دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و فواید عرق تره
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص و فواید عرق تره:خاصیت دارویی و درمانی عرق شاه تره/با دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر عرق تره آشنا شوید.

خاصیت دارویی و درمانی عرق شاه تره

با دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر عرق تره آشنا شوید.

فواید عرق تره

خواص عرق تره

تاریخچه گیاه شاه تره

شاه‌ تره یا شاتره با نام علمی Fumaria officinalis گیاهی از تیره شاه‌ترگان (Fumariaceae)، علفی یکساله با ساقه‌ ای شکننده کوتاه و شاخه دار است. دارای گل‌ های نامنظم و برگ های بریده‌است که چون با دست نرم کنند بوی دود می‌دهد. در طعم او تلخی است.در ایران این گیاه اغلب در دامنه های زاگرس بخصوص در دشت های (بیجار کردستان) و (اقلید فارس) یافت می‌شود.

در گویش عام به شاطره نیز شناخته می‌شود. شاتره از زمان عهد عتیق شناخته شده و در کتاب های "خواص گیاهان" مربوط به قرون وسطی توصیف شده است. این گیاه در طب سنتی، برای درمان اگزما و بیماری های دیگر پوستی به کار می رفته است، هم چنین به عنوان ملین و مدر مصرف می شده است.

در دهه ی گذشته، این گیاه دوباره مورد توجه قرار گرفت، زیرا بنا به گزارشاتی، به احتمال زیاد عصاره ی آن در بهبودی بیماری های قلبی- عروقی و دستگاه کبدی- صفراوی موثر است.این گیاه بومی اروپا و آسیاست. در کنار جاده ها به عنوان علف هرز مزارع می روید و بیشتر توسط کشور های شرقی اروپا صادر می گردد.

اگر شما هم برای تفریح به یکی از دشت‌های سرسبز حوالی شهر سفر کردید و وسوسه چیدن این گیاه دارویی به دلتان افتاد، بدانید که این گیاه شاخه‌های ظریف فراوان و برگ‌هایی با تقسیمات بسیار زیاد دارد.گل‌های آن کوچک، انبوه و به رنگ سفید مایل به گلی است و به صورت متراکم در کنار هم قرار گرفته است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ، گل و شاخه آن است.

اگر این گیاه را شناختید و چیدید بلافاصله آن را خشک کرده، قسمت‌های هوایی آن را با هم مخلوط و دو تا چهار گرم آن را به مدت 10 تا 15دقیقه دم کنید سپس آن را صاف کرده و قبل از غذا بنوشید. برای آن که از خواص درمانی شاتره بیشترین منفعت را ببرید، بهتر است آن را گرم بنوشید.شاتره طبع سردی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌های پوستی از آن بسیار استفاده می‌شود.

اسید فوماریک آن برای التیام اگزما موثر است و آلکالوییدهای آن در بهبود بیماری‌های کبدی و صفراوی نافع است و به کبد در نقش سم‌زدایی کمک کرده وخون را تصفیه می‌کند.وقتی عملکرد کبد مطلوب شود، زردی پوست رفع، سموم بدن دفع، هورمون‌ها تنظیم، تب و سرفه ناشی از گرمی‌ها رفع، التهاب بدن التیام و آشفتگی‌های روحی کم و در نهایت آرامش حکمفرما می‌شود.

عرق شاتره در مقایسه با دم‌کرده آن خواص درمانی کمتری دارد، اما به دلیل دسترسی آسان‌تر مصرفش را توصیه می‌کنیم.این عرق به دلیل آن که به ترشح آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند، غذا را براحتی هضم کرده و اشتهاآور خوبی است.

مزه مزه آن به جهت ویتامین C فراوان برای استحکام لثه‌ها و غرغره جوشانده آن برای برطرف کردن آفت، زخم‌های دهانی و التهاب زبان مفید است.تحقیقات اخیر نشان داده است شاتره علاوه بر این خواص درمانی، ضدعفونی‌کننده، آنتی‌هیستامین، ضداسپاسم، کاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام‌بخش و مقوی معده است و عصاره آن در بهبود بیماری‌های قلبی ـ عروقی موثر است.

فواید عرق تره

فواید بی نظیر عرق تره

  • خوردن دم‎كرده شاه‎تره باعث مي‎شود سمومي كه در كبد جمع شده‎اند دفع گردد.
  • براي تقويت مزاج يك هفته از دم‎كرده استفاده نموده 2 هفته استراحت مجدداً يك هفته استفاده كنيد.
  • شاه‎تره از بين برنده سودا مي‎باشد عرق آن 10 صبح و 5 بعداظهر استفاده گردد.
  • شاه‎تره صفرا را كم مي‎كند از عرق آن صبح و بعدازظهر استفاده شود.
  • براي تقويت چشم از سرمه برگ شاه‎تره استفاده كنند.
  • دم‎كرده شاه‎تره اشتهاآور است.
  • به ياد داشته باشيد مصرف شاه‎تره نبايد بيش از يك هفته باشد.
  • كساني كه بدن آن‎ها كهير زده است شاه‎تره و سدر را با ماست مخلوط نموده بدن را بشويند.
  • براي درمان خنازير 20 گرم شاه‎تره در 500 سي‎سي آب 20 دقيقه دم‎كرده روزي 3 فنجان ميل شود.
  • شاه‎تره ادرارآور است.
  • آب برگ شاه‎تره با عسل و تمبرهندي مخلوط نموده براي تقويت معده و روده بسيار مفيد است.
  • براي گرفتگي كبد و طحال از روش شماره 16 استفاده شود.
  • براي جلوگيري از روييدن مژه‎هايي كه برمي‎گردد (يعني داخل چشم مي‎رود) مي‎توان از عصاره برگ شاه‎تره با عسل مخلوط نموده به مژه بكشيد.
  • براي برطرف كردن جوش‎ها و زخم دهان جوشانده شاه‎تره را مزمزه كنيد.
  • كساني كه يبوست دارند مي‎توانند از دم‎كرده شاه‎تره استفاده كنند.
  • براي گزش زنبور مي‎توان از ضماد شاه‎تره استفاده كرد.
  • براي درمان تبخال 30 گرم گياه شاه‎تره خشك را در 500 سي‎سي آب جوشانده تبخال را بشوييد.
  • براي بيماري‎هاي سرطان پوستي شاه‎تره مانند شماره 22 زخم‎ها را بشوييد.
  • براي عفونت لثه از دم‎كرده شاه‎تره مزمزه كنيد.
  • خانم‎هايي كه به سن يائسگي نرسيده‎اند ولي قاعدگي آن‎ها قطع شده است مي‎توانند از دم‎كرده شاه‎تره به مدت 8 روز در ماه استفاده كنند اگر چنانچه بعد از 8 روز استفاده به مدت 10 روز قاعدگي باز نشد سپس 8 روز ديگر استفاده كنند مقدار مصرف 30 گرم شاه‎تره در 500 سي‎سي آب جوشانده شود اين محلول در اختلالات قاعدگي زنان مؤثر است.
  • براي بواسير از برگ شاه‎تره + برگ گردو به‎صورت ضماد بگذاريد.
  • شاه‎تره مسهل اخلاط سه‎گانه مي‎باشد، خصوصاً سودا و تلخي صفرا را از بين مي‎برد همچنين سوداي سوخته را.
  • براي چشم درد با رقيق شده شيره شاه‎تره چشم را بشوييد.
  • كساني كه صورت آن‎ها برافروخته است مي‎توانند از ريشه شاه‎تره به مدت 8 روز نصف استكان صبح و نصف استكان بعدازظهر استفاده كنند.
  • براي شاداب شدن پوست مخلوطي از برگ كاسني و شاه‎تره را كوبيده با كمي عسل و گلاب مخلوط كرده روي صورت بگذاريد يا اين كه تركيبي از عرق شاه‎تره و كاسني همراه گلاب و عسل روي صورت بماليد.
  • زنان حامله استفاده نكنند.

فواید عرق تره

روش مصرف عرق تره

تهیه چای: به 4-2 گرم از خشک‌شده این گیاه (مخلوط برگ، ساقه و گل) یک لیوان آب جوش افزوده و 15 دقیقه بگذارید بماند، سپس آن را صاف نموده و گرماگرم قبل از غذا میل کنید.

می‌توان روزانه تا سه نوبت این مقدار را (صبح، ظهر، شب) تکرار کرد.(جمعاً می‌توان روزانه 12-6 گرم گیاه که معادل حدود سه لیوان محصول صاف شده است را مصرف کرد.)

* شاه‌تره گیاهی است که نمونه خشک آن در بازار موجود است و به شکل طبیعی خردشده و ریز است، لذا می‌توان مستقیماً آب جوش را روی آن ریخت و نوشیدنی تهیه کرد.

* توصیه می‌شود دم کرده شاه‌تره را گرم بنوشید، زیرا با سرد شدن محلول بعضی از مواد موجود در آن رسوب می‌کند (این موضوع در مورد اکثر گیاهان صادق نیست و می‌توان محلول تهیه‌شده از آن‌ها را سرد هم مصرف کرد.)

* در بسیاری از موارد عرق شاه‌تره مورد استفاده است، درحالی‌که بسیاری از خواص موجود در این گیاه با توجه به روش تهیه‌ای که ذکر شد در محلول باقی می‌ماند؛ بنابراین عرق شاه‌تره برخی از این خواص را با مقدار مصرف عادی ذکرشده، دارا نیست.

فواید عرق تره

نکات

* باید به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد عرق شاتره ممکن است باعث لرز، تشنج و حتی مرگ شود.

* در مورد مصرف شاه‌تره در طول دوران بارداری و شیردهی اطلاعات متناقضی وجود دارد و بهتر است در این دوران مصرف نشود.

فواید عرق تره

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits