دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت - علائم و درمان بیماری کبد گرم
554
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کبد چرب یا گرم ( fatty liver) در پزشکی حالتی برگشت‌پذیر از تجمع واکوئول‌های چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می‌شود.این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف می‌کنند ایجاد شود، ولی در ایران این بیماری علل دیگر دارد و «کبد چرب غیرالکلی»...

درمان بیماری کبد گرم

بیماری هپاتیت یا کبد گرم: قبل از بارداری باید بانوان تست این بیماری را انجام دهند و بعد اقدام به بارداری کنند؛ زیرا این بیماری برای سلامت مادر و جنین مضر است. در طب اسلامی منشأ بیماری هپاتیت گرمی کبد است و بر این اساس می توان بیان کرد که همه مردم در معرض بیماری هپاتیت هستند اما بیشتر کسانی دچار بیماری می شوند که کبدهای گرم و خشکی دارند.

اگر کبد کسی در حد اعتدال باشد دچار بیماری هپاتیت نمی شود و احساس داغی و حرارت، تیرگی پوست، کهیر، خارش جوش، لکه های پوستی، حساسیت تنفسی و پوستی از جمله مهم ترین علائم کبد گرم هستند و باید دقت کرد که استرس نیز موجب گرم شدن کبد می شود. کبد مادران قبل از بارداری باید اصلاح شوند و باید حساسیت، قارچ و تیرگی ها پوست در آنها درمان شود و باید دقت کرد که گرمی کبد می تواند با چربی کبد همراه باشد ولی همیشه به این شکل نیست. باید دقت کرد که کسانی که دارای کبد گرم هستند احتمال بیماری کبد چرب در آنها نیز بیشتر است.

برای پیشگیری از کبد چرب و گرم روش های زیادی وجود دارد ولی باید توجه داشت که یکی از مهم ترین علائمی که موجب گرم شدن و چرب شدن کبد می شود، یبوست است زیرا یبوست اجازه نمی دهد که صفرا و حرارت از بدن دفع شود و در نتیجه بدن را خشک می کند و مواد باقی مانده در معده در کبد رسوب می کند؛ بنابراین فرد دچار بیماری کبد گرم می شود.بر این اساس برای پیشگیری از بیماری کبد چرب و گرم باید از یبوست جلوگیری کرد و با خوردن میوه، سبزی و مواد پر از فیبر می توان یبوست را برطرف کرد و همچنین خوردن آش، آبگوشت، خوراک کدو،؛خوراک به، قیمه، قورمه سبزی به و انواع غذاهای سنتی می توان یبوست را درمان و از بروز آن پیشگیری به عمل آورد.

علت اینکه امروز بیماری کبد گرم یا چرب زیاد شده است این است که نسل جوان به خوردن غذاهای سرد و بی خاصیت مانند الویه، مرغ سوخاری و جوجه کباب عادت کرده اند و همواره غذاهای سرد با خاصیت کم را مصرف می کنند.هرچه رطوبت و فیبر غذا بیشتر باشد به سلامت بدن به ویژه کبد کمک می کند بنابراین اگر می خواهیم سلامتی خود را حفظ کرده و به بیماری کبد گرم و چرب مبتلا نشویم باید غذاهای دارای رطوبت به ویژه غذاهایی خورشتی را بیشتر مصرف کنیم همچنین باید دقت کرد که آبکش کردن برنج تمام خاصیت آن را از بین می برد و مصرف زیاد برنج آبکش ضمن اینکه بدن را سرد می کند هیچ فایده ای برای بدن ندارد.کبد در سمت راست بدن، زیر دنده قرار دارد، و مرکز ثقل بدن است.

کبد گرم

غذاهای مفید برای کبد:

آب، میوه‎جات، سالاد(کاهو، خیار، هویج، جوانه‎ها)، لیمو ترش تازه، سوپ جو هفته‎ای یکبار به همراه آلو بخارا، استفاده 2 تا 3 قاشق عسل بصورت شربت عسل، استفاده از ترشیجات طبیعی( زرشک، شاتوت،...)، انواع مرکبات، توت فرنگی، هویج، روغن زیتون ،عناب، بالهنگ و خاکشیر.

نشانه‌ها و علايم سوء مزاج گرم كبد:


1. تشنگي زياده از حد
2.كاهش اشتها به غذا و خوراك
3. التهاب و حرارت
4.زرد و رنگين شدن ادار
5. نبض سريع و متوالي
6. تب
7. گرماي شديد خون و گوشت


نسخه گیاهی برای درمان کبد گرم:

  1. ترکیب عرق کاسنی و شاتره خورده شود.
  2. رب انار را با آبغوره مخلوط و یک جوش کوچک روی گاز بدهید و در یخچال بگذارید و از آن هر شب 3 الی 4 قاشق یک ساعت قبل از خواب میل نمایید.
  3. حجامت انجام دهید که حجامت بدن را خنک می کند..
  4. استفاده از صدر و ماست به صورت موضعی هم به رفع مشکل کمک می کند.

فواید زرشک بر درمان کبد گرم:


در طب سنتی تاکید بر این است که موادخوراکی‌ای که دارای مزاج سرد و خشک هستند، با موادغذایی‌ای مزاج گرم و تر که باعث افزایش فشارخون، چاقی و غلظت خون می‌شوند مصرف شوند تا به اين ترتيب تعدیل اصلاح مزاج صورت بگیرد. مزاج زرشک هم سرد و خشک است و زمانی که به‌تنهایی به برنج که مزاج سرد و تری دارد، مخلوط شود کار درستی نیست مگر اینکه به آن زعفران، خلال بادام و پسته هم اضافه شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (554 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یاغمور | ۲ سال پیش
سلام
من 14 سالمه همیشه تب دارم و بدنم خیلی حرارت داره این دلیلش چیه؟ مرسی از لطفتون
3
6
Sobhan32 | ۳ سال پیش
بیماری هپاتیت داشتم 12 ساله بود خوب ولی از آن خوب شدم همیشه تب دارم دیگران دست میگن خیلی داغ بدنت رنگ پوست کدر شده دیشب بدن م خیلی داغ شده بود جوش زده کمرم جوشه ریز زیادی زده زبونم جوش
لکه تیره بدن هست نمدون بیماری هپاتیت دارم یا مشکل کبد دارم!؟؟؟؟؟
8
28
پاسخ ها:
مهدی | ۲ سال پیش
باسلام و خسته نباشید من 38سالمه کبدگرم فشارخون وغلظت خون دارم وپوست دستم ازمچ که نبض گرفته میشه خشک شده وزخمه واقعیتش چون کارم تو ساختمانه عرق که میکنم گردوخاک روی پوست دستم میشینه اینطور میشه وبدنم خیلی حرارت داره ازبیرون سرد از داخل گرم من چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون
14
48
کژال | ۴ سال پیش
بعد از سزارین از درون احساس سوختگی میکنم پاهام زیرش همش داغه آندومتریوز هم دارم..
7
21
s.shirzad | ۴ سال پیش
زبانم هم جوش میزنه اما صورتم رنگ پریده نیست آیا کبدم چربه
11
16
s.shirzad | ۴ سال پیش
من ۱۴ سالمه و بدنم گاهی اوقات گرمه و جوش ها م خارش داره آیا کبدم گرمه
8
17
پاسخ ها:
بله | ۴ سال پیش
بله باید خنک شودترکیب عرق کاسنی و شاتره خورده شود.
7
29

hits