دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پیشگیری مناسب پیری چشم
2
زمان مطالعه: 20 دقیقه
ورزش هاي جلو گيري از پيري چشم/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری از پیری چشم آشنا شوید.

ورزش هاي جلو گيري از پيري چشم

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری از پیری چشم آشنا شوید.

 جلو گيري از پيري چشم

پیرچشمی ( Presbyopia ) چیست و چگونه پیشگیری و درمان می شود ؟

پیرچشمی یك پدیده طبیعی در اثر افزایش سن است و معمولا در اوایل یا اواسط دهه پنجم زندگی جلب توجه می كند. در صورت ابتلا به پیرچشمی باید برای خواندن كتاب آن را دست كشیده شده بگیرید. و احتمالاً خواندن خطوط ظریف دفتر تلفن نیز برای شما مشكل خواهد شد. گاهی ممكن است دچار خستگی و سر درد شوید. پیرچشمی ( Presbyopia ) اصطلاحی یونانی است که برای توصیف شرایطی به کار می رود که دامنه تطابق چشم بیمار به حدی کاهش می یابد که در نزدیکترین نقطه ( فاصله ) مورد نظر ، بینایی واضح و راحت فرد رخ نخواهد داد .

پیرچشمی از ۴۰ سالگی آغاز می شود و به نظر می رسد که پیرچشمی بتواند به عنوان شایعترین بیماری بشر قلمداد شود، چرا که هر فرد بالای ۴۰ سال دیر یا زود به درجاتی از مشکلات بینائی نزدیک دچار خواهد شد. از این رو، گروه زیادی از افراد در پی چاره جوئی برای رفع مشکل بینائی خود، به دنبال راههای گوناگون درمانی برای حل این معضل خواهند بود.

در واقع لنزهای چشم کمتر انعطاف پذیر می شوند . لنزها سفت و ماهیچه هایی که لنز را کنترل می کنند ، ضعیف می شوند و این کار از توانایی ماهیچه ها برای خم کردن و پهن کردن لنزها جهت تمرکز نور روی شبکیه جلوگیری می کند ، در نتیجه چشم در تمرکز بر روی اشیاء مشکل دارد .

دامنه تطابق به تدریج با افزایش سن ، کاهش پیدا می کند ، پیرچشمی بطور کلی موقعی اتفاق می افتد که دامنه تطابق بیمار کمتر از ۵ دیوپتر باشد . در این جاست که اغلب بیماران علائم را نشان میدهند . سن شروع پیرچشمی متفاوت است . بیشتر بیماران تا سن ۴۵ سالگی به اصلاح دید نزدیک نیاز خواهند داشت .

----------------------------------------------------------------

علائم و نشانه های پیرچشمی

علائم و نشانه های پیرچشمی شامل خستگی چشم، سردرد و خستگی هنگام کار نزدیک است. یکی از نشانه های بارز پیر چشمی این است که فرد مجبور است نوشته ها را دور نگه دارد تا بتواند آنها را بخواند.علائم پیر چشمی و دوربینی شبیه هم است؛ گرچه علت آنها متفاوت است. دوربینی (هایپراوپی) به علت کوچکی کره چشم یا کم بودن انحنای قرنیه (و در نتیجه کم بودن قدرت انکساری) آن است. در نتیجه اشعه های نور به جای تمرکز بر روی شبکیه، در پشت کره چشم متمرکز می شوند. معمولا این وضعیت باعث می شود، اشیاء دور را واضح تر و اشیاء نزدیک را تار ببینید. دور بینی از بدو تولد وجود دارد؛ در حالیکه پیرچشمی بعدا و معولا حوال 40 سالگی بروز می کند.

پیشگیری مناسب پیری چشم

تشخیص پیرچشمی

چشم پزشک طی معاینه کامل چشم پزشکی، پیرچشمی را تشخیص می دهد. علاو بر کنترل سایر بیماریهای چشمی، چشم پزشک با کمک تست استاندارد بینایی میزان پیرچشمی شما را تعیین خواهد کرد.چشم پزشک عیب انکساری چشمتان را تعیین و نسخه عینک مناسب را تجویز خواهد کرد. در طی معاینه از شما خواسته می شود که بگویید با کدام عینک بهتر می بینید. همچنین چشم پزشک در مورد مناسب ترین روش جراحی پیر چشمی به شما اطلاعات خواهد داد.

افراد دوربین « زودتر از افراد نزدیک بین » به پیرچشمی مبتلا می شوند .در مورد اینکه آیا می‌توان از پیرچشمی جلوگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت، بایستی گفته شود که تاکنون به این سوال پاسخ مشخص داده نشده و تحقیقات تاکنون نتوانسته است راه حلی را پیشنهاد نماید.

عمدتا مشكل پير چشم ها وابستگي به عينك است و اين تنها براي مطالعه نيست. براي گرفتن شماره تلفن و يا خواندن يك SMS و يا ديدن يك انگشتري در مهماني ،آرايش صورت، مانيكور و اصلاح ناخن، كار در آشپزخانه و ... مواردي است كه شخص پير چشم نياز به عينك دارد. عدم دسترسي به عينك و نياز به برداشتن و گذاشتن مكرر و در مواردي نگاه كردن از بالاي عينك ، هميشه افراد پير چشم را رنج ميدهد.ورزش‌های مخصوص چشم می‌تواند كمك زیادی به چشم‌های پف‌آلود كند. افتادگی پلك‌ها نیز با تمرین‌های مؤثر و ورزش‌های ضد پیری چشم، تا حد زیادی برطرف می‌شود.


تمرین شماره ۱

دو طرف سر خود را – در قسمت گیجگاه – به آرامی با دو انگشت فشار دهید تا عضلات آن كشیده شوند و در همین حال، مرتبا چشم‌ها را باز و بسته كنید. این كار را ۵ بار تكرار كنید.

تمرین شماره ۲

در حالی‌كه چشم‌هایتان بسته و آرام است، به صورت قائم بنشینید. همان‌طور كه پلك چشم‌ها در تمام طول مدت ورزش بسته است، اول به پایین نگاه كرده و بعد تا جایی كه ممكن است به بالا نگاه كنید. این حركت را ۱۰ بار انجام دهید.

تمرین شماره ۳

با چشم‌های بسته و آرام، راست بنشینید. همان‌طور كه چشم‌ها را در تمام طول تمرین بسته نگه داشته‌اید، ابروها را تا جایی كه می‌توانید، بالا ببرید و پلك چشم‌ها را تا حد ممكن به سمت پایین بكشید. در همین حالت بمانید و تا ۵ بشمارید. استراحت كنید و این ورزش را۵ بار تكرار كنید.

تمرین شماره ۴

با چشم‌های باز و آرام، به صورت راست بنشینید. پلك بالای چشم‌ها را تا نیمه ببندید و در همین حال، ابروهایتان را به سمت بالا ببرید. بعد چشم‌ها را كاملا باز كنید تا سفیدی چشم‌ها در قسمت بالایی عنبیه دیده شود.

تمرین شماره ۵

مثل سه حركت قبلی، راست بنشینید و در حالی‌كه چشم‌هایتان باز است، سرتان را صاف نگه دارید. همان‌طور كه سرتان را مستقیم نگه داشته‌اید، اول به بالا و بعد به پایین نگاه كنید. این حركت را ۱۰بار تكرار كنید. حالا بدن و سرتان را در حالت قبلی حفظ كنید و این بار، به چپ و راست نگاه كنید. این حركت را نیز ۱۰ بار انجام دهید.

----------------------------------------------------------------

روشهاي درمان پيرچشمي presbyopia treatment

بسته به شرایط هر فردی ممکن است برای اصلاح پیرچشمی، چشم پزشک روش خاصی را پیشنهاد کند. روش های مرسوم درمان پیر چشمی شامل استفاده از عینک، لنز های تماسی و اعمال جراحی است که به طور مختصر درمورد آنها بحث خواهیم کرد:

عینک

رایج ترین عینک ها برای اصلاح پیر چشمی عینک هایی دوکانونی و تدریجی است. عینک دو کانونی به این معنی است که فرد در دو نقطه می تواند تمرکز کند و شفاف ببیند: یکی دید دور و دیگر دید نزدیک. قسمت اصلی عینک برای دید دور طراحی شده است و قسمت پایین عدسی عینک که قدرت انکساری بیشتری دارد، برای دید نزدیک است.

عدسی عینک های تدریجی مثل عینک دوکانونی است اما به صورت تدریجی بینایی را از فاصله دور تا نزدیک اصلاح می کند؛ بدون اینکه خط قابل رویتی داشته باشد.انتخاب دیگر عینک های مطالعه است. بر خلاف عینک های دو کانونه و تدریجی که اکثر افراد در طول روز می زنند، عینک ها مطالعه فقط برای کار نزدیک استفاده می شوند.

لنز تماسی

با استفاده از لنزهای تماسی چند کانونی که از انواع مواد نافذگاز و لنزهای نرم ساخته می شوند، می توان پیرچشمی را درمان کرد. روش دیگر اصلاح پیرچشمی با استفاده از لنز تماسی، اصلاح تک چشمی است. به این معنی که یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می شود. مغز تدریجا عادت می کند که از یک چشم برای دید نزدیک و از چشم دیگر برای دید دور استفاده کند. در حالیکه برخی افراد از این روش راضی هستند، بعضی دیگربه علت کاهش بینایی و از بین رفتن درک عمق (دید سه بعدی) از این روش ناراضیند.

با پیشرفت سن تغییرات پیر چشمی در عدسی چشم نیز پیشرفت می کنند و چشم پزشکتان عینک یا لنز تماسی قویتری را برایتان تجویز خواهد کرد. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، چشم پزشکتان می تواند عینک مطالعه ای تجویز کند که روی لنز استفاده کنید.

روش های جراحی اصلاح پیرچشمی

در سالهای گذشته تلاش های زیادی برای اصلاح پیرچشمی به کمک روش های مختلف جراحی صورت گرفته است. در زیر خلاصه ای از جدید ترین روش های اصلاح جراحی پیرچشمی و معایب و محاسن هر روش شرح داده خواهد شد:

کراتوپلاستی هدایتی یا CK

در این روش به کمک امواج رادیویی انحنای قرنیه را افزایش می دهیم تا چشم قدرت انکساری بیشتری پیدا کرده و بتوانیم نزدیک را بهتر ببینیم. عمل برای اصلاح یک چشم انجام می شود. نتایج اولیه خوب بود، اما به مرور زمان تاثیر آن کم می شود. به این دلیل این روش در میان چشم پزشکان مقبولیت عمومی پیدا نکرد.در این روش با کمک امواج رادیو فرکونسی با انرژی پایین رشته های کلاژن در محیط قرنیه چروکیده می شود تا انحنای مرکز قرنیه پر شیب تر شده و در نتیجه طول قدامی خلفی چشم بیشتر شده و قدرت انکساری چشم بیشتر شود.

برای انجام این عمل ابتدا چشم پزشک با ریختن قطره های بی حس کننده سطح چشم را بی حس می کند. سپس مارکر مدوری با ماژیک رنگ شده و بر روی قرنیه گذاشته می شود. این علامت گذاری به منظور مشخص شدن محل قرار دادن سر پروب دستگاه رادیو فرکونسی انجام می شود. مسیر اصلاح شبیه کمربندی در محیط قرنیه اعمال می شود و باعت تنگ شدن محیط قرنیه و در نتیجه افزایش انحنای قسمت مرکزی و اصلاح دید نزدیک و بهبود دوربینی و پیر چشمی شود.

عمل کراتو پلاستی هدایتی در سال 2002 برای اصلاح موقت دوربینی و در آوریل سال 2004 برای اصلاح پیر چشمی موفق به اخذ تادئیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA شد.در روش اصلاح "دید تک چشمی یا منوویژن" در افردی که دید خوبی برای دور دارند و برای دید نزدیک ناشی از پیر چشمی نیاز به کمک دارند، اصلاح بینایی برای نزدیک در یک چشم معمولا چشم غیر غالب با روش کراتو پلاستی هدایتی انجام می شود. توصیه می شود قبل از اصلاح تک دید با کمک لنز تماسی چند هفته قبل از عمل، شرایط بینایی مشابه پس از عمل را برای بیمار ایجاد کرد تا فرد نتیجه عمل را بهتر درک کند.

با یک عمل سه دقیقه ای، شما احساس بهبودی در بینایی نزدیک را تجربه خواهید کرد؛ اما برای حصول نتیجه نهایی به چند هفته زمان نیاز داریم. یکی از خصوصیات جذاب این روش این است که کمتر تهاجمی است. بعضی افراد اشکریزش، احساس جسم خارجی یا نوسان دید دارند که گذراست.

لیزیک و پیر چمشمی Monovision LASIK

روش جراحی دیگری که می تواند نیاز به عینک نزدیک را کاهش دهد، لیزیک منوویژن (دید تک چشمی) است. به این معنی که با لیزیک یا سایر روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه ( لازک، پی آر کی و ...) یک چشم (معمولا چشم غالب) به طور کامل برای دید دور اصلاح می شود و چشم دیگر تعمدا کمی نزدیک بین اصلاح می شود تا فرد دید نزدیک خوبی پیدا کند.

لیزیک تک چشمی می تواند بر کاهش مشکلات دید نزدیک ناشی از پیر چشمی موثر باشد، زیرا چشمی که کمی نزدیک بین باشد، می تواند اشیاء نزدیک را بدون عینک واضح ببیند. بنا بر این پس از لیزیک تک چشمی، چشم غالب مسئول وضوح دید دور و چشم غیر غالب مسئول دید واضح نزدیک خواهد بود.هر نوعی از اصلاح تک چشمی – چه با لنز تماسی و چه با لیزیک و یا سایر روش ها، محدودیت هایی از نظر دید ایجاد می کند. از آنجایی که هر دو چشم به صورت تیمی واحد با هم کار می کنند، با اصلاح تک چشمی دید دور به وضوح زمانی که هر دو چشم برای دور اصلاح شده اند، نخواهد بود.

با این وجود اکثر افرادی که تحت عمل لیزیک تک چشمی قرار می گیرند، چون بدون عینک دید قابل قبولی برای همه فواصل دور و نزدیک دارند، احساس رضایت نسبی دارند و کاهش اندک وضوح دید دور را در مقایسه با ارزش بدست آوردن دید نزدیک ترجیح می دهند.همچنین اگر فردی بعد از لیزیک تک چشمی نیاز به وضوح دید دور بهتری برای فعالیت های خاصی مثلا رانندگی در شب داشته باشد، می تواند در این مواقع از عینک یا لنز تماسی استفاده کند.

لیزیک مولتی فوکال (چند کانونی) یا پرسبی لیزیک PresbyLASIK

روش دیگر لیزیک مولتی فوکال (چند کانونی) یا پرسبی لیزیک PresbyLASIK است. در لنز تماسی چند کانونی، نواحی مختلف لنز برای اصلاح دید نزدیک، حد وسط و دور طراحی شده است. در این روش تحقیقاتی که بنام لیزیک مولتی فوکال یا پرسبی لیزیک نامیده می شود،به منظور اصلاح پیر چشمی، با کمک لیزر اگزایمر نواحی مشابهی بر روی سطح قرنیه ایجاد می شود.پرسبی لیزیک هنوز موفق به دریافت تائیدیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA نشده است؛ اما نتایج بررسی های اولیه موثر و کم خطر بودن این روش را اثبات کرده است.

Kamra Corneal Inlay کارگذاری کمرا

کمرا توسط شرکت AcuFocus تولید می شود و درآوریل سال 2015 موفق به دریافت تائیدیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA شد. این وسیله در بیش از 50 کشور دنیا وجود دارد.کمرا برای برای کاهش یا حذف نیاز به عینک برای دید نزدیک در افراد 45 تا 60 ساله طراحی شده است. این افراد دید خوبی برای دور دارند ؛اما به علت پیر چشمی دید نزدیک خوبی ندارند.کمرا بسیار کوچک و ظریف است بطوری که قطر آن 3.8 میلیمتر و ضخامت آن 6 میکرون است. رنگ آن مات است و سوراخی به قطر 1.6 میلیمتر در مرکز دارد.

این وسیله به کمک جراحی در مرکز قرنیه و مستقیما در جلوی مردمک چشم کار گذاشته می شود. سوراخ مرکزی کمرا شبیه اثر سوراخ ریز دوربین عمل کرده و دامنه دید را وسعت می بخشد. این مسئله باعث واضح شدن دید نزدیک و در عین حال باقیماندن وضوح دید دور می شود.به طور معمول کمرا در چشم غیرغالب کارگذاشته می شود.

این کار باعث می شود هر دو چشم برای دور دید واضحی داشته باشند و در همان حال چشمی که کمرا دارد برای نزدیک دید خوبی پیدا کند.عمل کارگذاری کمرا کمتر از 15 دقیقه زمان می برد و و حتی در مطب قابل انجام است. نیازی به بخیه نیست. زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اغلب افراد می توانند طی 24 تا 48 ساعت پس از جراحی به کار و زندگی معمول برگردند.

لیزر اینتراکور INTRACOR

یکی از روش های جدید جراحی پیرچشمی بر روی قرنیه به نام اینتراکور نامیده می شود که نتایج اولیه آن امید وار کننده است. در روش اینتراکور با استفاده از لیزر فمتوسکند در عمق ضخامت قرنیه و بدون دستکاری سطح آن تغییراتی ایجاد می شود تا فرد بتواند نزدیک را بهتر ببیند. چون سطح قرنیه دستکاری نمی شود احتمال عوارضی مثل عفونت، التهاب و .....کمتر است.بر اساس گزارش محققان با این عمل، توانایی خواندن نوشتها های ریز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این عمل در اروپا برای افراد پیرچشمی که دوربینی دارند، تائید شده است.

جراحی تعویض عدسی طبیعی چشم برای اصلاح پیر چشمی (Refractive Lens Exchange)تعویض عدسی طبیعی چشم یا به عبارت دیگر "جراحی برداشتن لنز شفاف (Clear Lens Extraction ) "، به منظور حذف عینک که "تعویض لنز داخل چشمی برای اصلاح پیر چشمی" نیز نامیده می شود ، ممکن است در بیماران پیر چشم یا بیماران دوربین شدید انتخاب مناسبی باشد.اگر شما قبلا دوربین بوده اید و اکنون با رسیدن به سن پیر چشمی، دچار پیرچشمی نیز شده باشید، شاید مناسب ترین روش اصلاح شماره چشمتان، این روش باشد . با اینحال در بعضی بیماران نزدیک بین نیز عمل" تعویض عدسی طبیعی چشم "یا "همان برداشتن لنز شفاف " می تواند بهترین روش باشد .

پیشرفت هایی که در عمل جراحی کاتاراکت بوجود آمده، باعث پیدایش این روش جدید جراحی عیوب انکسار برای اصلاح عینک شده است. در این عمل برای اصلاح عیب انکساری لنز طبیعی چشم با یک لنز مصنوعی داخل چشمی (Intra Ocular Lens) یا IOL) ) تعویض می شود تا تصویری واضح بر روی شبکیه چشم متمرکز شده وبدین ترتیب از عینک رهایی یابید.

عمل برداشتن لنز شفاف در واقع عملی شبیه عمل کاتاراکت یا آب مروارید است؛ با این تفاوت که لنزی که در این عمل برداشته میشود بر خلاف کاتاراکت، لنزی شفاف و غیر کاتاراکته ( بدون کدورت ) است و فقط برای رهایی یا کاهش وابستگی شما به عینک این عمل انجام می شود. همانند جراحی آب مروارید بسته به مشکل بینایی شما و سلامتی چشمتان به سه روش مختلف میتوان جایگزینی لنز شفاف را انجام داد:

روش اصلاح منوویژن یا اصلاح دید تک چشمی با استفاده از لنز های داخل چشمی تک کانونی

(Monofocal) :

پیشگیری مناسب پیری چشم

لنز های منو فوکال می توانند متناسب با شماره ای که در چشم گذاشته میشوند دید دور ، نزدیک و یا دید میانه (برای کار با کامپیوتر) را اصلاح کنند؛ اما قادر نخواهند بود که همزمان بینایی را برای فواصل مختلف اصلاح کنند. یکی از روش هایی که این لنز ها برای اصلاح بینایی برای افراد پیر چشم بعد از عمل آب مروارید یا عمل جراحی برداشتن لنز شفاف به کار می روند به نام "منوویژن یا اصلاح تک دید" نامیده می شود؛ به این ترتیب که یک چشم برای دید نزدیک و چشم دیگر برای دید دور اصلاح می شود و در نتیجه وابستگی فرد به عینک کم می شود.

لنز های چند کانونی (Multifocal IOL ) :

این لنز ها بسته به طراحی آنها می تواند در کنار دید خوب دور دید مناسبی را به طور همزمان در نزدیک یا میانه ایجاد کنند این لنزها انواع مختلفی دارند؛ اما در اینجا چند نوع از آنها که موفق به دریافت تأئیدیه FDA (انجمن دارو و غذای آمریکا) شده اند؛ ذکر خواهند شد:

The ReZoom IOL لنز های ریزوم

با کار گذاری لنز ریزووم در چشم, فرد بینایی خوبی در فواصل دور, نزدیک و حد فاصل آن را خواهد داشت. لنز ریزووم یک لنز چند کانونی نسل دوم است که پنج ناحیه اپتیکی برای اصلاح بینایی در فواصل مختلف را داراست. این لنز توسط شرکت AMO آمریکا طراحی و ساخته شده است. این لنز تأئیدیه FDA (انجمن دارو و غذای آمریکا) را در مارس 2005 دریافت کرد.

بر اساس مطالعات بالینی انجام شده, 92% افرادی که لنز ریزووم دارند, برای مطالعه اصلاً به عینک نیاز ندارند و یا فقط گهگاهی نیاز به عینک دارند. بطور معمول شش تا دوازده هفته زمان لازم است تا بیماران به این سیستم جدید عادت کنند. اگر شما مایلید که برای مطالعه وابستگی کمی به عینکتان داشته باشید, لنز ریزووم درست آن چیزی است که منتظرش هستید.

لنزهای چندکانونی تکنیس Tecnis Multifocal IOL

این لنز نیز توسط شرکت(Advanced Medical Optics )AMO آمریکا طراحی و ساخته شده است. این لنز diffractive بوده و در اندازه های مختلف مردمک, فرد بینایی خوبی در فواصل دور, نزدیک و حد فاصل آن را خواهد داشت. این لنز تأئیدیه FDA (انجمن دارو و غذای آمریکا) را در اوائل 2009 میلادی دریافت کرد.

The ReStor Acrysof IOL لنزهای ری استور

این لنز توسط شرکتAlcon آمریکا طراحی و ساخته شده است.بر اساس یک مطالعه بالینی که کارخانه سازنده این لنز انجام داد, 80% بیماران در هیچ شرایطی نیاز به عینک ندارند. این لنز با بهره گیری از تکنولوژی جدیدی در طراخی لنز بنام "apodized diffractive technology " بیمار را قادر می کند تا در فواصل مختلف بینایی خوبی داشته و کیفیت زنگی فرد را بهبود می بخشد. این لنز تأئیدیه FDA (انجمن دارو و غذای آمریکا) را در مارس 2005 دریافت کرد. نوع آسفریک آن در اوائل سال 2007میلادی تأئیدیه FDA (انجمن دارو و غذای آمریکا) رادریافت کرد. لنز آسفریک در قسمت های محیطی شعاع انحنای کمتری داشته و حساسیت کنتراست بالاتر و بینایی بهتری در شب دارد.

لنزهای تطابقی یا Accomodative IOLs

لنز شناخته شده این گروه که تاییدیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA را دارد "کریستا لنز " است.این لنز در اواخر سال 2003 میلادی و زمانی که توسط شرکت eyeonics عرضه می شد, موفق به دریافت تأئیدیه FDA (انجمن دارو و غذای آمریکا) شد. شرکت Bausch & Lomb در اوائل سال 2008 میلادی این لنز را تصاحب کرد و تحت عنوان" Crystalens HD " تأئیدیه FDA (انجمن دارو و غذای آمریکا) را در اواخر ژوئن 2008 دریافت کرد. این لنز برای بازگرداندن قدرت تطابق چشم طراحی شده و در مطالعات انجام شده توسط FDA (انجمن دارو و غذای آمریکا) در 80% موارد پس از چهار ماه بیمارن بدون عینک بینایی 100% دارند.

در حالیکه بینایی دور نیز خیلی خوب است.از آنجایی که این لنز در هر دو طرف خود دارای لولا است, براحتی می تواند توسط عضلات مژگانی حرکت کند و چشم می تواند بطور طبیعی تری بر روی اشیاء دور و نزدیک تمرکز کند. در حال حاضر کریستا لنز تنها لنز تطابقی است که موفق به دریافت تأئیدیه FDA (انجمن دارو و غذای آمریکا) شده است. انتخاب لنز داخل چشمی مناسب لنزهای داخل چشمی تطابقی لنز داخل چشمی چندکانونی لنز داخل چشمی چندکانونی تکنیس

پیشگیری مناسب پیری چشم

بهبود پيرچشمي با جراحي(Surgical Reversal of Presbyopia (SRP

رايج ترين روشي که هم اکنون بکار مي رود، "بهبود پيرچشمي با جراحي"؛(Surgical Reversal of Presbyopia (SRPناميده مي شود. طبق اين تکنيک، فرض بر اين است که پيرچشمي ناشي از شل شدن رشته هاي متصل به لنز است. با استفاذه از چهار "باند متسع کننده اسکلرا(صلبيه)"، فرض بر اين است که اين رشته ها مجددا سفت شده و قدرت تمرکز را به عدسي باز مي گردانند. تا کنون با اين تکنيک بيش از 500عمل جراحي در جاهاي مختلف دنيا و با نتايج متفاوت انجام شده است.

کارآزمايي باليني در 6 مرکز در آمريکا شروع شده است. اين کارهاي تحقيقاتي بي خطر بودن و موثر بودن اين روش را ارزيابي مي کند.ابهامات خاصي در ارتباط با بي خطري اين تکنيک مثلا خطر پارگي کره چشم، فرسايش چشم با باند متسع کننده، عفونت وکاهش خونرساني کره چشم وجود دارد. علي رغم عدم اطمينان از بي خطري و موثر بودن آن، اين تکنيک در مکزيک و ساير کشورهاي خارج از آمريکا انجام مي شود.

اسکلروتومي مژگاني قدامي Anterior Ciliary Sclerotomy or ACS

روش ديگري که " اسکلروتومي مژگاني قدامي" Anterior Ciliary Sclerotomy or ACS ناميده مي شود،نيز بر همين فرضيه سفت کردن رشته هاي متصل به عدسي استوار است. در اين روش چند برش نيم ضخامت شعاعي شبيه کراتوتومي شعاعي در اسکلرا يا سفيدي چشم ايحاد مي شود.بر طبق گزارشات موجود با اين روش به مدت چند هفته بعد از عمل قدرت تمرکز عدسي بهبود مي يابد و سپس کاملا به شرايط قبل از عمل برميگردد.

اسکلروتومي مژگاني قدامي توأم با ايملنت

بعضي از جراحان با قرار دادن قطعاطي از جنس سيليکون داخل برش هاي شعاعي سعي در جلوگيري از بازگشت پيرچشمي دارند.

استفاده از ليرز مادون قرمز infrared laser

روش ديگري نيز که با هدف سفت کردن رشته هاي متصل به عدسي بکار مي رود، استفاده از ليرز مادون قرمز براي نازک کردن اسکلرا است.بر اساس گزارشات اوليه از آمريکاي جنوبي، با استفاده از دستگاه ليزري که توسط شرکت SurgiLight, ساخته شده؛ اين روش قادر است که توانايي قدرت تمرکز عدسي را بر خلاف دو روش قبلي بطور ماندگار،بهبود بخشد.

روشهاي نرم کردن هسته عدسيsoften the inside of the crystalline lens

دو روش ديگر نيز با اين فرض که پير چشمي عمدتا ناشي از سخت شدن عدسي و از دست دادن انعطاف پذيري آن است، ابداع شده اند. در روش اول از وسيله اي بنام کاتارکسCatarex استفاده مي شود که براي عمل آب مرواريد (کاتاراکت) اختراع شده است. با کاتارکس، بطور کامل محتويات عدسي چشم تخليه شده و کپسول عذسي"bag" باقيمانده با پليمر قابل ارتجاعي پر مي شود.

اين پليمر انعطاف پذيري لازم براي بازگشت الاستيسيته براي تغييرقدرت تمرکز عدسي را فراهم مي کند. در روش دوم با استفاده از ليزر فوتوديسراپتيو( انهدام با نور)photodisruptive laser ، محتويات عدسي چشم crystalline lens نرم شده و الاستيسيتي بهبود مي يابد. هر دوي اين روش ها تا مصارف کلينيکي راه زيادي را در پيش دارند.

---------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits