دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراقبت بعد از عمل پروتز گونه
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مراقب آبسه و عفونت بعد از پروتز گونه باشید!گونه‌های برجسته و خوش فرم، يکي از شاخص‌ترين نشانه‌های جواني و زيبايي هر فرد به شمار مي‌رود.

مراقب آبسه و عفونت بعد از پروتز گونه باشید!

گونه‌های برجسته و خوش فرم، يکي از شاخص‌ترين نشانه‌های جواني و زيبايي هر فرد به شمار مي‌رود. در برخي از افراد ممکن است به خاطر عوامل ارثي، گونه‌ها به خوبي رشد و توسعه پيدا نکرده باشد يا شکل استخوان گونه متناسب با ساير اجزای صورت نباشد. در برخي افراد هم با وجود آنکه استخوان گونه رشد مناسبي داشته و در سنين جواني شکل خوبي دارد، اما با شروع فرايند پيری و افتادگي بافت‌های نرم صورت، شکل گونه‌ها هم تحليل مي‌رود و زيبايي خود را تا حدودی از دست مي‌دهد و نیاز به برجسته سازی گونه می شود .

روش های درمانی جایگزین بسیار مناسبی برای پروتز وجود دارند که افرادی که به دنبال راه هایی برای بازگردانی حجم از دست رفته ی صورت خود هستند، ولی نمی خواهند در معرض خطرات عمل جراحی پروتز گونه قرار گیرند، می توانند از آن ها استفاده کنند. ازجمله این روش های جایگزین می‌توان به تزریق ژل و یا تزریق چربی در گونه که روش‌های گونه گذاری بدون جراحی هستند اشاره کرد.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مراقبت های مناسب بعد از جراحی پروتز گونه آشنا شوید.

مراقب آبسه و عفونت بعد از پروتز گونه باشید!

مراقبت های بعد از عمل قرار دادن پروتز گونه

در برخی کشورها آماری باورنکردنی رابه خود اختصاص داده است . طبق آمارهای ارائه شده از سوی انجمن بین المللی جراحان پلاستیک مربوط به سال 2013 ، بر محبوبیت عمل های جراحی زیبایی در بین زنان افزوده شده است.ناگفته نماند مردان نیز به دلیل تغییر فیزیولوژیک و چهره به جراحی زیبایی تمایل پیدا کرده اند.شاید شما نیز افرادی را سراغ داشته باشید که برای عمل جراحی بینی خود دلایل دیگری را مطرح می کنند مانند رینیت.

عمل رینوپلاستی جراحی است که برای بهبود عملکرد بینی و تغییر ظاهر آن انجام می شود اما برای انجام این عمل هم باید نکاتی را در نظر داشته باشید و به این گفته دکتر ابهری متخصص علوم رفتاری هم توجه کنید «65 درصد جراحی های زیبایی غیرضروری است و80 درصد افراد بعد از جراحی بینی به این واقعیت رسیدند که چهره آن ها تغییر چندانی نکرد.»هدف جراحی پلاستیک(Plastic Surgery) صورت، حفظ کارکرد طبیعی صورت و ایجاد نمای زیبا و طبیعی است؛ اما در کشور ما افراد زیادی متقاضی تغییرات بسیار روی بینی هستند و بیشتر آن ها تمایل دارند، بینی عروسکی داشته باشند؛ 60 سال پیش اروپاییان نیز همین تمایل را داشتند و پس از آن به طور کلی این جراحی ها کنار گذاشته شد.

1) معمولا" می توانید ۴۸ ساعت پس از عمل –که زخم ها غیرقابل نفوذ به آب شده اند- حمام بروید.

۲) از قرارگیری در معرض آفتاب و برنزه کردن طبیعی یا مصنوعی برای حداقل ۱۲ ماه پرهیز کنید.

۳) اگر پرهیز از آفتاب غیر قابل اجتناب باشد،از ضد آفتاب قوی(SPF>30) استفاده کنید

۴) در هنگام حمام رفتن حتما" باید کسی در کنارتان باشد تا از پایدار بودن وضعیت تان اطمینان داشته باشد.

۵) در زمان حمام از برخورد با فشار آب مستقیما" به زخمتان پرهیز کنید.

۶) از قرار گرفتن در وان یا رفتن به استخر در ۴ تا ۶ هفته پس از عمل پرهیز نمایید.

۷) زخم را هر روز از لحاظ بروز علائم عفونت بررسی کرده و تمیز نگهدارید.

۸) در موردی که برش داخل دهان داده شده است از دهان شویه مرتب – بفواصل ۳ تا ۴ ساعته – با سرم نمکی و محلول کلر هگزیدین بخصوص پس از غذا خوردن استفاده نمایید.

۹) رعایت کامل بهداشت دهان و دندان پس از عمل ضروری است.

۱۰) آرایش صورت می تواند حدود ۷ روزپس از عمل- پس از برداشتن بخیه ها- برای پوشاندن کبودی ها استفاده شود ولی نباید مستقیم روی برش ها قرار داده شود و در پایان روز باید با ظرافت پاک شود .

۱۱) اگر بخیه غیر قابل جذب داشته باشید ، معمولا" پس از ۵تا۷ روز بسته به نظر جراح تان برداشته می شوند.

پشیمانی سودی ندارد!

در صورتی که فرد بخواهد بینی عروسکی خود را که دچار آسیب شده است دوباره عمل کند به دلیل این که ساختاری در بینی فرد نمانده است، نمی توان برای جراحی مجدد از بینی خود فرد و نسوج او استفاده کرد و باید از غضروف گوش، غلاف عضله گیجگاهی یا از دنده فرد استفاده شود.

فلوشیپ جراحی صورت افزود:

این مسئله سبب می شود که یک جراحی ساده ترمیمی به عمل جراحی فوق العاده پیچیده تبدیل شود و فرد به جای عمل دو ساعته نیاز به یک جراحی پنج تا شش ساعته داشته باشد.وی درباره بزرگ کردن بیش از اندازه لب گفت: تزریق بیش از اندازه ژل در لب علاوه بر نمای غیرعادی، گاهی ممکن است کارکرد طبیعی عضلات لب را دچار اختلال کند؛ همچنین این مسئله می تواند سبب عفونت لب شود که مشکل آفرین است.در موارد نادر نیز اگر تزریق ژل در لب با روش درست انجام نگیرد، به بسته شدن عروق لب و سیاه شدن بخشی از لب و از دست دادن این عضو از بدن منجر می شود.

مراقب آبسه وعفونت باشید!

تزریق پروتز غیرمعمول که با صورت فرد تناسب نداشته باشد، مشکل آفرین است که یکی از آن ها جابه جایی پروتز(Prosthesis) است؛ چرا که اگر جسم خارجی را با فشار وارد صورت کنیم، سبب جابه جایی آن می شود.اگر از پروتز بزرگ برای گونه استفاده شود، علاوه بر نمای غیر عادی سبب ایجاد فضا زیر پروتز و تجمع مایع می شود و فرد را مستعد عفونت و آبسه می کند.

ساعدی اضافه کرد: فلسفه جراحی پلاستیک صورت حفظ کارکرد طبیعی صورت و ایجاد یک نمای زیبا و طبیعی است؛ در غیر این صورت عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد بنابراین همه افراد قبل از جراحی لازم است از این موضوع آگاهی داشته باشند و پس از آن برای جراحی اقدام کنند.

عوارض بعد از عمل

خون مردگي و تورم

به خاطر داشته باشيد که شدت ورم و خون مردگي گونه گذاری ممکن است قبل از آنکه کاهش يابد، ابتدا کمي افزايش پيدا کند. در اغلب افراد، بهبودی و برطرف شدن ورم‌ها از سه روز بعد از عمل شروع مي‌شود. آثار خون مردگي هم بعد از ۷ تا ۱۴ روز برطرف مي‌شود.

احساس سفت شدن گونه‌ها

اين احساس هم به خاطر ورم موجود در گونه‌هاست و با برطرف شدن ورم، سفتي گونه‌ها هم رفع مي‌شود.

بي حسي گونه‌ها

بي‌حسي گونه‌ها يکي از عوارض موقتي مورد انتظار بعد از عمل گونه گذاری است. معمولاً حس گونه‌ها بعد از شش تا ۱۲ ماه به وضعيت اوليه و طبيعي باز مي‌گردد.فعاليت‌های بدني آرام خود را مي‌توانيد در همان هفته اول بعد از عمل از سر بگيريد، اما ظرف ۷ تا ۱۰ روز بعد از عمل گونه گذاری بايد از تقلا کردن شديد، خم شدن و بلند کردن اجسام سنگين خودداري کنيد. توصيه مي‌شود که براي شروع ورزش و فعاليت‌های بدني شديد خود، حداقل دو تا سه هفته صبر کنيد. همچنين برنامه غذايي شما در چند روز بعد از عمل، فقط شامل مايعات خواهد بود. بعد از آن مي‌توانيد به تدريج برنامه غذايي معمول خود را از سر بگيريد.

--------------------------------------------------------------------------

نتيجه درازمدت اين عمل در اغلب افراد چيست؟

جراحي کاشت گونه ، قابل پيش‌بيني‌ترين راه برای اصلاح گونه‌ها است. البته به خاطر ورم‌هايي که بعد از جراحي ايجاد مي‌شود ممکن است دستيابي به بهترين نتايج اين عمل، سه تا شش ماه زمان ببرد.نتايج عمل جراحي پروتز گونه، ماندگاری طولاني و خوبي دارد. با توجه به اينکه پروتزها از مواد مصنوعي ساخته مي‌شوند، ممکن است در آينده نياز به ترميم و اصلاح داشته باشد. اما بر خلاف پروتزهای سينه، اغلب افرادی که پروتز گونه مي‌گذارند، تا آخر عمر نيازی به جايگزيني و تعويض آن نخواهند داشت.

--------------------------------------------------------------------------

آيا برای اين عمل لازم است در بيمارستان بمانم؟

جراحي پروتز گونه را مي‌توان در داخل مطب يا يک مرکز جراحي سرپايي يا بيمارستان به صورت کاملاً ايمن انجام داد. اين عمل ممکن است تحت بيهوشي کامل انجام شود که در اين صورت شما در طول مدت عمل کاملاً خواب خواهيد بود. همچنين ممکن است فقط از بي‌حسي موضعي و مسکن استفاده شود که در اين صورت در زمان عمل، بيدار اما آسوده و خواب آلود خواهيد بود. در زمان عمل کاشت گونه صورت شما هيچ دردي احساس نمي‌کنيد، اما ممکن است اندکي برايتان آزار دهنده باشد.انجام اين عمل حدود يک تا دو ساعت زمان مي‌برد. اگر عمل فقط برای گذاشتن پروتز باشد، غالباً بيمار مي‌تواند بعد از انجام عمل مرخص شود. اما اگر همزمان با آن، جراحي‌های ديگری هم انجام شود و زمان عمل بيشتر از پنج ساعت باشد، معمولاً توصيه مي‌شود که يک شب در بيمارستان بمانيد.


خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب مراقب آبسه و عفونت بعد از پروتز گونه

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

--------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا | ۴ سال پیش
چطوربفهمیم ک پرتزگونه عفونت کرده؟
0
2

hits