دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خونریزی لثه و راه های درمان طبیعی و خانگی خونریزی لثه

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن چیست؟

خونریزی لثه و راه های درمان طبیعی و خانگی خونریزی لثه
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خونریزی لثه هنگام مسواک زدن به چه دلیلی اتفاق می افتد : اولین علامت وجود جرم دندان، خونریزی هنگام مسواک زدن و همچنین تغییر فرم و رنگ لثه به صورت قرمزی و افزایش حجم لثه است.

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و علت ها

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن برای افراد زیادی اتفاق می افتد.گاهی برخی افراد از این موضوع شکایت می کنند که چرا با وجود اینکه آهسته مسواک می زنند اما باز هم خون از لثه هایشان جاری می شود.خونریزی لثه هنگام مسواک زدن اغلب ناشی از مشکل بزرگ و غیرقابل‌حلی نیست. اما اگر برخی نکات را ندانید، ممکن است آنقدر به لثه‌هایتان آسیب بزنید که سلامتشان با مشکلی جدی‌تر از خونریزی‌های گاه و بی‌گاه مواجه شود.

علت خونریزی لثه در زمان مسواک زدن

بلد نیستید نخ‌دندان بکشید؟

هروقت نخ دندان می‌کشید لثه‌هایتان زخمی می‌شوند؟ فکر نکنید خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ‌دندان اتفاقی است که همه افراد آن را تجربه می‌کنند. این مشکل در اغلب موارد به دلیل استفاده از نخ‌دندان نامناسب یا محکم کشیدن نخ روی لثه است و از نظر محققان، در چنین شرایطی زیان نخ دندان از سود آن بیشتر است. اگر شما به این شیوه بین دندان‌هایتان نخ می‌کشید، احتمالا هنگام مسواک زدن خونریزی لثه را تجربه می‌کنید، چراکه با حرکت دادن نخ‌دندان در موقعیت نامناسب، پیش از مسواک زدن به لثه‌هایتان آسیب ‌زده و آن‌ها را حساس کرده‌اید.

هورمون‌هایتان در نوسان‌اند؟

بسیاری از خانم‌ها زمانی که هورمون‌هایشان دچار نوسان می‌شود (دوران بلوغ، بارداری، یا یائسگی) لثه‌هایی حساس پیدا می‌کنند. در این روزها حتی حرکت آرام مسواک روی دندان هم می‌تواند زمینه را برای خونریزی دندان فراهم کند.

بی‌خوابید؟

وقتی استرس دارید، دچار کمبود خوابید یا غذای نامناسبی مصرف کرده‌اید، حجم باکتری‌ها در دهانتان بیشتر می‌شود و لثه‌تان دچار التهاب‌هایی می‌شود که آن را مستعد خونریزی می‌کند. در این شرایط، لثه‌تان حساس و آماده خونریزی می‌شود و با هر بهانه کوچکی دهانتان پر از خون می‌شود.

داروی خاصی مصرف می‌کنید؟

مصرف برخی داروها، مثل داروهای ضدافسردگی و فشارخون ممکن است باعث خشکی دهان شود. در این شرایط کمبود بزاق ناشی از مصرف این داروها، به باکتری‌ها اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری تکثیر شوند و لثه شما را قرمز، متورم و خونین کنند.

اوضاع بدتر از این‌هاست؟

گفتیم که در اغلب موارد، خون‌ریزی لثه نشانه دچار بودن به بیماری مهلکی نیست. اما گاهی هم مشکلات به‌ظاهر بی‌اهمیتی مثل خونریزی لثه می‌توانند زنگ‌خطری برای آگاه شدن شما از یک مشکل مهم‌تر باشند. محققان می‌گویند ابتلا به بیماری‌های تهدیدکننده‌ای مانند دیابت، سرطان خون یا حتی HIV، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به تورم لثه‌ها و خونین شدنشان شود؛ پس اگر مدتی طولانی دچار خونریزی لثه شدید، به‌سادگی از کنار آن نگذرید.

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

برنامه غذایی نامناسب

مصرف غذاهای کنسروی و آماده نه تنها باعث افزایش وزن می شود بلکه برای سلامت دندان نیز مضر است.اتخاذ برنامه غذایی سالم، مصرف میوه و سبزیجات حاوی کلسیم، ویتامین های Cو D، منیزیم و مواد ضدالتهاب مانند روغن ماهی برای سلامت لثه ها مفید است.

مصرف سیگار

از آن جا که سموم موجود در سیگار باعث التهاب می شود و واکنش ایمنی بدن را کاهش می دهد ، افراد سیگاری بیشتر از دیگران در معرض بیماری لثه قرار دارند. به محض بروز علایم خون ریزی، باکتری های خطرناک موجود بین دندان به لثه زخمی راه پیدا می کند و مستقیم وارد خون می شود.

استرس

اضطراب و نگرانی سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با بیماری ها از جمله بیماری لثه ضعیف می کند. استرس رگ های خونی را ملتهب می کند.

سابقه خانوادگی بیماری

افرادی که در خانواده شان سابقه بیماری لثه وجود دارد، باید بیشتر مراقب سلامت دهان و دندان خود باشند.

نظم دندان ها

در افرادی که دندان هایشان صاف نیست و یا عادت به دندان قروچه دارند، فشار وارده به دندان،به بافت لثه و استخوان فک آسیب می رساند. فشار دادن دندان روی هم باعث عقب نشینی لثه و فرسودگی استخوان می شود.

داروها

برخی داروها مانع جریان بزاق می شود و در نتیجه دهان دچار خشکی می شود. بزرگ شدن یا ضخیم شدن بافت لثه و خشکی دهان باعث پیشروی بیماری لثه می شود.

استفاده مشترک از وسایل شخصی

بیماری لثه از طریق بزاق دهان قابل انتقال است. بوسیدن، استفاده مشترک از ظروف و لیوان، خطر انتقال بیماری لثه را ایجاد می کند.

حاملگی

زنان باردار بیشتر در معرض بیماری لثه قرار دارند. رعایت بهداشت دهان برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است.

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

روشهای پیشگیری از خونریزی و ورم لثه ها

۱- حداقل ۲ مرتبه در روز مسواک بزنید. تکنیک صحیح مسواک زدن در این میان حائز اهمیت است. برای کسب اطمینان د راین رابطه ، از دندانپزشک بخواهید روش صحیح را به شما آموزش دهد.

۲- کشیدن نخ دندان در هر روز: یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از مشکلات لثه ، کشیدن نخ دندان است

۳- داشتن رژیم غذایی مناسب: رژیم متعادل حاوی مقدار کافی از ویتامین C و کلسیم در پیشگیری از بروز بیماری های دهان ودندان لازم است.

۴- به اندازه کافی بنوشید: نوشیدن آب بخصوص بعد از صرف غذا به شست و شوی دهان و دندان کمک موثری می کند.

۵- عدم مصرف دخانیات

۶- احتیاط در مصرف نوشیدنی ها و یا غذاهای فوق العاده سرد یا گرم: افراد مبتلا به بیماری لثه در هنگام مصرف نوشیدنی یا غذای گرم و یا سرد احساس راحتی بیشتری می کنند.

۷- استراحت: استرس و تنش باعث افزایش هورمون کورتیزول شده که این هورمون باعث التهاب سراسر بدن از جمله لثه ها می شود.

در صورت مشاهده علائم زیر ، حتی بدون احساس درد و ناراحتی به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییر در اندازه و فرم دندانها و یا نوع گاز گرفتن
  • تشکیل کیسه بین دندان و لثه
  • خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن و یا بعد از آن
  • شل شدن یا تغییر جای دندانها
  • بوی بد دهان و یا احساس طعم بد در دهان به مدت طولانی
  • لثه قرمز، متورم و حساس
  • عقب رفتن و یا تحلیل رفتن لثه ها


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits