دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم سردردهای سینوسی
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سردرد های سینوسی(سینوزیتی):علت، علائم و درمان:سینوس‌ها حفره‌های کوچک و پر از هوایی هستند که در پشت استخوان گونه و پیشانی ما قرار دارند.

سردردهای سینوسی و میگرنی چه تفاوتی دارند؟

سردرد های سینوسی(سینوزیتی):علت، علائم و درمان

سینوس‌ها حفره‌های کوچک و پر از هوایی هستند که در پشت استخوان گونه و پیشانی ما قرار دارند. سینوزیت یک بیماری شایع است که در آن پوشش سینوس‌ها ملتهب می‌گردد.با دلگرم همراه باشید.

سردرد های سینوسی

علت و درمان سردردهای سینوسی

این بیماری معمولاً در اثر عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شود و اغلب ظرف دو یا سه هفته بهبود می‌یابد. سردرد از علامت شایع این بیماری محسوب می‌شود. سردردهای سینوسی، نوعی از سردردها طبقه‌بندی می‌شوند که در اثر التهاب سینوس‌ها (سینوزیت) به وجود می‌آید. آن‌ها به‌صورت دردهای مبهم و ضربان دار در قسمت بالایی صورت ایجاد می‌شوند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند سردرد آن‌ها یک سردرد سینوسی است،ولی درواقع به‌ احتمال‌ زیاد سردرد آن‌ها می‌تواند ناشی از میگرن و یا سردردهای تنشی باشد.

اگر به سردردی مبتلا شدید که با دارو کنترل نگردید، بخصوص اگر بیش از یک هفته طول کشید، مهم است به پزشک خود مراجعه نمایید، چرا که جهت درمان مناسب، نوع سردرد باید به‌دقت تشخیص داده شود. سردردهای سینوسی، میگرن، سردرد تنشی، سردرد خوشه‌ای و غیره نیاز به ارزیابی یک متخصص مغز و اعصاب در حوزه سردرد دارد. تشخیص درست این سردردها در درمان آن‌ها بسیار مؤثر است. ممکن است پزشک به جهت مشخص نمود علت‌های زمینه‌ای سردرد و یا علت‌هایی که باعث بدتر شدن شرایط سردرد شده‌اند، ارزیابی‌های تکمیلی دیگری را انجام دهد.

سردرد های سینوسی

علل ایجاد سردردهای سینوسی

سینوس‌ها، فضاهای کوچک و توخالی در جمجمه هستند که از هوا پر شده‌اند. آن‌ها در پشت گونه، چشم‌ها و بینی واقع شده‌اند. آن‌ها به داخل بینی راه دارند، این امر باعث می‌شود ترشحات مخاطی به راحتی تخلیه شده و هوا در سینوس‌ها جریان یابد. هنگامی که لایه پوششی بینی و مجرای هوایی آن دچار عفونت می‌شود - برای مثال، هنگام سرماخوردگی - این عفونت می‌تواند به سینوس‌ها گسترش یافته و باعث تورم آن‌ها گردد که علت سردرد پشت سر ، پشت گونه، چشم ها و ... گردد. دریچه‌ای که بین سینوس و بینی قرار دارد، ممکن است مسدود گردد، درنتیجه ممکن است فشار داخلی سینوس‌ها افزایش یابد. این بیماری تحت عنوان " سینوزیت" شناخته می‌شود.

در برخی از افراد مبتلابه سینوزیت، فشار داخلی سینوس‌ها به حدی افزایش می‌یابد که باعث درد، یا یک سردرد سینوسی می‌شود. ممکن است برای مدتی احساس گرفتگی و یا پر شدن بینی را تجربه نمایید، اما به‌طورمعمول پس از رفع سرماخوردگی این حالت بهبود می‌یابد. سینوزیت و سردرد سینوسی ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد. این حالت معمولاً زمانی اتفاقی می‌افتد که باکتری‌ها در داخل سینوس‌ها به دام بیافتند و یا به‌صورت مکرر در اثر آلرژی سینوس‌ها متورم گردند.سینوزیت آلرژیک یکی از شایع‌ترین (و دردناک‌ترین) عارضه‌های بینی است. سینوزیت آلرژیک واکنش دستگاه ایمنی بدن به آنتی‌ژن‌های هوابردی است که از طریق تنفس وارد حفره بینی می‌شوند.

علائم سردرد های سینوسی

سردردهای سینوسی معمولاً ثابت و ضربان دار هستند. آن‌ها معمولاً در ناحیه صورت احساس می‌شوند، (در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها و پیشانی) و معمولاً در یک‌طرفه صورت خود را نشان می‌دهند. معمولاً در هنگام صبح این سردردها بدتر می‌شوند و در طول زمان تا بعدازظهر به‌آرامی بهتر می‌گردند. ممکن است هنگام حرکت دادن سر، خم شدن و همچنین هنگام تغییرات شدید دمایی (مثلاً هنگام خارج شدن از یک محیط گرم به یک محیط سرد) درد بدتر شود. ممکن است درد در دندان‌های فک بالایی و یا قسمت‌های دیگر سر انتشار یابد. احتمال دارد صورت متورم شده و یا نسبت به لمس حساس گردد. همچنین ممکن است شما سایر علائم بیماری سینوزیت را نیز دارا باشید، مانند وجود ترشحات سبز و یا زردرنگ از بینی و بالا رفتن حرارت بدن (تب).

علائم سردردهای سینوسی می‌تواند شبیه علائم سردردهای میگرنی و یا سردردهای تنشی باشد. بنابراین گاهی تمایز بین نوع سردردها می‌تواند مشکل باشد. بااین‌حال سردردهای سینوسی معمولاً همراه با دیگر علائم سینوزیت ظاهر می‌شود، مانند تب، ترشحات بینی، خستگی و وجود درد در بالای دندان‌ها. به‌طورکلی اگر در صورت شما درد وجود داشته باشد و یا مبتلابه سردرد باشید و درعین‌حال علائم سینوزیت وجود نداشته باشد، به‌احتمال‌زیاد سردرد شما از نوع میگرن و یا سردردهای تنشی می‌باشد.

علائم این دو بیماری بسیار شبیه به عفونت‌های سینوسی است که می‌تواند تشخیص را با مشکل روبرو کند. گزارش‌های متعددی نشان داده است، حدود ۹۰ درصد بیماران که از سردرد سینوسی و سینوزیت شاکی بوده‌اند در حقیقت به بیماری میگرن مبتلا گشته بودند. تفاوت اصلی این است که عفونت سینوس با حالت تهوع و استفراغ در ارتباط نمی‌باشد، این نشانه‌ها در بیماران می‌تواند بیانگر سردردهای میگرنی باشد. علائم سردردهای میگرنی هنگام وجود صدا و یا نور ممکن است بدتر شود.

سردرد های سینوسی

درمان های طبیعی وجود دارند

افرادی که از سردردهای سینوسی رنج می برند به طور معمول می توانند درد خود را در خانه یا حتی محل کار تسکین دهند.

از جمله روش های طبیعی که برای تسکین سردرد سینوسی پیشنهاد شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تخلیه مسیرهای بینی با استفاده از اسپری محلول نمک یا شستشو آنها با این محلول
  2. استفاده از مکمل های بروملین
  3. استفاده از بخور اُکالیپتوس
  4. نوشیدن آب فراوان
  5. استفاده از کمپرس های گرم
  6. مصرف غذاهای تند برای پاکسازی انسداد در سینوس

اگر این روش های درمانی در تسکین شرایط موثر نبودند، ممکن است با نوع دیگری از سردرد مواجه باشید و اگر به تسکین سریع درد نیاز دارید استفاده از مسکن های بدون نسخه ایده بدی نیست. با این وجود، برای بررسی دقیق شرایط و در صورت مواجهه با سردردهای عودکننده بهترین گزینه مراجعه به پزشک است.

داروها

آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر تصور شود علت سردرد شما عفونت باکتریایی می‌باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز گردد.آنتی‌هیستامین‌ها : اگر علت سردرد مربوط به آلرژی باشد، انتی هیستامین (ضد حساسیت) تجویز می‌گردد.اسپری و یا قطره کورتیکواستروئید که می‌تواند در کاهش تورم سینوس‌ها مؤثر باشد.در برخی موارد، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) ارجاع دهد تا برای مشخص شدن علت زمینه‌ای بیماری، بررسی‌های تکمیلی صورت بپذیرد.اگر هیچ‌کدام از درمان‌های توصیه‌شده کمک‌کننده نباشد، ممکن است متخصص گوش و حلق بینی به جهت تخلیه راحت‌تر سینوس‌ها، عمل جراحی سینوس را توصیه نماید.

درمان در منزل

داروهای خانگی برای درمان سینوزیت و درمان سردرد تنشی، بر روی تخلیه راحت‌تر سینوس‌ها، کمک به کاهش التهاب و کاهش فشار آن‌ها متمرکز می‌شوند.

اگر شما دچار علائم خفیف باشید، ممکن است در خانه قادر به درمان آن‌ها باشید، توسط راه‌کارهایی از قبیل:

استراحت و نوشیدن مایعات زیادمصرف مسکن‌های غیر نسخه‌ای، مانند استامینوفن یا ایبوپروفناستفاده از اسپری و یا قطره‌های ضد احتقان یا بازکننده بینی - در یک نوبت نباید بیش از یک هفته از آن‌ها استفاده نمود.نگه‌داشتن یک حوله گرم بر روی سینوس آسیب‌دیده برای چند دقیقه و تکرار آن چندین بار در روزشست‌وشوی درون بینی با سرم نمکی یا محلول‌های آماده موجود در داروخانه‌ها – این امر می‌تواند با تمیز کردن مخاط بینی، باکتری‌ها و ذرات آلرژی‌زا را برطرف کرده و به کاهش تورم سینوس‌ها کمک نماید.نوشیدن مقدار زیادی مایعات به جهت حفظ آب بدنمرطوب کردن هوااستفاده از کمپرس گرم در صورت

نکاتی برای پیشگیری

سردرد های سینوسی

سردردهای سینوسی می‌توانند دردناک باشند، بنابراین رعایت اقدامات احتیاطی می‌تواند برای شما سودمند باشد.

در اینجا چند راهنمایی برای جلوگیری از سردردهای سینوسی ارائه می‌شود:

اجتناب از محرک‌ها

برخی از غذاها و یا بوی آن‌ها می‌تواند یک سردرد سینوسی را آغاز کند. شناخت محرک‌ها می‌تواند به شما کمک کرده تا از بروز سردردهای سینوسی پیشگیری نمایید. برای جلوگیری از بروز سردرد، کنترل استرس نیز مهم می‌باشد.

ورزش

ورزش می‌تواند تنش‌هایی را که باعث سردرد می‌شوند، کاهش دهد. نشان داده‌شده، داشتن اضافه‌وزن می‌تواند با سردرد در ارتباط باشد. تا آنجا که برایتان ممکن است وزن خود را متناسب نگه داشته و به‌طور منظم ورزش کنید.

بررسی میزان استروژن

در زنان، تغییر در استروژن می‌تواند به سردرد منجر شود. اگر شما داروهای هورمونی مصرف می‌کنید و یا وارد دوران یائسگی شده‌اید، با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید چراکه می‌تواند عامل بروز سردردهای شما باشد.

آنتی‌اکسیدان‌ها

مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزیجات مصرف نمایید چراکه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.با جلوگیری از بروز سردردهای سینوسی دیگر لازم نیست متحمل درد و ناراحتی همراه با آن گردید.

منبع:مرکز تخصصی مغز و اعصاب,عصر ایران

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits