دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سن يائسگی مردان چند سال است؟
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
علائم یائسگی مردانه را بشناسید: افزایش سن و کاهش میزان ترشح هورمون تستسترون در مردان علت اصلی بروز یائسگی مردان یا آندروپوز است. در بسیاری از موارد علائم این مشکل اشتباها به نشانه های پیری نسبت داده می شوند.

علائم یائسگی در مردان یائسگی مردان یا آندروپوز

یائسگی واژه است که بیشتر برای تغییرات هورمونی در زنان استفاده می شود و شاید بسیاری از افراد از اینکه این تغییرات در بدن مردان نیز رخ می دهد مطلع نباشند. همین ناآگاهی مانع از درمان و بررسی های به موقع شده و می تواند عوارض خطرناکی برای فرد حتی در سنین پایین داشته باشد چرا که آندروپوز یا یائگس مردانه همیشه در سنین بالای 50 سال بروز نمی کند.

یائسگی مردانه چیست؟

با بالارفتن سن مردان ترشح هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است، به تدریج کاهش می یابد. کاهش این هورمون و ایجاد اختلالات در برخی عملکردهای سیستم جنسی مردان یائسگی مردان را ایجاد می کند. البته سرعت این کاهش در افراد مختلف متفاوت است و تحت تأثیر استرس روانی، داروها، بیماری های مزمن نظیر دیابت، بیماری های تنفسی و کلیوی متفاوت خواهد بود.در مردان، افزایش سن همراه با کاهش پیشرونده سطح هورمون مردانه یا همان تستوسترون می باشد. اگر میزان غلظت تستوسترون خون در افراد مسن، کمتر از میزان حداقل در افراد جوان باشد، آنرا اصطلاحاً یائسگی مردانه یا کم کاری غدد جنسی (بیضه ها) می نامند.

علائم یائسگی در مردان


یائسگی در مردان یک فرایند پیچیده و هنوز مورد بحث و جدل است. امروزه با افزایش طول متوسط عمر در جوامع مختلف، کیفیت زندگی در مردان مسن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در مردان، افزایش سن همراه با کاهش پیشروندة سطح هورمون مردانه یا همان تستوسترون می باشد. اگر میزان غلظت تستوسترون خون در افراد مسن، کمتر از میزان حداقل در افراد جوان باشد، آنرا اصطلاحاً یائسگی مردانه یا کم کاری غدد جنسی (بیضه ها) می نامند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از یائسگی مردانه تحت عنوان "کم کاری غدد جنسی دیر رس" در مردان یاد می کند.این تغییر هورمونی سبب ایجاد یک مجموعه ای از علائم جسمی و روانی می گردد. یائسگی مردانه چیزی نیست به جز کمبود هورمون مردانه یا تستوسترون. کاهش تستوسترون وابسته به سن است، و با بالا رفتن سن بیشتر کاهش می یابد. با بالا رفتن سن علاوه از اینکه میزان تستوسترون خون کاهش می یابد، از حساسیت بافتها به تستوسترون نیز کاسته می شود. کاهش طولانی مدت میزان تستوسترون خون، دارای اثرات سوء بر روی استخوان، عضله، مغز و چربیهای خون است.کاهش میزان تستوسترون خون در مردان از حدود 30 سالگی شروع و پس از آن تقریباً هر سال یک درصد از میزان تستوسترون خون کاسته می شود. در هفت درصد مردان 60-40 ساله، و 70 درصد مردان 79-70 ساله، میزان تستوسترون خون کمتر از حداقل آن در افراد جوان خواهد بود.

یائسگی در مردان

علائم اصلی کاهش تستوسترون در مردان عبارتند از:

کاهش میل جنسی، تحلیل رفتن تودة عضلانی بدن به همراه کاهش قدرت عضلانی، کاهش توان عملکرد فیزیکی و گاها ذهنی، افسردگی، تغییر در رفتار، خستگی، تحریک پذیری و گاهاً گُرگرفتگی.غالباً علائم فوق به بالا رفتن سن و پیری نسبت داده می شوند، در صورتیکه مشکل بالا رفتن سن یا پیری نیست.برخلاف خانمها، شروع یائسگی در مردان غیر قابل پیش بینی و تدریجی است، و این سبب می شود که در تشخیص و درمان اینگونه مردان تعلل پیش آید. ما بین 75-25 سالگی یک کاهش پیشرونده در عملکرد بیضه ها (که محل اصلی تولید هورمون مردانه است) اتفاق می افتد، این کاهش ما بین 50-45 سالگی به حداکثر می رسد، طوریکه میزان تستوسترون آزاد خون 50 درصد کاهش می یابد.

موضوع حائز اهمیت این است که در مردان میانسالی (70-40 ساله) که میزان تستوسترون خون کاهش می یابد، خطر تصلب شرائین که پیش درآمد سکتة قلبی و مغزی است، بیشتر می شود. در حقیقت هورمون مردانه یک عامل حفاظتی در مقابل تصلب شرائین است. یک عده عوامل در کاهش میزان تستوسترون خون دخیل هستند، مثل سوء مصرف الکل، چاقی، بیماری قند، و مصرف بعضی از داروها. تشخیص یائسگی در مردان می تواند مشکل باشد، چون تمامی علائم به یک باره ظاهر نمی شوند و بروز علائم تدریجی و در ضمن شدت علایم متغیر است.

بررسیها نشان داده اند که تجویز هورمونهای مردانه در این افراد، سبب افزایش میل جنسی، افزایش توده عضلانی بدن و قدرت عضلانی، افزایش عملکرد ذهنی، کاهش LDL (چربی مضر) و افزایش مختصر HDL (چربی مفید خون) می شود. یک بررسی اخیر نشان داده است که یک رابطة معکوس ما بین میزان تستوسترون آزاد خون و علائم افسردگی وجود دارد. یعنی هر قدر میزان تستوسترون خون اندک باشد، میزان علائم افسردگی بیشتر است. یا به عبارت دیگر، مردان مسنی که با علائم افسردگی مراجعه می کنند، لازم است از نظر وجود یائسگی مردانه بررسی شوند، و در صورت لزوم از تجویز بی مورد داروهای ضد افسردگی، که بعضاً هم پر عارضه هستند، اجتناب کرد.

همچنین بخوانید:

درمان یائسگی با داروی جدید (پاوی نتانت Pavinetant )

مقابله و پیشگیری از یائسگی زودرس

آیا لیزر درمانی به خشکی واژینال و ادرار پس از یائسگی کمک می کند؟

چطور می توان یائسگی را به تاخیر انداخت؟


کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب ناپذیر و جزیی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه خفیف تر شود و شدت آن به تاخیر بیفتد، باید شیوه زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، مصرف الکل، نداشتن تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، بیماری های روانی و جسمی مانند فشار خون و دیابت، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد یائسگی زودرس مرد می شود.

متاسفانه ورزشکاران زیادی از هورمون تستوسترون به عنوان دارویی برای عضله سازی استفاده می کنند اما تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن عوارض متعددی دارد که یکی از این عوارض، ابتلا به سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیب های هورمونی به راحتی در اختیار آقایان قرار می گیرد در حالی که به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک از این هورمون ها استفاده کنند.

یائسگی در مردان

آقایان به فکر خودشان باشند؛ مخصوصا بعد از 40 سالگی

بهترین درمان یائسگی مردانه، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی شان را به خصوص بعد از 40 سالگی افزایش دهند؛ مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون شان را کنترل کنند.در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد، می توان با جایگزین کردن هورمون هایی مشکل بیمار را برطرف کرد اما وقتی برای مردی تشخیص یائسگی داده شد و میزان هورمون تستوسترون پایین بود، بهترین کار این است که درمان آغاز شود. درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است. البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک مصرف شود و در غیر اینصورت عارضه خواهد داشت.


نگاه فوق تخصص اندویورولوژی



7 راه طبیعی افزایش تستوسترون



دکتر محمدحسین سلطانی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:


کاهش تستوسترون یا هورمون مردانه با افزایش سن طبیعی است ولی عواملی مانند ابتلا به بیماری های کبدی، کلیوی، مشکلات غده هیپوفیز در مغز، بیماری های انسدادی ریه، صدمه به بیضه ها در اثر ضربه یا پرتودرمانی، مصرف داروهای استروئیدی، مصرف بعضی از داروها مانند سیپروترون استات و اسپیرونولاکتون، مصرف زیاد کافئین، غذاهای غنی از پروتئین و کربوهیدرات و خوردن زیاد سویا (حاوی فیتواستروژن است) سطح تستوسترون را پایین تر می برند؛ بنابراین توصیه می شود مردان به خصوص بعد از 40 سالگی این نکته ها را در نظر داشته باشند و مثلا از مصرف چای زیاد، سویا و ... اجتناب کنند.

یائسگی در مردان

البته راه هایی هم وجود دارد که می توان با آنها سطح تستوسترون خون را افزایش داد:



1) کاهش وزن
2) خواب کافی
3) ورزش روزانه
4) ترک سیگار و الکل
5) مصرف مکمل روی: روی باعث کاهش فعالیت آنزیمی به نام آروماتاز می شود که مسئول تبدیل تستوسترون به استروژن است. روی در غذاهایی مانند دانه های روغنی، جگر و غذاهای دریایی نیز یافت می شود.
6) افزایش مصرف سبزیجات، روغن ماهی یا قرص امگا 3، اسید فولیک، ویتامین های B6، B12 و B کمپلکس، تخم مرغ و جوانه گندم.
7) مدیریت استرس و کاهش مصرف چای، قهوه، سویا و گوشت قرمز.

عوارض یائسگی مردان

این تغییر هورمونی سبب ایجاد یک مجموعه ای از علائم جسمی و روانی می گردد. یائسگی مردانه چیزی نیست به جز کمبود هورمون مردانه یا تستوسترون. کاهش تستوسترون وابسته به سن است، و با بالا رفتن سن بیشتر کاهش می یابد. با بالا رفتن سن علاوه از اینکه میزان تستوسترون خون کاهش می یابد، از حساسیت بافتها به تستوسترون نیز کاسته می شود. کاهش طولانی مدت میزان تستوسترون خون، دارای اثرات سوء بر روی استخوان، عضله، مغز و چربیهای خون است.

مهم ترین عوارض یائسگی در مردان ترمیم دیررس زخم ها، توانایی کمتر برای فعالیت جسمی، احساس چاقی یا اضافه وزن، فراموشکاری یا از دست دادن حافظه، گرگرفتگی مشابه زنان یائسه اما با شدت کمتر، عصبی بودن، خستگی، اختلالات خواب، از دست دادن اعتماد به نفس و احساس لذت و انواع اختلالات جنسی از شایع ترین شکایات در مردان یائسه است. در این دوران میزان بیماری ها و عوارض مربوط غده پروستات افزایش می یابد بطوریکه تمام مردان در زمان یائسگی در معرض سه بیماری اصلی نظیر پروستاتیت یا التهاب پروستات، بزرگ شدن خوش خیم پروستات و سرطان پروستات قرار می گیرند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits