دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان کمبود گلبول قرمزخون
48
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درمان کمبود گلبول قرمزخون:کم خونی در اثر گلبول قرمز کم یا ناقص/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان کمبود میزان گلبول قرمز آشنا شوید.

کم خونی در اثر گلبول قرمز کم یا ناقص

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان کمبود میزان گلبول قرمز آشنا شوید.

کم خونی در اثر گلبول قرمز کم یا ناقص

سلول های قرمز خون ( RBC ) و یا سلول های گلبول های قرمز

تعداد سلول های قرمز خون پایین می تواند حاد یا بیش از یک دوره از زمان رخ دهد. علت زمینه ای برای درمان صحیح باید به درستی تشخیص داده شود اگر آن بسیار شدید نیست برخی از تغییرات در شیوه زندگی می تواند به این وضعیت کمک کند. سلول های قرمز خون ( RBC ) و یا سلول های گلبول های قرمز مسئول حمل اکسیژن به سراسر بدن می باشد شمارش RBC، مقدار اکسیژنی که به بافت های بدن می رسد تعیین می کند زیرا هموگلوبین موجود در گلبولهای قرمز خون اکسیژن را به بافت های سراسر بدن حمل می کند.تعداد RBC، یک آزمایش خون برای تعیین تعداد سلول های قرمز خون در خون است، که برای تعیین عملکرد درست بافت ضروری است.

محدوده نرمال گلبول قرمز چیست؟

علت تعداد کم سلول های قرمز خون چیست؟

علائم شمارش سلول قرمز خون پایین (کم خونی) چیست؟

چه هنگامی در گلبول قرمز پایین باید به پزشک مراجعه نماییدچگونه با شمارش سلول قرمز خون پایین ( کم خونی ) مقابله کنیم؟

درمان پزشکی شمارش سلول قرمز خون پایین ( کم خونی ) چیست؟

کم خونی چیست و چه افرادی بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند؟

آنمی یا کم خونی زمانی بروز می کند که میزان هموگلوبین در خون پایین تر از حد استاندارد باشد. هموگلوبین ترکیبی پروتئینی است که وظیفه حمل اکسیژن به بافت های بدن را به عهده دارد. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۵ درصد از مردم جهان از کم خونی رنج می برند که نیمی از این میزان به کمبود آهن در افراد مربوط می شود. معمولا خانم ها به دلیل خونریزی ماهانه، کودکان در سنین رشد و خانم های باردار بیشتر در معرض کم خونی قرار دارند.

درباره گلبول های قرمز، هموگلوبین و آهن و همچنین علل بروز کم خونی بیشتر توضیح بدهید.عوامل متعددی در بروز کم خونی نقش دارد. گاهی این هموگلوبین توسط مغز استخوان تولید نمی شود و در برخی موارد این هموگلوبین ها به صورت خونریزی از بدن دفع می شوند.علاوه بر این در برخی موارد از دست رفتن هموگلوبین در داخل بدن رخ می دهد به این ترتیب که تخریب در طحال احتباس می شود.

چگونه میزان گلبول های قرمز خون را افزایش دهیم ؟

محدوده نرمال گلبول قرمز چیست؟

توانایی سلول های قرمز خون در حمل اکسیژن بستگی به میزان هموگلوبین دارد اگر سطح هموگلوبین پایین باشد برای تأمین اکسیژن به تمام بافت های بدن به کار سختتر بدن نیاز است سطح پایین هموگلوبین به این معنی است که فرد دچار کم خونی است می تواند علائم خستگی و تنگی نفس پیدا کند.
میزان طبیعی RBC عبارت است از:

  • مردان 4.7 - 6.1 سلول در هر میکرولیتر
  • زنان 4.2 - 5.4 سلول در هر میکرولیتر

محدوده طبیعی می تواند در آزمایشگاه های مختلف متفاوت و همچنین بسته به اندازه گیری یا نمونه متفاوت باشد معمولا، محدوده فوق با توجه به اندازه گیری های معمول می باشد اما پزشک باید برای نتایج آزمون های خاص مشورت کند.

*************************************************


علت تعداد سلول های قرمز خون پایین چیست؟

همانطور که قبلا گفته شد مقدار اکسیژن رسیده به بدن توسط تعدادی از سلول های قرمز خون در خون مشخص می شود. اکسیژن از ریه به هموگلوبین در سلول های قرمز خون می چسبد و پس از آن در سراسر بدن منتشر می شود. علل سلول های قرمز خون پایین می تواند شامل:

  1. کم خونی
  2. شکست مغز استخوان
  3. سرطان یا سرطان خون
  4. مولتبپل میلوم ( سرطان سلولهای پلاسما )
  5. کمبود اریتروپویتین
  6. خونریزی بیش از حد
  7. تخریب سلول های قرمز خون یا همولیز ناشی از انتقال خون
  8. آسیب عروق خونی
  9. بارداری
  10. سوء تغذیه و کمبود تغذیه ای آهن، مس، فولات، ویتامین B6 و B12
  11. داروها مثل داروهای شیمی درمانی، کلرامفنیکل،هیدانتوئین ها و کینین

*************************************************

کم خونی چه نشانه هایی دارد؟

بیشتر افرادی که دچار کم خونی جزئی هستند معمولا متوجه آن نمی شوند. شدت و میزان علائم بستگی به شدت، نوع و سرعت بروز کم خونی دارد. اگر کم خونی بتدریج بروز کند، فرد به مرور با علائم حاصله تطابق پیدا می کند و دیرتر متوجه مشکل شده و دیرتر به پزشک مراجعه می کند، اما به طور کلی کم خونی خود را با نشانه هایی مثل ضعف، خستگی، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، افت فشار و... نشان می دهد.

البته در برخی انواع کم خونی علائمی مثل درد در شکم، کمر یا سینه، اختلالات دید، زردی و تورم اعضای بدن نیز دیده می شود. توجه داشته باشید کم خونی در افراد سالمند خطر مرگ ناشی از بیماری، سکته قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.

*************************************************

نقش هموگلوبین برای داشتن یک زندگی سالم بسیار مهم است، اندازه نرمال آن شامل:

  • ۱۴ تا ۱۸میلی گرم برای مردان بالغ
  • ۱۲ تا ۱۶ میلی گرم برای زنان بالغ.

این مقادیربرای بزرگسالان هستند و ممکن است آزمایشگاه های مختلف با توجه به روش و اندازه گیری های مختلف کمی متفاوت باشدهنگامی که سطح هموگلوبین کاهش می یابد، می تواند باعث خستگی، ضعف، تنگی نفس، سرگیجه، سردرد، پوست رنگ پریده، ناخن شکننده، ضربان قلب سریع شود. معمولا زنان سطوح پایین هموگلوبین در دوران بارداری و یا دوره قاعدگی دارند.

با این حال، علاوه بر آن بسیاری از دلایل دیگر هم وجود دارد. شایع ترین علت کمبودهای تغذیه ای آهن، اسید فولیک، و ویتامین C و B۱۲ است.همچنین می تواند با توجه به از دست دادن خون در جراحی یا ضربه، اهدای خون مکرر، بیماری های موثر بر مغز استخوان، سرطان، مشکلات کلیوی، آرتریت، دیابت، زخم معده و دیگر بیماری های دستگاه گوارش رخ می دهد.بسته به دلیل کاهش هموگلوبین، راه های طبیعی خاصی برای رساندن آن به سطح طبیعی وجود دارد

*************************************************

علائم شمارش سلول قرمز خون پایین (کم خونی) چیست؟

درمان کمبود گلبول قرمزخون

علائم مختلف تعداد RBC پایین می تواند شامل خستگی، ظاهر رنگ پریده، تپش قلب، تنگی نفس و غیره باشد سایر علائم مانند ریزش مو، ضعف ( احساس ناخوشی ) و بدتر شدن مشکلات قلبی نیز می تواند نشان دهنده تعداد سلول های قرمز خون پایین (کم خونی) است.
اگر کم خونی طولانی مدت باشد بدن با سطوح پایین اکسیژن عادت کرده و هیچ نشانه ها وجود ندارد. با این حال، در صورتی که کم خونی حاد است علائم می تواند به سرعت توسعه یابد.

*************************************************

چه هنگامی در گلبول قرمز پایین باید به پزشک مراجعه نمایید

  • اگر شما تجربه هر یک از علائم زیر را دارید باید به دکتر خود اطلاع دهید
  • ضعف شدید
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • تنگی نفس یا اشکال در تنفس
  • تپش قلب و یا ضربان قلب بسیار سریع

چگونه سطح هموگلوبین را افزایش دهیم

در اینجا ۱۰ راه برتر برای افزایش هموگلوبین به طور طبیعی می باشد.
۱. خوردن غذاهای غنی از آهن

کم خونی، فقر آهن شایع ترین علت سطح پایین آمدن هموگلوبین است. آهن یک عنصر مهم در تولید هموگلوبین است.برخی از منابع غذایی آهن مانند جگر، گوشت قرمز، میگو، اسفناج، بادام، خرما، عدس، غلات صبحانه غنی شده، بادام، صدف و مارچوبه.همچنین می توانید یک مکمل آهن بخورید. برای دوز صحیح با دکتر خود مشورت کنید چون دوز با لای آهن برای انسان مضر است

۲. ویتامین C

سطح پایین هموگلوبین به علت کمبود ویتامین C را می توان با خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C جبران کرد. غذاهای غنی از ویتامین C مانند پاپایا، پرتقال، لیمو، توت فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی و اسفناج بخورید. همچنین می توانید مکمل های ویتامین C پس از مشاوره با دکتر خود مصرف کنید

۳. اسید فولیک

اسید فولیک، ویتامین B کمپلکس است، برای سلول های قرمز خون لازمست بنابراین، کمبود اسید فولیک به صورت خودکار باعث کاهش سطح هموگلوبین می شود.برخی از منابع خوب اسید فولیک سبزیجات برگ سبز، جگر، برنج، جوانه، لوبیا خشک، جوانه گندم، غلات غنی شده، بادام زمینی، موز و جگر وکلم بروکلی هستند.همچنین می توانید ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم مکمل فولات روزانه پس از مشورت با دکتر خودمصرف کنید.

۴. چغندر

چغندر برای افزایش سطح هموگلوبین بسیار مفید است. این به دلیل داشتن آهن، اسید فولیک و نیز فیبر و پتاسیم بسیار عالی است. ارزش غذایی آن به افزایش تعداد سلول های قرمز خون کمک میکند.چغندر را بر روی اجاق گاز کبابی کنید یا در مایکرو فر بپزید وقتی خنک شد قبل از غذا بخورید
همچنین میتوانید آب ۱ عدد چغندر متوسط، ۳ عدد هویج و ۱/۲ سیب زمینی شیرین را تهیه کرده هر روز بنوشید

۵. سیب

خوردن یک سیب در روز می تواند به حفظ سطح هموگلوبین طبیعی کمک کند. سیب سرشار از آهن است.خوردن روزانه حداقل ۱ سیب (در صورت امکان، سیب سبز) با پوست.یا یک لیوان آب سیب و ۱/۲ فنجان آب چغندر و اضافه کردن کمی زنجبیل و یا آب لیمو ی تازه دو بار در روز آن را بنوشید.

۶. ملاس

درمان سنتی برای مبارزه با کم خونی و افزایش سطح هموگلوبین ملاس است. ملاس شامل آهن، فولات و بسیاری از ویتامین های B است که می تواند سلول های قرمز خون را افزایش دهد.مخلوط ۲ قاشق چای خوری ملاس و ۱ فنجان سرکه سیب یک بار در روز بنوشید.ورزش و سطح هموگلوبین مواد از بین برنده آهن غذاهای غنی از آهن افزایش هموگلوبین ورزش و سطح هموگلوبین مواد از بین برنده آهن غذاهای غنی از آهن افزایش هموگلوبین

۷. انار

انار دارای آهن و کلسیم و همچنین پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است. ارزش غذایی آن به افزایش هموگلوبین خون کمک میکند/خوردن روزانه ۱ عدد انار متوسط یا یک لیوان آب انار در صبحانه بسیار خوب است
یا ۲ قاشق چای خوری پودر دانه انار را با یک لیوان شیر گرم یک بار در روز بنوشید.ورزش و سطح هموگلوبین مواد از بین برنده آهن غذاهای غنی از آهن افزایش هموگلوبین ورزش و سطح هموگلوبین مواد از بین برنده آهن غذاهای غنی از آهن افزایش هموگلوبین ورزش و سطح هموگلوبین مواد از بین برنده آهن غذاهای غنی از آهن افزایش هموگلوبین
۸. گزنه

گزنه گیاهی است که می تواند نقش کلیدی در بالا بردن سطح هموگلوبین ایفا کند. این منبع خوبی از آهن، ویتامین B، ویتامین C و دیگر ویتامین ها است که می تواند به افزایش هموگلوبین کمک کند.

۲ قاشق چای خوری از برگ گزنه خشک را به یک فنجان آب گرم بریزید ده دقیقه بماند سپس صاف کرده و کمی عسل بزنید دو بار در روز بنوشید

ورزش و سطح هموگلوبین مواد از بین برنده آهن غذاهای غنی از آهن افزایش هموگلوبین ورزش و سطح هموگلوبین مواد از بین برنده آهن غذاهای غنی از آهن افزایش هموگلوبین ورزش و سطح هموگلوبین مواد از بین برنده آهن غذاهای غنی از آهن افزایش هموگلوبین ورزش و سطح هموگلوبین مواد از بین برنده آهن غذاهای غنی از آهن افزایش هموگلوبین.

۹. اجتناب از مسدود کننده های آهن

اگر سطح هموگلوبین پایین دارید ، باید از خوردن غذاهایی که از بین برنده آهن هستند اجتناب کنید. مثلا از این مواد اجتناب کنید
قهوه
چای
نوشابه
آبجو

۱۰. ورزش

ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. وقتی ورزش میکنیم، بدن هموگلوبین بیشتری برای پاسخگویی به افزایش تقاضا برای اکسیژن را در بدن تولید می کند.شدت بالا تمرین هوازی بسیار توصیه می شود.همچنین برخی از تمرینات قدرتی برای مبارزه با خستگی است.

نکات اضافی

اجتناب از غذاهای حاوی گلوتن.
خوردن غلات نان، و پاستا.
مصرف بیشتر مواد غذایی غنی از آهن پس از قاعدگی و در دوران بارداری.
اگر سطح انرژیتان کم است از مصرف بیش از حد ضد محرک ها خودداری کنید
حمام سرد دو بار در روز به بهبود گردش خون کمک میکند.

*************************************************

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (48 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حبیب منصوری | ۶ سال پیش
ممم
0
0

hits