دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موقع سکته قلبی چیکار کنیم؟
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
حمله قلبی می تواند تنها به صورت یک حمله درد قفسه سینه باشد که اگر کمتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد چون سبب مرگ عضله قلب نمی شود دیگر به آن سکته قلبی اطلاق نشده و در این شرایط بنام آنژین صدری ناپایدار گفته می شود.

هنگام حملات قلبی چه باید کرد ؟

حمله قلبی می تواند تنها به صورت یک حمله درد قفسه سینه باشد که اگر کمتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد چون سبب مرگ عضله قلب نمی شود دیگر به آن سکته قلبی اطلاق نشده و در این شرایط بنام آنژین صدری ناپایدار گفته می شود. در مواردی که آنژین صدری ناپایدار باشد چون احتمال تبدیل این حملات به سکته قلبی است، باید بیمار در بخش CCU بستری شده و از داروهایی که جلوی تشکیل لخته را در رگهای کرونر می دهد ( مثل هپارین ) استفاده نمود.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم و راه های مناسب برای درمان سکته قلبی آشنا شوید.

هنگام حملات قلبی چه باید کرد ؟

صورت به صورت فرد مشکوک به سکته، نگاهی بیندازید. آیا به یک طرف آویزان شده است؟

از فرد بخواهید تا لبخند بزند. آیا حالت لبخند او به یک سمت متمایل شده است؟ اگر جواب این ۲سوال مثبت است، پس اولین تأیید سکته را گرفته‌اید. به احتمال زیاد آن قسمت مغز که حرکت عضله صورت را کنترل می‌کند دچار آسیب دیدگی شده است.

دست‌ها

از فرد بخواهید ۲دست خود را بالا بگیرد و نگه دارد. اگر یک دست به سمت پایین افتاد، این حالت دومین علامت سکته است و نشان دهنده این است که قسمت‌هایی از مغز که عضله را کنترل می‌کند، آسیب دیده است.

گفتار

به حرف زدن فرد گوش دهید، اگر نمی‌تواند جملات ساده را واضح بگوید، یا اینکه آنچه می‌گوید مفهوم نیست، این نیز ممکن است نشانه دیگری از سکته باشد.

-----------------------------------------------------------------------------

طور بفهمیم سکته قلبی سراغمان آمده؟

فشردگی و درد قفسه سینه و درد قسمت بالای بدن مهم ترین علائم سکته قلبی هستند، اما سکته قلبی علائم دیگری نیز دارد که باید آن ها را بشناسید.شناخت علائم سکته قلبی و مراجعه فوری به پزشک، فرد را از خطر مرگ حفظ می کند.
مطلب زیر را بخوانید تا علائمی را که باید مراقب آن ها باشید، یاد بگیرید.

1- به درد قفسه سینه توجه کنید.

درد قفسه سینه، رایج ترین علامت سکته قلبی است، چه تند و تیز باشد و چه کند.اغلب کسانی که دچار حمله قلبی می شوند، موقع سکته قلبی احساس می کنند کسی مرکز قفسه سینه شان را فشار می دهد. احساس فشردگی قفسه سینه چند دقیقه یا بیشتر طول می کشد، و یا اینکه مدتی از بین می رود و دوباره بر می گردد.

الف- درد قفسه سینه هنگام سکته قلبی همیشه با احساس فشردگی همراه نیست، بلکه برخی افراد احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه می کنند که کاملا ضعیف است. لذا هیچ نوع دردی در ناحیه قفسه سینه را نباید نادیده گرفت.اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید.
ب- معمولا هنگام سکته قلبی، درد پشت استخوان سینه یا جناغ سینه احساس می شود.

ج- البته باید گفت همیشه هنگام سکته قلبی، درد قفسه سینه رخ نمی دهد. برخی افراد هنگام حمله قلبی دچار درد قفسه سینه نمی شوند. ولی با این همه، وقتی ضربه ای به قفسه سینه شما وارد نشده است، نباید احتمال سکته قلبی را نادیده بگیرید.

2- درد قسمت بالای بدن خود را بررسی کنید.

گاهی اوقات درد ناشی از سکته قلبی، خارج از ناحیه قفسه سینه است و باعث درد گردن، شانه، درد پشت و حتی دست ها می شود. درد این قسمت ها کند و خسته کننده است.اگر اخیرا کار شدیدی انجام نداده اید و یا کاری انجام نداده اید که باعث درد قسمت بالایی بدن شما شود، در این صورت این نوع دردها می تواند نشانه سکته قلبی باشد.

3- مراقب سرگیجه، احساس سبکی سر و غش کردن باشید.

سرگیجه، احساس سبکی سر و غش نیز از علائم شایع سکته قلبی هستند، هر چند که در هر فرد دچار حمله قلبی بروز نمی کنند.


الف) همانند سایر علائم سکته قلبی، این علائم نیز می توانند در اثر سایر بیماری ها رخ دهند. لذا ممکن است مورد غفلت واقع شوند. ولی این علائم را جدی بگیرید، مخصوصا اگر درد قفسه سینه هم دارید.

ب) زنان بیشتر از مردان دچار این علائم می شوند، هر چند که همه زنان هم این علائم را تجربه نمی کنند.

4- تنفس خودتان را بررسی کنید.

تنگی نفس نیز یکی از علائم سکته قلبی است که به طور ناگهانی ایجاد می شود. این نوع تنگی نفس با تنگی نفس ناشی از سایر بیماری ها متفاوت است، زیرا به نظر می رسد از جایی بیرون نمی آید.
افرادی که قبل از حمله قلبی دچار تنگی نفس می شوند، می گویند مثل این است که آن ها به سختی ورزش کرده اند، با اینکه نشسته اند و استراحت می کنند.

5- مراقب علائم حالت تهوع باشید.

حالت تهوع ممکن است منجر به ایجاد عرق سرد و استفراغ شود.اگر این علائم را مشاهده کردید، به خصوص اگر همراه با سایر علائم سکته قلبی بود، ممکن است دچار حمله قلبی شوید.

6- نگرانی و اضطراب خودتان را بررسی کنید.

خیلی از افراد در معرض خطر سکته قلبی، خیلی مضطرب و دلواپس می شوند.این احساس اضطراب و نگرانی زیاد به طور ناگهانی ایجاد می شود. در چنین حالتی فورا به اورژانس زنگ بزنید.

7- اگر احساس کردید خودتان و فرد دیگری که نزد شماست، در معرض خطر بروز سکته قلبی است، فورا به اورژانس زنگ بزنید.

هر چقدر سریع تر تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار بگیرید، شانس زنده ماندن شما بیشتر است. لذا در این گونه مواقع معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

هنگام حملات قلبی چه باید کرد ؟

بیماری آنژین را درمان کنید

آنژین، درد قفسه سینه است که در مرکز آن رخ می دهد. این درد به شکل فشار ناچیز، سوزش و یا سنگینی قفسه سینه احساس می شود و اغلب با درد ناشی از سوزش سر دل (ترش کردن غذا) اشتباه گرفته می شود.
آنژین می تواند علامت بیماری کرونر قلبی باشد که شایع ترین علت سکته قلبی است. لذا اگر هر نوع دردی در ناحیه قفسه سینه خود احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید و یا به اورژانس زنگ بزنید.

الف) آنژین همیشه علامت بیماری یا حمله قلبی نیست. برخی افراد بعد از ورزش، دچار آنژین می شوند. بروز تغییر در روال طبیعی بدن مهم ترین چیزی است که باید مراقب آن باشید.
ب) اگر فکر می کنید درد ناحیه قفسه سینه شما در اثر سوء هاضمه و سوزش سردل است، شاید این درد ها در اثر آنژین باشد. لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت این درد را تشخیص دهد.

آیا دچار آریتمی هستید؟

آریتمی شامل ضربان غیرطبیعی قلب است که حداقل در 90 درصد افرادی که دچار سکته قلبی می شوند، وجود دارد.اگر شما دچار ضربان تند قلب، احساس لرزش در قفسه سینه و یا ضربان کند قلب باشید، ممکن است مبتلا به آریتمی باشید.لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز آزمایش های مختلف، علت این مشکل شما را پیدا کند.

از حالت سرآسیمگی، گیجی و علائم مشابه سکته قلبی آگاه باشید

علائم گفته شده در بالا در افراد مسن، واقعا می توانند نشان دهنده مشکلات قلبی باشند.اگر بدون دلیل دچار مشکلات رفتاری و شناختی گشتید، به پزشک مراجعه کنید.از مصرف قرص‌های فشارخون بپرهیزیدشاید با کمک دستگاه سنجش فشارخون، متوجه بالا بودن فشار خون در زمان مشکوک بودن سکته شوید. فشارخون بالا در مرحله حاد سکته رخ می‌دهد. این امری طبیعی است اما نه در همه افراد. به هیچ عنوان داروی فشار خون مصرف نکنید، حتی اگر فرد فشار خون دارد و مصرف دارو را در آن روز فراموش کرده است. مصرف داروی فشارخون در زمان سکته می‌تواند وضعیت را بد‌تر کند.

نشستن و دراز کشیدن

تا رسیدن اورژانس، فرد مشکوک به سکته باید بنشیند یا دراز بکشد. راه رفتن احتمال زمین خوردن فرد را بیشتر می‌کند که این امر می‌تواند وضعیت را بد‌تر کند. با دراز کشیدن، تأثیر جاذبه به طور عمده بی‌اثر می‌شود. به بیان دیگر در این حالت قلب می‌تواند با تلاش کمتری خون بیشتری به مغز برساند. در صورت دراز کشیدن فرد روی کمر، چانه را کمی بالا‌تر قرار دهید تا مجرای هوا باز بماند. در صورتی که فرد بیهوش است یا مشکل قورت دادن دارد نیز او را به پهلو بخوابانید.

مصرف غذا و نوشیدنی ممنوع

از آنجا که توانایی قورت دادن فرد دچار اختلال شده است، احتمال خفگی بر اثر مصرف نوشیدنی یا خوردنی وجود دارد. علاوه بر آن، برای برخی کارهای لازم در اتاق اورژانس، بهتر است شکم خالی باشد تا غذا از معده به دهان باز نگردد. بیماران دیابتی که دچار سکته شده‌اند شاید تصور کنند به علت افت میزان قندخون نیاز به خوردن چیزی شیرین دارند. در صورتی که افت فشار به علت سکته باشد از مصرف مواد شیرین بپرهیزید.

سیگار نکشید

سیگار نکشیدن، یکی از راه‌های مهم پیشگیری از سکته است. کشیدن سیگار قبل از رسیدن اورژانس می‌تواند مشکل را پیچیده‌تر کند.

خوابیدن

گاهی وقت‌ها علایم خفیف سکته بویژه در افراد مسن، خستگی مفرط است. خیلی از افراد دچار خواب آلودگی می‌شوند و تصور می‌کنند با خواب کوتاه می‌توانند علایم را کاهش دهند. خواب نه می‌تواند علایم سکته را کاهش دهد و نه از بین ببرد. فرد باید بلافاصله توسط پزشک معاینه شود.

-----------------------------------------------------------------------------

نکات


1- اگر درمان طی یک ساعت بعد از شروع علائم سکته قلبی انجام شود، موثر است.
2- اگر همه علائم شما طی 5 دقیقه از بین رفتند، باز هم به پزشک مراجعه کنید.
3-اگر دیدید فردی دچار سکته قبلی شده است، قبل از هر کاری ابتدا به اورژانس زنگ بزنید.

-----------------------------------------------------------------------------

هشدارها


1- اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید.
2- سکته قلبی خاموش که ایسکمی خاموش نیز نامیده می شود، ممکن است بدون هیچ علامت هشدار دهنده ای رخ دهد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب هنگام حملات قلبی چه باید کرد ؟

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

-----------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits