دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و علت ایجاد فیبروآدنوم سینه کدام است؟

علت ایجاد فیبروآدنوم پستان چیست؟ آیا قابل درمان است؟

علائم و علت ایجاد فیبروآدنوم سینه کدام است؟
228
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فیبروآدنوم شایع­ترین توده­ی غیر­سرطانی در پستان است. این توده­ها باعث نگرانی شدید بیمار شده و معمولا باعث مراجعه سریع بیمار به مراکز درمانی می شود.

فیبروآدنوم سینه

فیبروآدنوم یک توده­ی خوش­خیم پستان است و شانس سرطان پستان را بالاتر نمی­برد. سن شایع ایجاد فیبرو آدنوم در پستان زیر 30 سالگی است. اگرچه اکثر خانم­ها تنها یک توده­ی فیبرو­آدنوم دارند اما در 10 تا 15% افراد ممکن است بیش از یک توده در همان پستان یا در پستان مقابل وجود دارد.فیبروآدنوما ناشی از سرطان سینه نیست بلکه توده ی خوش خیم پستان است که معمولا در رنج سنی 30 سالگی ایجاد می شود ، معمولا بانوان یک توده ی فیبروآدنوما دارند ، اما در 15 درصد اشخاص بیشتر از توده فیبروآدنوما وجود دارد .

 فیبروآدنوم سینه

علائم فیبروآدنوم

این توده برخلاف کیست های پستان از مایع پر نشده است بلکه داخل آن سلول وجود دارد که در اصلاح پزشکی به آن Solid Mass می گویند .

  • این توده ها مرز مشخصی دارند که در نواحی اطراف توده دارند.
  • معمولا گرد شکل هستند
  • قوام لاستیکی و نرمی دارند
  • بدون علامت هستند (درد و حساسیت ندارند)
  • زیر دست قابل حرکت هستند
  • دارای سایز کمتر از دو سانتی متر هستند

نکته قابل توجه این است که این توده ها در برخی از مواقع بیش از 10 سانتی متر سایز دارند که اگر سایز توده بیشتر از 5 سانتی متر باشد در اصلاح پزشکی به آن Giant Fibrodenoma می گویند ، نام دیگر آنها فیبروآدنوم غول آسا است .این توده ها معمولا در سایز اولیه که دارند باقی می مانند و تغییری نمی کنند در برخی از مواقع کوچکتر از سایز خود می شوند اما اینکه این توده ها بزرگ شوند بسیار اندک اتفاق می افتد ، در برخی از مواقع نظیر بارداری و شیردهی امکان بزرگ شدن این توده ها وجود دارد .

 فیبروآدنوم سینه

علت ایجاد فیبروآدنوم

یکی از سوال های متداولی که از دکتر احمدرضا نصیری جراح سینه بیان می شود این است که علت ایجاد فیبروآدنوم چیست ؟

بهتر است بدانید که پستان طبیعی به شکل معمول از مجاری شیری ، سلولهای شیرساز و بافت چربی تشکیل شده است ، فیبروآدنوم از یک لبول شروع می شود ، در این توده بافت چربی و داکت ها اطراف سینه را گرفته و سبب ایجاد توده می شوند ، از خصوصیات توده می توان به سفت و نرم بودن آنها اشاره کرد ، این توده در زمان لمس کردن مانند تیله قابل لمس و حرکت است .

دانشمندان و پزشکان برای ایجاد شدن فیبروآدنوم هنوز علت مشخصی را نتوانسته اند پیدا کنند ، اما به این نتیجه رسیده اند که این توده ها در سن سی سالگی شروع می شوند و پس از اینکه شخص پا به سن یائسگی گذاشت سایز این توده ها کاهش می یابد .دو هورمون جنسی پروژسترون و استروژن در ایجاد شدن توده ها بسیار تاثیر گذار هستند .

 فیبروآدنوم سینه

در برخورد با فیبروآدنوما چه باید کرد؟

در درجه اول باید تشخیص آن ثابت گردد که تنها روش اثبات فطعی تشخیص نمونه برداردی ویا برداشتن کل آن است.

آیا میتوان نمونه برداری انجام نداد؟

درمواردی که در معاینه و تصویربرداری هیچ شک دیگری وجود نداشته باشد میتوان برای مدت کوتاهی (۳-۶ ماه) آن را تحت نظر گرفت. پس از این دوره باید دوباره معاینه و تصویربرداری انجام شود.

آیا لازم است پس از تشخیص، فیبروآدنوما خارج شود؟

در صورت تایید تشخیص با نمونه برداری نیازی به برداشتن توده نخواهد بود.

چگونه می توان مطمئن بود که توده خوش خیم است ؟

در بعضی موارد بر اساس سن بیمار، سایز توده و مشخصات رادیولوژیک آن، جراح صلاح می داند که از ماهیت توده به صورت قطعی آگاه شود. برای این منظور لازم است نمونه برداری یا بیوپسی biopsy انجام شود. این بیوپسی می تواند به صورت سرپایی و توسط سوزن نازک (FNA) و یا سوزن های درشت (CNB) و یا به صورت خارج کردن توده از پستان با تکنیک واکیوم و یا در اتاق عمل انجام می شود.نمونه­ی به دست آمده به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال شده و توسط پزشک متخصص پاتولوژی زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می­گیرد. به این ترتیب در مورد ماهیت توده اطمینان حاصل می شود.

 فیبروآدنوم سینه

درمان فیبروآدنوم چیست ؟

تا کنون راهی مطمئن و قطعی برای جلوگیری از بروز این نوع از توده­های خوش­خیم پستانی معرفی نشده است. در مواردی بر اساس سن بیمار، سایز توده، سرعت رشد توده و مشخصات رادیولوژیک آن لازم است توده از پستان خارج شود. البته تقریبا در تمام موارد لازم است حد اقل با یکی از روش های نمونه برداری از ماهیت آن اطمینان حاصل کرد. در این صورتی که جراحی انجام نشود و توده در پستان باقی ب­ماند، انجام معاینات دوره­ای مرتب توسط جراح متبحر در بیماری­های پستان، و نیز بررسی­های رادیولوژیک که معمولا سونوگرافی است ولی می تواند در مواردی ماموگرافی و یا حتی ام-آر-آی (MRI) باشد برای پیگیری این توده ها لازم است.همانگونه که عنوان شد در مواردی پیشنهاد می­شود تا توده های فیبرو­آدنومی با جراحی از بدن بیمار خارج شود.

این حالات شامل موارد زیر است:

1. اگر سایز توده ها بیش از 3 سانتی متر باشد.

2. اگر تعداد توده ها بیش از 5 عدد باشد.

3. اگر سن بیمار بیش از 35 سال باشد.

4. اگر بیمار در گروهی باشد که خطر ابتلا به سرطان پستان در او بالا باشد مانند کسانی که سابقه شخصی و یا خانوادگی سرطان سینه دارند.

5. اگر برای بیمار مقدور نباشد تا به صورت دوره­ای و مرتب برای پیگیری تحت مراقبت باشد.

6. اگر بیماری به علت نگرانی ترجیح دهد تا این توده­ها از بدن وی خارج شود.

7.همچنین در برخی از منابع پزشکی توصیه شده است که چنانچه بیمار قصد دارد تا باردار شود بهتر است این توده­ها پیش از بارداری جراحی شوند زیرا ممکن است در طی بارداری اندازه آن­ها تغییر کند و افتراق این که این افزایش اندازه مربوط به "تغییر ماهیت توده است" یا "اثر طبیعی تغییرات هورمونی در دوران بارداری" ممکن نباشد. این در حالی است که انجام جراحی در دروران بارداری با مشکلاتی روبروست.

 فیبروآدنوم سینه

آیا لازم است هر ۶ ماه سونوگرافی انجام شود؟


در صورت عدم جراحی تحت نظر گرفتن توده به مدت ۱ تا ۲ سال توصیه میگردد. اما بیش از این دوره ضروری به نظر نمی رشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (228 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ط ه نبات زائی | ۵ سال پیش
لطفا داروی گیاهی فیبرو آدنوم را راهنمایی فرمایید.
0
1

hits