دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۵ غذای غنی از آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد
15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
غذاهای غنی از آنتی اکسیدان برای مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد، نام 15 غذا و میوه ای که داری آنتی اکسیدان برای مبارزه آسیب رادیکال های آزاد

متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که غذاهای خاص می توانند به کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کنند. اما شما باید در مورد رادیکال های آزاد و تاثیر آنها بر بدن خود برای محافظت از آن از بیماری های مزمن سلامت یاد بگیرند..

15 غذای غنی از آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد چیست؟

رادیکال های آزاد به عنوان اتم یا گروهی از اتم ها بدون الکترون تعریف می شوند. این چیزی است که آن را ناپایدار کرده و بدن در مقابل آنها واکنش نشان می دهند.

در طول فرآیند یک اتم برای تثبیت این الکترون ها با اتم های دیگر پیوند می خورد .در طول فرآیند، پیوند ضعیف الكترون گاهی اوقات از بین می رود، یا الکترون ناهموار در اتم باقی می ماند.. به این ترتیب بدن شما شروع به از دست دادن الکترون می کند، این شرایط رادیکال های آزاد نامیده می شود.

15 غذای غنی از آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد

اثر رادیکال های آزاد در بدن شما

دانشمندان عقیده دارند که بدن شما با افزایش سن دیگر توان مقابله با رادیکال های آزاد را از دست می دهد.رادیکال های آزاد شروع به از بین بردن سلول های بدن در طول زمان می کنند، که این امر منجر به رشد رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتی می شود که بعدها منجر به انحطاط می شود، همچنین به عنوان پیری شناخته می شود.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که استرس اکسیداتیو موجب بروز بیماری های مختلف مزمن مانند آلزایمر، آرتریت روماتوئید، سرطان، دیابت، آب مروارید و غیره می شود.

15 غذای غنی از آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند


1. کلم بروکلی

با مصرف بروکلی می توانید مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها به دست آورید.بروکلی منبع طبیعی و ایمن برای مصرف پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است که سلول های بدن شما را تقویت می کند و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند.

2. تمشک

مصرف تمشک می تواند یک روش خوشمزه برای مبارزه با اکسیداتیو بدن باشد و این امر به رشد رادیکال های آزاد کمک می کند. این میوه حاوی مقادیر فنل و آنتوسیانین است که گفته می شود برای مقابله با عوامل مضر سلامتی که ناشی از رادیکال های آزاد مانند التهاب بدن است، مفید می باشد.

3. زردآلو

متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند زردآلو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا میوه قدرتمندی است و حاوی ویتامین A، ویتامین C و لیکوپن است. مواد مغذی موجود در زردآلو پتانسیل جلوگیری از رادیکال های آزاد بدن را دارد.

4. هندوانه

خوردن یک قارچ از هندوانه خنک نه تنها باعث حفظ رطوبت بدن می شود بلکه مواد مغذی موجود در آن برای بدن شما بسیار ضروری است.شما می توانید مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی را در هر وعده دریافت کنید این موضوع باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود...

5. گیلاس

مطالعات اخیر نشان داده است که گیلاس دارای محتوای بالایی از آنتی اکسیدان ها درست مثل زغال اخته است. مواد مغذی عالی گیلاس به طور موثر در بدن شما جذب می شود و باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد شده و از آسیب های مختلف اکسیداتیو بدن جلوگیری می شود.

6. کنگر فرنگی

کنگر فرنگی نه تنها شامل ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین های عالی می باشد بلکه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است متخصصان تغذیه توصیه می کنند مصرف 2-3 عدد کنگر فرنگی در هفته برای مبارزه با اثرات مضر رادیکال های آزاد بسیار مفید است. آنها برای کودکان و بزرگسالان به طور یکسان موثر هستند. حتما آن را در رژیم غذایی کودکان ترکیب کنید، زیرا این امر می تواند روند اکسیداتیو را به تاخیر بیاندازد.

7. پرتقال

آب پرتقال یا پرتقال، هر دو حاوی ویتامین c عالی برای بدن هستند. این دومین آنتی اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما عمل می کند. مصرف منظم پرتقال با عوامل مضر مثل سموم و رادیکال های آزاد که عوامل سرطان هستند مبارزه می کند.

شما می توانید مقادیر عالی تری از لیمو هم به دست بیاورید. شما همچنین می توانید نیمی از لیمو را به آب گرم اضافه کنید.این موضوع نه تنها از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند بلکه به کاهش برخی از اضافه وزن نیز کمک می کند.

8. کران بری

متخصصان این میوه را برای تمام بیماری ها عالی دانسته اند. شما می توانید آنها را خام و یا به عنوان دسر و یا در یک کاسه از میوه های تازه اضافه کنید؛ آنها می توانند شگفتی هایی برای سلامت کلی شما داشته باشند. همچنین، کران بری ها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که می توانند به طور موثر رادیکال آزاد را از بین ببرند.

غذاها و میوه هایی که دارای آنتی اکسیدان هستند و جلوگیری از رادیکال های آژاد در بدن

9. اسفناج

به غیر از مواد مغذی مانند فیبر و پروتئین، شما می توانید مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها را در اسفناج پیدا کنید. با سطح کافی آنتی اکسیدان ها در بدن شما، باعث جلوگیری از صدمه و تخریب بدن مانند دمانس، دژنراسیون ماکولا، چین و چروک و خطوط و ریزش مو شوند..

10. عدس

عدس ها حاوی مقادیر کم چرب و کربوهیدرات هستند اما با آنتی اکسیدان ها غنی شده اند. به این ترتیب، این غذارا به رژیم غذایی خود اضافه کنید...

11. لوبیا

یک بشقاب از لوبیا سبز پخته شده مقادیر عالی آنتی اکسیدان ها را برای بدن فراهم می کند. لوبیا حاوی مقادیر زیاد منیزیم نیز هستند. هنگامی که مصرف می شود، لوبیا می تواند به حفظ سطح آنتی اکسیدان ها در بدن کمک کند که باعث آسیب به رادیکال های آزاد شود. بنابراین، شروع به مصرف لوبیای قرمز و لوبیای سبز کنید و از بیماری های مختلف مانند التهاب، تحریک و عفونت جلوگیری کنید.

12. ذرت

شما ممکن است آن را باور نکنید، اما ذرت با بسیاری از خواص تغذیه ای مانند آنتی اکسیدان ها بارگذاری می شود. شما می توانید آن را در هر شکل مصرف کنید. تنها خاصیت ذرت فراهم کردن آنتی اکسیدان ها برای بدن می باشد..

13. گریپ فروت

گریپ فروت مثل پرتقال و لیمو جادویی است. میوه های شیرین و ترش می توانند به عنوان منبع ایمن و طبیعی برای به دست آوردن ویتامین C و لیکوپن تبدیل شوند. ویتامین c به عنوان یک آنتی اکسیدان به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند که در نهایت از رادیکال های آزاد جدا شود.

و در نتیجه، آن سلول ها و بافت های آسیب دیده را خنثی می کند. علاوه بر این، می توانید برخی از سبزیجات تازه گریپ فروت را برای کاهش وزن بخورید زیرا مقدار قند و مقدار چربی آن حداقل است..

14. هلو

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که سلنیوم را در برنامه غذایی خود بگنجانید چون خواص ضد سرطانی دارد. شما می توانید مقدار زیادی از سلنیوم را در هلو پیدا کنید. هلو ها به بدن شما اجازه می دهد مانع رشد سلول های سرطانی شود زیرا رادیکال های آزاد به عنوان منبع اصلی در نظر گرفته می شوند. با این حال، مطالعات بیشتری برای شناسایی اثر سلنیوم روی انواع سرطانی متمایز در حال انجام است...

15. فلفل دلمه ای

شما می توانید سطح آنتی اکسیدان ها را با رنگ فلفل دلخواه خود بالا ببرید بیشتر با مواد مغذی بارگذاری می شود. با این حال، متخصصان تغذیه توصیه می کنند که انواع فلفل دلمه ای را مصرف کنید زیرا هر نوع زرد، نارنجی، قرمز و یا حتی سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم ایمنی بدن شما نیاز دارد.

رادیکالهای آزاد دارای توان بالقوه برای صدمه و آسیب رساندن به بدن شما شوند و ممکن است به بیماری های مزمن منجر شوند. بنابراین، سعی کنید از این مواد غذایی دررژیم غذایی خود بگنجانید.

15 غذای غنی از آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ک | ۲ هفته پیش
بسیار عالی
سپاس از شما
0
0

hits