دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از خواص روغن کرچک چه می دانید؟
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
از خواص روغن کرچک چه می دانید؟-روغن کرچک -خواص روغن کرچک -چگونه روغن کرچک برای پوست و مو مفید است؟-خواص بی اندازه روغن کرچک -خواص درمانی بی نظیر روغن کرچک -خواص گياه روغن کرچک

از خواص روغن کرچک چه می دانید؟

از خواص روغن کرچک چه می دانید؟

روغن کرچک از دانه های کرچک که گیاهی بوته ای است و بیشتر در هند می روید، گرفته می شود. روغنی که سال ها جزو درمان های خانگی مادرها و مادربزرگ ها بوده و شاید این روزها کمی فراموش شده است. در این مطلب به شما خواهیم گفت این روغن گیاهی چه خواصی دارد.

روغن کرچک برای تسکین درد مفاصل

خواص ضدالتهابی روغن کرچک به اثبات رسیده است. به همین دلیل برای تسکین درد مفاصل و کاهش ورم آنها موثر است. در نتیجه افرادی که دچار آرتروز و آرتریت و غیره هستند می توانند از این روغن استفاده کنند.نتایج یک پژوهش هندی که در سال 2009 روی آرتروز زانو انجام شده است نشان می دهد روغن کرچک نیز به اندازه ی کپسول دیکلوفناک برای تسکین درد آرتروز موثر است و عوارض جانبی این داروها را نیز ندارد.

روش استفاده

می توانید یک تا دو قاشق چایخوری روغن کرچک را به تنهایی و یا مخلوط شده با کمی آب، روی مناطق دردناک زده و به آرامی بمالید.

روغن کرچک برای رفع یبوست

روغن کرچک ملین است. این روغن حاوی 90 درصد اسید ریسینولئیک است که یک اسید چرب مفید برای انقباض ها و ترشحات روده می باشد، در نتیجه برای رفع یبوست به کار می رود.البته باید توجه داشته باشید که این روغن قوی می باشد و نباید در مصرف آن زیاده روی شود، چون می تواند باعث التهاب و آسیب روده ها شود.

روش مصرف

برای مقابله با یبوست می توانید هر دو یا سه روز یکبار، یک قاشق چایخوری روغن کرچک به تنهایی و یا مخلوط شده با کمی آب میل کنید.اگر مصرف این روغن مفید نبود، بهتر است مصرف آن را متوقف کنید، چون یبوست در اثر عوامل متعددی بروز می کند و بهتر است به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

روغن کرچک برای مقابله با ورم پا و سلولیت

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که روغن کرچک برای تحریک دستگاه لنفاوی بدن مفید است. این روغن باعث فعال شدن جریان مایع لنف می شود.اگر از ورم پا یا سلولیت ناشی از احتباس مایعات در بدن رنج می برید، می توانید از این روغن برای بهبود وضعیت تان استفاده کنید.

روش استفاده

می توانید چند قطره روغن گیاهی گریپ فروت یا سرو کوهی به روغن کرچک اضافه کرده و پاها را از پایین به بالا با حرکات دورانی ماساژ دهید.روغن کرچک برای تسکین دل درد روغن کرچک ضداسپاسم و ضددرد است و برای تسکین دل درد موثر می باشد.

از خواص روغن کرچک چه می دانید؟

روش استفاده

برای تسکین دل درد ناشی از قاعدگی و نفخ می توانید از این روغن به عنوان مرهم استفاده کنید. می توانید مقداری ازاین روغن را روی دستمالی تمیز و یا گاز استریل ریخته و روی شکم تان قرار دهید.برای افزایش تاثیرگذاری این مرهم می توانید یک بطری حاوی آب گرم و یا کوسن گرم را روی آن بگذارید و به مدت یک ساعت دراز بکشید.

روغن کرچک دوست پوست های خشک

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب امگا9، امگا6 و ویتامین E است. تمام این مواد در ترکیب بیشتر محصولات آرایشی-بهداشتی مانند کرم های مرطوب کننده وجود دارند.روغن کرچک خاصیت نرم کنندگی دارد و التیام بخش است. این روغن باعث تنظیم pH پوست می شود و حالت اسیدی آن را کاهش می دهد. به این ترتیب می توانید از آن برای پوست های آکنه دار استفاده کنید.

توجه داشته باشید زمانی که حالت اسیدی پوست پایین باشد، امکان تکثیر باکتری های بیماری زا کاهش پیدا می کند. از این روغن برای بهبود خشکی پوست، اگزما و پسوریازیس نیز استفاده می شود.اگر آکنه دارید بهتر است با احتیاط از این روغن استفاده کنید. می توانید این روغن را به میزان کم روی جوش ها بزنید.

روش استفاده

قبل از خواب این روغن را روی پوست صورت و یا دست ها، زانوها و آرنج ها که بیشتر خشک می شوند بزنید.علاوه بر این می توانید از آن به عنوان کرم دور چشم و برای مقابله با گودی زیر چشم استفاده کنید.استفاده از این روغن برای نرم کردن پینه دست و پا نیز توصیه می شود.روغن کرچک برای داشتن موها، ناخن ها و مژه های سالم


روغن کرچک حاوی ویتامین E و مواد معدنی است و به همین دلیل باعث تقویت موها، مژه ها و ناخن ها می شود.در صورتی که دچار ریزش مو شده اید می توانید از این روغن به عنوان ماسک استفاده کنید تا رشد مجدد موها با سرعت بیشتری صورت بگیرد.البته بهتر است این روغن را با روغن زیتون مخلوط کنید تا علاوه بر افزایش ویتامین های آن، حالت چسبندگی آن کمتر شود.

برای تقویت موها

بهتر است شب ها مقداری از این روغن را به نوک انگشت ها زده و پوست سرتان را ماساژ دهید تا جریان خون در رگ های موجود در کف سر افزایش پیدا کند.سپس موهایتان را با حوله ببندید و تمام شب روغن را روی سرتان نگه دارید. صبح، موها را با شامپوی روزانه خود شستشو دهید.

لازم است که این کار را به مدت چهار هفته و هر روز و یا هر دو روز یکبار تکرار کنید. سپس سه هفته به موهایتان استراحت دهید تا پوست سرتان به آن عادت نکند.اگر ریزش مویتان متوقف نشد (البته منظورمان ریزش موی غیر ارثی و بر اثر استرس و غیره است) می توانید یک دوره ی دیگر از این روغن استفاده کنید.

از خواص روغن کرچک چه می دانید؟

برای تقویت ناخن ها

روغن کرچک باعث افزایش استحکام ناخن ها می شود. داخل یک نعلبکی، مقداری روغن کرچک بریزید و انگشت هایتان را به مدت 10 دقیقه داخل این روغن قرار دهید. هر هفته یکبار این کار را انجام دهید. می توانید به روغن تان چند قطره لیموترش نیز اضافه کنید.

برای تقویت و رشد مژه ها

روغن کرچک به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی باعث تقویت و رشد مژه ها نیز می شود. می توانید ظرف خالی ریمل را شسته و داخل آن را با روغن کرچک پر کنید. هر شب مقداری از این روغن را به کمک برس ریمل به مژه هایتان بزنید و اجازه دهید تمام شب روی مژه ها بماند. صبح با شیرپاک کن، مژه هایتان را تمیز کنید.

نام علمی: Ricinus communis

نام عمومی: Castor oil plant (گياه روغن کاستور)

نام رایج در ایران: کرچک

گياه روغن کرچک (کرچک) / Castor oil plant / Ricinus communis

تیره:Euphorbiaceae

منشاء:

جنوب شرقی حوزه مدیترانه، شرق آفریقا و هندوستان اما در سرتاسر مناطق گرمسیری گسترده است. گیاه روغن کرچک همچنین بعنوان گیاه زینتی به سایر نقاط جهان راه پیدا کرده است.

قسمت های دارویی:

دانه کرچک

ترکیبات شیمیایی:

50% دانه های کرچک را روغن تشکیل می دهد. روغن کرچک دارای ریسی نولیین می باشد که گلیسیرید اسید ریسینولییک است.

خواص دارویی:

روغن کرچک اثر ملین و مسهلی دارد و مصرف آن سبب تحریک روده ها نمی شود و لذا می توان آن را مناسب ترین مسهل برای دوران آبستنی دانست. به علاوه برای رفع یبوست های عادی نیز می توان از روغن کرچک استفاده کرد.

طرز استفاده:

روغن کرچک از راه خوراکی به عنوان ملین مقدار 2 تا 10 گرم و به عنوان مسهل 10 تا 60 گرم در اشخاص بالغ مصرف می شود. مقدار مصرف روغن کرچک برای کودکان 2 گرم به ازای هر سال سن است.

مضرات:

در صورتی که فرد مبتلا به التهاب روده ای می باشد، باید از مصرف روغن کرچک پرهیز نماید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits