل و یا کورک قرار گیرد باعث می شود تا بسیار سریع سر باز کنند.

خواص عرق پنیرک
گل پنیرک

خواص جوشانده پنیرک

جوشانده ی پنیرک برای عفونت های مثانه، اسهال خونی و سرفه های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده های تنبلی هستند، توصیه می شود.

در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

برای رفع جوش های صورت نیز می توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی های محل جوش را تسکین می دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی ها موثر است.

برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهاندیگر وجود دارد.

در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم کننده و خنک کننده استفاده می شود، 300 گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می جوشانند و به عنوان مسکن می خورند.

استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام، در رفع ناراحتی های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره بین مردم معمول است.

از جوشاندن گل و برگ پنیرک در نیم لیتر آب، محلولی به دست می آید که اثر نرم کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می بخشد.

برای تسکین ناراحتی های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب زدگی، جوشانده 500 گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می مالند.برای رفع سردردهای یک طرفه شدید، دل پیچه، ورم لوزه ها، درد گلو و آنژین اثر مفید دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (61 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits