دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کفش مناسب فوتبال باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فوتبال یکی از رشته های ورزشی است که کفش مناسب برای آن بسیار مهم است. از این رو در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را در انتخاب کفش مناسب فوتبال یاری نماییم. با ما همراه باشید.

کفش مناسب فوتبال

کفش فوتبال موضوع مورد بحث ماست. شاید موقع خرید کفش فوتبال از خودتان بپرسید که چرا اینقدر میخ های کفش مدل های متفاوتی دارند، باید بدانید کفش فوتبالی که انتخاب می کنید باید حتما مناسب زمین تمرین شما باشد؛

اکثر افراد کفش های فوتبال را در دو دسته ی کفش سالن یا کف صاف و کفش میخ دار تقسیم می کنند بعد از مطالعه ی این مقاله متوجه می شوید که این تقسیم بندی اشتباه است.

انواع کفش فوتبال

1. کفش فوتبال برای سالن (فوتسال)

سطح زمین های سالن صیقلی و صاف است و کفش های فوتسال بایستی اصحکاکی ایجاد کنند که بازیکن زمین نخورد و روی زمین استقامت کند.

بیشتر بخوانید: ویژگی هایی که کفش فوتسال باید داشته باشد

2. کفش های مخصوص چمن

کفش های فوتبال مخصوص چمن خود سه دسته هستند:

  1. زمین چمن سخت
  2. زمین چمن نرم یا گل آلود
  3. زمین چمن مصنوعی

کفش فوتبال برای زمین چمن های سخت

این زمین ها اکثرا چمن های کوتاه و مرتبی دارند و در مجموع زمینی پایدار و محکم هستند بهترین انتخاب برای این زمین ها کفش میخدار با میخ های پلاستیکی است.

میخ های کفی کفش چه به شکل دایره باشد چه فلش های رو به جلو خیلی فرقی نمی کند این کفش ها برای زمین های چمن سخت مناسب هستند.

کفش فوتبال برای زمین چمن های نرم

در هنگام بارندگی و یا مناطق مرطوب که خاک زیر چمن گل آلود و نرم است بهتره کفش هایی با میخ فلزی انتخاب کنید. این میخ ها معمولا قابل تعویض و از جنس آلومینیوم هستند.

کفش فوتبال برای زمین چمن های مصنوعی

برای زمین چمن های مصنوعی کفش هایی که کفی پلاستیکی بسیار متراکم با میخ های ریز دارند انتخاب خیلی خوبی هستند.

ویژگی های کفش فوتبال خوب و استاندارد

1. مواد تشکیل دهنده کفش فوتبال (جنس کفش)

عموما کفش فوتبال از چرم کانگرو، چرم گاو و گوسفند و یا سایر مواد مصنوعی ساخته می شود. کفش های ساخته شده از چرم کانگرو دارای طول عمر زیادی می باشند ولی در مقابل دارای وزن کمی در مقایسه با چرم گاو و گوسفند می باشند و قیمت آن بالاتر می باشد.

کفش های ساخته شده از چرم گاو و گوسفند ارزان تر ولی دارای طول عمر کمتری می باشند. بعضی از کمپانی ها بدلیل رعایت حقوق حیوانات، فقط از مواد مصنوعی در تولید کفش فوتبال استفاده می کنند.

امروزه با پیشرفت علم مواد مصنوعی زیادی با کیفیت های بالا و کاربردهای متنوع وجود دارند. بعنوان مثال می توان کفش های مقاوم به آب و مقاوم با سایش بالا از طریق مواد مصنوعی تولید نمود.

2. اندازه کفش فوتبال

یک کفش فوتبال خوب باید اندازه پای شما یا به اصطلاح فیت پای شما باشد. یک کفش نباید خیلی تنگ باشد که باعث آسیب به انگشتان و پشت پای شما شود و همچنین نباید خیلی بزرگ باشد که حین دویدن از پای شما در بیاید.

بطور کلی, انگشتان پای شما باید به سادگی در قسمت جلوی کفش حرکت کند و یا به عبارت دیگر از نوک انگشت بزرگ تا قسمت داخل کفش بین نیم تا یک سانت فاصله باشد. پوشیدن یک کفش که اندازه پای شما نباشد می تواند باعث زگیل و ورم شود.

3. قیمت کفش فوتبال

کفش های فوتبال در ایران در قیمت های متنوعی در مدل های ایرانی و خارجی وجود دارند. کفش های فوتبال ایرانی در مقایسه با کفش های فوتبال خارجی دارای قیمت کمتری می باشند.

در ارتباط با قیمت کفش باید به میزان زمانی که به فوتبال اختصاص می دهید توجه کنید. اگر بصورت تفریحی با دوستان خود فوتبال بازی می کنید، کفش های فوتبال نیمه حرفه ای و ایرانی می تواند برای شما مناسب می باشد.

اگر بصورت نیمه حرفه ای و یا حرفه ای فوتبال بازی می کنید، کمی هزینه کردن برای کفش فوتبال می تواند باعث افزایش سطح عملکرد و کاهش آسیب دیدگی حین فوتبال شود.

4. شکل ظاهری کفش فوتبال

شکل ظاهری کفش فوتبال مخصوصا کشیده بودن روی کفش و کمتر بودن ناحیه بند کفش باعث افزایش ناحیه ضربه کفش و در نتیجه افزایش قدرت شوت زنی می شود.

بعضی از تولید کنندگان قسمت بند کفش را کمی بصورت مورب روی کفش قرار می دهند تا قسمت ناحیه ضربه به حداکثر خود برسد. از طرفی دیگر شکل ظاهری مناسب کفش و فیت بودن آن با پای بازیکن باعث افزایش اعتماد به نفس در فوتبالیست می شود.

عوامل موثر در انتخاب کفش فوتبال

بازیکنان فوتبال کفش هایشان را بر اساس یک سری فاکتورها انتخاب می کنند. این فاکتورها شامل نوع چمن زمین فوتبال (طبیعی یا مصنوعی بودن چمن)، شرایط آب و هوا، راحتی پا و محافظت از پا می شوند.

1. زمین بازی موثر در انتخاب کفش فوتبال

یک زمین ایده آل فوتبال باید چمن طبیعی داشته باشد. ممکن است بازیکن وقتی چمن طبیعی است بخواهد یک کفش میخ دار قابل جدا شدن بپوشد، این مدل کفش به بازیکن فوتبال این فرصت را می دهد تا بتواند طول میخ های ته کفش را تغییر بدهد.

این نوع بخصوص کفش فوتبال بهترین نوع برای شرایط نرمال (چمن طبیعی) یا وقتی چمن مرطوب است محسوب می شود. وقتی چمن مصنوعی است، بازیکن باید کفش مخصوص چمن مصنوعی بپوشد.

اینگونه کفش هم مخصوص این نوع چمن هستند و هم از پاهای بازیکن محافظت می کنند. برخی بازیکنان یک لنگه کفش مخصوص چمن مصنوعی برای آن پا که می خواهند بدوند و یک کفش نرمال مناسب برای آن پایی که با آن شوت می کنند انتخاب می کنند.

2. موقعیت بازیکن موثر در انتخاب کفش فوتبال

بازیکنان فوتبال می توانند با توجه به موقعیت های مختلفی که در زمین بازی می کنند کفش میخ دار مختلفی را انتخاب کنند. بدون توجه به انواع مختلف، دلایل زیادی وجود دارند که یک بازیکن فوتبال به دنبال کفش ته میخ دار است.

این موضوع بسیار مهم است که وزن میخ های ته کفش خیلی نباشد و کفش ها را سنگین نکند. باید یک لایه ظریف تری داشته باشند که امکان ارتباط پا با توپ را افزایش دهد.

3. بند کفش موثر در انتخاب کفش فوتبال

برخی از کفش های مخصوص فوتبال، بندهایی دارند که آفست هستند، بنابراین سطح صاف تر و پهن تری دارند که بسیار مناسب برای شوت کردن توپ است. همین طور که اشاره شد این که یک بازیکن یک لنگه کفش مختلف برای پایی که با آن می دود و یک لنگه کفش مختلف برای پایی که میخواهد شوت کند انتخاب کند خیلی غیر عادی نیست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits