دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص دارویی و درمانی پنج انگشت
11
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خواص دارویی و درمانی پنج انگشت:این گیاه را فلفل بیابانی نیز می نامند و در بسیاری از مناطق ایران می روید. درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که به علت گل های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی کاشته می شود.

فواید دارویی و درمانی گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت

این گیاه را فلفل بیابانی نیز می نامند و در بسیاری از مناطق ایران می روید. درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که به علت گل های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی کاشته می شود. بدین علت به آن پنج انگشت گویند که برگ های آن پنجه ای و پنج تایی است. گل های آن برنگ آبی و شبیه سنبله ای دراز است که سپس تبدیل به گل می شود.

میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. افرادی که دچار بواسیر یا شقاق باشند می توانند از اثرات درمانی آن سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف شود.میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی برای رحم دارد.قاعدگی را تنظیم می کند و برگ این گیاه ورم های رحمی را بهبود می بخشد و عفونت را پاک می سازد.

فواید آن به قدری زیاد است که از این گیاه در قرص های گیاهی مورداستفاده برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی استفاده می شود.برگ این گیاه اثر کاهنده ای بر شهوت دارد و در قدیم و پارسایان در فصل بهار این گیاه را زیر خود فرش می کردند تا شهوت بر آنها غلبه نکند.ضماد میوه و برگ آن ادرار را افزایش می دهد و مقدار زیاد آن برای کلیه مضر است.

این گیاه در درمان سر درد هم مفید است.

پنج انگشت، گیاه بسیار مؤثری برای درمان اختلالات قاعدگی است

از گیاه پنچ انگشت، دارویی به نام ویتاگنوس ( VITAGNUS ) تهیه کرده اند که حاوی‌ 90 ـ 80 میلی‌ گرم‌ عصاره‌ خشك‌ این گیاه‌ می‌باشد.این دارو جهت‌ رفع ‌اختلالات‌ قاعدگی‌ و یائسگی ‌ به‌ كار می‌رود.مكانیسم‌ اثر دقیق‌ این‌ فرآورده‌ به‌ اثبات‌ نرسیده‌ است‌ ، ولی‌ به‌ نظرمی‌رسد گیاه‌ پنج‌ انگشت‌ با اثر بر محور هیپوتالاموس‌ ـ هیپوفیز اثر خود را اعمال‌ می‌كند. این‌ گیاه‌ باعث‌ كاهش‌ آزاد شدن FSH* و افزایش‌ آزاد شدن‌ LH** و پرولاكتین ‌از هیپوفیز می‌گردد.

هورمون های FSH و LH در تولید استروژن ( هورمون جنسی زنانه ) از تخمدان ها و دوره تخمک گذاری در خانم ها موثرند.مطالعات‌ نشان‌ داده‌ است‌ كه‌ گیاه‌ پنج‌انگشت‌ حاوی‌ تركیبات‌ استروژنیک ‌نمی‌باشد و مستقیماً بر روی‌ تخمدان ها تاثیر نمی‌گذارد.

با توجه‌ به‌ اثرات‌ هورمونی این دارو، مصرف‌ آن‌ در دوران‌ بارداری ‌ ممنوع است .در اكثر مطالعات‌ انجام‌ شده‌ با مصرف‌ این‌ دارو عوارض‌ جانبی‌ مشاهده‌ نگردیده‌ است‌، ولی‌ به‌ طور‌ نادر گزارشاتی‌ مبنی‌ بر بروز واكنش های‌ آلرژیک ‌، سردرد و افزایش‌ خونریزی‌ دردوران‌ قاعدگی‌ وجود دارد. این‌ دارو ممكن‌ است‌ با داروهای‌ ضد بارداری‌ خوراكی‌ وهورمونی‌ تداخل‌ نماید.

برای مصرف این دارو ، روزانه‌ 40 قطره‌ از آن را در كمی‌ آب‌ یا آبمیوه‌ بریزید و نیم‌ ساعت‌ قبل‌ از صبحانه‌ ( با معده‌ خالی ) مصرف ‌کنید.البته یادآوری می کنم که دارو را حتماً حتماً باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

پنج انگشت

مکانیسم اثر پنج انگشت

مکانیسم دقیق اثر این گیاه مشخص نیست ولی مطالعات نشان داده است که این گیاه تحریک کننده(agonist) گیرنده‌های دوپامین نوع دوم(D2) است و باعث کاهش ترشح پرولاکتین می شود به نظرمی‌رسد گیاه‌ پنج‌ انگشت‌ با اثر بر محور هیپوتالاموس‌ ـ هیپوفیز اثر خود را اعمال‌ می‌کند. این‌ گیاه‌ باعث‌ کاهش‌ آزاد شدن FSH و افزایش‌ آزاد شدن‌ LH و پرولاکتین ‌از هیپوفیز می‌گردد. هورمون‌های FSH و LH در تولید استروژن ( هورمون جنسی زنانه ) از تخمدان‌ها و دوره تخمک گذاری در خانم‌ها موثرند.

مطالعات‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ گیاه‌ پنج‌انگشت‌ حاوی‌ ترکیبات‌ استروژنیک ‌نمی‌باشد و مستقیماً بر روی‌ تخمدان‌ها تاثیر نمی‌گذارد.این گیاه در بسیاری از مناطق ایران می روید. درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که به علت گل های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی کاشته می شود. بدین علت به آن پنج انگشت گویند که برگ های آن پنجه ای و پنج تایی است. گل های آن برنگ آبی و شبیه سنبله ای دراز است که سپس تبدیل به گل می شود. بخش مورد استفاده این گیاه میوه آن می¬باشد.

اين گياه را فلفل بياباني نيز مي نامند و در بسياري از مناطق ايران مي رويد. درختچه زيبايي به ارتفاع يک متر و نيم است که به علت گل هاي زيبايي که دارد گاه به عنوان گياه تزئيني کاشته مي شود. بدين علت به آن پنج انگشت گويند که برگ هاي آن پنجه اي و پنج تايي است. گل هاي آن برنگ آبي و شبيه سنبله اي دراز است که سپس تبديل به گل مي شود.

ميوه اين گياه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک مي کند. افرادي که دچار بواسير يا شقاق باشند مي توانند از اثرات درماني آن سود بجويند و در جوشانده اين گياه بنشينند تا عارضه برطرف شود.ميوه اين گياه اثرات درماني زيادي براي رحم دارد. قاعدگي را تنظيم مي کند و برگ اين گياه ورم هاي رحمي را بهبود مي بخشد و عفونت را پاک مي سازد.

فوايد آن به قدري زياد است که از اين گياه در قرص هاي گياهي مورداستفاده براي تنظيم قاعدگي و کاهش خونريزي استفاده مي شود.برگ اين گياه اثر کاهنده اي بر شهوت دارد و در قديم و پارسايان در فصل بهار اين گياه را زير خود فرش مي کردند تا شهوت بر آنها غلبه نکند.

خواص گياه پنج انگشت

مشخصات این گیاه دارویی


درختی است با برگهای پنجه مانند و گلهای بنفش که بعد از فصل گرده افشانی میوه ای قهوه ای پر رنگ می دهد. و در بستر رودها و مناطق پست و دره ها بیشتر دیده می شود. قسمت مورد استفاده این گیاه میوه آن می باشد. اولین مورد گزارش شده از مصرف آن توسط بقراط بوده که از خوابانده آن در شراب در جهت کنترل خونریزی بعد از زایمان استفاده کرده است.

خواص گياه پنج انگشت

خواص گیاه دارویی پنج انگشت


با تاثیرگذاری بر محور مرکزی ترشح هورمون در بدن یعنی هیپوتالاموس - هیپوفیز با افزایش LH و کاهش FSH تاثیرات خود را اعمال میکند.تنظیم پریود: با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان می گردد. لذا اختلالات پریود را کاهش می دهد.تنظیم ترشح پرولاکتین: در افزایش ترشح پرولاکتین با اتصال مستقیم بر روی گیرنده های دوپامینی منجر به کاهش ترشح پرولاکتین می شود.

جلوگیری از اختلالات سینه ها: از اختلالات سینه ها حین پریود جلوگیری کرده باعث افزایش ترشح شیر از سینه ها شده و منجر به افزایش سایز سینه ها می شود.کاهش علایم یائسگی: با بهبود ترشحات هورمونی از میزان عوارض حین یائسگی کم می کند و علی الخصوص از گرگرفتگی می کاهد.مهار فیبروم رحم: از رشد فیبروم در جدار رحم جلوگیری می کند.

ضماد ميوه و برگ آن ادرار را افزايش مي دهد و مقدار زياد آن براي کليه مضر است.اين گياه در درمان سر درد هم مفيد است.پنج انگشت، گياه بسيار مؤثري براي درمان اختلالات قاعدگي استاز گياه پنچ انگشت، دارويي به نام ويتاگنوس ( VITAGNUS ) تهيه کرده اند که حاوي‌ ۹۰ ـ ۸۰ ميلي‌ گرم‌ عصاره‌ خشك‌ اين گياه‌ مي‌باشد.اين دارو جهت‌ رفع ‌اختلالات‌ قاعدگي‌ و يائسگي‌ به‌ كار مي‌رود.

مكانيسم‌ اثر دقيق‌ اين‌ فرآورده‌ به‌ اثبات‌ نرسيده‌ است‌ ، ولي‌ به‌ نظرمي‌رسد گياه‌ پنج‌ انگشت‌ با اثر بر محور هيپوتالاموس‌ ـ هيپوفيز اثر خود را اعمال‌ مي‌كند. اين‌ گياه‌ باعث‌ كاهش‌ آزاد شدن FSH* و افزايش‌ آزاد شدن‌ LH** و پرولاكتين ‌از هيپوفيز مي‌گردد. هورمون هاي FSH و LH در توليد استروژن ( هورمون جنسي زنانه ) از تخمدان ها و دوره تخمک گذاري در خانم ها موثرند.

مطالعات‌ نشان‌ داده‌ است‌ كه‌ گياه‌ پنج‌انگشت‌ حاوي‌ تركيبات‌ استروژنيک ‌نمي‌باشد و مستقيماً بر روي‌ تخمدان ها تاثير نمي‌گذارد.با توجه‌ به‌ اثرات‌ هورموني اين دارو، مصرف‌ آن‌ در دوران‌ بارداري‌ ممنوع است .در اكثر مطالعات‌ انجام‌ شده‌ با مصرف‌ اين‌ دارو عوارض‌ جانبي‌ مشاهده‌ نگرديده‌ است‌، ولي‌ به‌ طور‌ نادر گزارشاتي‌ مبني‌ بر بروز واكنش هاي‌ آلرژيک ‌، سردرد و افزايش‌ خونريزي‌ دردوران‌ قاعدگي‌ وجود دارد.

اين‌ دارو ممكن‌ است‌ با داروهاي‌ ضد بارداري‌ خوراكي‌ وهورموني‌ تداخل‌ نمايد.براي مصرف اين دارو ، روزانه‌ ۴۰ قطره‌ از آن را در كمي‌ آب‌ يا آبميوه‌ بريزيد و نيم‌ ساعت‌ قبل‌ از صبحانه‌ ( با معده‌ خالي ) مصرف ‌کنيد.البته يادآوري مي کنم که دارو را حتماً حتماً بايد تحت نظر پزشک و با تجويز ايشان مصرف کنيد و از مصرف خودسرانه آن خودداري کنيد.

خواص گياه پنج انگشت

موارد مصرف پنج انگشت


پیشگیری قاعدگی دردناک: با تنظیم هورمونهای زنانه از بروز پریود دردناک پیشگیری می کند.اختلالات پریود: بواسطه تعدیل نسبت پروژسترون به استروژن از بروز اختلالات پریود جلوگیری می کند.درمان نارسایی تخمدان(Corpus Luteum insufficiency): در مواردی که تخمدان قادر به تخمک گذاری نمی باشد با اصلاح نسبت پروژسترون به استروژن باعث افزایش عملکرد تخمدان و بهبود تخمک گذاری می شود.

پریود دردناک: با مکانیسم فوق از درد پستانها ورم و درد بدن در حین پریود می کاهد.قطع غیر طبیعی پریود: باعث درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود و افزایش یا کاهش میزان خونریزی و اختلال زمان بروز پریود می شود.افزایش ترشح پرولاکتین: مخصوصا" اگر توام با اختلال پریود باشد موثر است.اندومتریوز: در موارد خفیف اندومتریوز اثرات مثبت آن گزارش شده است.گرگرفتگی و عوارض یائسگی: باعث کاهش علایم یائسگی بخصوص گرگرفتگی می شود.

موارد منع مصرف و احتیاط:

در کسانیکه سابقه حساسیت پوستی دارند احتمال بروز ضایعات پوستی بیشتر است.در مواردی که بعد از زایمان مصرف شود زمان شروع اولین پریود را جلو می اندازد.

مصرف در دوران بارداری:

بعلت اثرات قاعده آوری آن ممنوع می باشد.

مصرف در دوران شیردهی:

با رعایت احتیاط مجاز است.

خواص گياه پنج انگشت

ویتاگنوس


از این گیاه داروی گیاهی ویتاگنوس ساخته شده است که هم اکنون بصورت قرص و قطره موجود می باشد. این دارو به علت بی ضرری، در تمام جهان بدون نسخه در داروخانه ها ارائه می شود و جزو فهرست داروهای OTC است. البته بهتر است مصرف كننده با پزشک خود مشورت كند.

مقدار مصرف عادی قطره آن، روزانه یک بار و به صورت 40 قطره در نصف استكان آب می باشد. برای بدست آوردن نتایج مطلوب، بهتر است یك دوره ی 4 تا 6 ماهه از «ویتاگنوس» استفاده شود و در صورت لزوم می توان تا مدت ها آن را ادامه داد.

توجه: درمان با ویتاگنوس بسیار طولانی مدت می باشد برای مثال برای درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود حدود 5/1 سال زمان لازم است ولیکن علایم بهبودی در عرض یک یا دو سیکل قاعدگی بروز می کند.

خواص گياه پنج انگشت

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.4 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رها | ۷ سال پیش
سلام میخواستم از اطلاعاتی که دراختیارگذاشتین تشکرکنم راستی یه سوال داشتم این گیاه پنج انگشت رو اونایی که اصلا پریودنمیشن و قرص استرومارین مصرف میکنن میتونن استفاده کنن؟
0
0

hits