دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراقبت های مهم و ضروری بعد از عمل قلب باز
42
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مراقبت های بعد از جراحی باز قلب:بيماراني که تحت عمل جراحی قرار مي گيرند ، مسلماً چند روز و گاهي يک هفته يا بيشتر در بيمارستان بستري مي شوند و در اين مدت از نظر غذايي زير نظر پزشک معالج ، متخصص تغذيه و پرستاران قرار دارند.

مراقبت های بعد از جراحی باز قلب

بيماراني که تحت عمل جراحی قرار مي گيرند ، مسلماً چند روز و گاهي يک هفته يا بيشتر در بيمارستان بستري مي شوند و در اين مدت از نظر غذايي زير نظر پزشک معالج ، متخصص تغذيه و پرستاران قرار دارند. زماني که اين بيماران به منزل منتقل مي شوند ، اطرافيان بيمار و يا خود او بايد دستورات پزشک يا متخصص تغذيه را اجرا نمايند. نوع رژيم غذايي اين بيماران در منزل ادامه رژيم غذايي در بيمارستان مي باشد و با بهبود حال بيمار و پذيرش او براي مصرف غذاي بيشتر، لازم است رژيم غذايي او نيز تغيير يابد و از رژيم هاي غذايي کامل تري استفاده شود.با دلگرم همراه باشید.

مراقبت های بعد از جراحی باز قلب

آیا پرسش یا توضیحی از پزشک خود دارید ؟

دقایقی را برای یادداشت سوالات خود در ملاقات بعدی خود با پزشکتان اختصاص دهید. برای مثال:

چه نوع فعالیت جسمانی برای من خوب خواهد بود ؟

از کجا بفهمم که وزنم باید چقدر باشد ؟

مهمترین تغییری که می توانم انجام بدهم کدام است ؟

دردهای پس ازجراحی

معمولا پس از جراحی باز قلب با توجه به برش قفسه سینه شامل پوست و عضله ها و استخوان هاو سایر اجزائ آناتو میک دیواره سینه بمدت چند هفته تا چند ماه دراین ناحیه گاهی درد های شدیدی بخصوص با تغییر وضعیت یا فشار روی این قسمت ها و یا در تنفس عمیق حس می شود. بطور معمول هنگام درد توصیه می شود ازمسکن های خوراکی یا شیاف مثل بروفن یا دیکلو فناک استفاده نمایند .

نباید بیمار این دردها راتحمل کند چون سبب افزایش کار قلب ویا افزایش فشار خون بیمار می شود. ودرصورتی که با مسکن های معمول بهبودی نداشت یا مشابه دردهای قلبی پیش ازعمل جراحی بود به پزشک یا نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه نماید.

نکته مهم: تقریبا در همه جراحی های باز قلب نوع CABG از شریان داخلی پستان چپ جهت پیوند به رگ های قلب استفاده می شود (علاوه بر استفاده از ورید های پا) این عمل باعث می شود که روی کل پستان چپ و بالای آن بیمار احساس سنگینی ،کرختی،خواب رفتگی،گزگز شدن، مور مور شدن نمایید.این احساس می تواند برای مدت ها باقی بماند.

مراقبت از زخم

محل برش جراحی در ناحیه سینه وهم چنین زخم های ساق پا مستعد عفونت هستند. برای پیشگیری از عفونت ضرورت دارد محل جراحی حدالامکان خشک و تمیز نگهد اشته شود ،ازخاراندن زخم اجتناب نمایید .چون سبب آسیب دیدن و عفونی شدن زخم می شود.

از مالیدن هر گونه پماد و پودر و لوسیون روی ناحیه زخم خودداری شود .بخیه های محل عمل ده روز پس از جراحی کشیده می شوند(مگر اینکه بخیه ها قابل جذب باشند) برای پیشگیری از تورم و ادم ساق پا توصیه می شود با قرار دادن یک بالش کوچک یا میز کوتاه پای عمل شده را کمی بالاتر از بدن نگهدارید.

خواب و استراحت

هنگام استراحت و خواب باید به پشت بخوابید و از خوابیدن به پهلو حداقل شش هفته خودداری شود ،تا از فشار به قفسه سینه جلو گیری شود.ازایستادن یا نشستن دریک وضعیت برای مدت طولانی بپرهیزید .برای یک تا دو ماه می توانید در طول روز و فعالیت ،از جوراب الاستیک استفاده نمایید.برای کنترل بی خوابی که پس از جراحی شایع است ، با تجویز پزشک معالج داروی خواب آور مصرف کنید و از خوردن مواد محرک و کافئین دار مثل قهوه و چای زیاد و نوشابه ها پرهیز نمایید.

فعالیت و ورزش

فعالیت فیزیکی را بتدریج شروع کنید و درصورت تحمل طول مدت تحرک را بیشتر کنید.راه رفتن و پیاده روی تا حدی که سبب خستگی و درد نشود بصورت روزانه روی زمین صاف و هموار در هوای آزاد که خیلی گرم و خیلی سرد نباشد ، انجام شود. یک الی شش هفته بعد از ترخیص می توانید کارهای سبک را انجام دهید .

از حرکات چرخشی در بازوها و حرکات بالای سر، و دورشدن زیاد دو بازو و هر گونه فشار روی سینه پرهیز نمایید. از بالا و پایین رفتن زیاد از پله ها در هفته های اول خودداری نمایید.معمولا شش تا دوازده هفته پس از عمل بتدریج فعالیت های متوسط مثل مرتب کردن رختخواب و اتوکشی و...وبعداز سه ماه کارهای سنگین مثل جاروکردن و دویدن و... را شروع کنید.

درفواصل بین فعالیت ها حداقل بیست دقیقه استراحت کنید و درصورت درد شدید در ناحیه سینه یا تنگی نفسی که با استراحت برطرف نشود به پزشک مراجعه نمایید.رانندگی حد اقل شش هفته ممنوع است .از انجام فعالیت در هوای سرد ویا بعداز خوردن غذا اجتناب کنید. تاشش هفته از بلند کردن یا کشیدن یا هل دادن اجسام بیش از سه کیلو گرم خودداری شود. دو تا سه ماه پس از عمل بسته به وضعیت عمومی و نوع کاربا ارزیابی کامل و اجازه پزشک معالج زمان مناسب برای شروع فعالیتهای اجتماعی و کار است .

حمام و نماز

درصورتی که محل بخیه ها خشک و بدون ترشح باشد استحمام بلامانع است .طول مدت استحمام کوتاه وبا همراه باشد.در حمام روی صندلی بنشینید.ازکشیدن لیف و کیسه روی محل زخم پرهیز شود.محل بخیه را با آب ولرم و شامپوی بچه ملایم شستشو دهید .جهت خواندن نماز تا حداقل دو ماه از میز و صندلی استفاده کنید.

مراقبت های بعد از جراحی باز قلب

مراقبت های عمومی پس از جراحی قلب

از هوای الوده و سنگین اجتناب نمایید .اجسام سنگین تر از سه کیلو گرم را بلند نکنید. حد الامکان از توالت فرنگی استفاده کنید .هنگام بلند شدن یا راه افتادن ابتدا چند دقیقه بنشینید و سپس چند دقیقه روی صندلی بنشینید و بعد راه بروید .دو هفته بعد از جراحی با اجازه پزشک خود می توانید مسافرت با هواپیما و قطار یا اتومبیل داشته باشید .

یک ماه بعد از عمل جراحی می توانید فعالیت جنسی داشته باشید.مصرف سیگار ، و مواد مخدر و هر نوع دود و محیط آلوده ممنوع است .مشروبات الکلی جدا پرهیز شود.درصورت دردشدید ناحیه سینه – تنگی نفس شدید – سرفه زیاد – افت یا افزایش شدید فشا ر خون- تب و لرزشدید- ترشح چرکی محل زخم – مدفوع قیری رنگ– درد و تورم شدید ساق پا – تنگی نفس ناگهانی در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه نمایید.

رژیم غذایی در همه بیماران قلبی رژیم سبک و کم حجم و کم نمک و کم چربی است. از غذای سرخ کردنی و چرب و فست فود ها و گوشت قرمز و روغن های جامد و کره و خامه و شیر پر چرب و شیرینی های خامه دار و ...پرهیز کنید. ومصرف ماهی و سبزیجات و میوه ها و نان سبوس دار و غذاهای آب پز و بخار پز بدون ادویه و کم نمک توصیه می شود .سعی کنید روزی سه عدد مغز گردو، هفت عدد مغز بادام زمینی ،روغن زیتون،ماهی دریا ومیوجات وسبزیجات را بطور مرتب مصرف کنید.

پس از اینکه به منزل رفتم چه می شود ؟

  1. سعی کنید خواب طبیعی داشته باشید و مشابه روزهای قبل، از خواب بیدار شوید . در یک ساعت مشخص بیدار شوید، دوش بگیرید و لباس بپوشید . دروسط روز استراحت کنید و چرتی بزنید .
  2. هرروز قدمی بزنید یا با یک دوچرخه ثابت کار کنید و هرروز فعالیت خود را افزایش دهید. سعی کنید که در هنگام خواب ،احساس لذتبخش خستگی را داشته باشید . این حالت جهت خوابیدن به شما کمک می کند .
  3. ممکن است مصرف قرص خواب طی چند روزاول، خوابیدن را ساده تر کند. ممکن است شمادر سه هفته اول پس از عمل، احساس خستگی زودرس داشته باشید . اما درحدود 6 هفته پس از عمل، شما شروع به احساس قویتر شدن و بهبودی می نمایید .
  4. طی 2 تا 3 هفته اول پس از جراحی هرروز ساعت 4 و 8 بعد از ظهر درجه حرارت خود را بگیرید . در صورت بالا تر رفتن دما از 38 درجه سانتیگراد به پزشک خود اطلاع دهید .
  5. هر روز خود را بدون لباس وزن کنید . در سه هفته اول انتظار کاهش وزن را داشته باشید.اگر بیش از 5 پوند (250/2 کیلوگرم) وزن اضافه کردید با پزشک تماس بگیرید، چرا که ممکن است مایعات در بدن شما انباشته شده باشد که می تواند خطرناک باشد .

مراقبت های بعد از جراحی باز قلب

آیا کاری هست که نباید انجام دهم ؟

تا زمانیکه احساس خوب شدن و قوی بودن نکردید، رانندگی نکنید. چند هفته صبر کنید . حتی سعی به امتحان رانندگی هم نکنید، مگر آنکه مطمئن شوید که می توانید رانندگی ایمنی داشته باشید .
اجسامی را که بیش از 10 پوند (5/4 کیلوگرم) وزن دارند را هل ندهید ، نکشید و بلند نکنید . دست کم 6 تا 8 هفته تا بهبود استخوان سینه صبر کنید .

من چگونه می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟

با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .
شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب عمل قلب

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:پزشک آنلاین؛بیمارستان آتیه؛پارسی طب

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (42 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits