دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سياه دانه و نحوه مصرف آن
242
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سياه دانه و نحوه مصرف آن-همه چیز درمورد خواص و مضرات سیاه دانه - معرفی ترکیب دارویی سیاه دانه و عسل -سیاه دانه دوای هر بیماری و دردی است ، به جز مرگ-ترکیب سیاه دانه عسل باید با نظر پزشک طب سنتی مصرف شود

سیاه دانه و نحوه مصرف آن

سياه دانه و نحوه مصرف آن


سياه دانه دارای فسفر، آهن، فسفات، کربوهيدرات و ... است و يک ماده ي آنتي‌بيوتيک محسوب مي‌شود که نابودي ويروس‌ها، ميکروب‌ها و باکتري‌ها مي‌شود. کاروتن موجود در سياه دانه خواص ضدسرطاني دارد. چند سالي است که محققان در خصوص اين دانه هاي ريز کنجکاوتر شده و خواص فوق العاده اي براي آن کشف کرده اند. در اين مطلب مي‌خواهيم کمي بيشتر در خصوص سياه دانه صحبت کنيم. لطفا با ما همراه باشيد.


سياه دانه در يک نگاه


سياه دانه سرشار از ترکيباتي مانند زينک، کلسيم، فسفر، پتاسيم، سلنيوم و همچنين ويتامين هاي B1، B2، B3 ،B9 و C و E مي باشد. تمام اين ترکيبات مفيد و قوي باعث شده اند تا سياه دانه ضدويروس، هضم کننده، تقويت کننده ي سيستم ايمني بدن، ضدالتهاب و ضدقارچ باشد. حدود بيش از دو هزار سال است که از سياه دانه به صورت روغن يا همان دانه هاي ريز استفاده مي‌شود.نتايج بررسي ها و مطالعات جديد نيز نشان مي دهد که سياه دانه باعث روان شدن برونشيت شده و خواص ضد ميکروبي دارد. علاوه بر اين سياه دانه باعث تنظيم فشار خون شده و باعث ترشح صفرا مي‌شود. اين دانه هاي ريز براي درمان و بهبود ناخوشي مربوط به دستگاه تنفسي، پوست، معده و روده ها و همچنين براي بهبود عملکرد کليه ها و کبد و تقويت بدن موثر هستند. علاوه بر اين محققان معتقدند که سياهدانه خاصيت ضدسرطاني دارد و باعث افزايش هورمون هاي جنسي و افزايش باروري مي‌شود. سياه دانه باعث تسريع دفع ادرار شده و براي تقويت حافظه نيز مفيد است.

سياه دانه: خداحافظ سرماخوردگي


سياه دانه خواص ضدويروسي و ضدباکتريايي دارد؛ بنابراين مي‌تواند از بيماري هاي مربوط به سرما مانند سرماخوردگي، برونشيت، آنفلوانزا و غيره پيشگيري کند. اين دانه هاي ريز باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شوند و سرماخوردگي را از شما دور مي سازند. توجه داشته باشيد که مصرف مرتب سياه دانه و همچنين روغن آن در برنامه ي غذايي تاثير فوق العاده اي روي تقويت سيستم ايمني بدن دارد و شما را در برابر بيماري‌هاي زمستاني مصون مي‌کند. معمولا ايراني‌ها از اين دانه ها در ترکيب ترشيجات استفاده مي‌کنند. مي‌توانيد به خورش ها، ماست يا سالادهايتان نيز سياه دانه بزنيد و از خواص آن نهايت استفاده را ببريد.

سياه دانه براي درمان مشکلات گوارشي


مشکلات گوارشي بنا به دلايل متعددي از قبيل تغذيه ي نامناسب، مشکلات روحي و غيره بروز مي‌کند. اگر شما نيز جزو افرادي هستيد که دچار اختلالات گوارشي هستيد مي‌توانيد به سياه دانه اعتماد کنيد. مي‌توانيد هر روز چند قطره از روغن سياه دانه را به نوشيدني گرم تان اضافه کرده و ميل کنيد. سياه دانه و روغن آن باعث تقويت فلور روده شده، با نفخ و گاز معده مقابله مي‌کند و همچنين ميکروب‌هاي آسيب رسان به دستگاه گوارش را که باعث نفخ و دل درد و ورم معده مي شوند، از بين مي‌برد. مي‌توانيد با پزشک يا عطار مشورت کرده و بر حسب نوع مشکل تان از اين ماده ي مفيد طبيعي استفاده کنيد.

سیاه دانه و نحوه مصرف آن

سياه دانه براي مقابله با خستگي هايتان


سياه دانه سرشار از مواد مغذي و مواد معدني است؛ به همين دليل باعث تقويت بدن شده و مانع از کاهش انرژي مي‌شود. اگر مدتي است که از احساس خستگي مداوم شکايت داريد حتما روغن سياه دانه را به برنامه ي غذايي تان اضافه کنيد. به جاي اينکه براي کسب انرژي به مصرف بيش از اندازه ي قهوه رو بياوريد بهتر است صبح‌ها به چايتان چند قطره روغن سياه دانه، کمي عسل و چند پر نعنا اضافه کنيد. اين کار را به مدت 10 روز ادامه دهيد. خواهيد ديد که به مرور انرژي از دست رفته برگشته و انرژي تان چند برابر مي‌شود.

پوستي صاف و يکدست مي خواهيد

در برخي متون طب سنتي به اين نکته اشاره شده که استفاده موضعي از تخم سياه دانه و روغن کنجد براي درمان جوش هاي زيرپوستي بسيار موثر است. اين درمان گران براي تهيه اين ترکيب به بيماران شان توصيه مي کنند روغن کنجد و پودر سياه دانه را با يکديگر ترکيب کرده و آن را روي پوست صورت ماسک کنند. استفاده از اين ترکيب به مدت ? هفته به بهبود جوش هاي زيرپوستي منجر مي شود، اما هنگام استفاده از اين ترکيب بايد مراقب بود که بيش از اندازه از اين روغن روي پوست استفاده نکنيد چرا که استفاده بيش از اندازه از انواع روغن ها موجب بسته شدن منافذ پوستي مي شود. براي استفاده از اين ترکيب بايد سرانگشتان تان را اندکي به اين روغن آغشته کنيد و روي پوست تان ماساژ دهيد.

براي افرادي که شيمي درماني کرده اند

يکي ديگر از خواص سياه دانه و عصاره به دست آمده از آن کاهش عوارض ناشي از مصرف داروهاي شيميايي و مدرني است که امروزه براي درمان بيماري هاي سخت و مزمن همچون سرطان مورد استفاده قرار مي گيرد.دانه هاي سياه دانه و روغن گرفته شده از آن به دليل خواص درماني ويژه اي که دارد از جمله بهترين داروهاي گياهي و طبيعي براي بيماراني محسوب مي شود که به دليل شيمي درماني يا مصرف داروهاي شيميايي دچار نارسايي و اختلال در عملکرد کليه ها شده اند. با مصرف روغن سياه دانه مي توان مانع از دفع پروتئين از ادرار شد و تا حد زيادي کراتين موجود در خون را کنترل و مهار کرد. از اين رو افرادي که در معرض شيمي درماني قرار دارند، مي توانند با مشاوره با درمانگر طب سنتي و مصرف سياه دانه بخشي از عوارض جانبي شيمي درماني را بر کليه هاي شان کنترل کنند.

نکاتي درباره سياه دانه که بايد بدانيد

سياه دانه خواص درماني بي شماري دارد که در کنار برخي گياهان يا روغن هاي طبيعي ديگر مي تواند تاثيرات درماني موثر و کم نظيري در کنترل بيماري ها و درمان آنها داشته باشد.مخلوط پودر سياه دانه و عسل به ترتيب به ميزان و گرم و ميل کردن آن هنگام سردرد به تسکين دردهاي ناحيه سر و جمجمه کمک مي کند.افرادي که بعد از ابتلا به سرماخوردگي مدام عطسه مي کنند مي توانند جوشانده مخلوط سياه دانه بوداده و روغن زيتون را به مدت يک دقيقه روي پيشاني خود مرهم کنند. اين مخلوط به آنها کمک مي کند تا از شر عطسه ها خلاص شوند.برخي از درمانگران طب سنتي بر اين باورند که سياه دانه جويده شده و ترکيب شده با بزاق دهان موجب درمان زگيل مي شود.افراد مبتلا به سينوزيت بهتر است در فصل پاييز هفته اي يک بار از بخور سياه دانه استفاده کنند.مصرف سياه دانه در وعده هاي غذايي براي خانم هاي سردمزاجي که شير آنها براي نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزايش شير آنها مي شود.

تسکين دردهاي شکمي

خانم هاي بارداري که در روزهاي پاياني دوران بارداري قرار دارند و در انتظار تولد فرزند خود به سر مي برند با شروع دردهاي شکمي يا دردهاي زايمان مي توانند از ترکيب سياه دانه و عسل براي کنترل درد و افزايش مقاومت و توان بدن شان استفاده کنند. براي تهيه اين ترکيب کافي است گرم از پودر الک شده سياه دانه را با گرم عسل مخلوط کرده و سپس مقدار اندکي روغن حيواني به آن اضافه کنند.مصرف اين مخلوط علاوه بر کاهش ميزان درد در ناحيه شکم به افزايش توان و قوت زائو هنگام زايمان کمک مي کند. البته فراموش نکنيد که نبايد خودسرانه از اين مخلوط استفاده کنيد و براي تجربه آن حتما از مشاوره با متخصص طب سنتي و پزشک زنان تان بهره بگيرد.

سیاه دانه و نحوه مصرف آن

املت يوناني با سياه دانه بخوريد

يکي از روش هايي که به کمک آن مي توانيد مصرف سياه دانه را به برنامه غذايي روزانه تان اضافه کنيد تهيه املت يوناني با سياه دانه است. براي تهيه اين املت که مي توانيد در وعده صبحانه آن را ميل کنيد به ? عدد تخم مرغ، يک عدد گوجه فرنگي، کمي پنير سفيد فتا، يک حبه سير، ? قاشق سياه دانه و اندکي فلفل نياز داريد. براي تهيه اين املت کافي است به اندازه نصف قاشق غذاخوري روغن زيتون در تابه بريزيد و گوجه خرد شده و سير را در آن تفت دهيد. سپس تخم مرغ را به آن اضافه کنيد و در آخرين مرحله پخت پنير رنده شده فتا، فلفل و سياه دانه را روي تخم مرغ بريزيد. به اين ترتيب به سادگي مي توانيد سياه دانه را به برنامه غذايي روزانه تان اضافه کنيد و از خواص درماني و تسکين دهنده آن بهره ببريد.

پنير با چاشني سياه دانه بخوريد

يکي ديگر از روش هايي که مي توانيد به کمک آن سياه دانه را به سبد غذايي خانواده اضافه کنيد استفاده از پودر تخم سياه دانه با پنير در وعده صبحانه يا ميان وعده عصر است. مي توانيد با پودر کردن تخم سياه دانه و پاشيدن آن روي پنيري که تصميم داريد ميل کنيد يک پنير با چاشني سياه دانه در منزل تهيه و از آن براي بهره بردن از خواص سياه دانه استفاده کنيد.

نسخه اي براي درمان جوش هاي چرکي

اگر در گروه جوان هايي قرار داريد که از دست جوش هاي التهابي و ترشحات چرکي آن رنج مي بريد، مي توانيد با استفاده از خمير سياه دانه براي درمان اين جوش ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود مي آيد و در برخي موارد تا جواني افراد ادامه پيدا مي کند، اقدام کنيد. براي تهيه اين خمير کافي است ? قاشق پودر سياه دانه را با مقداري سرکه ترکيب کرده و آن را روي صورت خود ماسک کنيد. اين ترکيب کمک مي کند جوش هاي التهابي و چرکي به مرور خشک و برطرف شوند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (242 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ابراهیم ابراهیمی | ۴ سال پیش
سلام کپی هم باشه اطلاعات کسب کردیم سپاس
0
0
زهرا | ۶ سال پیش
با تشکر فراوان از شما
خیلی خوب بود
0
0
احسان | ۶ سال پیش
ممنون از مطالب جالبتون
0
0
ابوعلی بنی سکین | ۶ سال پیش
باسلام ازاینکه این اطلاعات مفید در اختیارمان گذاشتید سباس گذارم
0
0
freeiran | ۶ سال پیش
همش کپی بود منبع کجاس؟
1
1
علی بابا | ۷ سال پیش
هم از دیگران کپی کردی هم مقدارها رو ننوشتی بخوره به کله ات این به چه درد میخوره
1
0
فریبا | ۷ سال پیش
ممنون از مطالب خوبتون
0
0

hits