دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض سوء مصرف ویتامین D

اخطار مصرف بیش از حد ویتامین D

عوارض سوء مصرف ویتامین D
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شناخته شده است. عمده ويتامين د مورد نياز ما در اثر تماس با نور خورشيد توسط بدن و مشخصا بافت پوست سنتز و ساخته ميشود. علاوه بر آن غذاهايي كه...

عوارض سوء مصرف ویتامین دی

منابع اصلي تامين اين ويتامين مهم شامل غذاهاي غني حاوي ويتامين د مانند شير غلات صبحانه آب پرتقال روغن كبد ماهي (منابع غذاهاي دريايي از جمله انواع ماهيهاي چرب) ميباشند.مسمومیت با ویتامین Vitamin D toxicity) D) که به آن هیپرویتامینوز Dنیز گفته می شود، یک بیماری نادر و بالقوه وخیم است. این حالت، وقتی ایجاد می شود که مقدار بسیار زیادی از این ویتامین در بدن تجمع پيدا كند.

دکتر حسن گنجی‌زاده گفت:

اخیرا اطلاع‌رسانی‌های نادرست به جای اینکه مشکل کمبود ویتامین D را حل کند، باعث شده که مصرف زیاد آن در بین مردم مواردی از مسمومیت با ویتامین D را ایجاد کند؛ مبحثی که قبلا نادر بود. ویتامین D برای استحکام استخوان و اسکلت در دوران کودکی حیاتی و در میانسالی و سالمندی به منظور جلوگیری از روند کاهش تراکم بافت استخوانی یا همان استئوپروز(پوکی استخوان)، ضروری است.

وی ادامه داد: درصد افرادی که کمبود ویتامینD دارند در زنان چهار تا پنج برابر شایع‌تر و در برخی استان‌ها به رقم ۷۰ درصد می‌رسد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: درمان کمبود ویتامین D شامل هشت تا حداکثر ۱۶ قرص ژله‌ای یا ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی که هفته‌ای یک عدد مصرف شود. روش دیگر یک آمپول ویتامین دی ۳۰۰ هزار واحدی به صورت عضلانی و عمیق است و حتی نیاز به پیشگیری یا آزمایش جهت اطلاع از بهبود ندارد.

گنجی‌زاده با بیان اینکه چنانچه نیاز روزانه بدن به ویتامین D براساس منابع قدیم ۴۰۰ واحد یا جدیدا ۸۰۰ واحد باشد، آمپول ۳۰۰ هزار واحدی برای مصرف ۱٫۵ تا ۲ سال برای بدن کافی است و تجویزهایی مثل ۱۰ آمپول یک روز در میان یا هفته‌ای و مصرف هفتگی دو قرص ۵۰هزار واحدی فاجعه است.

وی یادآور شد: علائم مسمومیت با قرص ویتامین D تشدید درد استخوانی و عضلانی است که سبب شکایت بیشتر فرد مصرف کننده می‌شود و متأسفانه برخی از همکاران تعداد آمپول یا قرص را افزایش می‌دهند.گنجی‌زاده با بیان اینکه تا زمانی که ویتامین D بدن کافی نباشد حتی اگر هزاران لیتر شیر بخوریم جذب کلسیم انجام نمی‌شود و همچنان با کمبود کلسیم مواجهیم.

اخطار مصرف بیش از حد ویتامین D

همچنین بخوانید:

ویتامین دی و کودکان

خطرات جدی کمبود ویتامین D در بدن چیست؟

پنج نشانه از کمبود ویتامین D در بدن

مقدار قرص ویتامین دی مصرفی

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود.

معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

  • 600 واحد برای کودکان و بزرگسالان زیر 70 سال
  • 800 واحد برای بزرگسالان کمتر از 70 سال
  • 400 واحد برای نوزادان
  • اگر شما 3 بار در هفته و هر بار 10 تا 15 دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits