دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص زعفران : همه ی آنچه که باید در مورد زعفران بدانید
15
زمان مطالعه: 19 دقیقه
زعفران یکی از انواع ادویه های گران قیمت در سراسر جهان است که خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد، برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات زعفران در ادامه با دلگرم همراه باشید.

خواص زعفران 10 خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی

به گزارش دلگرم : گل‌های بنفش‌رنگ زعفران که در مزارع مشاهده می‌کنیم و دل‌مان می‌خواهد آن‌ها را بچینیم، یک گونه‌ی گیاهی اهلی هستند. این درحالی است که نخستین بار، گیاه زعفران با گونه‌ی وحشی خود به نام زعفران کارترایتیانوس در آسیای مرکزی رشد پیدا کرد. اگر خواسته باشیم دقیق‌تر بگوییم، گیاه زعفران وحشی در کشور یونان کنونی یافت شد. دقیقا مشخص نیست که گیاه وحشی زعفران در نخستین بار چگونه تولید مثل کرد. چون یک گیاه وحشی زعفران در تولید مثل خود به تنهایی ناتوان است و نمی‌توان انتظار داشت که پس از مدتی، این گیاه بارور و کلاله‌های قرمزرنگ آن پیدا شود.

آب و هوای جوی رشد گیاه غیر وحشی زعفران، چندان شرایط خاصی ندارد. آب و هوای جوی مورد نیاز برای رشد و پرورش گیاه زعفران لازم است معتدل باشد. یعنی گیاه زعفران برای رشد خود به آب و هوای بسیار سرد یا بسیار گرم احتیاجی ندارد. بهترین زمان کاشت گیاه زعفران، مرداد تا پایان ماه مهر در پاییز است. کشت نواری، کپه‌ای و نواری، سه نوع روش معمول و رایج برای کاشت زعفران در مزارعی است که تراکم زیادی دارند. حتی اگر زمین زراعی با تراکم بالا ندارید، باز هم می‌توانید گیاه زعفران را در گلدان خانه‌ی خودتان پرورش بدهید و در زمان معین، گل‌های زعفران را بچینید و از کلاله‌های قرمزرنگ زعفران بهره ببرید.

خواص معجزه‌گر زعفران در تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص و فواید زعفران

کپسول زعفران برای درمان بیماری‌های مختلف، یک داروی طبیعی بی‌نظیر است. سرطان و دیابت که بعنوان دو غول ضدسلامت در انسان‌ها شناخته می‌شوند، با کلاله‌های زعفران التیام پیدا می‌کنند و در نهایت، درمان می‌شوند. خواص زعفران برای سلامتی تا حد زیادی مربوط به مقدار زیاد پروتئینی که در آن وجود دارد، مربوط می‌شود. گفته می‌شود که بعد از کربوهیدرات، پروتئین‌های طبیعی، بیشترین مقدار تشکیل دهنده‌ی کلاله قرمزرنگ زعفران می‌باشد که شما را از خرید مکمل‌های شیمیایی پروتئینی، کاملا بی‌نیاز می‎کند. افزایش احتمال باروری در زنان و رفع اختلالات در فرآیند تولید اسپرم از جمله خواص زعفران برای تقویت قوای بدنی است.

1. فواید زعفران برای مو

خوش‌حالت شدن و شاداب ماندن موها از تاثیرات مثبت زعفران برای موهای فر خورده و درهم‌بافته است. به بیانی، موهایی که چندین حلقه گره خورده دارند، با عصاره زعفران می‌توانند حالت طبیعی و نخستین خود را بدست آورند. انرژی، فیبر و چربی‌های طبیعی که در ساختار کلاله زعفران وجود دارند، موجب خوش‌حالت شدن موها می‌شوند. در حقیقت، عصاره زعفران با دارا بودن این عناصر در بازسازی موهای شکسته، تقویت و تثبیت سلامت موها در طی فرآیند رشد تاثیر بسزایی دارد.

فراهم کردن املاح لازم برای رشد سلول‌های سالم مو :

اسید فولیک که نقش زیادی در رشد سلول‌های سالم مو دارد، در ساختار کلاله زعفران یافت می‌شود. فولات یا اسید فولیک در زعفران، این ادویه طبیعی را به یک غذای غنی و کامل برای رشد سلول‌های سالم مو تبدیل کرده است. زمانی که عصاره زعفران به پاپیلای موها نفوذ پیدا می‌کند، فولات به رگ‌های خونی که در پاپیلا قرار گرفته‌اند، نفوذ می‌کند و مانع از قطع شدن جریان خون در بخش پاپیلای موها می‌شود.

توقف ریزش بیش از حد تارهای مو:

ویتامین B3 یا نیاسین جزو آن دسته از ویتامین‌های طبیعی است که بعنوان یک معجزه‌گر طبیعی برای توقف ریزش بیش از حد موها شناخته می‌شود. ترکیب ریبوفلاوین و نیاسین بعنوان یک داروی شیمیایی برای توقف ریزش بیش از حد تارهای مو به فروش می‌رسد. این درحالی است که همین دو ترکیب طبیعی در کلاله زعفران به وفور یافت می‌شود و اثر موضوعی عصاره زعفران، همین اثرات را بر روی موهای طبیعی و حتی رنگ‌‎شده دارد.

تمیز نگه داشتن طولانی مدت موها:

سلنیوم جزو معدودترین ترکیبات طبیعی است که موجب از بین رفتن قارچ‌های مضر در لابه‌لای موها می‌شود. غیر از سلنیوم، سدیم هم به اندازه‌ی خود در تمیز نگه داشتن پوست سر نقش بسزایی دارد. در مقایسه با ارزش بین سدیم و سلنیوم باید بگوییم که اثرات سلنیوم برای رویش موهای سالم، عمیق‌تر است و با تنظیم هورمون‌های تولیدکننده تیروئید در تنظیم رویش مجدد موها، موانع رشد موها را از بین می‌برد.

رادیکال‌‎های آزاد به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند، با آنتی اکسیدان‌ها از رفع می‌شوند. سلنیوم و ویتامین ث جزو آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که مانع از آسیب دیدن سلول‌های سالم در برابر رادیکال‌های آزاد در سطح پوست خواهند شد. زعفران با دارا بودن این دو عنصر باعث سم‌زدایی فولیکول‌های مو می‌شود و در نهایت موهای شما جوان‌تر و جذاب‌تر از همیشه به نظر خواهند رسید.

2. فواید زعفران برای پوست

پوست سالم، جوان و جذاب همان چیزی است که همه‌ی ما از یک پوست طبیعی مد نظر داریم. در صورتی که فرآیند اکسیداسیون در سلول‌های پوست کاهش پیدا کند، اثرات منفی و مخرب رادیکال‌های آزاد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و احتمال بروز پیری زودرس پوست به صفر تقلیل می‌یابد. علاوه براین، ویتامین‌های متعدد گروه B که در ساختار کلاله زعفران وجود دارند، مانع از بروز احساس سوزن سوزن شدن پوست می‌شود و شما را از کلافگی که در روزمره دارید و احساس می‌کنید، نجات می‌دهد.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست:

همانطور که دستگاه گوارشی بدن ما برای تقویت و ادامه‌ی فرآیندهای بیوشیمیایی به مواد مغذی نیاز دارد، پوست هم برای ادامه‌ی واکنش‌های طبیعی خود به مواد مغذی نیاز دارد. هر چقدر میزان املاح طبیعی در پوست، بیشتر باشد؛ ریسک ابتلا به سرطان پوست کاهش پیدا می‌کند. فولات، نیاسین و ریبوفلاوین جزو ترکیب‌های قوی هستند که ریسک ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهند. این سه ترکیب طبیعی در کلاله زعفران به مقدار کافی وجود دارند و در اثر مصرف طولانی مدت ماسک زعفرانی می‌توان شاهد ارتقاء روزبه‌روز سلامت و شادابی پوست بود.

درمان آفتاب سوختگی و اثرات برجسته بعد از آن:

آفتاب سوختگی در فصل تابستان برای افرادی که پوست حساس و بسیار نازکی دارند، عذاب‌آور است و آن‌ها را مجبور می‌کند که تمام روزهای تابستان را در خانه بمانند. کرم‌های مراقبت از پوست که حاوی عصاره زعفران هستند، اثرات آفتاب سوختگی را رفع می‌کنند. در حقیقت، این خاصیت ضدباکتری زعفران است که باعث می‌شود عفونت‌های پوستی ایجادشده در اثر آفتاب سوختگی گسترش پیدا نکند و سرعت فرآیند التیام زخم افزایش یابد. علاوه براین، زعفران با اثر خنثی‌کننده‌ای که بر روی التهاب پوست دارد، مانع از احساس سوزش و خارش در همان ناحیه می‌شود. به همین خاطر پس از مصرف موضعی عصاره زعفران، شما احساس سوزش و خارش نمی‌کنید.

دشمن تیرگی پوست:

در گذشته، ملکه‌های جوان ایرانی برای سفید کردن پوست خودشان از زعفران استفاده می‌کرده‌اند. حتی امروزه در بسیاری از منابع اینترنتی از زعفران بعنوان یک داروی گیاهی طبیعی برای شفاف کردن پوست صورت یاد می‌کنند. با بررسی دقیق‌تر چگونگی سفید کردن پوست صورت با زعفران خواهیم دریافت که ماسک زعفران همانند یک لایه بردار طبیعی بر روی پوست عمل می‌کند. به طوری که آنتی اکسیدان‌های قوی زعفران نظیر کروسین باعث می‌شوند که سلول‌های سالم و جوان، جایگزین سلول‌های مرده شوند. به همین ترتیب می‌توان گفت که زعفران یکی از قوی‌ترین دشمن‌های تیرگی پوست است.

به دلیل وجود مقادیر زیادی ویتامین C در زعفران می‌توان گفت که ماسک زعفرانی جزو بی‌ضررترین لایه بردارهای طبیعی شناخته می‌شود. به طوری که بلافاصله پس از استفاده از ماسک زعفرانی، صورت شما شفاف و درخشان خواهد شد. اگر ماسک زعفرانی را چندبار در هفته بر روی صورت خود بگذارید، تمامی نواحی پوست شما شفاف و کاملا براق می‌شود.

خواص زعفران 10 خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی انسان

3. فواید زعفران برای ناخن

اسید فولیک یا فولات، جزو املاح جدایی‌ناپذیر برای افزایش استحکام ناخن‌ها است. اگر به مواد تشکیل‌دهنده کرم زعفرانی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که مقدار زیادی اسید فولیک یا فولات در این کرم وجود دارد. این مقدار اسید فولیک، مانع از شکنندگی زودهنگام ناخن‌های ظریف می‌شود. کافی است که هر روز به مدت 20 دقیقه برای ناخن‌های‌تان زمان بگذارید و پوست دور ناخن و صدف ناخن را با کرم زعفران ماساژ دهید. این امر از آن جهت خوب است که شما می‌توانید جریان خون رگ‌های زیر ناخن را تقویت کنید و باعث احیاء آن‌ها شوید.

پیشگیری از بروز عفونت‌های ناخن:

پیشگیری از بروز عفونت‌های ناخن از تاثیرات مثبت کرم زعفرانی است. املاح طبیعی مانند آهن، منیزیم، کلسیم، روی و چربی‌های گیاهی که در زعفران وجود دارد، باعث پیشگیری از بروز عفونت‌های رایج در ناخن‌های خشک و بی‌جسم می‌شود. جلوگیری از رگه‌رگه شدن ناخن‌ها، پیری ناخن‌ها و ایجاد حفره در ناخن‌ها از نتایج مثبتی است که عصاره زعفران بر روی صدف ناخن‌ها برجای می‌گذارد. با وجود خواص زیاد زعفران برای ناخن‌ها، بهتر است ماساژ دادن ناخن با کرم زعفران را جزو کارهای روتین خود قرار بدهید.

برطرف کردن آلودگی‌های پوست دور ناخن:

پوست دست و پوست دور ناخن جزو حساس‌ترین نقاط پوست در بدن هستند که بشدت در معرض آسیب قرار دارند. دلیل آسیب پذیر بودن پوست دور ناخن، تماس پوست این ناحیه با مواد شوینده دست می‌‎باشد. اگر بدون استفاده از دستکش به شستشوی ظرف‌ها می‌پردازید، مقادیر زیادی از آلودگی‎ها در پوست دور ناخن شما تجمع پیدا می‌کنند و رفته رفته پوست دور ناخن شما آنقدر زمخت می‌شود که با ایجاد کوچک‌ترین کشیدگی در پوست دور ناخن، جریان خون به راه می‌افتد و شاهد صحنه‌های ناگواری خواهید بود. حضور ریزمغدی‌هایی نظیر ویتامین‌های گروه ب باعث می‌شود که حالت فلسی پوست دور ناخن از بین برود و با گذشت زمان، لطافت دوباره‌ای به پوست دور ناخن‌تان باز خواهد گشت.

حتماً بخوانید:
ماندگاری زعفران چقدر است؟ آیا زعفران فاسد می شود؟

ماندگاری زعفران چقدر است؟ آیا زعفران فاسد می شود؟

میزان ماندگاری زعفران سوالی است که ممکن است در ذهن کسانی که از این ادویه محبوب و گران قیمت استفاده می کنند، وجود داشته باشد. به همین دلیل ما در این…

4. فواید زعفران برای سلامت بدن

به راستی که گیاه زعفران، یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی است که ما باید همیشه قدردان آن باشیم. افزایش غلظت خون با زعفران، رفع گرفتگی عضلات و کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین از فواید و خواص زعفران برای سلامتی بدن است. در صورتی این تغییرات مثبت را در خود احساس می‌کنید که دمنوش زعفران را به طور منظم مصرف کنید و دائما به خودتان آرامش بدهید.

5. کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین در افراد دیابتی

خیلی از نوشیدنی‌های طبیعی هستند که قند زیادی دارند و افراد دیابتی در میزان استفاده از آن‌ها محدودیت دارند. دمنوش زعفران در مقایسه با سایر دمنوش‌های طبیعی، در کاهش قند خون موثر است. طی بررسی‌هایی که محققان انجام داده‌اند، متوجه شدند که نشاط‌آور بودن زعفران باعث می‌شود که فرآیندهای بیوشیمیایی که در بدن افراد اتفاق می‌افتند با سرعت بیشتری انجام شوند. به طوری که گلوکزهای داخل ماهیچه‌ها در زمان کمتری می‌سوزند و تبدیل به انرژی می‌شوند. با تبدیل گلوکزهای پنهان‌شده در ماهیچه‌ها به انرژی، میزان گلوکز بدن کاهش پیدا می‌کند و نشانه‌های افت قند در فرد مشاهده می‌شود. پس از بروز نشانه‌های افت قند در ظاهر فرد، نیاز است تا به مقدار کافی کربوهیدرات وارد بدن شود. به محض ورود کربوهیدرات به داخل توده‌ی بدنی، گلوکزها در ماهیچه‌ها پنهان می‌شوند و ساختار ماهیچه‌ها برای دریافت انسولین تغییر پیدا می‌کنند. به همین ترتیب است که می‌توان گفت دمنوش زعفرانی می‌تواند باعث کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین شود.

6. غلیظ کردن خون

رقیق بودن خون مسئله‌ای است که باعث می‌شود ساختار طبیعی قلب آسیب ببیند و بیماری‌های نظیر نارسایی قلبی در بدن شکل بگیرند. داروی اصلی غلیظ کردن خون در طب سنتی، زعفران است. رنگ قرمز زعفران، خودش ثابت می‌کند که خون‌ساز است و پس از ورود به بافت بدن، تولید گلبول‌های قرمز از سر گرفته می‌شود و به همان میزان، غلظت خون افزایش پیدا می‎کند. اگر بیماری مانند فشار خون بالا دارید، لازم است به همان میزان مصرف یکباره‌ی دمنوش زعفران در روز بسنده کنید.

7. افزایش سرعت ترمیم نقاط متعدد بدن

حضور پروتئین در زعفران باعث شده که مقادیر زیادی فسفر هم در این ادویه طلایی و شگفت‌انگیز وجود داشته باشد. هر چقدر میزان فسفر بیشتر باشد، سرعت رشد و ترمیم بافت‌های آسیب دیده در بدن افزایش می‌یابد و بهبود زخم‌ها در زمان کمتری انجام می‌شود.

8. افزایش قوای جنسی در مردان و زنان

تاثیر زعفران بر روی اسپرم و رحم جزو مهم‌ترین خاصیت‌های زعفران بر روی بدن انسان‌ها است. در بسیاری از موارد که مشکلات ناباروری در زوج‌ها رخ می‌دهد، احتمال زنده ماندن اسپرم در داخل رحم به شدت کم است. زعفران با دارا بودن ویتامین C می‌تواند عمر مفید اسپرم را افزایش بدهد و در نهایت باعث افزایش میزان باروری در زنان و مردان شود. البته این را هم در نظر داشته باشید که زعفران بعنوان یک داروی اصلی برای افزایش قوای جنسی در مردان و زنان شناخته نمی‌شود و در کنار سایر داروهای تجویزشده می‌توان موثر واقع شود.

9. فواید زعفران برای نوزاد

کودکان شش ماهه می‌توانند از گیاه زعفران استفاده کنند. فرنی، شیر برنج و حلوا را می‌توانید با ادویه طلایی خوش‌رنگ همانند زعفران، لذیذ کنید و در عین حال، به تقویت سیستم ایمنی کودک دلبندتان بپردازید. اگر یکبار از غذاهای زعفرانی برای غذاهای کودکان استفاده کنید، متوجه خواهید شد که اشتهای کودک‌تان افزایش پیدا کرده و با خیال راحت می‌توانید منتظر وزن‌گیری او باشید.

بهبود روند گوارش و هضم غذا در نوزادان شش ماهه:

فرآیند رشد و تکامل نوزادان در سال‌های ابتدایی پس از تولد به قدری اهمیت دارد که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود. روند گوارش و هضم غذا در نوزادان در روزهای ابتدایی تولدشان همانند یک انسان بالغ نیست. برای اینکه سلامت دستگاه گوارش نوزادان را به سلامت دستگاه گوارش انسان‌ها بالغ ارتقاء بدهیم، نیاز است تا از مکمل‌های غذایی استفاده کنیم. مکمل‌های غذایی نظیر پروتئین‌های طبیعی می‌توانند جایگزین ایده‌آلی برای ارتقاء سلامتی کودکان کم سن و سال و نوزادان باشد. ادویه‌ای مانند زعفران برای هضم غذا در کودکان کم سن و سال، بسیار مفید است. چون ادویه زعفران جزو آن دسته از خوراکی‌هایی است که ملین است و سلامت کامل دستگاه گوارش را تضمین می‌کند.

افزایش استحکام استخوان‌های بدن:

به این دلیل که نوزادان در حال رشد هستند، میزان مواد مغذی و ضروری برای رشد آن‌ها باید به مقدار کافی باشد. فسفر و پروتئین جزو دو املاح ضروری و طبیعی هستند که باعث می‌شوند سرعت فرآیند تولید بافت استخوانی افزایش پیدا کند و عناصر لازم برای افزایش استحکام استخوان‌ها در درون بافت استخوان جای بگیرند. گنجاندن ادویه زعفران در برنامه غذایی هفتگی نوزادان می‌تواند بهترین راه حل برای افزایش استحکام نوزادان باشد.

هیدراته نگه داشتن پوست شکم و پشت پلک:

پوست پشت پلک و پوست ناحیه شکم در نوزادان در مقایسه با پوست سایر نواحی، آسیب‌پذیرتر است. چرا که میزان آب موجود در داخل لایه‌های پوست این نواحی بسیار اندک است و تماس پوست با اشعه‌ی آفتاب می‌تواند خشکی پوست این نواحی را برجسته‌تر کند. در رابطه با این موضوع، بحث زیبایی پوست اهمیت چندانی ندارد و تنها برای سلامت پوست باید از داروهای طبیعی استفاده کنیم که آب مورد نیاز پوست فراهم شود. کرم زعفران همانند یک کرم آبرسان می‌تواند آب مورد نیاز سلول‌های پوست را فراهم و سلامت کامل پوست را تضمین کند.

افزایش قوای بدنی نوزادان شش ماهه:

شل بودن ساختار بدنی نوزادان شش ماهه باعث می‌شود که بدن آن‌ها همچنان لمس باشد و شکل و شمایل طبیعی خود را نداشته باشد. پروتئین‎های بی‌شماری که در زعفران وجود دارند، باعث می‌شود که ماهیچه‌ها حجیم شوند و با حجیم شدن آن‌ها، شکل و شمایل بدن نوزادان مشخص خواهد شد. تفاوت زعفران در مقایسه با مکمل‌های رشد این است که ساختار مکمل‌های رشد از املاح شیمیایی تشکیل شده و ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

خواص زعفران

10. کاربردهای درمانی و صنعتی زعفران

ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی زعفران باعث شده‌اند تا این ادویه دارای خاصیت‌های درمانی، زیبایی و تقویتی باشد. کرم‌های تقویتی ماهیچه که از عصاره زعفران ساخته شده‌اند، انقباض عضلات را بهبود می‌دهند. در پی تصحیح فرآیند انقباض عضلات، سیستم عصبی اندام‌های متعدد بدن تقویت می‌شود. به اضافه، فلاونوئیدهایی که در ساختار کلاله زعفران قرار دارند، باعث می‌شوند تا سیستم ایمنی لایه‌های متعدد پوست تقویت و سپس تثبیت شود.

کرم مرطوب کننده دست و پاها:

همانطور که گفتیم ماسک زعفران در دسته‌‎ی ماسک‌های آبرسان پوست صورت قرار دارد. خاصیت آبرسانی و میکروب‌زدایی زعفران باعث شده تا برای ساخت کرم‌های مرطوب کننده به مقدار کافی استفاده شود. حتی برای پوست کف پاها که زمخت است و به مرطوب کننده قوی نیاز دارد، کرم مرطوب کننده زعفران دارای اثرات مثبتی است که زبری پوست را از بین می‌برد.

روغن مراقبت از ناخن، پوست و مو زعفران:

روغن زعفران را می‌توان یکی از معجزه‌آمیزترین معجون‌های طبیعی دانست که برای مراقبت از ناخن، پوست و مو بسیار کاربرد دارد. غیر از کلاله‌ی سرخ‌رنگ زعفران، مقداری روغن کنجد طبیعی نیز در روغن زعفران وجود دارد که موخوره را رفع و بافت موها را لطیف و نرم می‌کند. این روغن مراقبت از نواحی بدن در شوینده‌های آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود تا در عین شستشو و پاکسازی موها، بافت آسیب دیده‌ی موها نیز ترمیم شود.

دئودورانت با رایحه‌ی زعفران:

خوشبو بودن زعفران به دلیل مقدار زیاد پتاسیمی است که در زعفران وجود دارد. هنگامی که گل زعفران را استشمام می‌کنید، ذرات زیر پتاسیم به درون حلق و بینی شما کشیده می‌شوند. در مرحله‌ی بعد، پتاسیم‌ها جذب سلول‌های خونی می‌شود و فشار عصبی اطراف اندام‌های بدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که پس از اسپری کردن دئودورانت‌های ساخته شده از زعفران، احساس شادابی و نشاط می‌کنید و دیگر خبری از خستگی‌های مزمن در وجود شما نیست.

کرم تقویتی ماهیچه‌ها:

روزانه فعالیت‌های زیادی را انجام می‌دهیم که ماهیچه‌های بدن ما درگیر هستند. در بعضی از زمان‌ها بعلت اختلال در سوخت و ساز، ماهیچه‌ها خاصیت انقباض خود را از دست می‌دهند و دیگر به سادگی منقبض نمی‌شوند. گرفتگی‌های عضلانی دقیقا در همین زمان‌ها بوجود می‌آیند. کرم تقویتی ماهیچه‌ها که از عصاره زعفران ساخته می‌شود، اثرات جانبی ندارد و بلافاصله با تماس بر روی پوست باعث می‌شود که فرآیندهای بیوشیمیایی درون ماهیچه‌ها به طور پی در پی انجام شود.

حتماً بخوانید:
ریشه زعفران چیست و چه خواصی دارد ؟

ریشه زعفران چیست و چه خواصی دارد ؟

ریشه زعفران چیست ؟ ریشه زعفران یا خامه زعفران در واقع قسمت انتهایی کلاله زعفران است که با این نام خوانده می شود پس ریشه اصلی زعفران در زیر خاک قرار…

آیا استفاده از زعفران عوارض جانبی دارد؟

اگر در سه ماهه اول بارداری قرار دارید، از مصرف بیش از حد زعفران به صورت خوراکی خودداری کنید. چون طبع گرم زعفران می‌تواند بر روی عضلات و اندام‌های تنفسی نوزاد، اثرات منفی از خود برجای بگذارد. یکی از بدترین اثرات منفی مصرف زعفران در سه ماهه اول بارداری، مرگ جنین است. در صورتی که زعفران را در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری مصرف کنید؛ به هنگام زایمان خود، احساس درد کمتری خواهید داشت. این را هم در نظر داشته باشید که حتی رایحه‌ی زعفران در سه ماهه نخست بارداری می‌تواند سیستم ایمنی بدن مادر را دچار اختلال کند. پس از پاک کردن گل زعفران در سه ماهه نخست بارداری جلوگیری کنید تا سلامت مادر و جنین به خطر نیافتد.

دومین ضرری که ممکن است در اثر استفاده بیش از حد زعفران، ما را گریبان‌گیر کند، دیده شدن دفع فسفر در ادرار است. زمانی که فسفر زیادی در بدن شما وجود دارد، سیستم ایمنی بدن دستور می‌دهد که این مقدار از فسفر از بدن خارج شود. مشکلات گوارشی که پس از دفع فسفر از ادرار بوجود می‌آید، برای بدن مشکل‌ساز است و می‌تواند منشا ایجاد بسیاری از بیماری‌های دیگر باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (15 رای)  

۱۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد جواد خالداری | ۵ سال پیش
مخلوط ارد کندم برشته شده و گچ سفید به میزان دو سوم ارد و یک سوم گچ و گذاشتن در مسیر موشها باعث از بین رفتن انها میشود
0
0
حامد | ۷ سال پیش
تشکر
تشکر
عالی بود...
0
1
فرود | ۷ سال پیش
تشکر از مجله ی خوب دلگرم عالی بود
0
1
فرزاد | ۷ سال پیش
با سلام
ممنون از اطلاعات خوبتون
من ایشالا در آینده نزدیک می‌خوام بصورت اشتراکی‌ با ۱نفر که زمین داره زعفرون کشت کنم
ممنون میشم که اگه مطالب در مورد نحو کشته زعفرون نحو مراقبت و برداشت مطالبی واسعم بفرستید
تا بتونم زعفران ممتازی به عمل بیارم
قبلا تشکر می‌کنم
0
1
محمد حسن | ۷ سال پیش
باسلام. مجله ی اینترنتی دلگرمتون عالیه.من یکی از فزوشندگان زعفران در مشهدمقدسم.مطالب
تان بسیار مفید بود.
به آن دسته از کسانی که درمورد روشهای تشخیص زعفران اصل با تقلبی پرسیدند باید عرض کنم هنگام خرید توجه کنید که :
1زعفران دارای ظاهری کشیده که نوک ان ضخیم و به انتها نازک میشود باشد.
2رنگ زعفران نباید سیاه رنگ باشد زیرا ممکن است پارسالی باشد که عطر کمتری دارد.
3یکی دوتا دونه زعفران را بچشید که شور یا شیرین نباشد زیرا برای سنگینتر شدن آن نمک یا شکر اضافه میکنن.
4زعفران را بو کنید زیرا درصورت استفاده از مواد افزودنی عطر آن کم میشود.
5نرم زعفران مخلوط زعفران اصلی نباشد.
6زعفران صاف و کشیده باشد و پیچ پیچی و وزدار نباشدو ...
من الله توفیق
0
0
رضا | ۷ سال پیش
با تشکر
اش و باز هم ای کاش مسئولین بدانند که زعفران را مفت مفت دارند از دست ما می برند. فرقی نمی کند تربت باشد یا زاوه یا کاشمر یا قائن یا مازندران یا.... مهم اینه که کم کم افغانستان رقیب ما میشه و به اسم اسپانیا صادر میشه... افسوس افسوس
0
0
غزاله | ۷ سال پیش
سلام.
ممنون از اطلاعات جامعی که نوشتید. اما باید یادآوری کنم که از سالها پیش تا هم اکنون زعفران در استان فارس هم با کیفیتی کاملا متفاوت از زعفران خراسان کشت میشه. زعفران استهبان با رنگ زرد (رنگ زعفران خراسان تقریبا به قرمزی گرایش داره و زعفران استهبان به زردی) و عطر بسیار قوی تر از زعفران خراسان هم مصرف داخلی داره و هم صادر میشه. من شخصا زعفران استهبان رو به زعفران قائنات ترجیح میدم چون هم عطرش رو بیشتر دوست دارم و هم حس می کنم رنگ طبیعی تری داره. اما چون مقدار کشت این منطقه به نسبت خراسان کمتر هست کمتر هم ذکر میشه. البته بد نیست بدونید توی ویکی پدیا "حتی ورژن انگلیسیش" نام فارس هم به عنوان کشتگاه زعفران از قلم نیوفتاده!
1
0
فرزانه | ۷ سال پیش
سلام
ممنون از مطالب مفیدتون
خواستم خواص برگ های بنفش زعفران رو بدونم ما سالهاست که در کاشت این محصول مشغول هستیم ولی نمیدونم که آیا از این گلبرگهای بنفش هم میشه استفاده کرد وخوراکی هست یا نه؟
با تشکر فراوان
0
0
پاسخ ها:
روشن | ۷ سال پیش
سلام.گلبرگهای زعفران خوراکی نیست حتی دام هم ان را نمی خورد. ممنون
0
0
شبو | ۷ سال پیش
سلام
ممنون از مطلب مفیدی که ارائه کردید
من خواستم بگم بر روی قلب واقعا تاثیر مثبتی داره
من ناراحتی قلبی دارم
الان یک ماه هست که هر روز یک لیوان شربت زعفران می نوشم
و خدا را شکر تا الان دیگه قلبم درد نگرفته تشکر از دلگرم
0
0

hits