دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تورتیکولی (کجی گردن) و درمان این عارضه
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تورتیکولی یا کجی گردن در بچه ها چگونه ایجاد میشود:تورتیکولی یا کج بودن گردن یک بیماری است که بیشتر در نوزادان دیده میشود.

تورتیکولی یا کجی گردن در بچه ها چگونه ایجاد میشود

تورتیکولی یا کج بودن گردن یک بیماری است که بیشتر در نوزادان دیده میشود.بعضی از مادران در 8-6 هفته اول بعد از زایمان متوجه میشوند گردن نوزادشان به یک طرف کج و منحرف شده است. نوزاد بیشتر سرش را به یک طرف نگه میدارد و چرخاندن سر به طرف دیگر برایش مشکل است. به این بیماری تورتیکولی مادرزادی Congenital muscular torticollis میگویند.با دلگرم همراه باشید.

 تورتیکولی یا کجی گردن در بچه ها چگونه ایجاد میشود

علائم تورتیکولی یا کجی گردن

  • حرکت محدود
  • سردرد
  • لرزش سر
  • گردن درد
  • شانه در یک طرف بدن بالاتر است
  • سختی عضلات گردن
  • تورم عضلات گردن (احتمالاٌ از زمان تولد)

عوامل و فاکتورهای خطر

تورتیکولیس ممکن است اینگونه باشد :

  • موروثی : در رابطه با ژنهای ناقص
  • اکتسابی : در نتیجه آسیب به سیستم عصبی یا ماهیچه ها پیشرفت می کند.

اگر این وضعیت بدون عامل شناخته شده ای روی دهد ، تورتیکولیس (کج گردنی ) بی علت نامیده می شود.
کج گردنی هم در کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق می افتد. کج گردنی مادرزادی ( از بدو تولد) ممکن است در صورتی روی دهد که سر جنین هنگام رشد در رحم در موقعیت نامناسبی قرار گیرد یا اینکه ماهیچه یا منبع خون گردن جنین آسیب دیده باشند.

تورتیکولی یا کجی گردن

تست ها و تشخیص تورتیکولی یا کجی گردن

تست ها یا فرآیندهای مختلف برای کشف عوامل احتمالی درد سر و گردن انجام می شوند. معاینه جسمی، کوتاه شدگی قابل رویت ماهیچه های گردن را نشان می دهد و سر به طرفی که تحت تأثیر قرار گرفته منحرف می شود درحالیکه فک به سمت مخالف بر می گردد.

---------------------------------------------------------------------------------------------

درمان تورتیکولیس

مادرزادی شامل کشش ماهیچه های کوتاه شده گردن می باشد. کشیدگی مربوطه و تثبیت موقعیت ، درمانهای کاربردی در نوزادان و کودکان می باشد. چنین درمانهایی اغلب موفقیت آمیز هستند بویژه اگر ۳ ماه پس از تولد آغاز شوند.
اگر روشهای درمانی دیگر با شکست مواجه شوند، عمل جراحی برای تصحیح ماهیچه گردن ممکن است در سالهای قبل از دبستان انجام گردد.

ورتیکولیس اکتسابی با شناسایی علت مربوطه اختلال، درمان می شود. کاربرد گرما، کشش تیره گردن و ماساژ احتمالاٌ به رفع درد سر و گردن کمک می کنند. نرمش های کششی و گردن بند ها می توانند به اسپاسم های عضلانی کمک کنند.
داروهای مورد استفاده برای درمان این وضعیت عبارتند از یک داروی انتی کولینرژیک (ضد فعال کننده) بنام باکلوفن. تزریق بوتولینوم توکسین می تواند باعث رفع موقتی کج گردنی شود اما تزریق های مکرر معمولاٌ هر سه ماهه مورد نیاز می باشند. عمل جراحی بندرت صورت می گیرد.

درمانهای جایگزین

بیوفیدبک ممکن است برای بعضی از بیماران موثر باشد. ماساژ درمانی منظم می تواند درد اضافی در نواحی جبرانی بدن کاهش دهد. دو درمان بر اساس انرژی ، طب سوزنی و داروی هموپاتیک می توانند برای متعادل سازی مجدد کل فرد ، کمک به تصحیح تورتیکولیس کار کنند .علاوه بر این، گیاهانی که می توانند به تعادل محرک از سیستم عصبی کمک کنند اغلب توصیه می شوند.

---------------------------------------------------------------------------------------------

عوارض گردن کج عبارتند از :

ظاهر ناخوشایند، بروز اشکالاتی در مفصل گردنی در دراز مدت و درد بر اثر کشیده شدن برخی عضلات و کوتاهی برخی دیگر.برای تشخیص این ضایعه ، از ناحیه پشت، زوایه شوکی مهره های گردن و پشت را علامت می گذاریم و سپس آن ها را به هم وصل می کنیم .در حالت طبیعی ، یک خط عمودی تشکیل می شود.اگر ضایعه گردن کج وجود داشته باشد ، این خط در ناحیه گردن به صورت مایل خواهد آمد.

---------------------------------------------------------------------------------------------

حرکات اصلاحی گردن کج

1.حرکات کششی

شامل کشش عضله جناغی –چنبری –پستانی است.برای مثال اگر سر به سمت چپ کج شده باشد ، به راست نیز چرخش خواهد داشت.این به خاطر عملکرد عضله جناغی – چنبر ی- پستانی است.این عضله در سمت چپ ، عمل خم کردن سر را به سمت چپ و چرخش سر را به سمت راست انجام می دهد. برای بدست آوردن انعطاف پذیری این عضله، سر را به سمت راست خم کنید و سپس به سمت چپ می چرخانیم و تمام ورزش ها و حرکات اصلاحی برای چنین عارضه ای ، باید به کار گرفته شوند.


۱-۲-کشش عضلات و بافت های نرم کوتاه شده در سمت خم .سر باید به سمت راست خم شود.
۱-۳- برای اعمال کشش بیشتر از فرد می خواهیم که با دست خود نیز فشار وارد آورد و سر را به سمت راست خم کند
۲- حرکات تقویتی
۲-۱-حرکات تقویتی شامل تقویت عضله جناغی- چنبری – پستانی در سمت مخالف است.برای این منظور ، از فرد می خواهیم که سر را به سمت راست خم کند و در مرحله بعد، علاوه بر خم کردن به سمت راست ، سر را به سمت چپ نیز بچرخاند.
۲-۲- حرکت فوق را انجام می دهد و در مقابل حرکت ، با دست مقاومت ایجاد می کند تا عضله بیشتر تقویت شود.برای این منظور فرد ابتدا از انقباضات ایستا شروع می کند ، یعنی دست خود را در یک طرف سر ( بالای گوش) قرار می دهد و سعی می کن دسر را به سمت مخالف حرکت دهد.از طرف دیگر نیز سعی می کند سر را به همان سمت حرکت دهد.
به این ترتیب ، عضلات خم کننده طرفی گردن منقبض می شوند، ولی حرکتی صورت نمی گیرد.برای مثال اگر سر به سمت چپ کج شده باشد ، باید عضلات طرفی سمت راست تقویت شود، البته بتدریج اجازه حرکت نیز می دهد تا عضلات سمت راست در دامنه بیشتری تقویت شوند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب تورتیکولی یا کجی گردن

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

---------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.9 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رویا | ۵ سال پیش
آیا ممکن است علت کجی گردن ازسر باشد
0
0

hits