دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض چاقی در مردان، آقایان حتما بخوانید!!!
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مردانی که چربی زیادی اطراف شکم خود دارند نه تنها قلب خود را تحت فشار قرار می دهند بلکه با خطر پوکی استخوان ها روبرو هستند و خیلی از عوارض دیگر چاقی در مردان

خطرات چاقی در مردان :

چاقی در مردان : مردانی که شکم بزرگی دارند بیشتر با خطر ابتلا به پوکی استخوان مواجه هستند.

از مهم‌ترین خطراتی که چاقی شکمی در پی دارد، باریک و سخت شدن عروق و مشکلات قلبی ـ عروقی است که منجر به سکته و حملات قلبی می‌شود. همچنین می‌تواند باعث ابتلای فرد به سرطان‌های هورمونی نظیر سرطان سینه شود.

مردانی که چربی زیادی اطراف شکم خود دارند نه تنها قلب خود را تحت فشار قرار می دهند بلکه با خطر پوکی استخوان ها روبرو هستند.

پوکی استخوان بیماری است که بیشتر زنان مسن به آن مبتلا می شوند.این بیماری باعث می شود که استخوان ها به دلیل از دست دادن تراکم خود بیشتر مستعد شکستن شوند.

بیش از یک سوم زنان در طول زندگیشان به دلیل پوکی استخوان یک یا دو شکستگی استخوان را تجربه می کنند در حالی که این اتفاق در یک پنجم مردان روی می دهد.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد، مردانی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی شکم بزرگی پیدا می کنند احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آنها بیشتر است.

این محققین عنوان کردندنشان که تاکنون محور تمرکز بیشتر مطالعاتی که در زمینه پوکی استخوان انجام شده، بر زنان بوده است.

پیش از این تصور می شد که مردان به ویژه مردان چاق تا حدودی نسبت به از دست دادن استخوان مقاوم هستند.

مردان چاق به دو گروه تقسیم می شوند یک گروه افرادی هستند که چربی عمده دارند که درست در زیر پوست آنها قرار گرفته و در تمام قسمت های بدن پخش شده است و گروه دوم افرادی هستند که چربی احشایی و یا داخل شکمی دارند که در اعماق زیر بافت ماهیچه ای در حفره شکمی آنها قرار گرفته است.

چربی احشایی که باعث ایجاد شکم گلدانی می شود حتی در افراد لاغر بسیار بد است زیرا این چربی در میان ارگان های داخلی بدن جمع می شود و با ابتلا به بیماری قلبی به شدت ارتباط دارد.

ژنتیک، رژیم غذایی پر چرب و شیوه زندگی بدون تحرک همگی در کسب چربی احشایی نقش دارند.

چیزی که باعث تعجب محققان شد این بود که استخوان های مردانی که دارای چربی احشایی هستند به طور قابل ملاحظه ای ضعیف تر از گروهی است که چربی عمده داشتند.

نتایج این مطالعات نشان داد که استخوان های مردان چاقی که چربی احشایی دارند به اندازه دو برابر از مردان چاقی که چربی عمده دارند، ضعیف تر است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که توده ماهیچه با استحکام استخوان ارتباط دارد.

تمام افرادی که چربی احشایی دارند هورمون رشد کمتری در بدن آنها ترشح می شود. این هورمون نقش مهمی در حفظ استخوان های سالم بدن دارد دیگر این که چربی احشایی موجب ترشح مولکول های خاصی می شود که به التهاب و تضعیف استخوان ها منجر می شود.

رژیم غذایی نیز در کاهش چربی‌های شکم مهم است. به حجم غذای خود توجه کنید، از مواد کربوهیدراتی مرکب (میوه، سبزی‌ و نان‌های سبوس‌دار مانند نان سنگک) بیشتر استفاده کنید به ویژه از نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های سرشار از قند پرهیز کنید.

چاقی مرکزی یا چاقی شکمی منشا بسیاری از بیماری‌هاست و به مرور می‌تواند فرد را به مشکلات اساسی جسمی مبتلا کند. این نوع چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی، فشار خون بالا، مقاومت انسولینی و دیابت نوع دو را بالا می‌برد.

طبق تحقیقات، بافت چربی انباشته در بدن به خصوص در اطراف شکم باعث ترشح هورمونی می‌شود که رشد سلول‌های چربی را تحریک کرده و اشتهای فرد را افزایش می‌دهد. در واقع چاقی شکمی، اضافه وزن بیشتری را برای فرد می‌آورد.

کلسیم در افرادی که نسبت دور کمرشان به باسن بیشتر است، دو برابر زیادتر است. احتمال سکته در افراد چاقی شکمی، ۳۰۰ برابر افراد مبتلا به دیابت قلبی است.

divider

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits